رازهای ازدواج موفق و پایدار

21 آذر 1399 - 11:57
انگیزشی - رازهای ازدواج موفق و پایدار
رازهای ازدواج موفق و پایدار
امتیاز مطلب: 90%

وقتی دو نفر پیمان ازدواج می‌بندند، بهم متعهد می‌شوند که تمام عمر در کنار یکدیگر بمانند. اما عشق آتشین روزهای اول دوام زیادی ندارد و پس از مدتی، رابطه‌ی بین زن و مرد رو به سردی می‌رود و حتی ممکن است این سردی به جایی برسد که دو طرف به جدایی فکر کنند. حفظ زندگی زناشویی نیاز به توجه و مراقبت دارد و هر دو باید تلاش کنند و نکاتی را مدنظر داشته باشند.  با یوکن همراه باشید تا چند راز ازدواج موفق را بیان کنیم.

یکی از طنزهای تلویزیونیِ بریتانیایی با نام برج های فاولتی (Fawlty Towers)، که به رابطه میان زن و مرد اشاره دارد:

مرد با نگرانی به زن نگاه می کند، سری تکان می‌دهد و زیر لب می‌گوید: «چه اتفاقی برای زندگی ما افتاده؟ چرا همانند قبل نمی‌خندیم و شاد نیستیم؛ ما قبلا خندان و عاشق بودیم!»

زن با حالتی توام با سرزنش و تحقیر به او نگاه می‌کند و می گوید: «بله، همین‌طور است، خندان بودیم اما نه با همدیگر.»

رازهای ازدواج موفق و پایدار

چطور می‌توان ازدواج موفق و پایداری داشت؟ آیا هنوز هم عشق پابرجاست؟ آیا فکر می‌کنید باید پنجاه سال از عمر زندگی مشترک‌تان سپری شود تا متوجه شوید ازدواج‌تان موفق بوده است یا نه. یقینا کسی نباید به رابطه‌ای که در آن خیانت و سوءاستفاده است، ادامه دهد. اگر در زندگی مشترک از شما سوءاستفاده می‌شود یا مورد ظلم قرار می‌گیرید، نشان از آن دارد که همسرتان به پیمان ازدواج پایبند نبوده است.
در جامعه‌ی امروز، تلاش برای دستیابی به رضایت شخصی (اهمیت دادن به خود، به بهای نادیده گرفتن دیگری) باعث شده تا بیشتر افراد افسرده، تنها و ناراضی باشند. خیلی از خانواده‌ها از هم می‌پاشند، زیرا مرد و زن به دنبال فرد بهتر و جدیدتری هستند. آیا فکر می‌کنید مسئولیت‌پذیری، تعهد، وفاداری، به قیمت دستیابی به شادی بیشتر، فراموش شده‌اند؟

یک ازدواج موفق چه نشانه‌هایی دارد؟

شاید ازدواج از نگاه خیلی ها قدیمی و از مُد افتاده به نظر برسد، اما جدیدترین تحقیقات نشان می دهد، افرادی که به رابطه‌ی عاطفی شان اهمیت می‌دهند و رابطه خود را با یک شریک زندگی حفظ می کنند، انسان های شادتری هستند و بنا بر آمار، افراد متاهل نسبت به مجردها در زندگی شادترند و عمر طولانی‌تری هم دارند. آیا تاکنون فکر کرده اید چرا برخی از ازدواج‌ها موفق هستند اما برخی دیگر به طلاق منجر می‌شوند؟

در این مقاله قصد داریم 9 راز ازدواج موفق را معرفی کنیم و به شما بگوییم برای داشتن ازدواجی موفق و سالم، باید از چه چیزهایی اجتناب کنید و چه خصوصیاتی را در خود به وجود آورید.

بدون شک، هیچ ازدواجی بدون نقص نیست اما خیلی از ازدواج ها موفق هستند. باور کنید در ازدواج های موفق هم مشکلاتی وجود دارد، اما همیشه باید حسی ماندگار از «ما» وجود داشته باشد. رعایت اصول زیر به شما کمک می‌کند زندگی مشترک موفقی را تجربه کنید. 

