زندگینامه زهرا نعمتی و همسرش رهام شهابی پور

30 شهریور 1399 - 6:15
بیوگرافی - زندگینامه زهرا نعمتی و همسرش رهام شهابی پور
زندگینامه زهرا نعمتی و همسرش رهام شهابی پور
امتیاز مطلب: 98%

زهرا نعمتی متولد 10 اردیبهشت 1364 در گلباف استان کرمان، ورزشکار تیراندازی با کمان است. در این مقاله از یوکن در مورد این شخصیت و همسر او بیشتر می‌خوانید.

سانحه‌ای که ستاره‌ای بزرگ را پدید آورد

در زمانی که تنها 19 سال سن داشت و دانشجوی شهرستان بود، یک روز که در حال برگشت به شهر خود (کرمان) بود بر اثر سانحه اتوبوس حامل او قطع نخاع شد. بعد از آن به دلیل مشکل پیش آمده دیگر نتوانست ادامه تحصیل دهد و دو سال به امر فیزیوتراپی پرداخت، تا در نهایت با این واقعیت کنار آمد.

این سانحه رانندگی موجب شد تا او نتواند در رشته گیاه پزشکی ادامه تحصیل بدهد. ولی با همتی که او داشت ناامید نشد و مسیر زندگی‌اش را با آغازی جدید تغییر داد. او می‌خواست تنها زن تاریخ ورزش ایران باشد، که توانسته است افتخاراتی تکرار نشدنی در پارالمپیک برای کشورمان به ارمغان بیاورد.

شروع فعالیت ورزشی با تکواندو

او اگرچه به افتخاراتی بزرگ در تیراندازی دست یافت، اما تلاش‌های او در تکواندو نیز قابل توجه و ثمربخش بود. زهرا نعمتی که از سن 11 سالگی تکواندو را شروع کرده و توانسته بود حتی به کمربند مشکی این رشته نیز دست یابد، هدف اصلی‌اش در آن دوران پوشیدن پیراهن تیم ملی بود. او عضو تیم منتخب استان شده و چند مقام استانی هم کسب کند.
زهرا نعمتی، تا قبل از این اتفاق، عضو تیم ملی تکواندوی بانوان ایران بود. وی پس از سانحه سال 1383 که به ویلچر نشین شدنش انجامید، به ورزش تیراندازی با کمان پرداخت.

شروع با تیر و کمان 

زهرا نعمتی می‌گوید: «وقتی دوباره تصمیم به شروع کردن ورزش گرفتم، بیشتر به این علاقه داشتم که در یک رشته گروهی ادامه فعالیت بدهم اما در شهر کرمان چنین امکانی وجود نداشت. این کار را به خاطر انرژی مثبت و آرامشی که برایم به همراه داشت انجام می‌دهم. این ویژگی‌های خوب و محدودیت‌هایی که وجود داشت، موجب شد این رشته جذابیت زیادی برایم داشته باشد و آن را به صورت جدی دنبال کنم.» زهرا نعمتی در سال 91 و قبل از شروع مسابقات المپیک با رهام شهابی پور ازدواج کرد.

زهرا نعمتی

بیوگرافی رهام شهابی پور

همسر زهرا نعمتی متولد سال 1358 در کرمان است. او هم مانند همسرش ورزشکار رشته تیر و کمان است و آخرین مدرک تحصیلی که اخذ کرده فوق دیپلم است. البته باید گفت او اصالتا اهل سیرجان است.
او هم به مانند همسرش دچار ضایعه‌ای نخاعی شده و از ادامه کار بازمانده است. آن‌طور که خودش تعریف می‌کند، در اداره برق کرمان پیمانکار بوده است و در سال 1380 وقتی بر روی تیر برق کار می‌کرده بر اثر برق گرفتگی از چراغ برق پرت و دچار مشکل نخاعی شده است. رهام شهابی پور از سال 1387 وارد رشته تیر و کمان شده و مانند همسرش فرزند چهارم خانواده است.

