بیوگرافی سید محمد موسوی، والیبالیست ایرانی

5 شهریور 1399 - 6:15
بیوگرافی - بیوگرافی سید محمد موسوی، والیبالیست ایرانی
بیوگرافی سید محمد موسوی، والیبالیست ایرانی
امتیاز مطلب: 90%

سید محمد موسوی یکی از والیبالیست‌های مطرح و حرفه‌ای ایران است که در چند سال اخیر در مسابقات جهانی مدال‌های زیادی را کسب کرده است. اگر می‌خواهید درباره این والیبالیست موفق بیشتر بدانید با یوکن همراه باشید. 

تاریخ تولد، خانواده و میزان تحصیلات 

سید محمد موسوی در 31 مرداد سال 1366 در دزفول به دنیا آمد. او در حال حاضر یک والیبالیست حرفه‌ای است. دو خواهر هم دارد که هر دو والیبالیست هستند. پدرش معلم ورزش بوده و در حال حاضر بازنشسته و مادرش خانه دار است. آخرین مدرکی که محمد موسوی اخذ کرده دیپلم است و چند سالیست که مشغول تحصیل در رشته تربیت بدنی در مقطع لیسانس است.

اولین رگه‌های علاقه به والیبال 

محمد موسوی می‌گوید:

«تا قبل از 9 سالگی والیبال بازی کردن پدرم را می‌دیدم و برای اولین بار در همین سن و سال بودم که توپ والیبال را دستم گرفتم.»

محمد موسوی والیبال خود را از زمانی که در کلاس سوم دبستان درس می‌خواند زیر نظر اساتیدی چون گلاب و کریمی آغاز کرد. موسوی زمانی که در کلاس پنجم ابتدایی درس می‌خواند به عنوان اولین رقابت در زمینه والیبال در مسابقات مینی والیبال ایران که در رامسر برگزار می‌شد شرکت کرد و نتوانست مقامی کسب کند.

مسعود گلاب در موفقیت و تقویت استعداد موسوی نقش قابل توجهی داشت. او اولین مربی حرفه‌ای موسوی است. محمد موسوی جزو انگشت شمار بازیکنانی است که تقریبا در تمامی بازی‌ها تیم ملی را همراهی کرده است. محمد موسوی در مسابقات لیگ جهانی 2013 و دو دوره بازی‌های آسیایی و انتخابی المپیک از بهترین بازیکنان مسابقات و تیم ملی ایران بود و بعد از لیگ جهانی 2013 او به دوران اوج خود رسید.

اولین حضور و حمایت خانواده موسوی

محمد موسوی درباره اولین تجربیاتش از بازی والیبال می‌گوید:

«اولین بار در 9 سالگی خواستم با خانواده‌ام والیبال بازی کنم و در اولین تماس‌هایی که با توپ داشتم توانستم زمینه‌هایی از استعداد والیبال را از خودم نشان بدهم و والیبال ارتباط خوبی بگیرم. درواقع بعد از آن تجربه بود که خانواده من را به پیگیری والیبال تشویق کردند و این مسئله را به من القا کردند که می‌توانم این کار را انجام دهم. از اینکه توانستم ر این زمینه موفقیت خدارو شکر موفق هم شدم.

نظم و اخلاق محمد

محمد موسوی درباره نظم و اخلاقش می‌گوید:

«تا دلتان بخواهد و تصورش را بکنید شلخته هستم اما می‌گویند اخلاق خوب هم دارم. هر چند که از نظر مادرها فرزندان فرشته هستند. شاید اگر از مادرم بپرسید بگوید مهربان و خوش‌برخورد هستم. هرچند که مادرم همیشه می‌گوید باید با مردم خیلی بهتر از این برخورد کنم.»