1. انتظارات معقولی از عشق و رابطه‌‌تان داشته باشید

رابطه‌ی عاشقانه، هیجان انگیز و لذت بخش است و دیدن بهترین خصوصیات در شریک زندگی‌تان، باعث حفظ عشق و صمیمیت می‌شود. شما می‌خواهید سالیان سال در کنار هم زندگی کنید، پس باید بتوانید از برخی عیب‌های هم بگذرید و آنها را نادیده بگیرید. در روزهای ابتدایی عاشقی، شاید فردی که نسبت به او احساس عاشقانه داریم، کامل و بی‌عیب به نظر برسد، اما بعد از مدتی به عیوب و نقطه ضعف‌های او پی می‌بریم. برای اینکه ازدواج پایداری داشته باشیم باید فراتر از ضعف‌های شخصیتی را ببینیم، زیرا هیچ کس در این دنیا بی‌نقص نیست. در تمام ازدواج‌ها، گاهی باید برای حفظ رابطه‌مان تلاش کنیم و از خودگذشتگی نشان دهیم. هیچ رابطه‌ای بدون تلاش و زحمت حفظ نمی‌شود و تصور اینکه رابطه‌مان باید همیشه کامل و بی‌نقص باشد، تنها ما را دچار یاس و ناامیدی می‌کند.

بنابراین انتظارات واقع‌بینانه‌ای از رابطه‌تان داشته باشید. شاید دلتان بخواهد طرف مقابل‌تان فرد کامل و ایده‌آلی باشد، اما به یاد داشته باشید او هم یک انسان است و مرتکب خطا و اشتباه می‌شود.

رازهای ازدواج موفق و پایدار

2. از معذرت خواهی ابایی نداشته باشید

اگر اطرافیان خود را زیرنظر بگیرید متوجه می شوید که برخی‌ها تحت هیچ شرایطی عذرخواهی نمی کنند، حتی اشتباهات شان را هم نمی‌پذیرند و هرگز نمی‌گویند اشتباه کردم! این افراد یا ازدواج نمی‌کنند یا اگر هم ازدواج کنند، زندگی شان دوامی نخواهد داشت. در تحقیقی که در سان فرانسیسکو انجام شد، محققان دریافتند افرادی که ازدواج پایدار و موفقی دارند، دو برابر مجردها یا افراد مطلقه، قدرت و تمایل برای عذرخواهی از شریک زندگی‌شان را دارند. نتایج این تحقیق نشان داد، افرادی که ازدواج موفقی دارند، احتمال اینکه زودتر عذرخواهی کنند، تا 25 درصد بیشتر است، حتی اگر خودشان را مقصر ندانند. هرچقدر عذرخواهی کردن برای شما سخت‌تر باشد، احتمال اینکه ازدواج موفقی نداشته باشید بیشتر است. معمولا افراد مجرد و مطلقه تمایلی به عذرخواهی ندارند و انجام رفتارهای آشتی‌جویانه برایشان سخت است، پس ممکن است تا آخر عمرشان از ازدواج موفق و شاد بی‌نصیب بمانند.

عشق و دوست داشتن باعث می‌شود دو نفر به سمت هم جذب شوند و با یکدیگر ازدواج کنند، اما احترام و سازش است که آنها را سالها در کنار یکدیگر نگاه می‌دارد. پس عذرخواهی کردن را یاد بگیرید تا ازدواج موفقی داشته باشید.

3. عوامل مخرب را از زندگی تان کنار بگذارید

برخی زوج ها شدیدا با یکدیگر بحث و مشاجره می‌کنند اما باز هم ازدواج سالم و موفقی دارند. بعضی دیگر کمتر جروبحث می‌کنند اما اگر بحث‌شان بالا بگیرد، رابطه شان به شدت دچار آسیب می شود و حتی ممکن است زندگی شان به طلاق بینجامد. فکر می‌کنید چرا آنهایی که بیشتر بحث می‌کنند موفق‌ترند؟ چه تفاوتی میان این دو گروه وجود دارد؟

مهم این نیست که آیا با همسرتان بحث و مشاجره می‌کنید یا نه، بلکه اینکه چگونه با او دعوا می‌کنید و چه حرف‌هایی به زبان می‌آورید، مشخص می‌کند ازدواج‌تان دوام خواهد داشت یا خیر.

