چگونه خودمان را دوست بداریم و با خودمان راحت باشیم

10 مهر 1398 - 12:00
مثبت اندیشی - چگونه خودمان را دوست بداریم و با خودمان راحت باشیم
چگونه خودمان را دوست بداریم و با خودمان راحت باشیم
امتیاز مطلب: 93%

آیا شما همیشه تمایل دارید تا خود را عقب نگه دارید، ساکت بمانید و سعی نکنید خودتان را ابراز کنید؟ نگران نباشید خیلی‌ها هستند که در پوست خودشان احساس راحتی نمی‌کنند و نسبت به خودشان احساس خوبی ندارند. اما همین امروز می‌توان به این احساس پایان داد. راه‌حل‌هایی به شما ارائه می‌دهیم تا بتوانید خودتان را دوست بدارید و با خودتان راحت باشید. اگر می‌خواهید نتیجه بگیرید باید این راهکارها را اجرا کنید. با یوکن تا پایان مقاله همراه باشید تا با این راهکارها آشنا شوید.

تغییر در دیدگاه

1. مثبت بیاندیشید

ممکن است شما با خود فکر کنید که بعضی از مردم به طور طبیعی مثبت‌بین‌تر از بقیه هستند. این تفکر لزوماً اشتباه نیست، اما اجازه ندهید که منفی گرایی جلوی شما را از گرفتن تصمیمات مثبت بگیرد. اگر می‌خواهید با خودتان راحت باشید، باید به بهترین چیزی که ممکن است برای شما اتفاق بیافتد فکر کنید و افکار منفی را از خود دور کنید. هرزمان که افکار منفی به سراغ شما آمد به جای آن حداقل به دو یا سه نکته مثبت فکر کنید و به این ترتیب با تفکرات منفی مبارزه کنید. برای جایگزین کردن افکار منفی با افکار مثبت تلاش کنید وهمیشه انتظار این را  داشته باشید که اتفاقات خوبی برای شما رخ دهد. هر چه انتظار شما واقعی تر باشد، اتفاقات خوب بیشتری برای شما رخ خواهد داد.

بیایید این‌طور بگوییم: شما قرار است به یک میهمانی بروید که در آن افراد زیادی را نمی‌شناسید. ممکن است به این فکر کنید که «من احتمالاً امشب تمام وقتم را به تنهایی خواهم گذراند.» باید این فکر منفی را تغییر بدهید و در عوض با خود بگویید «شاید امشب یک دوست جدید پیدا کنم» یا «من امشب با معدود افرادی که در این مهمانی می‌شناسم زمان خوبی را سپری خواهم کرد». تفکر مثبت می‌تواند به شما کمک کند تا خوشحال‌تر باشید و استرس کمتری تجربه کنید.

2. پذیرش واقعیت و تلاش برای  بهتر شدن را تمرین کنید

پذیرفتن واقعیت به این معنی نیست که شما از تلاش برای پیشرفت کردن و بهتر شدن دست بکشید. اگر جنبه‌ای از زندگی را پذیرفته‌اید ولی دوست دارید آن را تغییر بدهید، باید برای رسیدن به آن نقطه اهدافی برای خودتان مشخص کنید. شما می‌توانید در حالی که یک واقعیت را در لحظه پذیرفته‌اید هم‌زمان برای تغییر و بهبود آن تلاش کنید.

به عنوان مثال، اگر شما از صحبت کردن با افراد جدید احساس ناراحتی می‌کنید، این واقعیت را در مورد خودتان بپذیرید. بگویید «من از صحبت کردن با افراد غریبه احساس راحتی نمی‌کنم و این موضوع اشکالی ندارد.» سپس یک هدف برای بهبود و تغییر این واقعیت برای خودتان تعیین کنید. هدف شما می‌تواند این باش: «من دو بار در هفته با افرادی که نمی‌شناسم صحبت خواهم کرد.» دفعه بعدی که شما منتظر آسانسور هستید یا در صف فروشگاه هستید، با یک فردی که نمی‌شناسید مکالمه برقرار کنید. این گام‌های کوچک به شما کمک می‌کند تا با گذشت زمان سطح راحتی خود را افزایش دهید.

دوست داشتن خود - راحت بودن با خود - پذیرش واقعیت - بهتر شدن

مثال دیگر در مورد افرادی است که اغلب با کاهش وزن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. خیلی از افراد فکر می‌کنند که باید وزنشان را کاهش بدهند و از فرم بدنی که دارند ناراضی هستند، ولی آنها باید بدانند که پذیرش و دوست داشتن بدنشان به همان صورتی که هست خود می‌تواند به پروسه کاهش وزن کمک کند.

