7 اثر منفی کمبود خواب

5 خرداد 1399 - 6:00
مدیریت زمان - 7 اثر منفی کمبود خواب
7 اثر منفی کمبود خواب
امتیاز مطلب: 62%

وقتی سن بالا می‌رود، داشتن یک خواب خوب در شب تبدیل به رویا می‌شود. حتی روزهایی که مشغله‌‌ی زیادی داشته ایم و به شدت خسته هستیم، یک خواب کامل و خوب امکان پذیر نیست. اگرچه ساعت کافی برای خواب از فردی به فرد دیگر متفاوت است، گاهی حداقل ساعت خواب هم کافی به نظر نمی‌رسد. با یوکن همراه باشید.

به عقید‌ه‌ی دکتر جاکوب تایتلباوم، متخصص در زمینه‌ی خواب و نویسنده کتاب «از خستگی تا شگرفی» (From Fatigued to Fantastic)، کمبود خواب در بین افراد شایع است حتی اگر فردی تصور کند به انداز‌ه‌ی کافی می‌خوابد.

او می‌گوید: «دنیای امروز به کمبود خواب دچار شده است. میانگین خواب شبانه در 35 سال اخیر به 9 ساعت در شب می‌رسید. اما اکنون این عدد به کمتر از 6 ساعت و 45 دقیقه رسیده است. خیلی‌ها به این میزان خواب شبانه عادت کرده‌اند و حتی نمی‌دانند دچار کمبود خواب هستند.»

به دلیل این‌که تمام نشانه‌ها قابل تشخیص نیستند، 7 نشانه‌ی کمبود خواب را معرفی می‌کنیم تا متوجه شوید به خواب بیشتری در طول روز نیاز دارید.

1. به راحتی به خواب می‌روید

آیا از جمله افرادی هستید که تا سرتان به بالشت می‌رسد به خواب می‌روید؟ شاید فکر کنید به خواب رفتن در هر زمان و مکانی یک استعداد بی‌نظیر است، اما به گفته‌ی دکتر دان دور-استایتس (Dawn Dore-Stites) این مساله به دلیل کمبود خواب در بدن شماست.
او می‌گوید: «یکی از آشکارترین نشانه‌های کمبود خواب این است که فرد به راحتی به خواب می‌رود. آیا در حین سفر، در جلسات کسل‌کننده یا در حین تماشای تلویزیون خوابتان می‌برد؟ اگر در طول روز به راحتی به خواب بروید، نشانه‌ی این است که به زمان بیشتری برای خواب شبانه نیاز دارید و باید به کمبود خواب در برنامه‌ی فعلی خود توجه نشان دهید.»

2. بیشتر از حد معمول می‌خوابید

بیش از حد معمول خوابیدن نشانه‌ی وجود اختلال خواب در شماست. دکتر دور-استایتس می‌گوید خوابیدن در ساعات غیرمعمول یکی دیگر از نشانه‌های کمبود خواب در بدن به حساب می‌آید.

بیش از حد خوابیدن

او می‌گوید: «گر بیش از حد معمول می‌خوابید،  نشانه‌ی این است که دچار کمبود خواب هستید. اگر در طول هفته هر شب 6 ساعت بخوابید، احتمالا در آخر هفته بیش از اندازه می‌خوابید. اگر می‌بینید در آخر هفته خواب زیادی دارید و در طول روز احساس خستگی و کوفتگی می‌کنید، احتمالا به این خاطر است که نیاز به خواب بیشتری دارید.»

3. برای کاهش وزن یا کنترل عادات غذایی خود مشکل دارید

شاید وجود مشکل در کاهش وزن به برنامه‌ی خواب شما مربوط باشد. اگر تمرینات ورزشی موثری ندارید و عادت‌های غذاییتان کنترل‌نشدنی است، باید به میزان خواب خود توجه بیشتری نشان دهید.

