9 کاری که افراد با هوش هیجانی بالا هر روز تکرار می‌کنند

26 مرداد 1399 - 6:00
عادت‌های موفقیت - 9 کاری که افراد با هوش هیجانی بالا هر روز تکرار می‌کنند
9 کاری که افراد با هوش هیجانی بالا هر روز تکرار می‌کنند
امتیاز مطلب: 82%

کسانی که هوش هیجانی بالایی دارند از عواطف و احساسات‌شان برای پیشبرد کارهای خود استفاده می‌کنند و احساسات را مانعی برای رسیدن به اهداف و خواسته های خود نمی‌دانند. اما آیا می‌‌دانید این افراد هر روز چه کارهایی انجام می‌دهند که باعث موفقیت‌شان می‌شود؟ با یوکن همراه باشید.

هوش احساسی یا هوش هیجانی چه کاربردی در زندگی روزمره دارد؟

هوش هیجانی مهارتی است که از طریق آن می‌توانید احساسات خود را شناسایی و کنترل کنید و به هیجانات اطرافیان‌تان نیز واکنش مناسبی نشان دهید. هوش هیجانی متشکل از احساس همدردی، همدلی، خودآگاهی و خلق و خوی خوب بوده که به فرد امکان می‌دهد در شرایط اضطراری و تحت استرس و اضطراب زیاد، روی رفتار خود کنترل بهتری داشته باشد.

بهره‌مندی از هوش هیجانی به بهبود وضعیت زندگی کمک زیادی می‌کند. اکنون 9 کاری را معرفی می‌کنیم که افراد با هوش هیجانی بالا هر روز انجام می‌دهند.

1. به احساسات خود فکر می‌کنند

احساسات - توجه به احساسات - افرادباهوش - هوش احساسی - کاربرد هوش هیجانی

افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند امکان شناخت و درک احساسات خود را داشته و می‌دانند عواطف در افکار و فعالیت‌های روزانه یک فرد چقدر تاثیرگذار است.

آنها علاوه بر شناخت و توجه به احساسات و عواطف خود، به احساسات دیگران هم اهمیت می‌دهند و با توجه به مشاهدات خود نتیجه‌گیری درستی دارند. آن‌ها می‌توانند هر آن‌چه در حال روی دادن است را درک کنند و به دلیل رفتار اطرافیان‌شان پی ببرند.

2. قبل از این‌که واکنشی نشان دهند، چند ثانیه مکث می‌کنند

واکنش - مکث پیش از واکنش - واکنش منطقی - افرادباهوش - هوش احساسی - کاربرد هوش هیجانی

افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند به این درک رسیده‌اند که احساسات گذرا هستند. آن‌ها به خوبی می‌دانند تصمیم‌گیری‌های هیجانی باعث پشیمانی می‌شود. به همین دلیل قبل از این‌که واکنشی نشان دهند چند دقیقه مکث می‌کنند تا از هیجانات‌شان کم شود و بعد از این‌که حال روحی‌شان بهتر شد، واکنش مناسب نشان دهند.

حقیقت این است، افراد با هوش هیجانی بالا هرگز با تکیه بر احساسات ناپایدار و ناگهانی، تصمیم گیری نمی‌کنند.

3. روی افکار خود کنترل خوبی دارند

افکار - کنترل افکار - کنترل ذهن - افرادباهوش - هوش احساسی - کاربرد هوش هیجانی

برخی از عواطف و احساسات غیرارادی‌اند و نمی‌توانید روی آن‌ها کنترل داشته باشید. اما افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند، می‌دانند چگونه به این احساست ذاتی و غیرارادی واکنش نشان دهند. آن‌ها این کار را با کنترل و تمرکز روی افکار خود انجام می‌دهند. افراد با هوش هیجانی بالا می‌توانند در شرایط بحرانی واکنش درست و مناسبی از خود نشان دهند.

