19 راهکار برای ایجاد و حفظ انگیزه شخصی

16 بهمن 1399 - 11:00
انگیزشی - 19 راهکار برای ایجاد و حفظ انگیزه شخصی
19 راهکار برای ایجاد و حفظ انگیزه شخصی
امتیاز مطلب: 88%

برای این‌که در زندگی خود و محیط‌های کاری رقابتی موفق شویم، لازم است انگیزه شخصی را دست کم نگیریم. اگر در حین انجام یک پروژه بزرگ و مهم نتوانید انگیزه لازم برای انجام آن را در خود ایجاد کنید یا حتی برای کارهای روزمره زندگی خود انگیزه‌تان را حفظ کنید، موفقیت را از خود دور خواهید کرد. پس انگیزه بزرگترین منبع الهام‌بخشی است که معمولا به درستی از آن استفاده نمی‌کنیم. با یوکن همراه باشید.

پس متوجه شدیم باید برای پیشرفت، موفقیت و رسیدن به اهداف‌مان، انگیزه را بیابیم و در خود تقویت کنیم اما چطور انگیزه را پیدا کنیم؟

پاسخ این سوال را در درون خودتان جستجو کنید. انگیزه در درون ما انسان‌هاست و چیزی که باعث ایجاد انگیزه در هر فرد می‌شود تنها منحصر به خود اوست که باید آن را کشف کند. بدون شک هر چه بیشتر خود را بشناسیم تلاش‌هایمان نیز نتیجه بهتری به دنبال خواهد داشت.

در ادامه، 19 راهکار ساده برای ایجاد و حفظ انگیزه را معرفی می‌کنیم.

تکنیک‌های موثر برای ایجاد و حفظ انگیزه به منظور دستیابی به اهداف:

1. دلیل کارهایتان را پیدا کنید

اغلب دلیل و هدف اصلی کارهایی که انجام می‌دهیم، از این‌که چه چیزی یا چطور اتفاق بیافتد اهمیت بیشتری دارد.

اگر می‌خواهید برای انجام کاری یا دست‌یابی به هدفی تلاش کنید چرایی آن را پیدا کنید، این کار باعث می‌شود در مسیر رسیدن به هدف انگیزه خود را حفظ کنید.

2. هدف خود را تعیین کنید

تعیین هدف باعث می‌شود ایده‌هایمان وارد مرحله اقدام شوند. در حقیقت تعیین هدف گام مهمی میان برنامه ریزی و انجام آن است.

3. چشم‌انداز روشنی از هدف داشته باشید

اگر می‌خواهید به موفقیت برسید باید چشم‌انداز روشنی داشته باشید و آن را به خوبی درک کنید تا به حفظ انگیزه شما در طول مسیر کمک کند.

چشم‌اندازی که با قلب‌تان ارتباط برقرار نکند نمی‌تواند تا رسیدن به هدف، انگیزه‌تان را حفظ کند. پس بهترین چشم انداز را داشته باشید زیرا ما در زندگی به چیزی می‌رسیم که با چشم خود آن را دیده باشیم.

برنامه ریزی-نظم

4. برنامه‌ریزی کنید

بعد از تعیین هدف، این برنامه است که چشم‌انداز شما از مسیر را گرفته و آن را به مراحلی تقسیم می‌کند تا بتوانید آن‌ها را یکی یکی به انجام برسانید.

حتما می‌دانید هدف بدون برنامه‌ریزی محقق نمی‌شود و تنها یک رویاست.

5. به دنبال تصویر بزرگ‌تر باشید

تصویر بزرگ‌تری از هدف خود ایجاد کنید تا در طول مسیر وقتی انگیزه‌تان از دست رفت به آن فکر کنید و انگیزه بیشتری بگیرید.

منظورمان این است، برای خود مشخص کنید:

  • چطور هدف‌تان نه تنها به شما بلکه به بقیه هم کمک می‌کند؟
  • چطور می‌توانید یک کار بزرگ‌تر انجام دهید؟
  • در چه زمینه‌هایی قادر هستید تفاوت ایجاد کنید؟

اگر می‌خواهید در زندگی به دست‌آوردهای بیشتری برسید باید بزرگ‌تر فکر کنید.

6. مثبت‌اندیش باشید

داشتن افکار مثبت منجر به اقدامات مثبت می‌شود. پس جملات تاکیدی مثبت را با خود تکرار کنید تا به بهترین نتیجه ممکن دست یابید.

