5 تکنیک برتر برای رفع تعلل ورزیدن در راه دستیابی به هدف

3 آذر 1398 - 12:00
مدیریت زمان - 5 تکنیک برتر برای رفع تعلل ورزیدن در راه دستیابی به هدف
5 تکنیک برتر برای رفع تعلل ورزیدن در راه دستیابی به هدف
امتیاز مطلب: 80%

چرا بیشتر افراد شاغل زمان کافی برای اهداف شخصی خود پیدا نمی‌کنند؟ البته که ما برای تحقق کارهایی که کارفرمایان بر عهده  ما می‌گذارند تعهداتی داریم، ولی من حدس میزنم شما نیز در حال حاضر اهدافی دارید که حرف‌هایی برای گفتن دارند و با تما م ساعات بیکاری که دارید نمی‌توانید برای تحقق آن‌ها وقت بگذارید و قدم بردارید. فکر می‌کنید چرا اینطور است؟ با یوکن همراه باشید.

در واقع هریک از ما جواب‌های مختلف و گوناگونی برای این پرسش داریم. «من وقت ندارم چون وقتی از سرکار برمی‌گردم واقعا احساس خستگی می‌کنم» یا «در مواقعی که سرکار نیستم، کارهای بسیار زیاد دیگری دارم که باید به آن‌ها بپردازم» تقریباً هیچ ‌وقت یک جواب درست و حسابی و واحد نخواهیم داشت. نداشتن جواب واحد به این خاطر است که جواب‌ها معمولاً روزانه تحت شرایط مختلف تغییر می‌کند و هر روز جدیدی که می‌آید با خود چالش جدیدی نیز  در برخواهد داشت. 

اما صبر کنید! بیایید آن روی سکه را هم ببینیم. امکان دارد یک شخص وقتی از سر کار برمی‌گردد خسته باشد، ولی قبل از خواب وقت کافی برای تماشای 3 قسمت یک ساعته از جدیدترین سریال شبکه نتفلیکس را پیدا می‌کند. شخص دیگری هم هست که می‌گوید کارهای زیادی هست که باید انجام دهد. او وقتی به خانه می‌رسد چند دقیقه استراحت می‌کند ولی در نهایت برای باقی شب در همان حالت می‌ماند و کارهایش را به لیست کارهای فردا اضافه می‌کند.

رفع تعلل - دستیابی به هدف

فرد دیگری می‌گوید وقتی به خانه برسم باید برای بچه‌ها شام درست کنم. یک شب که بچه‌ها فست‌فود را ترجیح می‌دهند وقت اضافه برای رسیدن به اهداف شخصی آن فرد ایجاد می‌شود ولی او سراغ پروژه‌ای می‌رود که آن روز در دفتر کارش نیمه تمام گذاشته بود. طوری که انگار خودش ارزش وقت گذاشتن ندارد.

بهترین هدیه ای که میتوانی به خودت  بدهی کمی از توجه و وقت خودت  است.

آنتونی جی. دی.آنجلو

همه این‌ها در واقع چیزی جز بهانه نیست. بهانه‌هایی برای توجیه اینکه چرا ما به سمت اهدافی که آرزویشان را داریم گام برنمی‌داریم. در حالی که در محل کارمان برای اهداف شخص دیگری در حال تلاش کردن هستیم.

یک ضرب‌المثل قدیمی هست که می‌گوید اگر هدفی برای خودتان نداشته باشید باید برای هدف دیگران کار کنید. پس یک لطفی به خودتان بکنید و استراحت کنید. ازتمام بهانه‌هایی که مانع پیشروی به سمت هدفتان می‌شود یا از تمام چیزهایی که تمرکزتان را بهم میزند، فاصله بگیرید. چون درحقیقت شما در چیزی که از آن لذت می‌برید، چه خوب چه بد، زندگی خود را شکل می‌دهید.

درواقع شما باید از شغل فعلی خود فاصله بگیرید و زمان بیشتری به خود اختصاص دهید. می‌توانید  این کار را در زمان نهار انجام دهید یا وقت‌هایی که برای استراحت در نظر گرفتید. موقع نوشیدن قهوه یا هر زمان دیگری که خودتان احساس راحتی می‌کنید. لازم نیست که حتما حین کار کردن باشد، بیرون از محل کار هم می‌توانید برای خودتان زمان بگذارید.

