چگونه مهار‌ت‌های ارتباطی خود را در هر جا تقویت کنیم؟

6 بهمن 1398 - 12:00
مهارت‌های ارتباطی - چگونه مهار‌ت‌های ارتباطی خود را در هر جا تقویت کنیم؟
چگونه مهار‌ت‌های ارتباطی خود را در هر جا تقویت کنیم؟
امتیاز مطلب: 84%

داشتن مهارت‌های ارتباطی مؤثر، یک ابزار قدرتمند است. مهارت‌های ارتباطی مؤثر برای موفقیت در بسیاری از جنبه‌ها و حوزه‌های زندگی شما ضروری هستند. مشاغل زیادی در دنیا وجود دارند که نیازمند برقراری ارتباط خوب‌ بوده و مهارت‌ ارتباطی قوی به شما کمک می‌کند از روابط بهتر با دوستان و خانواده لذت ببرید. در یوکن به بررسی اینکه چگونه داشتن یک ارتباط موثر، به شما مزایای بسیار بیشتری می‌دهد، خواهیم پرداخت. به‌علاوه ارتباط ضعیف زندگی شما را به صورت منفی تحت تأثیر قرار خواهد داد. بیایید نگاهی به نحوه یادگیری مهارت‌های ارتباطی مؤثر در کار و خانه بیندازیم.


ارتباط مؤثر چیست؟

در وهله‌ی اول بهتر است تصویری از ارتباطات واضح و روشن داشته باشیم. ارتباط مؤثر، گفتار کلامی و سایر روش‌های ارتباطی تعریف می‌شود تا بتوانید منظور خود را برسانید. به نظر می‌رسد بسیار ساده باشد اما چیزهای بسیار بیشتری در آن نهفته است.

این امر در حقیقت در مورد چگونگی ارتباط و تعامل با همه در هر جنبه‌ای از زندگی است. توانایی گفتن چیزی در زمان مناسب و همچنین متقاعد کردن افراد برای انجام کاری در یک تصمیم گروهی در این دسته قرار می‌گیرد. ارتباط مؤثر توسط آن دوستی که بیشتر فعالیت‌ها را برنامه ریزی می‌کند و همه را در زمانی مشخص در مکانی معین دور هم جمع می‌کند به خوبی استفاده می‌شود.

ارتباط مؤثر - مهارتهای ارتباطی

ارتباطات غیر کلامی نیز بسیار مؤثر هستند. ارتباط غیر کلامی یعنی توانایی زبان بدن، به طوری که شخص در حال صحبت بداند شما به او گوش می‌دهید. ارتباط برقرار کنندگان مؤثر به موقعیت‌ها با احساسات زیاد واکنش نشان نمی‌دهند. این بدین معنی است که به طور حتم، نیاز به حرف زدن در همه زمان‌ها نیست.

آیا شما در برقراری ارتباط ضعیف هستید؟

قبل از اینکه نحوه‌ی برقراری ارتباط را بررسی کنیم، بیایید ابتدا مهارت‌های برقراری ارتباط شما را بسنجیم. اگر موارد زیر در مورد شما صدق می‌کند باید مهارت‌های ارتباطی خود را قوی‌تر کنید.

•    شما به طور دائم صحبت دیگران را قطع می‌کنید: همه ما می‌خواهیم دیگران به ما گوش کنند و نظراتمان را عنوان کنیم. مهم‌تر از همه، ما می‌خواهیم درک شویم. اگر مدام وسط حرف دیگران می‌پرید پس به اندازه‌ی کافی خوب گوش نمی‌کنید.

•    در حین گوش دادن، کارهای دیگری انجام می‌دهید: بسیاری از ما استاد انجام چندین کار با هم هستیم؛ اما زمانی که در حال برقراری ارتباط با کسی هستید این کار را نکنید. وقتی سعی می‌کنید هنگام صحبت با کسی کارهای دیگری نیز انجام دهید و به آن‌چه می‌گویند توجه نمی‌کنید؛ نشان‌دهنده عدم تمرکز شما است.

