چند مهارتی که برای موفقیت در هر کاری نیاز دارید!

14 فروردین 1398 - 12:00
مدیریت شخصی - چند مهارتی که برای موفقیت در هر کاری نیاز دارید!
چند مهارتی که برای موفقیت در هر کاری نیاز دارید!
امتیاز مطلب: 97%

چگونه می توان در زندگی به موفقیت رسید؟ با نگرش مثبت؟ داشتن تفکر مثبت برای دست یابی به موفقیت مهم است، اما این تمام مسیر موفقیت نیست. برخی انگیزه ها می توانند ما را به عمل مجاب کنند، اما در نبود خود عمل، کار چندانی از عهده ی آنها برنمی آید. با یوکن همراه باشید تا به شما بگوییم چطور می‌توانید به موفقیت فردی دست یابید.

موفقیت فردی نیازمندِ عمل است و هر عملی نیز مهارت های خاصی را می طلبد. برخی از این مهارت ها را در مدرسه یاد می گیریم، برخی دیگر را وقتی شاغل هستیم می آموزیم و بعضی ها را در طی تجربیات زندگی، کسب می کنیم. در این مقاله قصد داریم 10 مهارت ضروری را که برای موفقیت در هر کاری لازم هستند، معرفی کنیم.

این مهارت های عمومی به تمام افراد کمک می کند در هر زمینه ای به موفقیت و پیشرفت برسند. البته مهارت‌هایی هم وجود دارند که نیازمند متخصص حوزه ی کاری خود هستند، اما می خواهیم مهارت‌هایی را معرفی کنیم که برای تمام رشته ها و حوزه ها کاربرد دارند و هر کسی در هر جایگاهی می‌تواند آنها را بیاموزد.

1. مهارت سخنرانی

چند مهارتی که برای موفقیت در هر کاری نیاز دارید!

داشتن فن بیان و محکم و متقاعدکننده سخنرانی کردن، از جمله مهارت هایی است که برای موفقیت شما ضروری است و باید در آن به تسلط برسید. کسانی می توانند سخنرانان موفقی شوند که خونسرد هستند، اعتماد به نفس بالا دارند و برای مخاطبانش جذابیت ایجاد می کنند. داشتن فنِ بیان نافذ به شما کمک می کند تا هر چیزی، از محصولات گرفته تا ایده ها و دیدگاه هایتان را عرضه کنید و به فروش برسانید. مهارت سخنرانی، سخنران خوب بودن، مهارتی است که به شما در ارتقای شغلی، جذب مشتریان مهم تر و تامین مالی کسب و کارتان کمک خواهد کرد.

2. مهارت نگارش

بیانِ خوب به توانایی نگارش موثر کمک می کند. نویسندگان مستعد، در معرفی و فروش محصولات، ایده ها و حتی خودشان موفق تر از دیگر نویسندگان هستند. البته تسلط به دستور زبان کافی نیست و اینگونه نمی توان نویسنده ی خوبی شد، بلکه سازماندهی ایده ها و تبدیل آنها به جملات تاثیرگذار از مهم ترین اصول نگارش حرفه ای است که باید به آن توجه داشته باشید. در مبادلات روزانه با حجم زیادی از متون مواجه هستیم و بدون شک تمام این متن ها نیاز به نویسنده دارند. افرادی که قلم خوبی در نگارش دارند، باید این انتظار را در خود بوجود آورند که درِ تمام فرصت ها به رویشان گشوده شود.

3. مهارت خودمدیریتی

چند مهارتی که برای موفقیت در هر کاری نیاز دارید!

اگر موفقیت به اقدام موثر تکیه دارد، اقدام موثر نیز به تواناییِ تمرکز روی موضوع موردنظر، در زمان لازم وابسته است. برای اینکه در مسیر موفقیت و پیشرفت قرار بگیرید باید عادت های مفید و موثر داشته باشید و مهارت هایی مانند سازماندهی و نظم را به دست آورید؛ به تمام این موارد خود-مدیریتی گفته می شود.

4. مهارت برقراری ارتباط با دیگران

ایجاد ارتباط مناسب به جذب مشتری و کاریابی بهتر کمک می کند، همچنین باعث انتقال بهتر ایده ها می شود. ایجاد ارتباط با دیگران فرصتی فراهم می کند تا ایده ها بهتر منتقل شوند و ایده های نو، خلق گردند. شبکه ارتباطی گسترده نه تنها فرد را به تعدادی از مخاطبان جدید وصل می کند، بلکه فرد را با مجموعه ای از روابط، پیوند می دهد که ارزش بسیار بیشتری از تک تکِ افراد گروه دارند. پدید آمدن این روابط باعث نوآوری و خلاقیت بیشتر می شود و تحقق ایده های نو را سرعت می بخشد.