جان گاتمن (John Gottman) ، دو دهه به مطالعه روابط میان زوجین پرداخته است. او اکنون این توانایی را دارد که 5 دقیقه به مشاجره بین زن و مرد گوش کند و با اطمینان (دقتی در حدود 95 درصد) بگوید کدام‌یک از زوج‌ها طلاق می‌گیرند و کدام یک با احتمال بیشتری سال‌ها با هم خواهند ماند. به عقیده‌ی گاتمن، 4 عامل روابط بین زوج‌ها را خراب می کند که در ادامه به این عوامل اشاره خواهیم کرد:

رازهای ازدواج موفق و پایدار

تحقیر و سرزنش کردن

تحقیر یعنی با نام‌های زشت همدیگر را صدا زدن، فحش دادن، توهین کردن به خانواده‌ی یکدیگر و حمله کردن به طرف مقابل است. گاتمن و همکارانش در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که اگر تحقیر کردن، از مراحل ابتدایی مشاجره میان زن و مرد باشد، رابطه‌ی بین آن دو، به احتمال زیاد رو به پایان است. احتمال طلاق زنانی که وقتی همسرشان در حال صحبت کردن است، رفتاری تحقیرآمیز از خود نشان می‌دهند، 6 برابر از زنان دیگر بیشتر است. 

گرفتن حالت تدافعی به خود

«اعصابم را خورد کردی، مشکلت چیه؟ اینطوری به من نگاه نکن!»

«اما من فقط می خواستم یک فنجان چای برایت بریزم!»

داشتن حالتِ تدافعی بیش از اندازه، نشان می‌دهد که رابطه‌ی زن و مرد دچار مشکل خواهد شد و احتمال جدایی آنها زیاد است. اگر یکی از طرفین، به محض اینکه همسرش اشتباهی انجام می‌دهد، شروع به داد زدن می‌کند و این طور نشان می‌دهد که در معرض تهدید یا حمله جدی قرار دارد و این رفتار از خصوصیات معمول در روابط بین آنهاست، باید اعلام کنیم رابطه‌شان در مرز هشدار قرار دارد. حالت تدافعی، از برقراری ارتباط موثر جلوگیری می‌کند و عشق و صمیمیت را از بین می‌برد.

رازهای ازدواج موفق و پایدار

انتقاد کردن و تحسین نکردن طرف مقابل

زوج‌هایی که مدام از یکدیگر انتقاد می‌کنند، طوری به رابطه‌شان آسیب می‌زنند که دیگر قابل جبران نیست. البته این بدین معنا نیست که اگر همسرتان باعث ناراحتی‌تان شد، از او گله و شکایت نکنید، اما بدانید انتقاد کردن تاثیر بسیار بدی روی روابط تان خواهد داشت. حقیقت این است، وقتی از کسی انتقاد می کنید، شخصیت او را زیر سوال می‌برید؛ حتی اگر چنین قصدی نداشته باشید. این در حالیست که انتقاد کردن، رفتارهای طرف مقابل را هدف قرار می‌دهد، به جای اینکه شخصیت او را هدف بگیرد. برای مثال: «تو فرد بسیار تنبلی هستی» اعلام می‌کند او همیشه تنبل است و این خصوصیت، به بخشی از شخصیتش تبدیل شده است. این جمله به همیشه اشاره دارد و به یک زمان یا اندازه خاص محدود نیست . بهتر است بگوییم: «فکر می‌کنم امروز کمی تنبل شده‌ای، زیرا قبلا اینگونه نبودی!»

برخی از زوج‌ها فکر می‌کنند با انتقاد کردن و یادآوری مداوم اشتباهات‌، رفتارهای همسر خود را اصلاح می‌کنند. اما انتقاد حتی اگر با نیت بدی انجام نشود، باز هم نتیجه‌ی مثبتی به دنبال نخواهد داشت. انتقاد از همسر در مقابل چشم دیگران باعث تحقیر و کوچک شدن او می‌شود، اما بیان خصوصیات مثبت یکدیگر، رابطه‌تان را ارزشمند می‌کند و کار بسیار خوبی است.