•    مستقیم حرفتان را نمی‌زنید: ایمیل زدن و یا فرستادن گزارش هیچ مشکلی ندارد. با این حال، اگر بتوانید همان اطلاعات را به سرعت و به طور مستقیم به کسی انتقال دهید، بسیار مؤثرتر می‌شود. چرا یک ایمیل دو پاراگرافی بنویسید، وقتی می‌توانید تلفن را بردارید و همان اطلاعات را در 2 جمله بگویید؟

•    همیشه درباره خود صحبت می‌کنید: همه دوست دارند مسائل را به تجربیات خودشان مرتبط سازند. این کار ما را به هم متصل می‌کند و به ما کمک می‌کند که یک احساس مشترک و اتحاد ایجاد کنیم. اما اگر همیشه مکالمه شخص دیگری را به وضعیت مشابهی در زندگی خود ربط می‌دهید، دیگران فکر می‌کنند همه چیز را می‌خواهید در به خود ربط دهید.

•    خوب گوش نمی‌دهید:  اگر به خوبی گوش نکنید، نمی‌توانید به درستی پاسخ دهید. به منظور برقراری ارتباط مؤثر، شما باید بدانید که شخص دیگر چه چیزی به شما می‌گوید. اگر با هدف گوش ندهید، فقط بخشی از حرف‌ها را متوجه خواهید شد.

•    زبان بدن مناسبی ندارید: اهمیت زبان بدن به خوبی مستند شده است. اگر در هنگام صحبت کردن تماس چشمی برقرار نکنید. به نظر می‌رسد که انگار به گفته‌های شخص مقابل اهمیتی نمی‌دهید.

مهارتهای ارتباطی - ارتباط مؤثر

 ارتباط مؤثر چه کاری می‌تواند برای شما انجام دهد. بیایید نگاهی به نحوه برقراری ارتباط مؤثر در کار و روابط شخصی بیندازیم.

ارتباط مؤثر در کار

•    روابط بهتر با مشتری: شما مطمئنا به این دلیل ارتباط برقرار می‌کنید که روابط مشتریان خود را بهتر مدیریت کنید. ارتباطات قوی نشان‌دهنده مشتری و شرکت شما به بهترین شیوه هستند.

•    تعامل بیشتر کارکنان: اگر شما یک رهبر یا مدیر هستید این مورد بسیار حیاتی است. یک ارتباط برقرار کننده جذاب و تعاملی در موقعیت رهبری برای کارکنان شگفت‌انگیز عمل می‌کند.

•   متقاعد کردن بهتر دیگران: چه مدیر باشید چه به صورت انفرادی کار کنید این مورد به دردتان خواهد خورد. ارتباطات قوی مردم را به سمت یک هدف مشترک سوق می‌دهد.

•    کمک به حل اختلافات: ارتباطات خوب، حل‌وفصل اختلافات را سریع‌تر و آسان‌تر می‌کند. این امر باعث می‌شود تا کارها راحت انجام شوند و پروژه‌ها و ابتکارات به جلو حرکت کنند.

•    اعتماد ایجاد می‌کنند: شما می‌خواهید برای کسی که با او و یا برای او کار می‌کنید اعتماد بسازید. ارتباط برقرار کنندگان مؤثر در برقراری و ایجاد اعتماد بین افراد و گروه‌ها خوب عمل می‌کنند.

•    مشکلات را حل می‌کند: مشکلات توسط افرادی حل می‌شود که توانایی برقراری ارتباط بین گروه‌ها و افراد را دارند. کسانی که فاقد مهارت‌های ارتباطی خوب هستند، به اشتباه یک مشکل اضافه می‌کنند و باعث ایجاد سردرگمی بیشتر می‌شوند زیرا قادر به بیان افکار و ایده‌های خود نیستند.

ارتباطات شخصی

•    حس نزدیک بودن ایجاد می‌کند: یک ارتباط برقرار کننده خوب می‌تواند به ایجاد احساس نزدیکی به شریک زندگی خود کمک کند.

•    اختلافات را به خوبی مدیریت می‌کند: در حقیقت بهتر است با همسرتان هر از گاهی بحث کنید تا اینکه هیچ مناقشه‌ای با هم نداشته باشید. همه ما اختلاف نظرها و دیدگاه‌هایی داریم. هنگامی که این نظرها و دیدگاه‌ها را بیان نمی‌کنیم و آن‌ها را درون خودمان می‌ریزیم، در نهایت به شکل منفی و شدیدتر بیرون می‌ریزد.

