5 راهکار عملی برای سحرخیز شدن

24 اردیبهشت 1399 - 6:00
عادت‌های موفقیت - 5 راهکار عملی برای سحرخیز شدن
5 راهکار عملی برای سحرخیز شدن
امتیاز مطلب: 67%

غارنشینان 5 میلیون سال پیش، در طول روز به همراه دیگر افراد به شکار حیوانات می‌پرداختند و میوه جمع می‌کردند. پس از غروب خورشید، همه با هم به غار برمی‌گشتند تا آتشی برای درست کردن شام روشن کنند. همه دور آتش جمع می‌شدند و غذایی می‌خورند. وقتی تاریکی شب همه جا را می‌گرفت صدای خروپف تمام غارنشینان به هوا می‌رفت. فکر می‌کنید چرا همه‌ی غارنشینان هم‌زمان باهم به خواب می‌رفتند؟ حقیقت این مساله، بیوشیمی تمام انسان‌هاست. وقتی خورشید غروب می‌کند، بدن هورمون ملاتونین زیادی تولید می‌کند تا انسان برای خواب آماده شود. با یوکن همراه باشید.

همیشه همین‌طور بوده و این چرخه‌ی بدن است: غروب خورشید= تاریکی هوا= تولید هورمون ملاتونین. وقتی این هورمون در بدن آزاد می‌‌شود، خمیازه کشیدن شروع می‌‌شود. شاید در این هنگام احساس کسل شدن کنید، پلک‌هایتان روی هم برود و خواب‌تان ببرد.

بدن انسان برای تولید ملاتونین به تاریکی نیاز دارد. اگر فرد سحرخیزی نیستید و برای زود بیدار شدن مشکل دارید، پنج عادت زیر را در خود به وجود آورید:

1. 10 تا 30 دقیقه قبل از خواب، همه‌جا را تاریک کنید

برای اینکه دچار بی خوابی نشوید و صبح با کسلی از رختخواب بیرون نیایید، قبل از خواب با گوشی موبایل‌تان بازی نکنید.

تلفن همراه، تلویزیون، کامپیوتر و تمام چراغ‌ها را 10 الی 30 دقیقه قبل از ساعت خواب‌تان، خاموش کنید. می‌‌توانید در اتاقی تاریک روی مبل بنشینید تا همانند مرد غارنشین احساس خواب آلودگی پیدا کنید. حتی تمرینات مدیتیشن نیز در اتاق تاریک و آرام به بهبود خواب‌تان کمک می‌‌کند.

محیط تاریک هنگام وقبل خواب

2. اتاق خوابی تاریک داشته باشید

تاکنون توجه کرده‌اید چرا وقتی به تعطیلات می‌‌روید بهتر از همیشه می‌‌خوابید. دلیل خواب بهتر این نیست که استرسی ندارید یا کنار ساحل دریا هستید. بلکه به این خاطر است که هتل‌ها پرده‌های ضخیم دارند و وقتی همه جا تاریک می‌‌شود، بهتر می‌‌خوابید. پس چه بهتر است اتاق خواب‌تان را کاملا تاریک کنید تا هیچ نوری به درون اتاق نفوذ نکند.

3. تمام ابزارهای تکنولوژی را کنار بگذارید

حتما شما هم مانند خیلی‌ها قبل از خواب، فیس بوک و تلگرام تان را چک می‌‌کنید. اجازه دهید من بگویم چه اتفاقی می‌ افتد: حساب فیس‌بوک‌تان را باز می‌کنید و ناگهان به خودتان می‌‌آیید که ساعت 3 صبح است و از تمام شایعات روی کره زمین مطلع شده‌اید.

برای این‌که خواب بهتری داشته باشید و به فردی سحرخیز تبدیل شوید، گوشی و تبلت خود را وارد اتاق خواب نکنید. با این کار به راحتی به خواب می‌‌روید و مشکلی هم برای بیدار شدن نخواهید داشت.

4. ورزش صبحگاهی را از یاد نبرید

ورزش صبحگاهی باعث آزاد شدن هورمون اندورفین در بدن می‌‌شود و ماهیچه‌هایتان در برابر خستگی مقاومت بیشتری از خود نشان می‌‌دهند. دیگر فایده‌ی اندورفین این است که به ما این احساس را می‌‌دهد که موجودی فرازمینی هستیم.

این هورمون بعد از آزاد شدن در بدن باقی می‌‌ماند. هر روز ورزش صبحگاهی داشته باشید، بدین ترتیب در طول روز متمرکز و سرحال خواهید ماند. ورزش صبحگاهی فواید زیادی برایتان دارد، زیرا شما در روز کار می‌‌کنید و باید به نتایجی که می‌‌خواهید برسید.

انرژی مثبت-ارامش

5. مثبت اندیش باشید

در هنگام خواب به این فکر نکنید تنها 5 ساعت می‌‌توانید بخوابید و بسیار خسته هستید. اگر قبل از خواب چنین فکری داشته باشید، صبح با همان فکر بیدار می‌‌شوید.

پس به جای این‌که افکار منفی را وارد اتاق خواب‌تان کنید،افکار مثبت را بیاورید. به مشکلات و چالش روز بعدتان فکر نکنید. بلکه مثبت‌اندیش باشید و فکرهای خوب در سر بپرورانید. اگر فکرهای مثبت بکنید، روز بعد پرانرژی و چابک از رختخواب بلند خواهید شد.

جمع‌بندی

برای این‌که به فردی سحرخیز تبدیل شوید باید تمام این عادت‌ها را در خود به وجود آورید.

منبع: inc

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-08-02 16:03:51
دسته بندی ها