زوج‌هایی که ازدواج موفقی دارند، به این باور رسیده‌اند که طرف مقابل آنها را درک می‌کند، آنها را دوست دارد و به آنها احترام می‌گذارد. پیشنهاد می‌کنیم درباره خصوصیات مثبت، استعدادها و توانایی‌های همسرتان، بیشتر صحبت کنید. بدون شک‌، کسی دوست ندارد همیشه با انتقادهای همسرش، مورد حمله قرار بگیرد.

گوشه‌گیری یا طفره رفتن

برخی افراد با انجام اعمالی چون «گرفتن گوش‌ها» یا «بستن در اتاق» وقتی همسرشان از مساله‌ای گله‌مند است، گوشه‌گیری یا طفره رفتن را انتخاب می‌کنند. گوشه‌گیری و طفره رفتن، عامل مهمی است که نشان می‌دهد رابطه‌تان در خطر است و احتمال شکست آن وجود دارد. انتقاد کردن و حمله ور شدن، از خصوصیات رایج زنان و طفره رفتن و بی‌اعتنایی از رفتارهای معمول در مردان است. مردها از نظر بیولوژیکی، در مقایسه با زنان، توانایی کمتر در مقابله با احساسات شدید دارند، پس به طور غریزی، از وارد شدن به مشاجره‌ها اجتناب می‌کنند. زن‌ها هم از گوشه‌گیری و طفره رفتن همسرشان، به شدت ناراحت می‌شوند و عکس العمل نشان می‌دهند.

گاهی ممکن است فرد برای پایان دادن به مشاجرات گوشه‌گیری کند، اما این خطر وجود دارد که روش طفره رفتن به عنوان راه فرار، به روشی دائمی تبدیل شود و کسی که از این استراتژی استفاده می‌کند، از آن برای جدا کردن خود از بخش‌های بالقوه مثبت رابطه استفاده کند. هر زن و مردی منطقه‌ی امن خود را دارد، اما نباید پاسخ به یک نیاز عاطفی، باعث شود طرف مقابل نادیده گرفته شود.

رازهای ازدواج موفق و پایدار

لازم به ذکر است، اگر در مشاجرات خود گوشه‌گیری و طفره رفتن را انتخاب کنید، رابطه‌تان دورنمای خوبی نخواهد داشت و احتمال شکست آن وجود دارد. آیا در زندگی شما این عوامل مخرب وجود دارد؟ چطور می‌توانید با حذف این عوامل، ازدواج خود را موفق‌تر کنید؟

4. بدانید در مورد چه مسائلی نباید صحبت کنید

زوج‌های جوان که به تازگی زندگی مشترک شان را آغاز کرده‌اند، تمایل دارند در مورد تمام مسائل موشکافی کنند‌،  کاملا صریح باشند و درباره هر مساله‌ای حرف بزنند. نتایج تحقیقات روی زوج‌های مسن‌تری که چند دهه در کنار یکدیگر زندگی کرده و ازدواج موفقی داشته‌اند نشان می‌دهد این زوج‌ها، اغلب وقتی طرف مقابل از احساسات منفی خود در مورد آنها حرف می‌زند، توجه چندانی به او ندارند و با دقت به حرف‌هایش گوش نمی‌دهند. آنها معمولا احساسات خود درباره روابط شان را نادیده می گیرند، مگر اینکه واقعا احساس کنند باید کاری انجام دهند.زوج های مسن که ازدواج موفقی داشته اند به راحتی درباره ی مشکلات شان صحبت نمی کنند و احتمال گفت و گو درباره احساسات و مسائل مهم، در آنها خیلی بیشتر از زوج های جوان است.

پس بیان تمام مسائل و به قول معروف همه چیز را برملا کردن، باعث ایجاد رابطه‌ی سالم و موفق نخواهد شد. پذیرش تفاوت‌ها و اختلاف‌نظرها و آگاهی از اینکه باید از چه مسائلی دوری کنیم، از مهارت‌های لازم برای ازدواج موفق است.

5. به دنبال حل مشکلات باشید اما کنترل خود را هم حفظ کنید

زوج‌های موفق، عادت تغییر موضوح بحث وقتی دعوایشان بالا می‌گیرد را در خود ایجاد کرده‌اند. پس عامل مهم دیگر در مشاجرات در ازدواج‌های موفق، تغییر موضوع بحث است. این تغییر موضوع باعث می‌شود احساسات منفی ایجادشده کاهش یابد و حتی فکرهای منفی بعد از آن هم از بین برود. این کار همچنین این پیام را می‌رساند که «ما می‌توانیم با هم بحث کنیم و همچنان با یکدیگر مهربان باشیم.» پس مشاجره پایان می‌گیرد و آسیبی به رابطه وارد نمی‌شود.

