12 اشتباه صبحگاهی که بهره‌وری‌ شما را پایین می‌آورد

17 خرداد 1399 - 6:00
عادت‌های موفقیت - 12 اشتباه صبحگاهی که بهره‌وری‌ شما را پایین می‌آورد
12 اشتباه صبحگاهی که بهره‌وری‌ شما را پایین می‌آورد
امتیاز مطلب: 63%

این‌که روز خود را چطور شروع کنید، تاثیر زیادی در بهره وری‌تان در طی روز دارد. شاید برخی روزها با تاخیر به سرکار برسید یا با حجم زیادی از ایمیل‌ها مواجه شوید. پس به سادگی از فضای کاری دور می‌شوید و حفظ تمرکز در ادامه روز مشکل می‌شود. با یوکن همراه باشید. در این مقاله قصد داریم 12 اشتباهی که ممکن است در شروع روز کاری مرتکب شوید را معرفی کنیم؛ شاید تنها 10 دقیقه ابتدایی روز کاری باعث شود تمام روزتان را خراب کنید اما اگر یاد بگیرید از این تله‌ها گذر کنید خود را در مسیر موفقیت قرار می‌دهید.

1. با تاخیر به سر کار می‌روید

شما می‌توانید تمرکز روزتان را قبل از رفتن به سرکار از بین ببرید. تحقیقی در مجله‌ی «Huffington Post» منتشر شده که اعلام می‌کند: مدیران باور دارند کارمندانی که با تاخیر به سرکار می‌روند، وجدان کاری کمتری دارند.

این کارمندان حتی اگر دیرتر از محل کار خارج شوند، بازهم تصور می‌شود بهره‌وری کمتری دارند. شاید این رویکرد خوشایند نباشد اما واقعیت دارد. پس سعی کنید هر چه زودتر در محل کار حاضر شوید.

سلام و احوال پرسی- ملاقات با همکار

2. یادتان می‌رود به همکاران‌تان سلام کنید

سلام و احوال‌پرسی با همکاران وقت زیادی از شما نمی‌گیرد، اما با این کار می‌توانید فضای شادی برای خود و اطرافیان‌تان مهیا کنید. لین تیلور، متخصص محیط کار و نویسنده کتاب «حاکم ستمگرِ شرکت را رام کنید: چطور رفتار بچگانه رئیس‌مان را مدیریت کنیم و در شغل خود موفق شویم» می‌گوید:

اگر شما رهبر یک گروه باشید و به اعضای آن گروه سلام نکنید، مهارت اجتماعی‌تان ضعیف نشان داده می‌شود و تمام شایستگی‌تان زیر سوال می‌رود.

البته اگر مدیر هم نباشید، مهارت های اجتماعی اهمیت زیادی دارند. اگر در ابتدای روز با سکوت، پشت میز کارتان بنشینید، در ادامه نزدیک شدن به همکاران برایتان سخت‌تر می‌شود.

3. صبح زود چای می‌نوشید

اغلب افراد به محض بیدار شدن از خواب، چای می‌نوشند. حتی اگر به سرعت چای نخورید، باز هم به محض رسیدن به سرکار، برای خودتان چای می‌ریزید. تحقیقات نشان می‌دهد بهترین ساعت برای نوشیدن چای، ساعت 10 صبح است، زیرا ترشح هورمون استرس (کورتیزول) در بین ساعات 8 تا 9 صبح به اوج خود می‌رسد. این هورمون انرژی بدن را تنظیم می‌کند. پس اگر در این ساعات چای بخورید، بدن‌تان هورمون کمتری ترشح کرده و به مصرف کافئین وابسته می‌شود.

میزان هورمون کورتیزول (هورمون استرس ) بعد از ساعت 9:30 صبح کاهش می‌یابد و به تدریج انرژی‌تان رو به افول می‌رود. به همین خاطر می‌گوییم بعد از ساعت 10 صبح چای بنوشید، زیرا ممکن است بدن‌تان برای افزایش انرژی به نوشیدن چای و تقویت کافئین نیاز داشته باشد.

4. همان اول صبح به سراغ ایمیل‌ها می‌روید

وقتی پشت میز می‌نشینید، دلتان می‌خواهد ابتدا پیام‌های دریافتی را چک کنید. میشائیل کر، نویسنده کتاب «نمی‌توانید جدی باشید: اضافه کردن شوخ‌طبعی به کار» و سخنران تجارت بین‌المللی می‌گوید: «10 دقیقه ابتدای روز را به بررسی و اولویت‌بندی ایمیل‌ها اختصاص دهید. بدین ترتیب، می‌توانید ایمیل‌های ضروری را پاسخ دهید و برای خواندن مابقی پیام‌ها برنامه ریزی کنید.»

میشائیل کر می‌گوید:

پاسخ به ایمیل‌ها می‌تواند در راستای انجام وظایف‌تان باشد، اما مشکل این‌جاست که گاهی توجهی به اولویت کارها ندارید. در واقع، به دیگران این اجازه را می‌دهید که آن‌ها برنامه کاری‌تان را تنظیم کنند.

5. در اول صبح به سراغ ساده‌ترین کارها می‌روید

تحقیقات نشان می‌دهد انرژی و قدرت اراده شما با گذشت روز تحلیل می‌رود. به همین خاطر، بهتر است کارهای مهم را سریع‌تر انجام دهید.

مارک تواین می‌گوید:

ابتدای صبح یک قورباغه زنده قورت بده. محال است در ادامه روز اتفاقات سخت‌تری بیفتد.