دکتر لیزا دیویس (Lisa Davis) می‌گوید: «کم‌خوابی باعث ایجاد اختلال در کنترل هورمون‌های گرلین و لپتین (هورمون‌های اشتها) می‌شود و در نهایت به افزایش گرسنگی منجر می‌شود. این اختلال در ترکیب با خستگی فیزیکی و ذهنی ناشی از کمبود خواب، غیرقابل تحمل می‌شود.»

4. تمرکز پایینی دارید

کیفیت خواب، روی توجه و تمرکز شما تاثیر می‌گذارد. آیا تاکنون با چنین شرایطی مواجه شده‌اید که با وجود مهلت مقرر برای به انجام رساندن کار موردنظرتان، انجام آن برایتان غیرممکن شده است؟ دلیل این احساس می‌تواند نداشتن خواب کافی باشد.

تمرکز پایین

دکتر استیون ای. دیویس (Steven E. Davis) می‌گوید: «اگر مهلت انجام پروژه نزدیک باشد، شما قادر به تمرکز و توجه کافی روی انجام آن کار نخواهید بود. اگر به انداز‌ه‌ی کافی نمی‌خوابید، هوشیاری و تمرکز غیرممکن خواهد بود. وجود چنین مساله‌ای روی توانایی شما در انجام کاری که دلایل منطقی برای به انجام رساندن آن دارید، تاثیر می‌گذارد.»

5. سطح انرژی‌تان پایین است

شاید فکر کنید در طول هفته به انداز‌ه‌ی کافی می‌خوابید، اما نبود انرژی برای ورزش کردن یا انجام وظایف روزانه می‌تواند دلیلی بر کافی نبودن میزان خواب شما باشد. دکتر دیویس می‌گوید: «وقتی دچار کمبود خواب شده‌اید، هیچ رغبتی به شرکت در کلاس‌های ورزشی خود ندارید؛ حتی اگر هزینه‌ی اضافی برای آن پرداخت کرده باشید. همچنین اشتیاق و علاقه‌تان برای کارهایی که معمولا انجام می‌دهید افت می‌کند. کارهایی مانند بازی کردن با بچه‌ها که زمانی برایتان هیجان‌انگیز بوده، اکنون به کاری سخت و طاقت‌فرسا تبدیل شده است.»

شاید خوردن نوشیدنی‌های دارای کافئین مشکل را به طور موقت حل کند، اما هیچ چیز مانند خواب کافی کارساز نیست.

6. میل جنسی‌تان افت کرده‌است

خواب ناکافی می‌تواند میل جنسی شما را کاهش دهد. به گفته‌ی دکتر دیویس، اگر برای داشتن رابطه جنسی با شریک زندگیتان اشتیاق کافی ندارید، احتمالا به خاطر کمبود خواب است. دکتر دیویس می‌گوید: «کمبود خواب باعث کاهش ترشح هورمون تستوسترون می‌شود که روی میل جنسی تاثیر منفی خواهد داشت.»

افت میل جنسی

اگر خواب شما در رابطه تاثیرگذار نبوده، در این‌باره با یک متخصص صحبت کنید.

7. احساس درد و کوفتگی می‌کنید

احتمالا بدن شما خسته است. احساس درد در بدن می‌تواند به دلیل بیماری یا سخت کار کردن باشد، اما دکتر تایتلباوم می‌گوید کمبود خواب می‌تواند باعث بروز چنین مشکلی شود.

او می‌گوید:

زمانی که خواب هستیم، بدنمان شروع به ساخت هورمون‌های جدید و بازسازی بافت‌های آسیب دیده می‌کند. خواب بی کیفیت و ناکافی می‌تواند باعث ایجاد درد در بدن شود.

کلام آخر

خواب کافی از نیازهای اساسی بدن برای حفظ انرژی، شادابی و سلامتی است. کمبود خواب می‌تواند باعث بروز مشکلاتی چون خستگی، کمبود تمرکز و توجه و اختلال در تغذیه شود. پس برنامه‌ی خوابتان را ارزیابی کنید تا مطمئن شوید هر شب به میزان کافی می‌خوابید.

منبع: insider

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-05-20 18:48:12
دسته بندی ها