چطور عشق و محبت خود را به همسرمان ابراز کنیم؟

6 فروردین 1398 - 12:00
مدیریت شخصی - چطور عشق و محبت خود را به همسرمان ابراز کنیم؟
چطور عشق و محبت خود را به همسرمان ابراز کنیم؟
امتیاز مطلب: 95%

امروزه طلاق آمار بسیار بالایی دارد و اغلب به دلیل مشغله های زندگی مدرن و بی تفاوتی دو نفر نسبت به یکدیگر اتفاق می افتد. در بیشتر مواقع، گذر زمان باعث می شود روابط عاطفی میان زوجین رو به سردی برود؛ اما همیشه طلاق بهترین راه حل نیست و با کمی تلاش و درایت می توان رابطه را به روزهای اول نامزدی بازگرداند. برای این منظور، باید بدانید چطور به همسر خود محبت کنید. با یوکن همراه باشید.

چطور عشق و محبت خود را به همسرمان ابراز کنیم؟

برای اینکه به همسرمان نشان دهیم هنوز دوستش داریم و این رابطه برایمان ارزشمند است، باید به درستی به او محبت کنیم. با محبت درست می توانیم خیلی از مشکلات را در کنار هم حل کنیم و به تفاهم برسیم.

چطور به همسرمان عشق بورزیم؟

خیلی از زوج‌ها هر شب باهم بحث می‌کنند و اختلاف آنها بر سر تنها یک مساله نیست. آنها می‌خواهند از شرایط موجود فرار کنند و زندگی بهتری تشکیل دهند. هرچقدر اختلافات و بگومگوها میان زوجین بیشتر می‌شود، روابط عاطفی آنها بیشتر رو به سردی می‌رود. حتی ممکن است یکی از آنها از ادامه‌ی زندگی مشترک ناامید شود. اگر زندگی شما در چنین موقعیتی قرار دارد، قبل از اینکه به جدایی فکر کنید، رفتارتان را تغییر دهید و به دنبال ترمیم رابطه‌تان باشید.

گام اول: رفتارتان را تغییر دهید

1. بیش از اندازه انتقاد نکنید

به جای اینکه به طور زبانی از همسرتان انتقاد کنید، یعنی مستقیم به او بگویید از کدام رفتارش خوش تان نمی آید؛ خواسته ی خود را با رفتارتان نشان دهید، مثلا به او نشان دهید رفتارش چه احساسی در شما بوجود می آورد، نگرانی، بی توجهی، ناامیدی و غیره. اجازه دهید همسرتان متوجه دلیل ناراحتی تان شود، قطعا او احساس شما را درک خواهد کرد. در بیشتر مواقع وقتی کسی بداند چرا رفتارش مشکل دارد، عکس العمل بهتری از خود نشان می دهد.

چطور عشق و محبت خود را به همسرمان ابراز کنیم؟

  • خیلی خوب است واکنش تان را با احترام بروز دهید، قبل از اینکه احساسات تان را ابراز کنید، مهارت بخشندگی را به دست آورید تا لحن کلام تان توام با عصبانیت و کنایه نباشد.
  • قبل از هر اقدامی یک گام به عقب بردارید و از خودتان بپرسید اکنون چه انتظاری دارید؟ بدون شک، همسر شما همانند تمام انسان ها بی نقص نیست و خصوصیات مثبت زیادی دارد که باعث می شود به او عشق بورزید، پس به خاطر مسائل کوچک و بی اهمیت، لجبازی نکنید و زندگی تان را به نابودی نکشید.
  • وقتی انتقادی به ذهن‌تان خطور می کند، جلوی آن فکر را بگیرید و به این فکر کنید که همسرتان را با تمام خوبی‌ها و بدی‌هایش بخواهید.

2. به خصوصیات مثبت همسرتان توجه کنید

برای اینکه آسان تر از سرزنش و انتقاد همسرتان دست بردارید، خصوصیات مثبت او را در ذهن تان مرور کنید. مثبت اندیشی تان را تقویت کنید و به همسرتان با دید مثبت نگاه کنید. هر زمان یکی از خصوصیات منفی او به ذهن تان رسید، آن را با یک خصوصیت مثبت جایگزین کنید و برای خودتان جایزه درنظر بگیرید. روانشناسان معتقدند، "جایزه دادن" به ما کمک می کند عادت های جدیدی در خود ایجاد کنیم و آنها را به ثبات برسانیم.

