10 راهکار طلایی برای تجربه زندگی بهتر در 60 سالگی

21 بهمن 1399 - 11:00
انگیزشی - 10 راهکار طلایی برای تجربه زندگی بهتر در 60 سالگی
10 راهکار طلایی برای تجربه زندگی بهتر در 60 سالگی
امتیاز مطلب: 87%

در سنین 60 تا 69 سالگی (دهه هفتم زندگی) زمان بیشتری برای توجه و رسیدگی به خود داریم زیرا احتمالا زندگی کاری ما به پایان رسیده است. از طرفی بازنشستگی و داشتن وقت آزاد برایمان خوشایند است و از سوی دیگر ناتوانی و مشکلات پیری باعث نگرانی‌مان می‌شود. اما لازم است تفکر خود را تغییر دهیم و روی جنبه‌های مثبت زندگی‌مان تمرکز کنیم و سعی‌مان بر این باشد که از سال‌های پیش رو بهره ببریم و بیشتر به دنبال سلامتی و رسیدن به حس و حال خوب باشیم. در ادامه با یوکن همراه باشید تا چند راهکار طلایی برای افزایش طول عمر و بهبود زندگی افراد بالای 60 سال ارائه دهیم.

1. سبک زندگی‌تان سالم باشد

نباید فکر کنید چون در دهه هفتم زندگی‌تان هستید، فرصتی برای داشتن سبک زندگی سالم ندارید. حتی تغییراتی که بعد از 60 سالگی در زندگی‌تان به‌وجود می‌آورید نیز می‌تواند سلامتی شما را تحت تاثیر قرار دهد و در برخی موارد، آسیب‌هایی که در سالیان گذشته به سلامتی خود وارد کرده‌اید را خنثی کنند.

زندگی بهتر - زندگی باکیفیت - زندگی خوب - بهبود زندگی - کیفیت زندگی

بزرگترین اشتباهی که خیلی‌ها در مورد طول عمر خود مرتکب می‌شوند این است که فکر می‌کنند دیگر همه چیز برایشان دیر شده است. انجام کارهایی مانند مصرف میوه و سبزیجات تازه، حداقل هفته‌ای 2.5 ساعت ورزش، اجتناب از سیگار کشیدن می‌تواند در هر سنی به سلامتی و طول عمرتان بیافزاید.

2. رابطه جنسی داشته باشید

رابطه جنسی سالم، نقش موثری را در زندگی و سلامتی ما ایفا می‌کند. در تمام طول زندگی‌تان می‌توانید روابط جنسی سالم و مفید داشته باشید. برخی افراد معتقدند زندگی جنسی سالم باعث افزایش امید به زندگی می‌شود. درمورد رابطه جنسی زوجین در دهه هفتم زندگی اطلاعات کافی کسب کرده و سعی کنید زندگی جنسی خود را به شکل مفید و موثری ادامه دهید.

3. از مغزتان مراقبت کنید

مغز انسان عاشق حل کردن معما و کشف کردن است. مغز به دنبال ایجاد ارتباطات جدید بین چیزهای مختلف و یادگیری است. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد، این کار باعث می‌شود مغزمان سالم بماند. پس در دهه هفتم زندگی‌تان هم برای فعال نگهداشتن مغز خود کارهایی انجام دهید. در روزمرگی‌ها غرق نشوید و مغز خود را سرشار از افکار جدید و چالش‌برانگیز کنید. بهتر است به انجام کارهایی مانند حل جدول، معما و یادگیری مهارت‌‌های جدید بپردازید، زیرا نتایج تحقیقات نشان می‌دهد سلامت مغز در سنین بالا به تحریک ذهنی مداوم بستگی دارد. در دوره‌های آموزشی شرکت کنید، مهارت‌هایتان را ارتقا دهید، چیزهای جدید یاد بگیرید و همواره باهوش بمانید.