3. از خودتان تعریف کنید

وقتی‌که کسی از شما تعریف می‌کند و به شما می‌گوید عالی به نظر می‌رسید یا وقتی یک دوست از جنبه‌ای از شخصیت شما تعریف می‌کند، شما به طور ناگهانی احساس خوبی نسبت به خودتان پیدا می‌کنید. اما این تعریف‌ها می‌آیند و می‌روند. چه این تعریف‌ها خوب باشد چه بد، در پایان روز شما نباید خودتان را بر اساس تعریف‌های دیگران ارزش‌گذاری کنید. شما باید بتوانید تعریف‌های دیگران را بپذیرید و از آن‌ها سپاس‌گذار باشید؛ ولی در نهایت باید عادت کنید که بتوانید خودتان از خودتان تعریف کنید. همچنین می‌توانید از خوبی‌های دیگران نیز تعریف کنید. این که احساس خوبی در دیگران ایجاد کنیم، ما را نیز خوشحال می‌کند.

4. اعتمادبه‌نفس خود را افزایش دهید

اعتماد به نفس کلید اصلی برای رسیدن به احساس راحتی با خودمان است و کاملاً واضح است که حرف زدن از آن بسیار ساده‌تر از عمل کردن به آن است. اعتمادبه‌نفس از درون انسان به وجود می‌آید و پرورش اعتمادبه‌نفس به معنای این است که شما درباره کسی که هستید، جایی که هستید و آن چیزی که برای ارائه دارید، احساس خوبی داشته باشید. اگر شما نمی‌توانید جلو آینه بایستید و یک گفت‌وگو مثبت با خودتان داشته باشید، پس نمی‌توانید به جلو حرکت کنید. برای پیدا کردن حداقل چند موردی که عاشق خودتان هستید تلاش کنید و ازآنچه هستید خوشحال باشید. رشد اعتمادبه‌نفس سال‌ها طول می‌کشد ولی شما تا زمانی که از یک جایی آغاز نکنید، نمی‌توانید شروع به افزایش اعتمادبه‌نفستان کنید.

  • یک لیست از خصوصیات مثبت خود تهیه کنید. شما می‌توانید هرروز یا چند بار در هفته موارد جدیدی را به این لیست اضافه کنید. اگر انجام کاری باعث می‌شود احساس خوبی نسبت به خود داشته باشید، آن را به لیست اضافه کنید.

5. یک لیست از افراد و چیزهایی که به خاطر داشتن آن‌ها شکرگذار هستید تهیه کنید

این کار می‌تواند تأثیر عمیقی بر زندگی شما بگذارد. تمرین شکر گذاری می‌تواند به شما کمک کند تا خوشحال‌تر باشید و اعتمادبه‌نفس بیشتری راجع به آنچه که هستید داشته باشید. این کار کمک می‌کند تا بر روی جوانب مثبت زندگی‌تان تمرکز کنید و دیدگاه شما راجع به خودتان مثبت‌تر شود.

شکرگذاری - دوست داشتن خود - لیستی از دوست داشتنیها

6. خودتان را زیبا بدانید

اگر دوستان و اطرافیان شما معتقدند شما زیبا هستید، خیلی خوب است. ولی تا زمانی که خودتان این احساس را ندارید، اهمیتی ندارد که دیگران چه میگویند. حتی یک سوپر مدل هم می‌تواند نسبت به زیبایی‌اش کاملاً احساس ناامنی داشته باشد. آنچه که شما درباره خود در درون فکر می‌کنید بسیار مهم‌تر از آن چیزی است که مردم از بیرون می‌بینند.

این را بدانید که اولین قدم برای احساس زیبایی این است که باور کنید که شما واقعاً زیبا هستید، واقعاً هم هستید. اگر دیگران موافق باشند که عالی است، ولی در نهایت واقعاً فرقی نمی‌کند. به آینه نگاه کنید و فکر کنید «وای موهای من امروز عالی به نظر می‌رسد.» یا «چشمان من در این نور بسیار زیبا به نظر می‌رسد» یا بهتر از آن «من می‌توانم در لبخندم مهربانی و در چشمانم خوشحالی را ببینم».