رازهای ازدواج موفق و پایدار

اختلاف و مشاجره نباید همانند سریال‌های طولانی باشد و باید به ندرت اتفاق بیفتد. در زندگی تفریح و سرگرمی بسیار مهم است و باید تمرکز بیشتری روی آن داشته باشید.

6. در کنار هم بمانید و با هم بخندید

مرور خاطرات خوش و رمانتیک در گذشته و یادآوری آنها، راهکاری فوق‌العاده برای دستیابی به رابطه‌ای موفق و طولانی مدت است. خندیدن با یکدیگر، از مرور خاطرات هم مفیدتر است. بنا بر تحقیقات انجام‌شده، زوج‌هایی که با یکدیگر می‌خندند و اتفاقات خوش و بامزه را به یاد می‌آورند، رضایت بیشتری از روابط خود دارند و سالیان سال در کنار هم زندگی خواهند کرد. هر روز خاطرات خوش برای یکدیگر بسازید و همیشه از آنها یاد کنید. نخندیدن و نبود سرگرمی باعث از دست رفتن صمیمیت می شود.

7. به ازای هر یک اتفاق بد، 5 اتفاق خوب در زندگی‌تان بسازید

دکتر گاتمن معتقد است، در یک ازدواج موفق و پایدار، باید برای هر اتفاق نه چندان خوب، 5 اتفاق خوب وجود داشته باشد. اتفاق خوب می‌تواند در آغوش گرفتن یکدیگر، داشتن بعدازظهری رمانتیک‌، صحبت کردن درباره فیلم موردعلاقه یا هر اتفاق مثبت دیگری باشد. اتفاق بد نیز مشاجره، بحث، انتقاد‌، اختلاف نظر و دل شکستگی است.

رازهای ازدواج موفق و پایدار

برای اینکه ازدواج موفقی داشته باشید، قانون 5 به 1 را اجرا کنید. اگر راز بعدی را اجرا کنید، قانون 5 به 1 تاثیر بسیار بهتری خواهد داشت.

8. علایق، سرگرمی‌ها و اهداف همسرتان را بشناسید

در یکی از برنامه‌های تلویزیونی، مجری از زن یا مرد می خواست پشت صفحه ی ضدصدا بایستد و از دیگری سوالاتی درباره زندگی و علایق همسر می پرسید. سوالاتی مانند «همسر شما دوست دارد به کدام یک از کشورهای دنیا سفر کند؟» یا «همسر شما در کافی شاپ بیشتر چه نوشیدنی ای را سفارش می دهد؟»

این برنامه به این خاطر بوجود آمده بود که هرچقدر فرد جواب های درست تری بدهد، رابطه ی بین آنها قوی تر است و ازدواج موفقی دارند.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد: هر چقدر بیشتر از علایق همسرتان، اهدافش، کسانی که او از آنها بیزار است یا به آنها علاقه دارد و غیره، مطلع باشید، «نقشه‌ی عشق» بهتری خواهید داشت. آگاهی از جزئیات زندگی همسرتان  (البته بدون ورود به حریم خصوصی او) باعث ایجاد ارتباطی قوی می‌شود.

جالب است، یک زن که با او مشاوره می کردم، حتی نام شرکتِ همسر خود را نمی‌دانست و یک مرد ، از نام سگ خانواده‌شان بی‌اطلاع بود؛ این مساله باعث حیرت همسرش شده بود و می گفت: «او هیچ علاقه ای به من ندارد!"» . پس باید نقشه‌ی عشق تان را مدام به روزرسانی کنید تا رابطه تان در مسیر خوبی قرار بگیرد.

داشتن یک ازدواج موفق، یکی از راه‌های رسیدن به رضایت و خشنودی طولانی‌مدت برای زن و مرد است. تمام نکات ذکر شده در مقاله را اجرا کنید و از همسرتان بخواهید این نکات را بخواند .

منبع: uncommonhelp

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-12-12 00:57:27
دسته بندی ها