12 مورد از خصوصیات اخلاقی انسان‌های اصیل

19 دی 1398 - 12:00
مدیریت شخصی - 12 مورد از خصوصیات اخلاقی انسان‌های اصیل
12 مورد از خصوصیات اخلاقی انسان‌های اصیل
امتیاز مطلب: 96%

آیا تاکنون به این فکر کرده‌اید که چه‌طور می‌توان به انسان اصیل تبدیل شد؟ حقیقت این است که اگر انسان اصیلی نباشید، هوش هیجانی هم نمی‌تواند برایتان مفید باشد و شما را به موفقیت برساند. با یوکن همراه باشید تا با خصوصیات رفتاری انسان‌های اصیل آشنا شوید.

تحقیقات زیادی نشان می‌دهد هوش هیجانی (EQ) نقش مهمی در عملکرد شغلی شما ایفا می‌کند. موسسه‌ی تلنت اسمارت (TalentSmart) در پژوهش جدیدی، هوش هیجانی بیش از یک میلیون نفر را آزمایش کرد. در نهایت این مجموعه به این نتیجه رسید که 85 درصد از موفقیت‌های شغلی در تمام حوزه‌ها، به دلیل داشتن این ویژگی حاصل می‌شوند.

درآمد سالانه افراد باهوش هیجانی بالا، بیست و نه هزار دلار بیشتر از افرادی است که هوش هیجانی پایینی دارند. جالب است بدانید، کمی افزایش در میزان هوش هیجانی می‌تواند درآمد سالانه‌ی شما را تاهزار و 300 دلار افزایش دهد. پژوهش‌های زیادی در این زمینه انجام شده و یافته‌های بسیاری در دست است، که می‌توان ساعت‌ها در ارتباط با آن‌ها حرف زد.

 

اهمیت اصیل بودن برای رسیدن به موفقیت

یقین داریم هوش هیجانی روش قدرتمندی است، برای اینکه انرژی‌تان را روی مسیر مشخصی بگذارید و به نتایج فوق‌العاده‌ای دست یابی. اما یک مشکل وجود دارد، اگر شما انسان اصیلی نباشید، هوش هیجانی هم نمی‌تواند باعث موفقیتتان شود و کار چندانی برایتان انجام نمی‌دهد. پس لازم است با خصوصیات رفتاری انسان‌های اصیل آشنا شوید.

اخیرا پژوهشی در مدرسه‌ی کسب‌وکار فاستر (Foster) در دانشگاه واشینگتن انجام شده و نتایج آن اعلام می‌کند، هوش هیجانی‌ که فقط در ظاهر دیده می‌شود برای مردم قابل پذیرش نیست. آنها تمایلی به نشانه‌های ظاهری هوش هیجانی ندارند و می‌خواهند این خصوصیت اصالت داشته باشد و احساسات واقعی طرف مقابل باشد.

به عقیده‌ی کریستینا فانگ (Christina Fong) پژوهشگر ارشد، وقتی در مقابل همکارانتان قرار می‌گیرید، آنها ربات‌های بی‌مغز نیستند. بلکه به احساساتی که بروز می‌دهید فکر می‌کنند و به صادقانه بودن یا نبودنشان اهمیت می‌دهند.

نتایج همین پژوهش نشان می دهد مدیران صادق، در انگیزه بخشی به افراد، تاثیرگذاری بالایی دارند. زیرا نه تنها با کلام خود، بلکه با رفتارشان، حس اعتماد و تحسین را به وجود می آورند. خیلی از مدیران ادعا می کنند اصالت برایشان اهمیت دارد، اما مدیران اصیل، هر روز به ادعای خود پایبند هستند و آن را در عمل نشان می دهند.

 

مواردی که بیانگر رفتار انسان اصیل هستند

تنها به دنبال ظاهرگرایی نباشید. این‌که سعی کنید رفتارهایی از خود نشان دهید که با هوش هیجانی در ارتباط است، به هیچ وجه کافی نیست؛ بلکه باید به طور واقعی اصیل باشید. رفتارتان را با آن افرادی که به واقع اصیل هستند، مقایسه کنید تا به میزان اصالت خود پی ببرید. لازم است، خصوصیات واقعی افراد اصیل را در نظر بگیرید و ببینید چه‌ میزان از  این ویژگی‌ها در شما وجود دارد.