 هنگامی که باور کنید که زیبا هستید، مردم هم می‌توانند زیبایی شما را احساس کنند؛ و حدس بزنید چه اتفاقی می‌افتد، این شمارا زیباتر می‌کند.

7. به نقاط قوت خود احترام بگذارید

هر کسی نقاط قوت متفاوتی دارد. کلید احترام به این نقاط قوت در درجه اول شناسایی آن‌ها و سپس پرورش آن‌ها است. تمرکز بر روی نقاط قوت خود به شما کمک می‌کند تا چشم‌انداز مثبتی از خود داشته باشید و نسبت به فردی که هستید احساس راحتی بیشتری کنید.

8. مراقبه کنید

مدیتیشن می‌تواند به شما کمک کند احساس راحتی بیشتری با خود داشته باشید. زیرا به شما کمک می‌کند تا با بدن خود و تنفس خود هماهنگ شوید. روزانه 10-15 دقیقه در یک مکان راحت و خلوت بنشینید و هر بار با آرامش بر روی قسمت‌های مختلف بدن خود کار کنید. هنگام دم و بازدم بر روی صدای تنفس خود تمرکز کنید و بگذارید تمام نگرانی‌ها، مشکلات و شلوغی‌های روز از بین برود. این کار سبب می‌شود تا احساس آرامش و راحتی بیشتری نسبت به خود داشته باشید و همچنین شما را از حواس‌پرتی‌ها و درگیری‌های  روزمره خلاص می‌کند.

مراقبه - دوست داشتن خود - راحتی - آرامش

 یک یا دو بار مراقبه در طول روز را برای خود به یک عادت تبدیل کنید. به سرعت خواهید دید که این چه تفاوت بزرگی ایجاد می‌کند. اگر مدیتیشن برای شما خوب جواب می‌دهد شما می‌توانید یوگا را هم امتحان کنید. یوگا نیز به شما کمک می‌کند تا روی ذهن و بدن خود تمرکز کنید و ایده‌های جدیدی به شما می‌دهد.

خودتان را در آغوش بگیرید

1. یاد بگیرید چگونه عاشق خودتان باشید

دوست داشتن واقعی خودتان می‌تواند یک عمر طول بکشد، پس از امروز شروع کنید. با چیزی که به نظر می‌آیید (از لحاظ ظاهری) و نحوه عملکردتان در موقعیت‌های مختلف، راحت باشید. خوشبختی را در درون خود بیابید و اجازه دهید این احساس در شما متجلی شود. اگر شما خودتان را دوست نداشته باشید، اهمیتی ندارد که چند نفر شما را دوست داشته باشند. درست مثل تفکر اینکه شما زیبا هستید که قبلاً اشاره کردیم، این مهم است که قبل از همه، شما این احساس را درباره خودتان داشته باشید. زمان‌هایی را به خودتان اختصاص بدهید تا یاد بگیرید خود واقعی‌تان را دوست بدارید، کارهایی که برای خودتان مهم است را انجام بدهید. ذهن خود را آرام کنید و بر روی آنچه درست جلوی شماست تمرکز کنید.

2. به خودتان استراحت دهید

 اگر احساس می‌کنید زیادی در جهان غرق‌شده‌اید یک روز به خودتان استراحت بدهید. از تلویزیون، اینترنت و هرگونه حواس‌پرتی دیگر خودداری کنید. فقط بر روی ذهن و بدن خود متمرکز شوید.

3. ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را در آغوش بگیرید

متفاوت بودن با دیگران طبیعی است. چیزی که مشکل است قبول و پذیرش این تفاوت‌هاست. با شناختن خود واقعی‌تان شروع کنید، اینکه دوست دارید چه‌ کارهایی انجام بدهید و چه چیزهایی شما را خوشحال می‌کند، چه ویژگی‌هایی شما را منحصر به فرد می‌کند. سپس بر روی پذیرش این موضوع کار کنید که ممکن است دیگران ویژگی یا ویژگی‌های منحصر به فرد شما را همیشه نپذیرند یا درک نکنند و این اشکالی ندارد.

دوست داشتن خود - در آغوش گرفتن خود - خوشحالی

  •  ویژگی‌های منحصر به فرد خود را به عنوان مهم‌ترین ویژگی‌هایتان حساب کنید، آن‌ها هستند که شما را می‌سازند و به شما هویت می‌بخشند.

