با افراد لجباز چگونه رفتار کنیم؟

6 بهمن 1398 - 9:46
مدیریت شخصی - با افراد لجباز چگونه رفتار کنیم؟
با افراد لجباز چگونه رفتار کنیم؟
امتیاز مطلب: 86%

متقاعد کردن یک فرد لجباز و سروکله زدن با او، برای اینکه حرف ما را بپذیرد؛ کار بسیار سخت و خسته‌کننده‌ای است. آدم لجباز می‌تواند همکار، یا یکی از اعضای خانواده‌مان باشد. این فرد از اینکه نظر خودش را نادیده بگیرد و روش‌های جدید را امتحان کند، واهمه دارد. اما در ارتباط با افراد لجباز می‌توانیم از روش‌هایی استفاده کنیم و اطمینان خاطر آن‌ها را به‌دست آوریم. به جای اینکه از دست لجبازی‌هایشان به ستوه بیاییم، راهی برای همراهی آن‌ها با خود پیدا کنیم. در یوکن راه رفتار با فرد لجباز را می‌آموزید.

از او تعریف و تمجید کنید

1. کمی چرب‌زبانی کنید

علت اصلی لجبازی در برخی افراد، این است که از اشتباه کردن می‌ترسند و فکر می‌کنند هر کاری را به روش درست آن انجام می‌دهند. به همین خاطر، در مقابل پیشنهاد روش‌های دیگر، موضع تند می‌گیرند. همچنین وقتی در مقابل آن‌ها از ایده‌های خود می‌گویید، حس می‌کنند به شخصیت آن‌ها حمله شده است.

با این تفاسیر، سعی کنید در اولین برخورد، کمی چرب‌زبانی کرده و از آن‌ها تعریف و تمجید کنید. وقتی فرد لجباز به رفتار احترام‌آمیز شما نسبت به خودش پی می‌برد، از موضع تند خود فاصله می‌گیرد. او دیگر فکر نمی‌کند شما می‌خواهید او را مجبور کنید، مانند شما رفتار کند.

2. به او نشان دهید که به عقایدش احترام می‌گذارید

پیشنهاد دیگر در برخورد با افراد لجباز، این است که نظرات و عقاید آن‌ها را تأیید کنید. به‌علاوه به آن‌ها بگویید ایده‌های بسیار خوبی دارند. نباید اجازه دهید فرد لجباز فکر کند ایده‌های او از نظر شما پوچ، غیرواقعی و احمقانه است (حتی اگر واقعاهمین‌طور باشد).

افراد لجباز - رفتار با فرد لجباز

به‌گونه‌ای رفتار کنید که این اطمینان ایجاد شود که به حرف‌های آن‌ها گوش می‌دهید و حتی بیشتر به جنبه‌ی مثبت نظراتشان توجه دارید. با این طرز برخورد، فرد لجباز مطمئن می‌شود شما برای عقایدش ارزش قائل هستید؛ بنابراین او هم رغبت بیشتری برای گوش دادن به نظرات شما پیدا خواهد کرد.

3. هیچ وقت به او نگویید: «تو اشتباه می‌کنی»

آن چیزی که فرد لجباز می‌خواهد بشنود، جملاتی با این مضمون است: تو قطعا اشتباه می‌کنی؛ برداشت تو از این موضوع کاملا اشتباه است؛ منظور تو که واقعا این نیست، هست؟ و غیره. استفاده از چنین جملاتی در برخورد با فرد لجباز، باعث لجاجت بیشتر او می‌شود و حالت دفاعی به خود می‌گیرد.

پس کمی صبر و حوصله‌تان را بیشتر کنید و به جای استفاده از جملات مشابه، به او نشان دهید واقعا به نظرات او توجه کرده‌اید. فرد لجباز باید بداند که ایده‌هایش برای شما ارزشمند است؛ اما این ایده‌ها در موقعیت دیگری مناسب است و در شرایط موجود ترجیح می‌دهید به روش خودتان عمل کنید.