جنت لوئیز استفانسون می‌گوید: «اصالت نیازمند میزان مشخصی از خصلت‌هایی چون شفافیت، آسیب‌پذیری و اخلاق‌مداری است.»

1. انسان‌های اصیل تلاش نمی‌کنند که دیگران دوست‌شان داشته باشند

انسان‌های اصیل، اهل خودنمایی کردن نیستند و خودِ واقعی‌شان را نشان می‌دهند. آن‌ها می‌دانند برخی‌ها دوستشان دارند و برخی دیگر، نه. به هیچ عنوان هم از این قضیه ناراحت نمی‌شوند. مسئله این نیست که آن‌ها اهمیتی به علاقه داشتن یا نداشتن دیگران نمی‌دهند، همچنین اجازه نمی‌دهند این موضوع روی انجام کار درست سایه بی‌اندازد. افراد اصیل وقتی باید تصمیم نامطلوبی بگیرند یا در موقعیت ناخوشایندی باشند، با روی باز به استقبالش می‌روند.

انسان اصیل - رفتار انسان اصیل

انسان‌های اصیل نیازی به توجه دیگران ندارند، به همین خاطر تلاشی هم برای خودنمایی نمی‌کنند. آنها به این درک رسیده‌اند که به جای تظاهر به اینکه شخص اصیلی هستند، باید با اعتمادبه‌نفس و مختصر و مفید حرف بزنند.

بدین ترتیب اطرافیان توجه بیشتری به آن‌ها می‌کنند و به هر آن‌چه می‌گویند علاقه بیشتری نشان می‌دهند. باید بدانید دیگران به سرعت متوجه رفتارتان می‌شوند و تمایل بیشتری به رفتار صادقانه‌ی شما دارند، تا آنکه سعی کنید چیزی را در ظاهر نشان دهید.

2. انسان‌های اصیل زود قضاوت نمی‌کنند

انسان‌های اصیل ذهنِ روشنی دارند و این خصوصیت باعث می‌شود در نظر دیگران جذاب و اهل معاشرت به نظر برسند. بدون شک هیچ کسی تمایل ندارد با فردی که از قبل عقیده‌ای در ذهنش دارد و حتی حاضر نیست به نظرات دیگران گوش بدهد، ارتباط برقرار کند.

داشتنِ ذهنیت باز در محل کار، بسیار مهم است، زیرا امکان نزدیک شدن به دیگران و بهره‌مندی از ایده های جدید و استفاده از کمک آن‌ها را فراهم می‌کند. برای کنار گذاشتن افکار از پیش شکل گرفته و قضاوت‌های بی‌جا، باید دنیا را از دریچه‌ی چشمان دیگران ببینید.

برای این مسئله نیاز نیست به طور حتمی به باورهای آنها عقیده پیدا کنید، یا از رفتارهایشان چشم‌پوشی کنید. بلکه بدین معناست که آن‌قدر از قضاوت‌ها فاصله بگیرید، که دیگر قابل تشخیص نباشند. تنها در این صورت است که به دیگران اجازه می‌دهید همانی باشند که در واقعیت هستند.

3. انسان‌های اصیل، خودشان مسیر زندگی‌شان را می‌سازند

انسان‌های اصیل برای داشتن احساس شادی و رضایت، به نظرات دیگران تکیه نمی‌کنند. این خصوصیت به آنها اجازه می‌دهد تا مسیری که قطب نمای درونی خودشان را نشان می‌دهد، دنبال کنند. آنها خودشان را می‌شناسند و طور دیگری وانمود نمی‌کنند. مسیر زندگی آن‌ها از درون، اصول و ارزش‌های خودشان می‌آید. آن‌ها کاری را انجام می‌دهند که یقین دارند درست است و تحت تأثیر این مسئله قرار نمی‌گیرند، که شاید کسی از این کار خوشش نیاید.

انسان اصیل - رفتار انسان اصیل

4. آدم‌های اصیل بسیار بخشنده هستند

حتما شما هم با افرادی کار کرده اید، که همیشه در استفاده از دانش یا منابع خود مردد هستند. آن‌ها طوری رفتار می کنند که به نظر می‌آید، اگر برای انجام کارتان به آن نیاز دارید را به شما بدهند، می‌ترسند از آن‌ها جلو بزنید. انسان‌های اصیل بخشنده هستند و همیشه تمام چیزهایی که می دانند و منابعی که به آن دسترسی دارند را با بخشندگی، در اختیار دیگران قرار می‌دهند.