4. مراقب بدن خود باشید

حتماً حداقل 7-8 ساعت خواب در طول شب داشته باشید. روزانه دوش بگیرید و به بهداشت فردی خود توجه کنید. ممکن است شما به این دلیل با خودتان راحت نباشید که همیشه خسته هستید. وقت گذاشتن بر روی سلامتی‌تان به بهبود این مشکل کمک می‌کند. روزانه سه وعده غذایی سالم و متعادل داشته باشید. همه این‌ها باعث می‌شود که احساس خوشحالی کنید و این خوشحالی را با اطرافیانتان به اشتراک بگذارید.

  • مراقبت از بدن به این معنا نیست که همیشه آرایش داشته باشید یا اینکه هنگام خروج از خانه شبیه سوپرمدل‌ها باشید. بلکه باید برای سلامتی‌تان اقداماتی انجام دهید و برای بدن خود وقت بگذارید.

5. با افرادی که به شما احساس خوبی می‌دهند وقت بیشتری صرف کنید

بخش بزرگی از پذیرش خود و راحت بودن با خودمان، بودن در کنار افرادی است که از ما حمایت می‌کنند و باعث می‌شوند نسبت به خودمان احساس خوبی داشته باشیم. دوستان سمی که همیشه شما را پایین میکشند، نگرش منفی دارند و یا به دلیل خودشیفتگی همیشه شما را نادیده می‌گیرند را کنار بگذارید. با افرادی معاشرت کنید که از شما تعریف می‌کنند، به شما اهمیت می‌دهند و با شما با احترام و عشق رفتار می‌کنند.

6. با اعتمادبه‌نفس به نظر برسید

کسانی که اعتمادبه‌نفس پایینی دارند وقتی وارد یک محیط می‌شوند طوری رفتار می‌کنند انگار به آنجا تعلق ندارند و عملکرد ضعیفی از خود نشان می‌دهند. دفعه بعدی که وارد یک اتاق می‌شوید سر خود را بالا بگیرید، لبخند بزنید و طوری روی صندلی بنشینید انگار بر صندلی دلخواه همیشگی‌تان در خانه تکیه می‌زنید. طوری رفتار کنید که انگار در اتاق نشیمن خانه خودتان هستید. در فضای جدید راحت باشید. مانند اینکه موقعیت خود را در آنجا به دست آورده‌اید. اگر در وضعیت جدید با اعتمادبه‌نفس رفتار کنید، آن را واقعا به دست خواهید آورد.

اعتماد به نفس - دوست داشتن خود - لبخند زدن

برخی از راه‌ها برای نشان دادن اعتمادبه‌نفس با زبان بدن عبارتند از:

  • سر خود را بالا بگیرید.
  • درست باایستید و بنشینید.
  • شانه‌های خود را عقب نگه‌دارید و قفسه سینه خود را بیرون بدهید.
  • از بی‌قراری و این پا آن پا کردن خودداری کنید.
  • با قفل نکردن دست‌ها روی سینه یادآوری کنید که فکری باز دارید و آماده پذیرش ایده‌های جدید هستید.

تغییر در سبک زندگی

1. زمینه اشتیاق و علاقه خود را پیدا کنید

پیدا کردن چیزی که به آن علاقه دارید و گنجاندن آن در زندگی‌ اعتمادبه‌نفستان را افزایش می‌دهد و شمارا شادتر می‌کند. اشتیاق خود را از روی چیزهایی که از آنها لذت می‌برید پیدا کنید. مشخص کنید چه چیزهایی باعث می‌شود زمان را گم کنید. به این فکر کنید که در کودکی دوست داشتید چه‌ کارهایی انجام بدهید. وقتی اشتیاق‌تان را پیدا کردید روی آن کار کند. اگر برای شوق و علاقه خود وقت صرف کنید می‌توانید آن‌ها را پرورش دهید.

2. برقصید

رقصیدن می‌تواند به شما کمک کند تا بدن خود را در اختیار بگیرید و با خودتان راحت باشید. رقص‌های مختلفی وجود دارد که همه نوع آن باعث افزایش شادی و کاهش استرس می‌شود. این می‌تواند به افزایش اعتمادبه‌نفس شما کمک کند.

3. خلاق باشید

خلاق بودن می‌تواند به بهبود حس ارزشمندی شما کمک کند. به شما کمک می‌کند احساساتی را که اصلاً نمی‌دانستید در شما وجود دارد کشف کنید و به خاطر آنچه می‌توانید به جهان ارائه کنید، احساس عالی داشته باشید. در عین حال که خلاق بودن به اعتماد به نفس احتیاج دارد، خلاقیت می‌تواند اعتمادبه‌نفس را افزایش دهد. حتی اگر شما فکر می‌کنید خلاق نیستید، ممکن است خلاف آن ثابت شود و خودتان را متعجب کنید.