  • با پاداش های کوچک مانند تهیه تنقلات موردعلاقه، تماشای سریال موردعلاقه یا استراحتی کوتاه بین یک فعالیت خسته کننده، به خودتان جایزه دهید.

3. بی‌دریغ محبت کنید

نوازش و محبت فیزیکی یکی از بهترین روش های ابراز عشق و توجه است. تحقیقات حاکی از آن است، وقتی معلمی به نشانه ی حمایت، دستی به کمر دانش آموز می زند، دانش آموز دو برابر بیشتر برای انجام تکالیف درسی اش تلاش می کند و از خود رغبت نشان می دهد. دریافت پیامی محبت آمیز و توام با عشق از طرف کسی که دوستش دارید، افسردگی تان را کاهش داده و دردها را هم تسکین می دهد.

چطور عشق و محبت خود را به همسرمان ابراز کنیم؟

محبت فیزیکی باعث ایجاد رابطه ی مستحکمی می شود که گفت و گو نمی تواند ایجاد کند، پس به همسرتان محبت کنید تا زندگی تان حفظ شود.

  • ارتباط های فیزیکی کوچک داشته باشید؛ مثلا وقتی همسرتان کاری را به خوبی انجام می دهد، به شانه اش بزنید، پیشانی اش را ببوسید یا دستش را نوازش کنید.
  • از او با لحنی محبت‌آمیز تعریف و تمجید کنید؛ مثلا به همسرتان بگویید غذایت بی‌نظیر است، یا به شوهرتان بگویید با کاری که انجام داده، چقدر خوشحال شده‌اید.

4. به همسرتان توجه کنید

برای محبت کردن به همسرتان گاهی لازم است تنها به او توجه کنید. وقتی هنگام صحبت کردن همسرتان، تلویزیون تماشا می کنید، به وسایل تان نگاه می اندازید، پیام هایتان را می خوانید یا به هر طریق حواس تان را پرت می کنید، در واقع به او توجه ندارید. بهتر است وقتی همسرتان درباره موضوعی صحبت می کند، به چشم هایش نگاه کنید و تمام توجه خود را جمع او کنید.

  • وقتی همسرتان مساله ای را با شما در میان می گذارد، حواس تان را جمع کنید و روی حرف‌هایش متمرکز شوید.
  • وقتی از شما تعریف یا حمایت می کند، قدردانش باشید تا نشان دهید به او توجه دارید.
  • گاهی به همسرتان هدیه بدهید.

5. به حرف‌هایش خوب گوش کنید

توجه کردن، همان خوب گوش کردن است. گوش کردن یعنی منتظر بمانید حرف های طرف مقابل تان تمام شود، بعد واکنش نشان دهید. واکنش شما نباید تنها تلاش برای حل مشکل باشد، بلکه با تعریف کردن خاطره ی مشابهی که داشته اید، در گفت و گو مشارکت کنید.

چطور عشق و محبت خود را به همسرمان ابراز کنیم؟

  • وقتی همسرتان صحبت می کند با او ارتباط چشمی برقرار کنید، حتی از او بخواهید هنگامی که حرف می زنید به چشمان شما نگاه کند.

6. خصوصیات و علایق جدید همسرتان را شناسایی کنید

اگر چندین سال از ازدواج تان می گذرد، حتما علایق و خصوصیات جدیدی پیدا کرده اید. کمی وقت بگذارید تا همدیگر را بیشتر بشناسید. از همسرتان بپرسید چه چیزهایی را دوست دارد و از چه چیزهایی خوشش نمی آید. اگر دقیقا نمی داند چه چیزهایی دوست دارد، زمانی برای بیرون رفتن در نظر بگیرید تا علایقش را شناسایی کنید.

  • سعی کنید در خانه یا خارج از خانه، چیزهایی را که دوست دارد، به عنوان هدیه برایش مهیا کنید.