اما چیزی که اهمیت دارد این است که سعی داشته باشید که حتما این کار را انجام دهید. قدم‌های کوچکی بردارید تا انجمن،  باور یا هرچیز مهم دیگری که خوشحال‌تان میکند را بسازید. به خاطر داشته باشید هدفی که هیچ تلاشی برای آن نشود برای همیشه یک رویا باقی می‌ماند.

در اینجا 5 نکته ذکر شده است که به شما کمک می‌کند از تمام اتفاقات اطرافتان فاصله بگیرید، رویاهای خودتان را بسازید و روی مهم ترین دارایی که دارید سرمایه گذاری  کنید، خودتان!

1. روزانه یک هدف برای خود تعیین کنید

هر روز یک هدف هرچند کوچک انتخاب کنید که شما را به هدف اصلی خود نزدیک‌تر می‌کند. آن را روی کاغذ بنویسید و تا آخر روز آن را حتماً  انجام دهید. آن کاغذ را در جیب لباس، کیف پول، در قاب گوشی یا هر جای دیگری که توجه شما را به خود جلب می‌کند و جلوی چشمتان است، بگذارید. این کار به شما این قدرت را می‌دهد که هدفتان را طی روز انجام دهید زیرا در ذهن هشیارتان کار وقت‌گیری به نظر نمی‌آید.

تعلل - رسیدن به هدف - هدف روزانه

2. برای هدف روزانه خود هشدارهای تشریحی تنظیم کنید

هر ساعت یا هرچند ساعت یک هشدار همراه با پیامی که مربوط به هدفتان است تنظیم کنید. وقتی هشدار خاموش می‌شود شما به طور خودکار می‌دانید چه کاری باید انجام دهید. تکرار یک چیز باعث می‌شود که ذهن هشیارمان به طور پیوسته درگیر شود و بعد از مدتی آن چیز جزئی از ناخودآگاه ما می‌شود و شما بیشتر به این باور می‌رسید که اهدافتان ارزش وقت گذاشتن دارد.

3. از عکس فردی که دوستش دارید استفاده کنید

عکس شخصی که موفقیت شما روی آن ها هم تاثیر می‌گذارد به شما این قدرت را می‌دهد که درمورد اهداف پیش روی خود مصمم باشید. چون حالا دیگر آن‌ها را فقط برای خود انجام نمی‌دهید.

4. استراحت کنید و این جمله تاکیدی را تکرار کنید

در حال انجام هرکاری که هستید، 10 ثانیه صبر کنید و این جمله را تاجایی که امکانش هست

تکرارکنید:  استراحت کن (دم...بازدم)،  نفس بکش (دم...بازدم) ، بساز (دم...بازدم)

5. استفاده از شیء که معنا یا پیام خاصی را در بردارد

یک شی که برای شما معنای خاصی دارد را انتخاب کنید و درتمام مدت جلوی دید بگذارید. وظیفه آن شی این است که به شما یادآوری کند که کارهایی برای انجام دادن دارید. منظور من آن کارهایی نیستند که مربوط به شغل فعلی شما هست؛ بلکه پروسه‌ای است که باید در جهت اهداف شخصی‌تان طی کنید تا به رویایی که در سر دارید دست پیدا کنید.

این 5 نکته طی تکرار منظم می‌تواند به عاداتی تبدیل شود که به طور ناخودآگاه شما را به اهدافتان نزدیک می‌کند. شما تنها کاری که باید بکنید این است که باور کنید که اهدافتان ارزش رسیدن و جنگیدن را دارند. شما لیاقت تجربه زندگی رویایی خود را دارید که با تلاش‌های روزانه حتماً به آن دست خواهید یافت.

 

منبع: addicted2success


 

نویسنده مطلب
noorieh razavi sani - نوریه رضوی‌ثانی
نوریه رضوی‌ثانی هستم. مترجم و نویسنده‌ی محتوا. به زمینه‌های مختلف روانشناسی، موفقیت، ادبیات ملل، فیلم و سریال و ماشین‌های آفرود علاقمندم و بصورت جدی پیگیری می‌کنم.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-02-19 18:30:21
دسته بندی ها