آن‌ها با تمام وجود دوست دارند، که شما هم کارتان را به نحو احسن انجام دهید. زیرا خود را همکار شما می‌دانند و آن‌قدر به خودشان مطمئن هستند، که هرگز نگران این نمی‌شوند که شاید موفقیت شما باعث شود آن‌ها عقب بیفتند. آن‌ها به این باور رسیده اند که موفقیت دیگران، موفقیت آن‌ها نیز هست.

5. انسان‌های اصیل برخورد محترمانه‌ای دارند

اشخاص اصیل چه با مهم‌ترین مشتریانشان برخورد داشته باشند، چه با فردی که برایشان چای می‌آورد؛ همیشه با رعایت ادب و احترام رفتار می‌کنند. آن‌ها می‌دانند که مهم نیست با کسانی که قرار ناهار دارید چقدر خوب برخورد می‌کنید؛ اگر آن‌ها ببینند که با دیگران چقدر بد رفتار می‌کنید، همه چیز تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. انسان‌های اصیل با همه محترمانه رفتار می‌کنند، زیرا باور دارند از دیگران بهتر نیستند.

انسان اصیل - رفتار انسان اصیل

6. انسان‌های اصیل هیچ انگیزه‌ی مادی ندارند

انسان‌های اصیل برای این‌که احساس خوبی داشته باشند، نیازی به وسایل گران‌قیمت ندارند. این بدین معنا نیست، که آن‌ها فکر می‌کنند اگر بهترین و گران‌قیمت‌ترین چیزها را برای خودشان بخرند، تا وضعیت خوب مالی‌شان را به رخ دیگران بکشند، کار اشتباهی است. بلکه آن‌ها برای این‌که احساس شادی و آرامش داشته باشند، به هیچ عنوان نیازی به این کار ندارند. شادی انسان‌های اصیل، از درون آنها سرچشمه می‌گیرد و از همان چیزهایی می‌آید که به زندگی‌شان عمق می‌دهد؛ چیزهایی مانند خانواده، دوستان و اهداف ارزشمند.

7. انسان‌های اصیل بسیار قابل اعتماد هستند

اغلب افراد به سمت کسانی جذب می‌شوند که اصالت بیشتری دارند، زیرا می‌دانند بهتر می‌شود به آن‌ها اعتماد کرد. وقتی طرف مقابلتان را به طور دقیق نمی‌شناسید  و نمی‌دانید چه احساسی دارد، چه‌طور می‌توانید او را دوست داشته باشید؟

انسان‌های اصیل به تمام حرف‌هایی که می‌زنند باور دارند و اگر قولی بدهند، به طور حتم سر قولشان می‌مانند. شما هیچ وقت از یک فرد اصیل نخواهید شنید که بگوید: «فقط این را گفتم که جلسه زودتر تمام شود.» این افراد حرفی را می‌زنند که به آن اعتقاد دارند و وقتی چیزی بگویند، شما با اطمینان خاطر می‌دانید که حقیقت را می‌گویند.

انسان اصیل - رفتار انسان اصیل

8. انسان‌های اصیل همه چیز را به خودشان نمی‌گیرند

شخصیت این افراد به قدری محکم و استوار است، که به خاطر حرف‌های بی‌اساس اطرافیانشان آزرده خاطر نمی‌شوند. اگر کسی از آن‌ها انتقاد کند، به سرعت نتیجه‌گیری نمی‌کنند. آن‌ها احساس نمی‌کنند مورد توهین فرد مقابل قرار گرفته‌اند و به انتقام نیز فکر نمی‌کنند.

آن‌ها می‌توانند بازخوردهای منفی و مخرب را به صورت هدفمند ارزیابی کنند و آن‌چه درست است را به کار بگیرند و بقیه را رها کنند. این افراد بدون این‌که به احساسات منفی در وجود خود پروبال بدهند، به صورت مسالمت آمیز در کنار دیگران به زندگی ادامه می‌دهند.