بیوگرافی سید محمد موسوی

محمد موسوی: از ظرف شستن متنفرم

او از ظرف شستن متنفر است و در این باره می‌گوید:

«کلا سعی می‌کنم همیشه با همه چیز کنار بیایم و از هیچ چیز نمیترسم ولی از ظرف شستن به شدت متنفرم. معمولا وقتی ظرف می‌شویم کلی از ظرف‌ها می‌شکند و آشپزخانه خیس و کثیف می‌شود.»

وضعیت درسم این اواخر تعریفی نداشت

 موسوی درباره وضعیت تحصیلی‌اش می‌گوید:

«در دوران مدرسه اصلا به درس علاقه نداشتم و خیلی درسخوان نبودم. مثلا هیچ وقت نشد که شاگرد اول بشوم. اما کلا درسم بد نبود. یکی از دلایلش این بود که پدرم فرهنگی بود و حداقل به خاطر او هم که شده بود درس می‌خواندم. تا سوم راهنمایی معمولا معدلم 19 بود. اما در دوران دبیرستان چون وارد اردوهای تیم ملی نوجوانان شده بودم و خیلی هم درگیر والیبال بودم و به درس اهمیتی نمی دادم معدلم پایین آمد و دیپلم‌ام را هم به زور گرفتم.»

آشپزی و سوپ قورباغه

موسوی می‌گوید:

«اخیرا علاقه خاصی به آشپزی پیدا کردم و بعضی غذاها مثل ماکارونی و لازانیا را به نظر خودم عالی درست می‌کنم. در یکی از سفرهایی که با تیم ملی به چین داشتیم سوپی خوردیم که به نظرم خیلی هم خوشمزه بود، اما بعدا متوجه شدیم که این غذا سوپ قورباغه است.»

شر و شیطنت های کودکی

او درباره شیطنت‌های دوران کودکی می‌گوید:

«کلا در کودکی بچه شیطانی بودم و همیشه عروسک‌های خواهرهایم را پاره می‌کردم. من خودم چیزی برای از دست دادن نداشتم و در خاطرم هست که بیشتر اوقات در فضای سبز جنگل‌های دزفول زیر سنگ‌ها را می‌کندیم و عقرب درمی‌آوردیم. در کوچه و خیابان با دوستان بازی می‌کردیم. قبل از شروع والیبال بازی‌های مورد علاقه‌ام فوتبال و هفت‌سنگ بود.»

بیوگرافی سید محمد موسوی

اوقات فراغت محمد موسوی

او درباره اینکه اوقات فراغتش را چگونه می‌گذراند می‌گوید:

«مواقع بیکاری استخر می‌روم و اگر امکانش باشد تنیس هم بازی می‌کنم. تنیس را خیلی دوست دارم. بعد از تنیس ورزش مورد علاقه‌ام شناست. بسکتبال NBA را اکثر اوقات نگاه می‌کنم، به خصوص بازی‌های لس‌آنجلس‌لیکرز. بازیکن موردعلاقه‌ام هم کوبی برایانت است.»

از لیگ تا تیم ملی

موسوی برای اولین بار در سال 1382 در تیم لوله سازی اهواز در لیگ برتر والیبال حضور پیدا کرد. حبیب طهوری از کسانی بود که نقش به سزایی در پیشرفت و ترقی والیبال موسوی داشت او همچنین اولین مربی حرفه‌ ای موسوی محسوب می‌‌شود.

 او سپس در باشگاه پتروشیمی حضور پیدا کرد و با بازی خوبی که در سال 83 در مسابقات لیگ در مقابل پیکان از خود به نمایش گذاشت توانست نظر سرمربی پیکان را به خود جلب کند و با این تیم قراردادی 3 ساله امضا کند. او بعدها و در ادامه با بازی‌های خوبی که از خود به نمایش گذاشت توانست به تیم ملی نوجوانان و جوانان راه پیدا کند.

ماجرای پسوند عراقی فامیلی موسوی

موسوی می‌گوید مردم فکر می‌کنند پسوند عراقی نام خانوادگی‌ من به اصالت عراقی‌ام بر می‌گردد، او در ادامه می‌گوید:

«اصالتا پدرم اراکی است و آنطور که شنیده‌ام و فهمیدم به اراک، عراق عجم می‌گفتند. اما بزرگ شده دزفول هستم و مادرم هم دزفولی است.»