4. از بدن خود مراقبت کنید

اجازه ندهید در 60 سالگی بدن‌تان بازنشسته شود. حالا که از شغل‌تان بازنشسته شده‌اید و فرزندان‌تان سر زندگی خود رفته‌اند، روی سلامتی خود تمرکز کنید و به مراقبت از بدن‌تان بیشتر اهمیت دهید. شاید تاکنون سرتان شلوغ بوده و فرصت کافی برای ورزش و تهیه غذاهای سالم نداشته‌اید. اما حالا زمان بیشتری در اختیار دارید و می‌توانید به سلامت بدنی خود توجه کنید.

زندگی بهتر - زندگی باکیفیت - زندگی خوب - بهبود زندگی - کیفیت زندگی

از زمان خود استفاده کنید و تاثیر منفی کارهای ناسالمی که با بدن خود انجام داده‌اید را از بین ببرید. وزن‌تان را پایین بیاورید، ورزش کنید، میوه و سبزیجات تازه بخورید. مراقبت از بدن کار زیاد سختی نیست. تنها باید برای سلامت بدنی خود در دوران بازنشستگی برنامه ریزی کنید. بدن خود را فعال نگه دارید. با این کار هم زندگی سالم‌تر و طول عمر بیشتری خواهید داشت و هم احساس بهتری پیدا خواهید کرد.

5. در مورد بالا رفتن سن ذهنیت مثبتی داشته باشید

به عقیده‌ی پژوهشگران، اگر در مورد بالا رفتن سن نگرش مثبتی داشته باشیم، حدود 7.5 سال به طول عمرمان افزوده می‌شود. داشتن نگرش مثبت روی نحوه برخورد بدن با استرس تاثیر می‌گذارد و رفتارهایمان را بهبود می‌دهد. به جنبه‌های مثبت افزایش سن مانند افزایش آگاهی و داشتن زمان بیشتر برای رشد معنوی فکر کنید. همواره ذهنیت خود را در مورد افزایش سن مثبت کرده و این نکات مثبت را به خودتان یادآوری کنید.

6. در مورد بیماری‌ها و مراقبت‌های پزشکی تحقیق کنید

نداشتن آگاهی کافی درمورد داروها و درمان بیماری‌ها می‌تواند به مرگ زودهنگام منجر شود. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد بیمارانی که سوال نمی‌پرسند یا شناخت زیادی از بیماری‌ها و داروهای مصرفی خود ندارند بیشتر در معرض خطر عوارض دارویی و مرگ قرار دارند.

زندگی بهتر - زندگی باکیفیت - زندگی خوب - بهبود زندگی - کیفیت زندگی

با سوال پرسیدن، تحقیق کردن و درک بیماری‌های خود، نتایج درمانی بهتری دریافت کرده و سلامتی‌تان را حفظ می‌کنید.

7. به انجام آزمایش اهمیت دهید

قطعا تاکنون مراقبت‌های پیشگیرانه و غربالگری انجام داده‌اید. بهتر است انجام این مراقبت‌ها و آزمایش‌ها را ادامه دهید و در دهه هفتم زندگی همه چیز را کنترل کنید. شاید نیاز باشد آزمایشات بیشتری انجام دهید اما مراجعه به پزشک باعث می‌شود بیماری‌تان به موقع تشخیص داده شود و این مساله تاثیر زیادی در احتمال موفقیت درمان‌تان خواهد داشت.

به مراقبت‌های پیشگیرانه و غربالگری که پزشک‌تان توصیه کرده است، پای‌بند باشید. برای این‌که برنامه غربالگری برایتان خوشایند باشد می‌توانید کتاب موردعلاقه‌تان را همراه داشته باشید تا در سالن انتظار مطالعه کنید. یا بعد از تمام شدن آزمایش و مراجعه به پزشک، غذای موردعلاقه‌تان را بپزید یا به جای موردعلاقه‌تان بروید. وقتی کاری یا چیزی که دوست دارید را به برنامه‌ی خود اضافه کنید، انجام آزمایش‌ها و مراجعه به پزشک برایتان قابل تحمل‌تر خواهد شد.