9. انسان‌های اصیل به وسایل ارتباطی اعتیاد ندارند

به طور حتم می‌دانید پیامک دادن و نگاه به موبایل در حین گفتگو، حواس طرف مقابل را پرت می‌کند. انسان‌های اصیل وقتی گفت‌و‌گویی را آغاز می‌کنند و به آن احساس تعهد دارند، تمام انرژی خود را بر روی آن گفت‌و‌گو می‌گذارند. وقتی تمام وجود خود را به آن ارتباط اختصاص دهید، آن گفت‌و‌گو برایتان لذت‌بخش‌تر خواهد شد.

اما وقتی مانند ربات با دیگران ارتباط برقرار کنید و تمام حواستان به گوشی موبایل باشد، درست مانند این است که مغز آن‌ها را روی حالت خلبان خودکار (autopilot) گذاشته‌اید. در نهایت آن‌ها هیچ تمایلی به ادامه‌ی گفت‌و‌گو نخواهند داشت. این افراد به دنبال ایجاد ارتباط هستند و به گفت‌و‌گوهای روزمره نیز اهمیت می‌دهند. علاقه‌ی واقعی به دیگران، باعث می‌شود آنها سؤالات خوبی مطرح کرده و آنچه به آن‌ها گفته شده را، به دیگر جنبه‌های مهم زندگی فرد مقابل ارتباط دهند.

انسان اصیل - رفتار انسان اصیل

10. انسان‌های اصیل اسیر هوای نفس‌شان نیستند

انسان‌های اصیل بر اساس هوای نفسشان تصمیم‌گیری نمی‌کنند؛ زیرا برای این‌که احساس خوبی نسبت به خودشان داشته باشند نیازی به تحسین دیگران ندارند. همچنین، آن‌ها به دنبال این نیستند که مورد توجه دیگران قرار بگیرند، یا تلاش نمی‌کنند دستاوردهای دیگران را به نام خودشان بنویسند. این افراد کاری را که باید، انجام می‌دهند بدون اینکه به دنبال جلب توجه دیگران باشند.

11. انسان‌های اصیل اهل ریاکاری نیستند

انسان‌های اصیل به آنچه می‌گویند عمل می‌کنند. آن‌ها به دیگران راهی را پیشنهاد نمی‌کنند؛ که خودشان حاضر به امتحان آن نیستند. این تا حد زیادی به خاطر خودآگاهی آن‌ها است. بسیاری از انسان‌های ریاکار به هیچ عنوان متوجه اشتباهات خود نمی‌شوند، زیرا چشمانشان را به روی ضعف‌های خود بسته‌اند. اما این اشخاص به خوبی متوجه اشتباهات خود می‌شوند و قبل از هر چیزی، مسائل خودشان را حل می‌کنند.

12. انسان‌های اصیل اهل خودستایی نیستند

حتما با کسانی که مدام در مورد خودشان و موفقیت‌هایشان صحبت می‌کنند برخورد داشته‌اید. آیا تاکنون فکر کرده‌اید چرا آن‌ها این‌گونه رفتار می‌کنند؟ آنها مدام خودستایی می‌کنند و در تلاش‌اند خودشان را بزرگ جلوه دهند. زیرا اعتمادبه‌نفس کافی ندارند و نگران این هستند که اگر به موفقیت‌هایشان اشاره نکنند، دیگران متوجه آن‌ها نمی‌شوند. انسان‌های اصیل به خودستایی کردن در مورد دستاوردهایشان نیازی ندارند. آن‌ها به موفقیت‌های خود یقین دارند و می‌دانند اگر در حقیقت کار مهمی انجام دهند، بدون توجه به این‌که چند نفر تحسینشان کنند، آن دستاورد خودش را نشان می‌دهد.

انسان‌های اصیل خودشان را به خوبی می‌شناسند و آن‌قدر به خود اعتماد دارند، که ظاهر خودشان را پذیرفته‌اند و با آن راحت هستند. آن‌ها در زمان حال زندگی می‌کنند. این اشخاص به هیچ عنوان تلاش نمی‌کنند خودشان را در نظر دیگران خوب جلوه دهند و نگران پذیرفتن کسی هم نیستند.

 

منبع: forbes

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-01-22 12:36:58
دسته بندی ها