نظر محمد موسوی درباره ازدواج و همسر

او در این رابطه می‌گوید:

«خب بالاخره ازدواج اتفاقی است که باید بیفتد. و من دوست دارم این کار را انجام بدهم و مادرم چند سالی است که به شدت پیگیر این موضوع است. اما هنوز فکر میکنم که شرایط مناسب این کار را ندارم. من به دلیل حضور در اردو های تیم ملی مسافرت های طولانی مدت دارم و وقتی که می‌بینم بچه‌های متاهل تیم چقدر اذیت می‌شوند. به ویژه آنها که بچه دارند. از جمله فرهاد ظریف، فیاضی و مهدی مهدوی. گاهی فرزندانشان که زنگ می‌زنند تلفن را روی بلندگو می‌گذارند و می‌شنویم که بچه پشت تلفن گریه می‌کند. من نمی‌توانم این موضوع را تحمل کنم و فعلا تا وقتی که از بازی‌های ملی کنار نرفتم قصد انجام این کار را ندارم.»

لیگ جهانی 2013

تصویر محمد موسوی در پوستر رسمی فدراسیون جهانی والیبال در آغاز این رقابت‌ها به عنوان چهره برجسته والیبال ایران در بین ستارگان گروه ب رقابت‌ها قرار گرفت. محمد موسوی با کسب به طور میانگین 1.16 در هر مسابقه توانست عنوان بهترین مدافع این مسابقات را یدک بکشد. او توانست به طور میانگین از هر 4 تلاش خود برای دفاع بر روی تور 1 امتیاز بدست آورد و بعد از این عملکرد درخشان توانست لقب هیروی ایرانی را از آن خود کند.

با همه این تفاسیر موسوی پس از پایان این رقابت‌ها در ترکیب تیم منتخب رقابت‌ها قرار نداشت که فدراسیون جهانی والیبال، دلیلش را انتخاب بازیکن از چهار تیم برتر این مسابقات اعلام کرد. پس از این رقابت‌ها بود که محمد موسوی از سه تیم ایتالیایی پیشنهاد داشت. البته به دلایلی هر سه آن‌ها را رد کرد.

بیوگرافی سید محمد موسوی

گردنبند نقره

او  یک زنجیر نقره دارد و تقریبا 10 سال است که آن به گردن دارد. خیلی دوستش دارد و به گفته خودش مواقعی که توپی را دفاع می‌کند و به صورتش برخورد می‌کند حس خوبی به او دست می‌دهد.

کسب و کار  محمد موسوی

محمد موسوی در سال 1394 رستوران ایتالیایی خود به نام چیچو را افتتاح کرد.

خوش شانسی

او خود را آدم خیلی خوش شانسی می‌داند و می‌گوید:

«من اصلا خود لوک خوش شانسم. مثلا گاهی اوقات پیش می‌آید که در شلوغ‌ترین زمان‌ها و شلوغ‌ترین جاهای شهر که هیچ‌وقت جای پارکی پیدا نمیشود به محض اینکه قصد پارک کردن ماشینم را می‌کنم یک ماشین از جای پارک خارج می‌شود. در عرصه والیبالی هم خیلی خوش‌شانس بودم به شکلی که انگار راه پیشرفت من از قبل طراحی شده بود و فقط کافی بود من وارد این راه بشوم.»

 جام جهانی 2015

تیم ملی ایران همراه با محمد موسوی در جام جهانی 2015 به مقام ششمی دست یافت. محمد موسوی با عملکرد فوق‌العاده خود در این مسابقات توانست یکی از مهم‌ترین جایزه‌های دوران بازیکنی‌اش را کسب کند. او این عنوان را با قرار گرفتن در رتبه دوم بهترین مدافع بعد از سباستین سوله بدست آورد.