حس ارزشمندی - خلاقیت - دوست داشتن خود

4. یک شعر بگویید

چند مداد رنگی تهیه کنید و یک منظره بکشید. ترانه‌سرایی کنید. کلاس‌های مختلف را امتحان کنید. کارهای جدیدی کاملاً خارج از محیط امن همیشگی‌تان انجام بدهید و ببینید این کارها شما را به کجا می‌رساند.

5. برای خلاقیت خود وقت بگذارید

اگر هرروز چرخه‌ای تکراری از خواب، کار بیرون و کارهای خانگی را انجام می‌دهید بعید است بتوانید خلاقیت خود را شکوفا کنید. زمان گذاشتن برای بازی و خلاقیت می‌تواند شما را خوشحال‌تر کند و به شما کمک کند تا با خودتان احساس راحتی بیشتری بکنید.

6. ورزش کنید

شما مجبور نیستید که حتماً سیکس‌پک داشته باشید یا در بهترین وضعیت بدنی باشید. فقط هر هفته مقداری ورزش کنید. نیم تا یک ساعت ورزش کردن در روز باعث بهبود روحیه شما می‌شود. قلب شما را قوی نگه می‌دارد و باعث می‌شود راجع به خودتان احساس بهتری داشته باشید. حتی بیست دقیقه راهپیمایی کردن در طول روز به شما کمک می‌کند تا از خانه بیرون بروید و با گرفتن هوای تازه حالتان بهتر شود.

تا جایی که می‌توانید داشتن فعالیت بدنی را به حالت سکون ترجیح بدهید. مثلاً به جای رانندگی برای رفتن به سوپرمارکت پیاده بروید. به جای گرفتن آسانسور از راه پله برید. این تغییرات کوچک در طول زمان می‌توانند به مرور تفاوت بزرگی ایجاد کنند.

فعالیت اجتماعی - ورزش - فعالیت بدنی

اگر تنهایی برای ورزش کردن انگیزه ندارید با دوست خود به باشگاه یا کلاس یوگا بروید یا به یک تیم ورزشی بپیوندید. ورزش کردن می‌تواند یک فعالیت اجتماعی باشد.

7. خنده را به بخشی بزرگ‌ از زندگی خود تبدیل کنید

هرکسی می‌تواند بیشتر بخندد. اینکه آیا شما اهل شوخی کردن هستید یا با افرادی که شما را می‌خندانند معاشرت می‌کنید، یا اینکه در هفته حداقل یک‌بار به دیدن نمایش کمدی می‌روید مهم نیست. مهم این است که بیشتر بخندید. هر چه بیشتر بخندید نسبت به خودتان احساس راحتی بیشتری خواهید داشت. شادتر بودن اضطراب شما کم می‌کند و می‌تواند سلامتی شما را بهبود بدهد. همچنین بیشتر لبخند بزنید. لبخند خلق‌وخوی شمار ا بهبود می‌بخشد و شما را راحت‌تر می‌خنداند.

وقتی شما از ته دل و واقعی می‌خندید، در آن لحظه نمی‌توانید به خودتان شک کنید. خندیدن باعث می‌شود شما لحظه را در آغوش بگیرید و از آنچه هستید احساس خوشبختی بکنید.

نویسنده مطلب
mohammadmahdi piran - محمدمهدی پیران
نویسنده متن‌های انگیزشی، مثبت، برندینگ و کابردی برای کسانی که تازه قدم به دنیای کسب‌و‌کار گذاشته‌اند

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2019-10-10 09:07:38
  • نظرات
تصویر آواتار _
   _

عکس مربوط به مطلب مراقبه کنید، اگر انگشت پایش هم آزاد، یعنی همان شل بود بهتر بود. برای درک این مورد، شما انگشتان پایتان را سفت کنید و به سمت بالا بکشید، می بینید که آرام و شل نیست، خب الآن ، آرامش کنید، می بینید که انگشتان پا به سمت پایین اومده و احساس راحتی بیشتری دارید.

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه
تصویر آواتار مدير سايت
مدير سايت

سلام دوست عزیز. ممنون از توجه و ریزبینی شما

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه
دسته بندی ها