•    پشتیبانی ایجاد می‌کند: خوب است بدانیم که شخصی به ما اهمیت می‌دهد و از ما حمایت می‌کند. یک ارتباط برقرار کننده قوی، از شما می‌پرسد حالتان چطور است و در زمان‌های سخت به حرف‌هایتان گوش می‌دهد.

•    ابراز احساسات را ساده‌تر می‌سازد: افرادی که نمی‌توانند ارتباط مؤثر برقرار کنند، در بیان احساسات خود خوب نیستند.

•    محبتی که می‌خواهید را دریافت می‌کنید: برای دریافت عشق ذهنی و عاطفی که می‌خواهید و نیاز دارید، باید بتوانید با همسر خود به طور واضح و مناسب ارتباط برقرار کنید. این کار از طریق ارتباط مؤثر انجام می‌شود.

•   عدم اعتماد، شک و ناامنی را از بین می‌برد: بسیاری از اوقات این بذرها به دلیل کمبود ارتباط کاشته می‌شوند. اگر شریک زندگی‌تان به ندرت به شما می‌گوید که کجا می‌رود به او شک خواهید کرد. اغلب این شک‌ها درست نیست اما چگونه اطمینان کنید وقتی به شما چیزی نمی‌گوید؟

آیا می‌توانید مهارت‌های ارتباطی خود را بهبود ببخشید؟ پاسخ کوتاه بله است. البته که می‌توانید مهارت‌های ارتباطی خود را بهبود بخشید. بهبود و یا تغییر هر چیزی در زندگی، کار و تلاش می‌خواهد اما قابل انجام است. شما باید نقطه شروع و هدف خود را در نظر داشته باشید.

مهارتهای ارتباطی - ارتباط مؤثر

اگر به خوبی نمی‌توانید ارتباط برقرار کنید و می‌خواهید یک سخنرانی انگیزشی در فارغ‌التحصیلی انجام دهید، بهتر است دست به کار شوید. از سوی دیگر، اگر به طور کلی مشکلی ندارید، اما می‌خواهید با داشتن توانایی ارتباط قوی و مؤثر با رئیس و یا همسرتان بهتر ارتباط برقرار کنید، ممکن است فقط به راهنمایی و تمرین نیاز داشته باشید.

در هر صورت، اگر می‌خواهید مهارت‌های ارتباطی مؤثر هم در کار و هم در خانه داشته باشید، کمی کار و تلاش نیاز خواهید داشت. انجام این کار در بسیاری از موارد به نفع شما خواهد بود.

چگونه می‌توان مهارت‌های ارتباطی مؤثر را مدیریت کرد

به طور کلی تسلط بر مهارت‌های ارتباطی مؤثر، به شما هم در کار و هم در خانه کمک خواهد کرد. بیایید به چگونگی بهبود مهارت‌های ارتباطی گفتاری، نوشتاری و زبان بدن نگاهی بیندازیم. این‌ها به شما در ایجاد روابط بهتر در همه جا کمک خواهند کرد.

1. یاد بگیرید چگونه گوش کنید

صحبت کردن تنها نیمی از معادله ارتباط است. مهارت‌های شنیداری خود را قوی کنید تا متوجه حرف‌های شخص دیگر بشوید. سپس می‌توانید به شیوه‌ای آگاهانه پاسخ دهید.

2. تماس چشمی برقرار کنید

داشتن تماس چشمی منظم با کسی هنگام مکالمه نشان می‌دهد، به آن‌چه می‌گوید توجه می‌کنید. هنگامی که به زمین یا پنجره نگاه می‌کنید، این تصور را ایجاد می‌کند که حرف‌هایش برایتان مهم نیست.

مهارتهای ارتباطی - تماس چشمی

3. سؤال بپرسید

هنگامی که از کسی سؤال می‌پرسید، می‌توانید مطمئن شوید صحبت‌هایشان را به درستی متوجه شده‌اید. اگر به طور کامل آن را درک نکرده‌اید، سؤال بپرسید.

4. مواظب زبان بدن خود باشید

هم به زبان بدن خود و هم به زبان بدن شخص دیگر توجه کنید. همه ما می‌دانیم اگر یک مکالمه دست به سینه داشته باشید، حس بدی به طرف مقابل خواهید داد. هنگام صحبت کردن با کسی زبان راحت و جذابی داشته باشید.

