9 گام سریع برای یادگیری مهارت‌های جدید

10 تیر 1399 - 6:10
مدیریت شخصی - 9 گام سریع برای یادگیری مهارت‌های جدید
9 گام سریع برای یادگیری مهارت‌های جدید
امتیاز مطلب: 60%

اگر به دنبال پیشرفت و موفقیت هستید، باید چیزهای زیادی یاد بگیرید؛ از مهارت‌های مختلف و آشنایی با کسب و کارهای گوناگون تا روش‌هایی برای پیشرفت شخصی. با وجود وظایف بسیار در محل کار و مشکلات زندگی شخصی، یادگیری موضوعات جدید سخت به نظر می‌رسد، اما غیرممکن نیست. با یوکن همراه باشید. در این مقاله شما را با 9 قدم سریع آشنا می‌کنیم تا هر چیزی را یاد بگیرید.

1.  از افرادی که با مهارت موردنظرتان آشنایی دارند، کمک بخواهید

به مهارتی که خودتان از ابتدا به تنهایی یاد گرفته‌اید، فکر کنید. ما نیز در هنگام یادگیری اشتباهات زیادی داشته‌ایم. اما اکنون ترفندهای زیادی فراگرفته ایم که اگر از ابتدا می‌دانستیم، زمان زیادی هدر نداده بودیم. پس برای یادگیری پیچیده‌ترین موضوعات هم راه سریعی وجود دارد. این میان‌بُرها را کسانی می‌دانند که با آن موضوع آشنایی دارند. پس در مرحله اول به سراغ افرادی بروید که قبل از شما آن مهارت را یاد گرفته‌اند و از آن‌ها راهنمایی بخواهید.

2. روی یادگیری تمرکز کنید

حتما قبول دارید چندوظیفگی باعث کاهش بهره وری‌‌تان می‌شود. وقتی سعی کنید چند کار را به طور هم‌زمان انجام دهید، هیچ کدام از کارها به خوبی پیش نخواهد رفت. اگر می‌خواهید مهارت جدیدی یاد بگیرید، باید تمام حواس و تمرکز خود را روی فرآیند یادگیری بگذارید.

یادگیری متمرکز - مهارت جدید - مالتی تسکینگ - چندوظیفگی

اگر مهارتی را یاد می‌گیرید، کتاب می‌خوانید یا ویدئو تماشا می‌کنید، دست از هر کار دیگری بکشید و تنها روی همان کاری که انجام می‌دهید تمرکز کنید. حتی دست از گوشی و تبلت‌تان هم بردارید و تمام عوامل حواس پرت‌کننده را کنار بگذارید. بدین ترتیب یادگیری سریع و آسان‌تری خواهید داشت.

3. بازه‌های یادگیری را کوتاه کنید

بهتر است در بازه‌های کوتاه 20 تا 30 دقیقه‌ای مطالعه کنید و مسیر یادگیری را بپیمایید. این کار باعث حفظ تمرکز و علاقه‌تان به موضوع می‌شود. اگر بازه‌ی یادگیری طولانی شود، تمرکز و توجه‌تان از بین می‌رود. پس فرآیند یادگیری را در بازه‌های کوتاه و نه جلسات طولانی تنظیم کنید.

4. یادداشت‌برداری کنید

یادداشت برداری - یادگیری سریع - نوت برداری - راههای یادگیری مهارت

در اغلب اوقات، وقتی می‌نویسیم بهتر به خاطر می‌سپاریم. این بدین خاطر است که برای نوشتن آن‌چه شنیده‌ایم یا به آن فکر می‌کنیم، باید تمرکز کنیم.

این ترفند روانشناختی است که به ذهن می‌گوید این اطلاعات خاص باید به خاطر سپرده شوند. در هر صورت، نوشتن تاثیرگذاری بیشتری دارد. پس هر چه را می‌خواهید یاد بگیرید بنویسید.

5. روی نکات مهم تمرکز کنید

هنگام یادگیری بهتر است روی موارد مهم و اساسی تمرکز کنید، مثلا اگر بتوانید 2 هزار کلمه از رایج ترین کلمات زبان انگلیسی را یاد بگیرید، می‌توانید 80 درصد آن زبان را با این کلمات بیاموزید. در یادگیری شطرنج، یادگیری شروع بازی به اندازه‌ی پیدا کردن مهارت در حرکات و ترفندهای وسط بازی اهمیت ندارد.

6. از اشتباهات خود درس بگیرید

وقتی ذهن بازخورد آنی می‌گیرد، در یادگیری بهتر عمل می‌کند. اگر تمرینی را درست حل کردیم، باید تشویق شویم؛ در مقابل، اگر اشتباه کردیم باید به سرعت به ما یادآوری شود. بدین ترتیب از تمرین و تکرار اشتباه جلوگیری می‌شود. البته برای ارائه بازخورد به کمک دیگران نیاز داریم. می‌توانیم به سراغ منابع و کتاب‌هایی که شامل پاسخ و راه حل هستند نیز برویم. در نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های مختلف امکان دریافت بازخورد آنی وجود دارد.

7. در مسیر یادگیری، پیوسته و منظم جلو بروید

گفته می‌شود برای این‌که چیزی را به خوبی یاد بگیرید، 10 هزار ساعت تمرین کنید. البته تجربه نشان می‌دهد این باور همیشه هم درست نیست. با این حال، تاثیر تمرین و تکرار در یادگیری موثر به اثبات رسیده است.

مغز ما این‌طور برنامه ریزی شده است: هر چه کاری را بیشتر انجام دهیم، برایمان مهم‌تر می‌شود و بیش‌تر و بهتر در ذهن مان ثبت می‌شود.

پیوستگی در یادگیری - راههای یادگیری سریع - یادگیری مهارت جدید

8. هر آن‌چه یاد گرفته‌اید را برای دیگران توضیح دهید

برای این‌که خودتان را محک بزنید، هر آن‌چه را یاد گرفته‌اید برای فرد دیگری توضیح دهید. با این کار دانش‌‌تان را با بیانی دیگر ارائه داده و بر آموخته‌هایتان افزوده می‌شود. این روش به شما اطمینان می‌دهد موضوع را خوب یاد گرفته‌اید یا نکات ناقص در ذهن‌تان به جا مانده است.

9.  اجازه ندهید علاقه‌تان از دست برود

شاید بعد از مدتی میل و علاقه‌تان را به یادگیری از دست بدهید یا از روند یادگیری‌تان راضی نباشید؛ یا حتی موضوع یادگیری همانند قبل برایتان جذاب نباشد؛ شاید خسته شوید و توان ادامه دادن نداشته باشید. هر دلیلی که دارید، با توقف یادگیری، فرصت یادگیری و خبره شدن در آن موضوع را از دست می‌دهید.

می‌توانید با تشویق و هدیه دادن به خودتان، میل و علاقه‌تان را حفظ کنید. حتی بهتر است برای رسیدن به جایگاه بالاتر، به خودتان پاداش بدهید. همچنین می‌توانید روش‌ها و ابزارهای متنوع یادگیری را امتحان کنید.

آیا به دنبال یادگیری چیزهای جدید هستید؟ چه روشی برای یادگیری دارید؟ اگر مشغله زیادی دارید، چطور چیزهای جدید یاد می‌گیرید؟ چه کاری باید انجام دهید تا علاقه‌تان فروکش نکند؟ راهکارهای ارائه شده را امتحان کنید و اگر راهکار دیگری دارید، با یوکن در میان بگذارید.

منبع: entrepreneur

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-06-29 16:39:17
دسته بندی ها