4. به او نشان دهید تصمیمات شما می‌تواند به نفع او تمام شود

این افراد به این خاطر لجبازی می‌کنند که بیش از اندازه روی خودشان حساب باز می‌کنند. به‌علاوه روش تصمیم گیری شان به آن‌ها کمک می‌کند تا احساس بهتری نسبت به خود داشته باشند و همان کاری که خود درست می‌دانند، انجام دهند.

اگر می‌خواهید این افراد از مواضعشان عقب‌نشینی کنند و متوجه نتایج تصمیمات اشتباهشان شوند، برای آن‌ها توضیح دهید که چرا تصمیماتشان به نفع آن‌ها نیست. اگر افراد لجباز متوجه این موضوع شوند که تصمیمات شما می‌تواند به نفع آن‌ها باشد، شاید علاقه‌مند به همراهی با شما شوند.

5. اجازه دهید تا فکر کنند مطابق با عقاید خودشان جلو می‌روند

راه دیگری که می‌تواند در متقاعد کردن افراد لجباز به شما کمک کند، این است که به آن‌ها کمک کنید فکر کنند برای انتخاب روش خود از نظرات آن‌ها الهام گرفته‌اید. این کار باعث می‌شود افراد در مورد خودشان احساس غرور کنند و فکر کنند در مسیر فکری خودشان قرار دارند. اگر این روش را با موفقیت انجام دهید افراد لجباز با شما همراه می‌شوند و از نتیجه‌ی این همراهی شگفت‌زده خواهید شد.

فرد لجباز را متقاعد کنید

1. محکم باشید

معمولا اطرافیان فرد لجباز، به خاطر اینکه تحمل قهر و بداخلاقی او را ندارند، به خواسته‌هایش رضایت می‌دهند. اگر با یک فرد لجباز در ارتباط هستید و از سوی او با چنین واکنشی مواجه شدید، سعی کنید خودتان را کنترل کنید. اگر او برای پافشاری روی خواسته‌ی خود، به گریه روی آورد، هرگز به او نگویید: «باشه، فقط گریه نکن، هر چی تو بگی». این جمله به فرد لجباز این حس را منتقل می‌کند، که با روش‌های ساده‌ای توانسته احساسات شما را تحریک کند و شما تسلیم خواسته‌ی او شده‌اید.

افراد لجباز - رفتار با فرد لجباز

پس تحت هر شرایطی موضع خود را حفظ کنید و منطقی باشید. روی نظر خود پافشاری کرده، دلایل منطقی بیاورید و هرگز رفتار خشونت‌آمیز نداشته باشید که تنها وضعیت را وخیم‌تر می‌کند.

2. اطلاعات کافی در اختیار آن‌ها بگذارید

افراد لجباز از اینکه در مورد موضوعی اطلاعات و شناخت کافی نداشته باشند، می‌ترسند. شاید این افراد کاری کنند که در مورد آن شناخت کافی ندارند و هرگز آن کار را انجام نداده‌اند. حقیقت این است که، تغییر عادت‌ها برای افراد لجباز کار بسیار سختی است. اگر می‌خواهید آن‌ها را با خود همراه کنید، در مورد پیشنهادتان به اندازه‌ی کافی برایشان توضیح دهید تا اعتمادشان را جلب کنید.

3. روی اهمیت موضوع پافشاری کنید

اگر فرد لجباز از نزدیکان شما بوده و نگرانتان است، آنچه باعث خوشحالی شما می‌شود، برای او نیز باارزش خواهد بود. پس اگر علت این که چرا یک موضوع برایتان بسیار پر اهمیت است را بداند و دلیل پافشاری شما بشنود؛ از موضع خود دست می‌کشد. در نهایت به آنچه واقعا نیاز دارید و به عنوان یک انسان برایتان مهم است، فکر خواهد کرد.

4. به فرد لجباز بگویید این بار نوبت من است

اگر هر روز با چنین فردی در ارتباط هستید، به طور حتم بارها مجبور شده‌اید تسلیم خواسته‌ی او شوید. این بار روی نظر خود پافشاری کنید و در کمال آرامش به او بگویید: «دفعات قبل اوضاع همان‌طوری پیش رفت که تو می‌خواستی، فکر نمی‌کنی این بار نوبت من است؟» تا جای ممکن این موضوع را بزرگ کنید تا قبول کند این بار نوبت خواسته شما است که عملی شود.

