4 روشی که رهبران می‌توانند با کمک آن از کارکنان مضطرب و تنها حمایت کنند

5 خرداد 1399 - 6:00
مدیریت - 4 روشی که رهبران می‌توانند با کمک آن از کارکنان مضطرب و تنها حمایت کنند
4 روشی که رهبران می‌توانند با کمک آن از کارکنان مضطرب و تنها حمایت کنند
امتیاز مطلب: 68%

اگر ادعاهای کارکنان درباره خوب بودن شرایطشان را نادیده بگیرید و نگاهی عمیق‌تر به ماجرا داشته باشید، خواهید دید که تیمی که به ظاهر از نظر شما و کارکنان مشکلی ندارد، در واقع در شرایط بحرانی است که قطعا روی عملکرد آن‌ها هم تأثیر خواهد گذاشت. در ادامه با یوکن همراه باشید.

بر اساس تحقیقاتی که توسط متخصصین اینپالس (Inpulse) در مورد اینگیجمنت (درگیری) کارکنان نظرسنجی انجام شده بود، حدود دو سوم (65 درصد) از کارمندان طی دو هفته‌ی اخیر مضطرب و کم صبر و ‌بی‌طاقت بوده‌اند. بیشتر از دو پنجم (43 درصد) آن‌ها توانایی کنترل یا متوقف کردن نگرانی هایشان را نداشتند و این در حالی است که بیش از نیمی (53 درصد) از این افراد میل و علاقه به انجام کاری نداشتند و 42درصد حس سرخوردگی و افسردگی و نا امیدی داشتند.

با توجه به این‌که تعداد زیادی از ما افراد در حال گذراندن بزرگترین بحران زندگیمان هستیم، داشتن همچین حس‌هایی در این شرایط کنونی کاملا طبیعی است. اما بهتر است فراموش نکنیم که این شرایط نه تنها موجب بهبود کیفیت عملکرد کارکنان نمی‌شود، بلکه مانع این می‌شود که بعد از پایان بحران کوید-19 ادارات به روال کاری سابق خود بازگردند.

یکی دیگر از عواملی که علاوه بر اضطراب ، کارکنان را به چالش می کشد تنهایی است، مخصوصا در مواردی که شخص تنها زندگی می‌کند. یک تحقیق که توسط دانشگاه فینکس انجام شد، نشان می‌دهد که در اثر انتشار کوید-19 از هر ده آمریکایی چهار نفرشان بیشتر از بقیه‌ی افراد حس تنهایی می‌کنند. در همین حال یک پنجم (19 درصد) آنها معتقدند که اگر فاصله‌گذاری اجتماعی به برای مدت طولانی با ما همراه باشد، تأثیر مستقیمی بر روی سلامت روانی آن‌ها خواهد داشت.

پس برای بهبود اضطراب و تسکین تنهایی کارمندان که مخل آسایش آن‌ها در این مدت شده است، چه کاری از دست رهبری آنان برمی‌آید؟

1. پشتیبان آن‌ها باشید

تحقیقات اینپالس (inpulse) نشان داده است که یک سوم (31 درصد) از موارد آزمایش آن‌ها، هیچ گونه پیشتیبانی و حمایتی از سوی مدیرشان حس نمی‌کنند. نیاز کارکنان به داشتن تضمینی برای آینده بدیهی است؛ مخصوصا در مورد مسائل مالی خیلی مهم است. حدود 37 درصد از کارکنان نسبت به موقعیت مالی‌شان احساس امنیت ندارند. این نگرانی در خانم‌ها به طرز چشم‌گیری بیشتر از آقایان است.

2. یک جو اجتماعی و ارتباطی خوب به وجود بیاورید

برای خیلی از مردم تنها راه مناسب گذر از چنین روزهای سختی، در محیط کارشان نهفته است. در واقع، در تحقیقات اینپالس (inpulse) متوجه این قضیه شدند که 87 درصد از کارکنان علی رغم احساس اضطراب، حس می‌کنند که بخشی از جامعه یا تیمی هستند که از آن‌ها پشتیبانی می‌کند و 80 درصد آن‌ها فعالیت‌های اجتماعی با معنی دارند.

3.  جلوی ترس و وحشت را بگیرید

این تجربه‌ی اول دورکاری به طور منظم برای خیلی از کارکنان است. در نتیجه آن‌ها ممکن است حس نگرانی نسبت به دیده نشدن توسط مدیر و سایر هم‌تیمی‌ها را تجربه کنند. پس کارکنان عصبانیت را چاشنی کار می‌کنند و استراحت کافی نمی‌کنند و این ماجرا موجب خستگی جسمی و ذهنی می‌شود. هر رهبری که مشکوک به وجود این مشکل در تیمش می‌شود باید در اسرع وقت جلوی آن را بگیرد.

4. روی روابط تمرکز کنید

دانتلو دی پاولی (Donatella De Paoli) پروفسور دپارتمان رهبری و رفتار سازمانی در مدرسهکسب و کار نروژی BI، معتقد است که این وظیفه رهبران است که کاری کنند تا اعضا با یکدیگر کنار بیایند و درک متقابل داشته باشند. او همچنین به استفاده از ابزار دیجیتالی کمتر مورد استفاده تأکید داشت که می‌توانند در کنار ایمیل مورد استفاده قرار گیرند.

در نهایت مت استفان مدیرعامل  اینپالس (Inpulse) و نویسنده کتاب «انقلاب اینگیجمنت»، توصیه‌های مفیدی برای رهبرانی که به دنبال حمایت و پشتیبانی از افرادشان در این بحران هستند، دارد.

هم‌اکنون همه ما ازتاثیرگذاری روش‌های دورکاری نامطمئن هستیم و کاری که کارفرما ها در این روزها باید انجام بدهند این است که از خودمان بپرسیم چه بخش‌هایی از فرهنگ قدیمی مفید بود که الان به کارمان می‌آید و چه بخش‌هایی از رفتار یا سیستم و فرآیند کاری نیاز به حذف شدن دارند تا کارکنان در این دنیای جدید و ناشناخته پیشرفت بهتری کنند.

منبع: forbes

نویسنده مطلب
noorieh razavi sani - نوریه رضوی‌ثانی
نوریه رضوی‌ثانی هستم. مترجم و نویسنده‌ی محتوا. به زمینه‌های مختلف روانشناسی، موفقیت، ادبیات ملل، فیلم و سریال و ماشین‌های آفرود علاقمندم و بصورت جدی پیگیری می‌کنم.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-09-25 14:44:02
دسته بندی ها