شغل‌های دوم

شهابی پور می‌گوید: «تا قبل از رفتن به اردوها برای آمادگی در مسابقات پارالمپیک یک فروشگاه داشتم. اما به علت شرایط،  فشردگی تمرینات و کمبود وقت، دیگر نتوانستم فروشگاه را اداره کنم.»
زهرا نعمتی: «من هم چند سالی است که یک مزون لباس عروس را اداره می‌کنم.»

زهرا نعمتی ورزشکار برتر پارالمپیک 2012

زهرا نعمتی در تاریخ 29 می 2013 توانست از سوی بنیاد بین‌المللی اسپورت آکورد، جایزه پرافتخار برترین ورزشکار پارالمپیک لندن را دریافت کند. این جایزه طی مراسمی در شهر سن پترزبورگ روسیه به زهرا نعمتی اهدا شد. در این مراسم رئیس کمیته بین‌المللی المپیک، رئیس کمیته ملی المپی، وزیر ورزش روسیه و رؤسای فدراسیون‌های جهانی از بنیاد اسپورت آکورد حضور داشتند.

زهرا نعمتی

افتخاری دیگر با حضور در المپیک و پارالمپیک به طور همزمان

زهرا نعمتی برای اولین به عنوان اولین ورزشکار ایرانی، اولین بانوی آسیایی و سیزدهمین ورزشکار تاریخ، توانسته هم در المپیک و هم در پارالمپیک سهمیه کسب کند. وی همچنین به دلیل این افتخارآفرینی بزرگ، با تصمیم کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران، به عنوان پرچم‌دار کاروان ایران در بازی‌های المپیک تابستانی 2016 انتخاب شد. این اولین بار در تاریخ المپیک است که یک بانوی معلول مسلمان، پرچم‌دار کاروان المپیک یک کشور می‌شود.

افتخارات و دستاورد‌های زهرا نعمتی 

بازی‌های پارالمپیک:

  • مدال طلا پارالمپیک لندن 2012، ریکرو انفرادی زنان، W1/W2
  • مدال طلا پارالمپیک ریو 2016، ریکرو انفرادی زنان
  • مدال برنز پارالمپیک لندن 2012، ریکرو تیمی زنان

مسابقات جهانی:

  • مدال طلا مسابقات 2011 ایتالیا
  • مدال طلا مسابقات 2013 تایلند
  • مدال طلا مسابقات 2015 تایلند

مسابقات آسیایی:

  • مدال طلا مسابقات آسیایی اینچئون کره جنوبی
  • انتخاب به عنوان بهترین ورزشکار آسیایی 2013

عناوین:

  • انتخاب به عنوان سفیر صلح سازمان ملل
  • انتخاب به عنوان بهترین ورزشکار دنیا در 2013

 

افتخارات رهام شهابی پور

مسابقات جهانی:

  • مدال انفرادی و یک مدال نقره تیمی در سال 2015 مسابقات قهرمان جوانان
  • مدال برنز تیمی مسابقه جهانی تایلند در سال 2013
  • مدال نقره تیمی 2012 جمهوری چک
  • مدال نقره تیمی جهانی جمهوری چک

مسابقات آسیایی:

  • مدال نقره تیمی و یک مدال برنز رقابت‌‌های آسیایی گوانجو چین در سال 2010

رهام شهابی پور

 
اتفاقی عجیب در بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا (اندونزی)

درحالی‌که قرار بود زهرا نعمتی در دور یک هشتم نهایی تیراندازی با کمان، در بخش ریکرو انفرادی زنان به رقابت با حریفش بپردازد، اما به صورت اتفاقی از حضور به مرحله بعدی جا ماند. از قرار معلوم به او گفته شده بود که برای صرف ناهار به سالن غذاخوری برود و از زمان دقیق برگزاری مسابقه اطلاعی نداشته‌ است. وقتی که او به محل برگزاری مسابقه می‌رسد، به دلیل عدم حضور در مسابقه او را بازنده اعلام کرده بودند.