عده ای، بنا بر نقل قول مارک تواین، انجام کارهای مشکل در اول صبح را تکنیک «قورباغه ات را قورت بده» می‌نامند.

برنامه کاری-برنامه ریزی منظم

6. هیچ برنامه کاری ندارید

به گفته‌ی لین تیلور، قبل از تمرکز روی کار، باید بدانید چه روزی خواهید داشت؛ این یعنی اولویت‌های هر روز خود را یادداشت کرده و تقویم کاری خود را مدنظر بگیرید. باید تقویم کاری خود را مرور کنید، رویدادهای برنامه‌ریزی شده را بسنجید تا برای هرگونه جلسه یا تماس تلفنی آماده باشید. در غیر این صورت، 10 دقیقه قبل از جلسه غافلگیر می‌شوید و نمی‌توانید جلسه خوبی داشته باشید؛ زیرا ممکن است در همان لحظه مشغول انجام کاری مهمی باشید.

7. چندین کار را هم‌زمان انجام می‌دهید

صبح‌ها انرژی زیادی دارید؛ طوری که فکر می‌کنید قادر هستید چندین کار هم‌زمان را انجام دهید. با این حال، تحقیقات نشان می‌دهد انجام هم‌زمان چند کار، به بهره‌وری و عملکرد شما آسیب می‌زند. پس بهتر است، 10 دقیقه ابتدای روز را روی یک کار تمرکز کنید تا موفقیت بیشتری در ادامه روز در انتظارتان باشد.

8. مدام افکار منفی در سر می‌پرورانید

شاید در مسیر رفتن به سر کار با فردی جر و بحث کرده باشید یا اتفاق ناخوشایندی در خانواده‌تان افتاده باشد، در هر صورت نباید بگذارید این اتفاقات در انجام وظایف روزانه‌تان خللی به‌وجود آورد. لین تیلور پیشنهاد می‌کند افکارتان را طبقه‌بندی کنید. با شروع روز، افکار منفی را در جعبه‌ای جداگانه قرار دهید و هر زمان نیاز شد این افکار را از درون جعبه بیرون بیاورید.

9. جلسات کاری را صبح اول وقت برگزار می‌کنید

جلسات صبح می‌تواند توانایی ذهنی‌تان را به چالش بیندازد. لارا وندرکام، نویسنده کتاب «موفق ترین افراد قبل از صبحانه چه کار می‌کنند» پیشنهاد خوبی دارد. به عقیده ی او، صبح زود را به انجام کارهایی اختصاص دهید که نیاز به توجه و تمرکز بیشتری دارند مانند «نوشتن».

اگر درباره زمان برگزاری جلسات اختیار دارید و می‌توانید با همکاران و مدیران‌تان صحبت کنید، حتما بازه‌های زمانی کم انرژی مانند بعدازظهر را پیشنهاد دهید؛ مگر این‌که جلسه‌ی مهمی باشد و نیاز به انرژی ذهنی زیادی داشته باشید.

10. برای تمام کارهایتان، برنامه‌ی بلندپروازانه دارید

شاید تصور کنید شروع کار با اهداف بلند پروازانه و بزرگ به شما انگیزه می‌دهد. اما نتایج پژوهش‌های علمی نشان می‌دهد با داشتن این نگرش، تنها کارهایتان را به تعویق می‌اندازید. به گفته‌ی سحر یوسف، عصب‌شناسِ شناختی، دلیل اصلی به تعویق انداختن کارها ترس انجام دادن آن‌هاست. وقتی با کار بزرگی مواجه می‌شوید، می‌ترسید و به توانایی خود شک می‌کنید.

برای این‌که مدام کارهایتان را به تعویق نیندازید، هر کار را به اجزای کوچکتری بشکنید. همیشه روی کاری تمرکز کنید که می‌توانید در بازه زمانی تعیین شده انجامش دهید.

11. هیچ زمانی را به مدیتیشن اختصاص نمی‌دهید

مارک مک لاگلین، جراح مغزو اعصاب، در مجله‌ی «Business Insider» نوشت:

مدیتیشن باعث می‌شود از فرسودگی شغلی نجات بگیرید و به افزایش سلامت روان ، افزایش خلاقیت و بهبود خواب دست پیدا کنید.

به همین خاطر، او مدیتیشن‌های آگاهانه را در برنامه اول صبح خود قرار می‌دهد و اذعان می‌کند رمز موفقیتش همین است.

پیشنهاد مک لاگلین این است: با شروع روز حداقل 10 دقیقه مدیتیشن کنید تا ببینید چه تاثیری روی کیفیت زندگی‌‌تان می‌گذارد.

12. در معرض آفتاب قرار ندارید

نتیجه پژوهشی در سال 2014 در مجله «Clinical Sleep Medicine» منتشر شد که نشان می‌دهد: آفتاب گرفتن در شروع روز کاری می‌تواند باعث بهبود سلامت و روحیه کارمندان شود. همچنین، قرار گرفتن در معرض نور طبیعی و مصنوعی در ابتدای صبح، افسردگی، اختلالات خواب و آشفتگی را درمان می‌کند.

پس صبح‌ها پرده‌ها را کمی کنار بزنید تا در تمام روز سرحال بمانید. اگر میزتان کنار پنجره نیست، لامپ ضد افسردگی بخرید.

منبع: entrepreneur

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-08-10 00:00:50
دسته بندی ها