7. مهربان باشید

سعی کنید با همسرتان مهربان باشید. هرگز رفتارها و خصوصیات بد همسرتان را به رخش نکشید و مدام به او نگویید چقدر از دستش ناراحت هستید. پیشنهاد می کنیم لیستی از رفتارهای همسرتان که آزارتان می دهد و واکنشی که در مقابل آنها نشان می دهید را بنویسید. 10 مورد از این رفتارها را انتخاب کنید و سعی کنید هر بار همسرتان آنها را تکرار کرد، واکنش متفاوتی از خود نشان دهید.

چطور عشق و محبت خود را به همسرمان ابراز کنیم؟

  • با کمک کردن به همسرتان محبت خود را ابراز کنید، مثلا در کنارش آشپزی کنید، در کارهای خانه به او کمک کنید، یا با چیزهایی که دوست دارد، سورپرایزش کنید.

  • سعی کنید با لطافت رفتار کنید و خصوصیات منفی خود را کنار بگذارید.

8. نیازهایتان را اعلام کنید

اگر بدون اینکه همسرتان مطلع شود، رفتارتان را تغییر دهید؛ نیازهایتان روی هم انباشته می شود، بدون اینکه همسرتان اطلاعی از آنها یا علت تغییر رفتارتان داشته باشد. به او بگویید دوست دارید چه چیزهایی را تغییر دهید و اصلا چه نیازهایی دارید.

  • اگر عادت کرده اید از خواسته های خود چشم پوشی کنید و خواسته های همسرتان را در اولویت قرار دهید، این عادت خود را تغییر دهید و نیازهایتان را به زبان بیاورید.

گام دوم: برخی کارها را با هم انجام دهید

1. مثل روزهای اول آشنایی رفتار کنید

اگر مدت زیادی است ازدواج کرده‌اید، برای اینکه اشتیاق و هیجان وارد رابطه تان شود و او را بهتر بشناسید، طوری رفتار کنید که انگار تازه با هم آشنا شده‌اید؛ مثلا باهم قرار بگذارید و سوالات دوران آشنایی را دوباره بپرسید. شاید دهن تان وا بماند که دیگر علاقه ای به ماکارونی ندارد یا رنگ موردعلاقه اش تغییر کرده است!

چطور عشق و محبت خود را به همسرمان ابراز کنیم؟

  • اگر فرزندان تان احتیاج به مراقبت بیشتر دارند، برایشان پرستار بگیرید.

  • شاید نیاز باشد یک برنامه تدوین کنید تا مشغله‌های زندگی روزمره باعث نشود از وقت گذرانی و بیرون رفتن با همسرتان غافل شوید.

2. در کنار هم کارهای جدید انجام دهید

در قرارهایی که با هم می گذارید، کارهای جدید انجام دهید. به جاهایی سر بزنید که تا به حال نرفته اید، خصوصا جایی که یکی از شما همیشه اصرار داشته به آنجا بروید. به شهرهای دیگر سفر کنید یا کارهای جدیدی را در شهر خودتان انجام دهید. قرارهای عاشقانه بگذارید و عشق و احساس تان را روز به روز بیشتر کنید.

  • همسرتان را با انجام کارهای جدیدی که همیشه تمایل به آنها داشته است، غافلگیر کنید.

3. در مورد خاطرات تان باهم حرف بزنید

خاطرات نامزدی تان را یادآوری کنید، زمانی که هیچ اختلافی باهم نداشتید و با عشق یکدیگر را پذیرفته بودید. درباره ی اولین دیدارتان، قرارهای گاه و بیگاه و روز عروسی تان حرف بزنید. به روزهایی که در کنار هم کارهای هیجان انگیز انجام می دادید، فکر کنید. به زبان آوردن احساسی که در آن زمان ها داشتید، باعث می شود آن احساسات برایتان زنده شود.