رکورد شکنی در پارالمپیک 2012 لندن (بریتانیا)

زهرا نعمتی برای اولین بار در در رقابت‌های پارالمپیک، موفق به کسب مدال طلای بازی‌های پارالمپیک تابستانی 2012 در رشته ریکرو انفرادی زنان شد. او با این کار بزرگ، نام خود را به عنوان نخستین و تنها زن در تاریخ ورزش ایران، که موفق به کسب مدال طلا در سطح المپیک و پارالمپیک شده است ماندگار کرد.

افتخارآفرینی او در این مسابقات تنها به یک طلا ختم نشد. او همراه با راضیه شیرمحمدی و زهرا جوانمرد، که اعضای تیم ملی تیراندازی با کمان بانوان ایران در این مسابقات بودند؛ توانستند عنوان سوم و مدال برنز پارالمپیک 2012 لندن را به‌دست آورد.

طلاق

بنا به گفته رهام شهابی پور، زهرا نعمتی بعد از مسابقات پارالمپیک 2016 برزیل، بنا به مسائلی منزل را ترک کرده و گفته است که دیگر حاضر به زندگی با وی نیست. او می‌گوید: تا الان با وجود این که چندین بار خواسته‌ام که به منزل بازگردد از زندگی با من خودداری کرده و درخواست طلاق داده است. شهابی دراین‌باره گفته است که: مشکلات زندگی آن‌ها قابل حل است.

مقابله به مثل شهابی پور به دلیل نارضایتی از اقدام همسر

رهام شهابی پور با توجه به اختیارات قانونی که داشت، به عنوان همسرش در جهت مخالفت با درخواست طلاق او و فشار به همسرش اظهاراتی را بیان می‌کند. او ادعا کرده درخواستی را با فدراسیون جانبازان و معلولین مبنی بر این که از دعوت او به اردوی تیم ملی امتناع کنند مطرح داشته است. او همچنین اضافه کرد که نعمتی را با اختیاراتی که داشته، ممنوع‌الخروج کرده تا نتواند در هیچ تورنمنت خارجی هم شرکت کند. البته او از بابت اینکه همسرش چطور و با چه مجوزی توانسته به عنوان یک نماینده سازمان ملل از کشور خارج شود و به سوییس برود اعتراضاتی را مطرح کرده است.

زهرا نعمتی و رهام شهابی پور

از قرار معلوم فدراسیون تیر و کمان، خواسته شهابی پور را ترتیب اثر نداده و زهرا نعمتی را به اردوی تیم ملی دعوت کرده است. شهابی پور دراین‌باره می‌گوید که: «متأسفانه با وجود این که من رضایت نداشتم، رییس این فدراسیون نام او را در بین دعوت شدگان به اردوی تیم ملی قرار داده و او هم در اردو حضور به عمل آورده است.»

تهدید شهابی پور به افشاگری

شهابی پور در پایان اظهاراتش به این مطلب هم اشاره کرد که: «در هر صورت یک سری مشکلات در این میان پیش آمده، که به نظر من به طور کامل قابل حل بوده و نباید به طلاق منجر شود. متأسفانه این مشکلات موجب دامن زدن به مسائل دیگری نیز شده، که اگر قرار باشد نعمتی به همین منوال مسائل را به هم ربط دهد، مطالبی را از طریق رسانه‌ها عنوان خواهم کرد. مطرح کردن این مسائل، می‌تواند عواقب نامطلوبی را برای او و نیز ورزش بانوان به همراه داشته باشد.»


منبع 1: wikipedia

منبع 2: photokade

نویسنده مطلب
mohammadmahdi piran - محمدمهدی پیران
نویسنده متن‌های انگیزشی، مثبت، برندینگ و کابردی برای کسانی که تازه قدم به دنیای کسب‌و‌کار گذاشته‌اند

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-09-05 15:58:01
دسته بندی ها