4. از اشتباهات خود عبرت می‌گیرند

عبرت گرفتن - عبرت از اشتباه - افرادباهوش - هوش احساسی - کاربرد هوش هیجانی

حقیقت این است که هیچ یک از ما نمی‌توانیم احساسات خود را کنترل کنیم. انسان ممکن‌الخطاست و این امری طبیعی در زندگی همه ما وجود دارد. هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند در شرایط بحرانی کنترل احساسات خود را از دست نداده است. اما افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند به این مرتبه رسیده‌اند که از اشتباهات خود درس بگیرند.

افراد با هوش هیجانی بالا از رفتارها و اشتباهات خود درس می‌گیرند و دفعه‌ی بعد می‌توانند به راحتی محرک‌های عصبانیت، خشم یا هیجان را شناسایی کنند. بدین ترتیب احساسات‌شان را در حالت متعادل و کنترل شده نگه می‌دارند.

5. بسیار متواضع‌اند

تواضع - فروتنی - افرادباهوش - هوش احساسی - کاربرد هوش هیجانی

امروزه فروتنی و تواضع یک نقطه ضعف به حساب می‌آید. اما افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند، به این درک رسیده‌اند که با فروتنی می‌توان به موفقیت‌های بیشتری رسید. آن‌ها انتقادپذیرند و از نقد دیگران برای ارتقای شخصیت خود استفاده می‌کنند.

افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند می‌دانند داشتن تواضع به معنای عدم اعتماد به نفس کافی نیست و به همین خاطر روی عقاید خود پافشاری نمی‌کنند.

هم‌چنین، این افراد باور دارند هیچ انسانی کامل نیست و از هر فرصتی برای یادگیری استفاده می‌کنند.

6. صادقانه و بی‌ریا رفتار می‌کنند

صادقانه - بی ریا - رفتار صادقانه - افرادباهوش - هوش احساسی - کاربرد هوش هیجانی

افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند همیشه سعی می‌کنند صادقانه و بی‌ریا رفتار کنند. آن‌ها می‌دانند گاهی نیاز است برای جلوگیری از سوء تفاهم توضیحات بیشتری بدهند.

7. بسیار اصیل و قابل اعتمادند

افراد قابل اعتماد - اصالت - اصیل بودن - افرادباهوش - هوش احساسی - کاربرد هوش هیجانی

افراد با هوش هیجانی بالا می‌دانند صادق بودن به این معنا نیست که تمام مسائل شخصی و کاری خود را با دیگران در میان بگذارند. بلکه سعی می‌کنند معنای اصلی حرف‌هایشان را بیان کنند و براساس اصول و عقاید انسان‌دوستانه جلو بروند.

8. با دیگران همدلی می‌کنند

همدلی - رفتار همدلانه - همدلی کردن - افرادباهوش - هوش احساسی - کاربرد هوش هیجانی

افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند به جای برچسب زدن به دیگران یا محدود کردن آن‌ها، سعی می‌کنند اتفاقات و رفتارها را از منظر بقیه ببینند. آن‌ها به حرف دیگران گوش می‌دهند اما آن‌ها را قضاوت نمی‌کنند. بلکه سعی دارند ارتباط عمیق و همدلانه‌ای با دیگران برقرار کنند.

9. از دیگران تعریف و تمجید می‌کنند

تعریف از دیگران - تمجید - افرادباهوش - هوش احساسی - کاربرد هوش هیجانی

افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند همیشه نگاه مثبتی به دیگران دارند. آن‌ها اغلب خوبی ها، زیبایی‌ها و استعدادها را می‌بینند و این موضوع را با خود فرد در میان می‌گذارند.

10. اهل عذرخواهی هستند

عذرخواهی - معذرت خواهی - پوزش - افرادباهوش - هوش احساسی - کاربرد هوش هیجانی

افراد با هوش هیجانی بالا می‌دانند معذرت خواهی کردن نه سخت و نه نشانه‌ی ضعف است. آن‌ها قدرت این جمله را درک کرده و در مواقع لزوم از آن استفاده می‌کنند.

منبع: inc

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-09-08 17:21:04
دسته بندی ها