5. مهارت تفکر انتقادی

چند مهارتی که برای موفقیت در هر کاری نیاز دارید!

ما نسبت به دهه های اخیر در معرض صدها برابر اطلاعات بیشتری هستیم. پس توانایی ارزیابی این اطلاعات و تمایز میان اطلاعات ارزشمند از بی فایده و همچنین تحلیل، ارتباط و درک معنای آنها و ارتباط دادن آنها با دیگر موضوعات، اهمیت به سزایی دارد. اگرچه ارزش این توانایی به خوبی درک نشده است، اما داشتن تفکر انتقادی، مهارتی است که شما را از دیگران متمایز می کند.

6. مهارت تصمیم گیری

تصمیم گیری مناسب بدین معناست که با توجه به اطلاعات موجود بدانیم چه کاری بازدهی بیشتری دارد. نبود تفکر انتقادی می تواند آسیب زا باشد، همچنین تفکر بیش از حد یا انتظار برای کسب اطلاعات بیشتر، قبل از هر تصمیم گیری نیز می تواند خطرناک باشد. توانایی درک زمان مناسب برای وارد عمل شدن و نشان دادن واکنش سریع و موثر، همان چیزی است که شما را از افراد بی عمل جدا می کند.

7. مهارت تحلیل سریع داده ها

چند مهارتی که برای موفقیت در هر کاری نیاز دارید!

منظور ما این نیست در ذهن تان انتگرال بگیرید تا فردی موفق به حساب بیایید؛ اما محاسبه ی سریع و ذهنی اعداد و ارقام، توانایی انجام برآوردهای دقیق و درک مفاهیمی چون بهره ی مرکب، می تواند شما را در مرتبه بالاتری نسبت به دیگران قرار دهد. داشتن این مهارت ها به شما کمک می کند تا داده ها را سریع تر تحلیل و ارزیابی کنید و در نتیجه ی آن، تصمیم گیری بهتری داشته باشید.

8. مهارت تحقیق و پژوهش

نمی توان انتظار داشت در مورد همه چیز اطلاعات داشته باشید. حتی ممکن است در حوزه ی تخصصی تان هم اطلاعات تان کامل نباشد. قرار نیست از هر موضوعی، سر در بیاورید، اما باید بتوانید به اطلاعاتی که نیاز است بدانید به سرعت دست پیدا کنید. این مهارت با یادگیری استفاده ی موثر از اینترنت، کتابخانه و یادگیری مطالعه ی موثر حاصل می شود. همچنین باید یاد بگیرید از افرادی که با آنها ارتباط دارید، در تحقیق هایتان بهره ببرید و در موقع لزوم، نزد کارشناس مربوطه بروید.

9. مهارت استراحت و تمدد اعصاب

استرس زندگی تان را نابود می کند و روی تصمیم گیری، تفکر و روابط اجتماعی شما سایه می اندازد. کمبود استراحت و آرامش سبب می شود خیلی از مهارت های موردنیاز برای دست یابی به موفقیت را از دست بدهید. البته یادتان باشد کار مداوم و بدون استراحت، تنها برای گذران زندگی و نداشتن وقت کافی برای لذت بردن از ثمره ی کار و تلاش خود، به معنای واقعی موفقیت نیست. اینکه بتوانیم با خرد و دانش خود به بهترین روش با بحران ها مواجه شویم، احتمالا مهم ترین مهارت موردنیاز ماست.

10. مهارت حسابداری مقدماتی

در زندگی امروزی پول اهمیت به سزایی دارد. حتی ابتدایی ترین لذت های زندگی، مانند در آغوش گرفتن فرزندتان نیز در نهایت نیازمند پول است. در غیر این صورت زندگی تان دوامی نخواهد داشت تا بتوانید فرزندتان را در آغوش بگیرید. پس لازم است هر یک از ما مهارت حسابداری مقدماتی را کسب کنیم. اطلاع از نحوه ثبت هزینه و درآمدهای خانوار و پیگیری مخارج اهمیت زیادی دارد. البته اصول حسابداری در کارهای بسیار وسیع تری نیز مفید خواهد بود. برای مثال، محاسبه زمانی که صرف انجام پروژه ای می کنید یا محاسبه ارزش یک عمل با توجه به هزینه هایی چون زمان، پول و انرژی، از جمله مواردی است که اهمیت حسابداری را در زندگی روزمره ما نشان می دهد. واقعا تاسف بار است که در مدارس به کودکان، اصول مقدماتی حسابداری را یاد نمی دهند.

توصیه می کنیم 10 مهارت فوق را در زندگی‌تان به کار بگیرید تا مسیر رسیدن به موفقیت هموار شود. به نظر شما چه مهارت های دیگری برای موفقیت در زندگی ضروری است؟

منبع: lifehack

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2019-04-24 11:27:23
دسته بندی ها