5. با اطمینان صحبت کنید

گاهی اوقات گفتن این حرف ساده‌تر از عمل به آن است. اگر به روش باز، مستقیم و واضح ارتباط برقرار کنید، به طرز شایسته‌ای نشان می‌دهید که به آن‌چه می‌گویید اطمینان دارید. این بدان معنا نیست که همیشه باید درست باشید، اما بیان افکار خود با اطمینان در این راستا به شما کمک خواهد کرد.

6. آن را ساده نگه دارید

شما همیشه نباید در ارتباطات خود مختصر و مفید عمل کنید. توانایی گفتن یک داستان خوب ارزش زیادی دارد. موارد بسیار زیادی وجود دارد که در آن ساده نگه داشتن حرف‌هایتان بسیار مفید است. این امر به‌ویژه هم در کار و هم در مکالمه کلامی، همچنین نوشتاری مانند ایمیل کارآمد است.

7. مخاطب خود را بشناسید

در هنگام ارتباط با رئیس خود باید سبک خاصی داشته باشید. سبک دیگر ارتباطات، برای همسر و دیگری برای بچه‌ها و یا دوستانتان مناسب‌تر است. مخاطبان خود را بشناسید تا به شما کمک کنند به طور مؤثر ارتباط برقرار کنید.

8. همدردی و درک از خود نشان دهید

قدرت زیادی در همدردی وجود دارد. همدردی و  نشان دادن درک به یک شخص پیوندی عمیق با او ایجاد می‌کند؛ زیرا همه ما می‌خواهیم درک شویم. 

9. قبل از واکنش، مکث کنید

هنگامی که قبل از واکنش و پاسخ کمی صبر می‌کنید، مناسب تر ارتباط برقرار خواهید کرد، این امر هم در شرایط کلامی و هم در شرایط نوشتاری صدق می‌کند.

مهارتهای ارتباطی - برقراری ارتباط با دیگران

10. بیش از حد ارتباط برقرار کنید

آیا فکر می‌کنید اگر چیزی که می‌خواهید را به کسی بگویید کارتان تمام شده است؟ در صورتی که این طور نیست. من نمی‌گویم که یک چیز را 10 بار تکرار کنید. اما با توجه به این که امروزه همه ما با حواس‌پرتی‌های زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنیم؛ به طور کلی پیگیری چیزی که گفتید ایده خوبی است، البته اگر انجام آن برایتان مهم باشد.

نتیجه گیری

داشتن مهارت‌های ارتباطی مؤثر، هم در کار و هم در خانه به شما بسیار کمک خواهد کرد. ارتباط خوب با رئیس منجر به یک رابطه کارآمد و رفتار همدلانه می‌شود. شما می‌توانید به وضوح آن‌چه را که باید برای انجام کار خود نیاز دارید بیان کنید. 

همچنین می‌توانید دیدگاه و استراتژی خود را با رئیس و دیگران به اشتراک بگذارید. ارتباطات خوب در نقش‌های مدیریتی مورد نیاز است. پرورش ارتباطات مؤثر منجر به یک محیط کار عالی می‌شود. در خانه، داشتن مهارت‌های ارتباطی مؤثر به شما کمک خواهد کرد، به نوع رابطه‌ای که می‌خواهید با همسر خود داشته باشید برسید.

شما قادر به صحبت آزادانه و آشکار در مورد احساسات خود هستید و می‌توانید خواسته‌ها و نیازهای خود را به نحوی که همسرتان درک می‌کند، به اشتراک بگذارید. همسر شما احساس می‌کند که او درک را کرده‌اید و از او حمایت می‌کنید و این حس فوق‌العاده‌ای دارد. 

توانایی حل اختلاف‌نظر به دلیل مهارت ارتباطی قوی، شگفت‌انگیز است. نگاهی به چگونگی تقویت مهارت‌های ارتباطی، به صورت مؤثر در محل کار و خانه برای ایجاد روابط رضایت‌بخش، در تمام مراحل زندگی خود بیندازید.

 

منبع: Lifehack

نویسنده مطلب
نگار بخش‌زاده - نگار بخش‌زاده
متولد ۱۳۷۶، دانشجوی مقطع کارشناسی رشته‌ی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه گیلان، علاقمند به یادگیری زبان‌های خارجی و مقالات حوزه موفقیت

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-02-10 17:35:03
دسته بندی ها