برای این منظور باید طرز فکر کردن، احساسات و اقدامات خود را تحت کنترل بگیرید. مثبت بودن به شما کمک می‌کند با انتخاب‌های درست به هدف خود برسید.

7. راه‌های جدید را امتحان کنید

گاهی شروع کار مشکل است، اما داشتن یک رویکرد متفاوت به شما دیدگاه بهتر و انرژی بیشتری خواهد داد.

8. اهداف خود را به کارهای کوچک‌تر تقسیم کنید

یکی از رموز مهم موفقیت این است که بتوانید هدف خود را به بخش‌های کوچک‌تر و با بازه زمانی کوتاه‌تر بشکنید و همه چیز را تحت کنترل خود بگیرید.

سازماندهی-نظم-ترتیب

9. محیط اطراف‌تان را سازمان دهی کنید

باید محیط کارتان تا جای ممکن مرتب و منظم باشد تا در حین انجام کار ذهن‌تان سازمان دهی شده و بتوانید وظایف‌تان را به بهترین نحو ممکن انجام دهید، زیرا کار کردن در محیط آرام و دنج باعث می‌شود بهره وری بیشتری داشته باشید.

10. بهانه‌جویی نکنید

برای شروع نکردن کار خود توجیه‌های بی‌دلیل و منطق نیاورید. بلکه سعی کنید دلیل واقعی تعلل خود را پیدا کرده و به سرعت اقدام کنید. گاهی بهترین راه برای شروع یک کار، تنها شروع آن است.

11. مهلت زمانی درنظر بگیرید

تعیین مهلت زمانی برای انجام یک کار باعث می‌شود با سرعت بیشتری منابع و لوازمی که برای انجام آن کار نیاز دارید را تهیه کنید، زیرا گاهی نبود همین منابع توجیهی برای شروع نکردن کار است.

12. چندوظیفگی را ترک کنید

نباید در یک زمان روی چند کار تمرکز کنید بلکه بهتر است در هر زمان روی یک کار تمرکز کامل کنید و به آن بپردازید، با این روش احتمال موفقیت خود را بالا می‌برید.

13. عوامل حواس‌پرتی را کنار بگذارید

برای این‌که موبایل، تلویزیون، اطرافیان و دیگر عوامل باعث حواس‌پرتی‌تان نشوند هر کاری لازم است انجام دهید و به سراغ روش‌هایی بروید که به شما در شروع و انجام کار بدون هیچ گونه حواس پرتی یا وقفه کمک کنند.

14. محیط کار مناسب داشته باشید

وقتی در محیطی با شرایط مناسب کار می‌کنید قطعا بازدهی بیشتری خواهید داشت. پس هر طور شده سعی کنید محیط را برای کار خود آماده کرده و تا پایان نیز آن را حفظ کنید.

تصمیم گیری -هدف-موفقیت

15. تصمیم به موفقیت بگیرید

تصمیم بگیرید در کارتان به موفقیت برسید، به تصمیم خود پای‌بند باشید و با ایجاد تصویر ذهنی واضح از این موفقیت احتمال موفق شدن خود را بالا ببرید.

16. کارتان را سرگرم‌کننده کنید

اگر می‌خواهید در طول انجام کار انگیزه خود را حفظ کنید به دنبال راهی باشید تا از انجام کار لذت ببرید. لذت بردن در طول کار باعث کارآمدی‌تان می‌شود و یک محرک خوب برای ادامه مسیر خواهد بود.

17. خوش‌بین باشید

خوش بینی پایه و اساس موفقیت است. اگر این باور را در خود به وجود آورید که می‌توانید کاری را انجام دهید احتمال به ثمر رسیدن آن بیشتر خواهد شد.

18. به خودتان پاداش دهید

وظیفه سنگینی به دوش دارید و ممکن است در میانه راه منصرف شوید و قید انجام آن را بزنید؟ توصیه می‌کنیم از سیستم پاداش استفاده کنید و بعد از این‌که هر مرحله را با موفقیت پشت سر گذاشتید به خودتان جایزه بدهید.

19. موفقیت را در ذهن‌تان تجسم کنید

تجسم تکنیک فوق‌العاده‌ای است که به شما در تمرکز بیشتر، حفظ انگیزه و رسیدن به اهداف کمک خواهد کرد. با تصویرسازی ذهنی از موفقیت خود در انجام یک کار، حتی مشکل‌ترین بخش‌های کار نیز می‌تواند برایتان راحت به نظر برسد تا مسیر دست‌یابی به هدف‌تان را طی کنید.
 

منبع: inc

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-03-11 20:33:14
دسته بندی ها