5. مذاکره کنید و به توافق برسید

شاید با مذاکره نتوانید فرد لجباز را با خود همراه کنید؛ اما ممکن است بتوانید رضایت 50 درصدی او را به دست آورید. اگر طرف مقابلتان لجباز باشد؛ متقاعد کردن او کار بسیار دشواری خواهد بود. بهتر است همانند راه رفتن با کودک نوپا، از قدم‌های کوچک شروع کنید.

6. آرامش خود را حفظ کنید

در برخورد با فرد لجباز، بر احساسات خود مسلط باشید و خودتان را کنترل کنید. اگر کمی ناراحتی یا عصبانیت در چهره‌ی شما باشد، برگ برنده را به دست او داده‌اید. پس اگر فکر می‌کنید در حال از دست دادن کنترل خود هستید؛ نفس عمیقی بکشید، آرامش خود را حفظ کنید و برای چند دقیقه فضا را ترک کنید.

افراد لجباز - رفتار با فرد لجباز

باید تا جای ممکن آرام، خون‌سرد و مطمئن به نظر برسید تا به حرف‌هایتان گوش کند. البته طبیعی است وقتی فردی علاقه‌ای به تغییر ندارد و مطابق با خواسته‌ی شما عمل نمی‌کند، کنترل خود را از دست بدهید. اما باید بدانید واکنش عصبی شما، باعث شکست در متقاعد کردن طرف مقابلتان خواهد شد.

7. هرگز به آن‌ها نگویید که لجبازی می‌کنند

وقتی به فرد لجباز بگویید «لجبازی نکن»، حالت دفاعی به خود می‌گیرد و احتمال تغییر موضعش کمتر خواهد شد. پس حتی اگر نیاز به گفتن این کلمه را به شدت احساس کردید، آن را نگویید.

8. وجه اشتراک‌تان را پیدا کنید

سعی کنید با فرد لجباز زمینه‌ی مشترکی در نظراتتان پیدا کنید. این کار کمک می‌کند که او مسئله را از نگاه شما ببیند. اگر طرف مقابل احساس کند وجه اشتراکی با شما دارد، احتمالا دست از لجبازی برمی‌دارد و حرف‌شنوی بیشتری از شما خواهد داشت.

دست از تلاش برندارید

1. تغییر را به مرور در آن‌ها ایجاد کنید

افراد لجباز نمی‌توانند به یک‌باره تغییراتی در خود ایجاد کنند. آن‌ها می‌خواهند آهسته قدم بردارند و ابتدا طعم تغییرات کوچک را بچشند. پس اگر مجبور هستید برای مدت زمان طولانی با این افراد در ارتباط باشید و می‌خواهید او مانند شما روش‌های جدید را امتحان کند؛ باید تغییر را به مرور برای آن‌ها آسان کنید تا در شرایط جدید احساس راحتی داشته باشند.

افراد لجباز - رفتار با فرد لجباز

2. در زمان مناسب مقابله کنید

تشخیص اینکه چه زمانی باید در مقابل خواسته‌های فرد لجباز مقاومت کنید، مسئله ای مهم در رفتار با آن‌ها به حساب می‌آید. قبل از اینکه با این افراد وارد کشمکش شوید، از خودتان بپرسید: «آیا واقعا این موضوع ارزش جنگیدن دارد؟». اگر جوابتان منفی است، بر سر موضوع مهم‌تری مبارزه کنید.

به عنوان مثال، اگر با دوستتان که بسیار لجباز است بر سر تماشای فیلم به اختلاف خورده‌اید، از خودتان بپرسید دیدن این فیلم چقدر مهم است؟ اگر واقعا هیچ اهمیتی ندارد، اما در عوض روی انتخاب محل مسابقه حساسیت بیشتری دارید؛ فرصت جنگیدن و چانه زدن را برای این موضوع بگذارید.