8. در مورد افزایش سن و هورمون‌ها مطالعه کنید

شرایطی که در مقاطع مختلف زندگی به‌وجود می‌آید و همچنین افزایش سن باعث بروز تغییراتی در وضعیت هورمون‌ها می‌شود. برخی افراد معتقدند تغییرات هورمونی باعث پیری و افزایش سن می‌شود اما مساله پیچیده‌تر از این حرف‌هاست.

زندگی بهتر - زندگی باکیفیت - زندگی خوب - بهبود زندگی - کیفیت زندگی

قبل از این‌که به سراغ هورمون‌درمانی بروید، در مورد هورمون‌ها و افزایش سن تحقیق کنید و با پزشک خود پیرامون فواید مکمل‌های هورمونی صحبت کنید.

9. از وقت خود به طور موثر و هدفمند استفاده کنید

بازنشستگی مقطعی است که زمان بیشتری برای انجام کارهای موردعلاقه‌تان دارید. وقتی بازنشسته می‌شوید، حداقل 40 ساعت وقت آزاد در هفته دارید و این زمان برای افرادی که تا قبل از بازنشستگی سرشان شلوغ بوده فوق‌العاده است. البته این زمان فراغت ممکن است باعث اعتیاد به تلویزیون یا گوشی موبایل نیز شود.

افراد بازنشسته به طور میانگین هر روز بیش از 4 ساعت تلویزیون تماشا می‌کنند. بهتر است این زمان صرف انجام کارهایی شود که برای سلامت بدن و مغزتان مفید هستند. توصیه می‌کنیم این زمان را به انجام کارهایی مانند ورزش، برقراری روابط اجتماعی، انجام کارهای داوطلبانه، طبخ غذاهای سالم و انجام کارهای موردعلاقه‌تان اختصاص دهید.

انجام کارهایی مانند تماشای افراطی تلویزیون، بعد از چند روز می‌تواند به عادتی ناسالم تبدیل شود. بهتر است در دوران بازنشستگی کنترل زمان خود را به دست بگیرید و به دنبال افزایش سلامتی و شادی در زندگی‌تان باشید.

10. زندگی اجتماعی خود را حفظ کنید

قطعا از نظر مالی برای ورود به دوران بازنشستگی آماده‌اید اما از نظر اجتماعی هم چنین وضعیتی را دارید؟ ترک محل کار فعال و افرادی که در طول روز با آن‌ها ارتباط داشته‌اید و آمدن به محیط خانه تغییر اجتماعی قابل توجهی در زندگی‌تان ایجاد می‌کند.

زندگی بهتر - زندگی باکیفیت - زندگی خوب - بهبود زندگی - کیفیت زندگی

برنامه‌ای برای بیرون رفتن از خانه تنظیم کنید و با افراد بیشتری در ارتباط باشید. برقراری روابط اجتماعی سلامت ما را بهبود می‌دهد زیرا ارتباط با دیگران باعث کنترل احساسات و مدیریت استرس شده و باعث می‌شود عادات خوبی در خود ایجاد کنیم. پس برای زندگی اجتماعی خود در دوران بازنشستگی برنامه بریزید و مطابق با آن جلو بروید.

کلام آخر

دهه هفتم زندگی‌تان را صرف لذت بردن از چیزهایی کنید که برایشان زحمت کشیده‌اید؛ مانند سلامتی. در دوران بازنشستگی تنها به مسائل مالی فکر نکنید و برای مراقبت از ذهن و جسم خود نیز آماده باشید. بدین ترتیب زندگی سالم و شادتری خواهید داشت و از بودن در کنار عزیزان‌تان لذت خواهید برد.

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-02-10 02:22:49
دسته بندی ها