بیوگرافی سید محمد موسوی

صمیمی‌ترین دوست والیبالی محمد

موسوی سعی میکند با همه بازیکنان رابطه خوبی داشته باشد و با همه دوست باشد. با این حال می‌گوید:

«از میان بازیکنان تیم ملی با شهرام محمودی رابطه خوبی دارم و در اردو های تیم ملی هم با هم در یک اتاق هستیم در میان بازیکنان غیر ملی‌ پوش هم با بهزاد حیدرشاهی صمیمی هستم.»

مشکل خرید لباس موسوی

او معمولا موقع خرید لباس و کفش مشکل دارد، به طوری که معمولا بزرگترین سایز مغازه‌ها برایش کوتاه می‌شود. در همین راستا جایی گفته است:

«الان چند ماهی است که دنبال شلوار لی هستم، اما نتوانسته‌ام بخرم. شلوار های من را یکی از آشنایانم از ترکیه برایم می‌آورد چون اندازه م است و حتی بعضی اوقات بلندتر هم می‌شود که باید بدهم کوتاه کنند!»

دست‌آوردهای محمد موسوی

ملی

  • مدال طلا بازی‌های آسیایی جاکارتا 2018
  • مدال طلا بازی‌های آسیایی اینچئون 2014
  • مدال طلا قهرمانی والیبال آسیا  2 بار 2011، 2013
  • مدال نقره قهرمانی والیبال آسیا – 2009
  • مدال نقره بازی‌های آسیایی - 2010
  • مدال طلا جام کنفدراسیون والیبال آسیا 2 بار - 2008، 2010
  • مدال برنز مسابقات زیر 21 سال جهان - 2007
  • مدال طلا والیبال قهرمانی نوجوانان آسیا - 2006
  • مدال نقره والیبال قهرمانی نوجوانان آسیا - 2004
  • مدال طلا قهرمانی جوانان پسر آسیا – 2005

فردی

  • چهره مردمی والیبال مردان ایران سال 1397: برنامه نود
  • بهترین مدافع میانی: مسابقات انتخابی المپیک تابستانی 2016
  • دومین مدافع میانی: جام جهانی 2015
  • بهترین مدافع میانی: قهرمانی باشگاه‌های آسیا 2014
  • بهترین مدافع میانی: قهرمانی آسیا 2014
  • بهترین مدافع میانی: قهرمانی باشگاه‌های آسیا 2013
  • دومین مدافع میانی: مسابقات انتخابی المپیک تابستانی 2012
  • بهترین مدافع میانی: بازی‌های آسیایی 2010
  • بهترین مدافع میانی: والیبال قهرمانی باشگاه‌های جهان 2010
  • بهترین مدافع میانی: قهرمانی آسیا 2009
  • بهترین مدافع میانی: مسابقات انتخابی المپیک تابستانی 2008
  • بهترین مدافع میانی: قهرمانی باشگاه‌های آسیا 2007
  • بهترین مدافع میانی: قهرمانی نوجوانان آسیا 2006
  • بهترین اسپک زن: قهرمانی جوانان جهان 2005

باشگاهی

  • مدال برنز قهرمانی باشگاه‌های جهان - 2010
  • مدال طلا قهرمانی باشگاه‌های آسیا (6 بار) - 2007، 2008، 2009، 2010 (پیکان) - 2013 (کاله) - 2014 (متین)
  • قهرمانی لیگ برتر ایران (6 بار) - 2007، 2008، 2009، 2010، 2011 (پیکان) - 2013 (کاله) - 2014 (متین) - 2015 (پیکان) - 2016، 2017 (بانک سرمایه)
     
نویسنده مطلب
mohammadmahdi piran - محمدمهدی پیران
نویسنده متن‌های انگیزشی، مثبت، برندینگ و کابردی برای کسانی که تازه قدم به دنیای کسب‌و‌کار گذاشته‌اند

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-08-23 15:42:26
دسته بندی ها