3. الگوهای تکراری را کنار بگذارید

اگر همیشه در مقابل لجبازی‌های یکی از اطرافیانتان عقب‌نشینی می‌کنید تا بحثی ایجاد نشود؛ مسئله فرق می‌کند. اما این مسئله را در نظر بگیرید که اگر هیچ گاه به فرد موردنظر «نه» نگویید، چطور می‌توانید انتظار داشته باشید نظرات شما را بپذیرد.

پس برای اینکه از چنگال الگوهای تکراری رها شوید؛ بار دیگر حتی اگر روی موضوع بی اهمیتی مثل انتخاب فیلم توافق نداشتید، روی نظر خود پافشاری کنید. به طور قطع آن فرد از رفتار متفاوت شما متعجب می‌شود. اما این مفهوم را به او می‌رسانید که به عنوان یک شخصیت مستقل به راحتی تحت تأثیر او قرار نمی‌گیرید. همچنین اگر به راحتی تسلیم خواسته‌های او نشوید؛ او برایتان احترام بیشتری قائل خواهد بود و نظرات شما برای او ارزش بیشتری خواهد داشت.

4. در مقابل او مانند یک آدم ضعیف ظاهر نشوید

هیچ وقت برای رسیدن به خواسته‌هایتان وانمود نکنید فرد ضعیف و بیچاره‌ای هستید. این کار در مقابل افراد لجباز جواب نمی‌دهد، بلکه شخصیتتان را هم زیر سؤال می‌برد. اگر به جای استفاده از روش‌های منطقی به روش‌های احساسی روی بیاورید، تنها احتمال لجبازی طرف مقابلتان را بیشتر خواهید کرد.

5. صبور باشید

متقاعد کردن فرد لجباز کار بسیار زما‌ن‌بری است. شاید مجبور شوید ساعات زیادی را به بحث کردن در مورد مسائل کوچک تا بزرگ اختصاص دهید. اما صبور باشید و این را بپذیرید که تغییر در افراد لجباز، فرآیندی آهسته و زمان‌بر است و هرگز نمی‌توانید آن‌ها را مجبور به پذیرفتن ایده های جدید کنید.

افراد لجباز - رفتار با فرد لجباز

6. مواظب اعتماد موجود در رابطه‌تان باشید

اعتماد در رابطه با افراد لجباز نقش مهمی دارد. هرگز در مورد نظرتان تردید نداشته باشید،  چراکه باعث از دست رفتن اعتماد طرف مقابل به شما می‌شود و در ادامه به حرف‌هایتان گوش نخواهد داد. به گونه‌ای رفتار کنید که گویی نظر شما بهترین راهکار ممکن است (البته به خودتان مغرور نشوید). این کار باعث می‌شود طرف مقابل فکر کند شما دقیقا می‌دانید چه کار کنید.

هرگز برای خواسته‌ی او از مواضعتان عقب نکشید. هنگام مطرح کردن پیشنهادتان، سرتان را بالا بگیرید، به چشم‌های او نگاه کنید و اجازه ندهید هیچ چیزی حواستان را پرت کند. اگر مانند یک فرد مطمئن رفتار کنید؛ او به درستیِ ایده‌ی شما اطمینان بیشتری پیدا می‌کند. اگر برای اعلام نظرتان دچار استرس شده‌اید، قبل از مطرح کردن آن، تمرین کنید. با این کار درستی نظر خود را باور می‌کنید و راحت‌تر آن را مطرح خواهید کرد.

7. اگر هیچ راهی جواب نداد از او فاصله بگیرید

گاهی برای همراه کردن فرد لجباز با خود، هر کاری می‌کنید، اما هیچ نتیجه‌ای نمی‌گیرید. اگر با راه حل‌های ارائه شده و ملاحظه‌گری با او رفتار کردید؛ محکم بودید و نشان دادید چقدر موضوع برایتان مهم است، اما باز هم فرد لجباز از موضع خود عقب‌نشینی نکرد. اگر در نهایت نتوانستید هیچ تغییری در او ایجاد کنید، دیگر وقت آن است که رهایش کنید و مطابق نظر خودتان عمل کنید. این بهترین و منطقی‌ترین کاری است که می‌توانید انجام دهید و اصلا نشانه‌ی ضعف شما نیست.

 

منبع: wikihow

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-01-28 15:26:54
دسته بندی ها