چطور عشق و محبت خود را به همسرمان ابراز کنیم؟

4. کارهایی که مدت هاست باهم انجام نداده اید را انجام دهید

وقتی به روزهای اول آشنایی و نامزدی تان فکر می کنید، شاید کارهایی را به یاد بیاورید که با همسرتان انجام می دادید، اما مشکلات زندگی باعث شدند آنها را فراموش کنید. اولین قرارتان را به یاد بیاورید، یا به دیدن دوستان قدیمی تان بروید که مدت زیادی است آنها را ندیده اید.

  • انجام دوباره کارهایی که وقتی عاشقانه همسرتان را می خواستید، انجام می دادید، باعث می شود احساسات آن روزها زنده شود و دوباره بتوانید آن عشق را احساس کنید.

گام سوم: مهارت بخشندگی را به دست آورید

1. تمام چیزهایی را که باعث عصبانیت تان می شود، بنویسید

شاید همسرتان را به خاطر اشتباهی که مرتکب شده و باعث عصبانیت شما شده است، همانند روزهای اول دوست نداشته باشید. با وجود عصبانیت زیاد، تنها راه برای دوباره عاشق شدن همسرتان، بخشیدن اوست. با نوشتن اشتباهی که از او سر زده و شما را عصبانی کرده است، برای بخشیدن قدم بردارید.

  • چیزی که باعث عصبانیت شما شده است ممکن است یک اشتباه بزرگ مانند تهمت یا چند اشتباه کوچک مانند دروغ گفتن، نادیده گرفتن و غیره باشد.

  • نوشتن اشتباهات همسرتان به شما کمک می کند افکارتان را سازمان دهی کنید و با این کار بتوانید آنها را از ذهن تان بیرون کنید.

2. دردهایتان را بنویسید

چیزی که شما را عصبانی کرده است، ممکن است به شما آسیب رسانده باشد؛ اما گاهی ممکن است بدون اینکه عصبانی شوید، دچار آسیب شوید. لیستی از تمام کارهایی را که همسرتان انجام داده (انجام نداده) و از این طریق، به شما آسیب زده است، بنویسید. اگر هنگام فکر کردن به کاری، واکنشی احساسی از خود نشان می دهید، یعنی آن کار به شما آسیب زده است.

چطور عشق و محبت خود را به همسرمان ابراز کنیم؟

  • آن کار می تواند یک اشتباه بزرگ مانند اهانت به شما، یا اشتباهاتی کوچک مانند فراموش کردن روز تولد و سالگرد ازدواج، بی توجهی، کمک نکردن در کارهای خانه و غیره باشد.

3. ببخشید

اکنون تمام ناراحتی ها و دردهایتان را نوشته اید، پس زمان آن فرارسیده که با بخشیدن همسرتان، تمام عصبانیت و ناراحتی های خود را فراموش کنید و از آنها بگذرید. بخشیدن یک پروسه ی طولانی مدت است و احتمالا همراه با ابراز احساسات فراوانی خواهد بود؛ شاید لازم باشد در این زمینه از یک مشاور خانواده یا فرد قابل اطمینان کمک بگیرید.

از همسرتان هم بخواهید تمام دلخوری هایش را روی کاغذ بیاورد

شاید همسرتان همانند خودتان، ناراحتی، دلخوری و احساسات منفی زیادی نسبت به شما داشته باشد. از او بخواهید تمام کارهایی را که شما انجام داده اید و باعث عصبانیت یا دلخوری او شده است، بنویسد. در این زمان از او نخواهید شما را ببخشد، بلکه تنها بخواهید به مواردی که بعد از ازدواج تان به او آسیب رسانده است، فکر کند.

4. معذرت خواهی کنید

برای تمام اشتباهاتی که همسرتان را آزرده خاطر کرده است، معذرت خواهی کنید و پشیمانی خود را نشان دهید. پشیمانی بدین معناست که می خواهید رفتارتان را تغییر دهید، یعنی قصد دارید از کارهایی که همسرتان را عصبانی کرده و به او آسیب رسانده است، دست بکشید.

  • هیچ یک از شما نمی توانید به یک باره تمام عادت های اشتباهتان را کنار بگذارید. هم شما و هم همسرتان باید نسبت به یکدیگر بخشنده باشید.

منبع: wikihow

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2019-04-08 11:57:23
دسته بندی ها