روابط خود را با تمرین فروتنی بهبود دهید

11 مهر 1397 - 12:00
مدیریت شخصی - روابط خود را با تمرین فروتنی بهبود دهید
روابط خود را با تمرین فروتنی بهبود دهید
امتیاز مطلب: 94%

اغلب افراد می دانند بی نقص و کامل نیستند، اما در جامعه‌ای که بیش از هر چیزی به رقابت و فردیت توجه می کند، فروتن بودن برایشان سخت است. حتی در همین فرهنگ و جامعه هم فروتنی یک فضیلت بسیار مهم به حساب می‌آید. فروتنی به پیشرفت روابطتان کمک می کند و باعث می شود استعدادها و فرصت‌های پیش رویتان را بشناسید، تقویتشان کنید و به آن‌ها احترام بگذارید. در ادامه با یوکن همراه باشید تا با روش‌های تمرین فروتنی آشنا شوید.

گام اول: پذیرش محدودیت‌ها

قبول کنید بی‌نقص و کامل نیستید

هرچقدر هم توانمند و با استعداد باشید، باز کسی هست که کاری را بهتر از شما انجام دهد. به کسانی که بهتر از شما هستند نگاه کنید تا بتوانید زمینه‌های پیشرفت را بشناسید.

  • حتی اگر در انجام یک کار بسیار ماهر هستید به طوری که هیچ کسی به پای شما نمی رسد، باز کارهای دیگری وجود دارد که قادر به انجام آن‌ها نیستید و شاید هیچ وقت هم یاد نگیرید.
  • وقتی به شما می گوییم محدودیت‌هایتان را بشناسید هدف این نیست رؤیاهایتان را رها کنید، مهارت جدیدی یاد نگیرید یا آن‌ها را بهبود ندهید، بلکه تنها محدودیت‌هایتان را بشناسید. به عنوان یک انسان هیچ یک از ما کامل نیستیم و نمی توانیم تمام کارها را به تنهایی انجام دهیم.

به اشتباهاتتان پی ببرید

خیلی از افراد به راحتی به خودشان اجازه می دهند دیگران را مورد قضاوت قرار دهند، زیرا این کار از شناخت خودشان ساده‌تر است. این در حالی است که قضاوت دیگران هیچ فایده‌ای ندارد و در برخی موارد، بسیار مخرب است. قضاوت کردن باعث برهم زدن روابطمان می شود و دیگر کسی تمایل ندارد با ما رابطه‌ی جدیدی برقرار کند. حتی این کار از پیشرفت خودمان هم جلوگیری می کند. پس باید قبول کنیم هر کسی ممکن است اشتباه کند.

  • در اغلب مواقع بدون اینکه واقعیت زندگی دیگران را بدانیم در مورد آن‌ها قضاوت می کنیم. پس از همین امروز تمرین کنیم در مورد زندگی دیگران نظر ندهیم و به فکر زندگی خودمان باشیم. برای مثال، به جای فکر کردن به رفتار و برخورد دیگران، به دنبال یافتن راه‌های پیشرفت خودمان باشیم. شما هرگز نمی توانید رفتار و تصمیمات دیگران را کنترل کنید، اما تنها کافی است اراده‌تان را تقویت کنید تا روی رفتارهای خود تسلط یابید.
  • به دنبال شناسایی کمبودهایتان باشید. باید بدانید رشد و پیشرفت در تمام طول زندگی ادامه دارد و هیچ وقت پایان نمی یابد، حتی اگر در یک زمینه دارای مهارت باشید.

قدردان داشته‌هایتان باشید

اگر در یک دانشگاه معتبر تحصیل کرده اید، قطعاً به خاطر تلاش‌ها و مطالعه‌ای که انجام داده‌اید لایق احترام هستید؛ اما به کسی فکر کنید که در شهر یا کشور دیگری زندگی می کند و به اندازه‌ی شما باهوش و سرسخت بوده اما چون شرایط مناسبی نداشته است (عدم حمایت والدین یا دیگر انتخاب‌های اشتباه)، نتوانسته همانند شما از یک دانشگاه خوب فارغ‌التحصیل شود. به این فکر کنید ممکن بود شما جای او باشید.

  • همیشه یادتان باشد زندگی فعلی شما نتیجه‌ی انتخاب‌های درستتان در گذشته است. اگر در جایی اشتباه کردید احتمالاً تمام زندگی‌تان تحت تأثیر قرار می گیرد. پس با انتخاب‌های درست امروز، فردایتان را دگرگون کنید.
  • با اینکه تلاش شما برای رسیدن به جایگاه فعلی قابل قدردانی است، اما نباید از حمایت دیگران برای رسیدن به این موفقیت چشم پوشی کرد. به هر چیزی که می رسیم نتیجه‌ی کمک و حمایت دیگران است. اطرافیان هر فرد نقش مؤثری در شکل گیری شخصیت و موفقیت او دارند و موجب پیشرفت و دست یابی او به اهدافش می شوند.

از اشتباه‌هایتان نترسید

برای تمرین فروتنی باید قبول کنید شما هم می توانید اشتباه کنید. با باور این مسئله که هر کسی ممکن است اشتباه کند، بار سنگینی از روی دوش تان برداشته می شود. البته این بدین معنا نیست که هر کاری دلتان خواست انجام دهید و مرتکب اشتباهات زیادی شوید بلکه این نکته را یادآوری می کند که نباید از امتحان روش‌های جدید و راه‌های مختلف رسیدن به اهدافتان بترسید.

  • همیشه در اطراف ما افرادی وجود دارند که باتجربه تر و باهوش‌تر از ما هستند. با اینکه شما نقش اول زندگی‌تان هستید، اما بد نیست به نظرات و حرف‌های افراد مسن و باتجربه نیز گوش دهید زیرا ارزش شنیدن را دارد.

اشتباه‌هایتان را بپذیرید

با اینکه ممکن است دیگران از اشتباهات شما عصبانی شوند یا عواقب بدی در انتظارتان باشد، اما پذیرش حقیقت خیلی بهتر از سرپوش گذاشتن روی آن است. اگر به عنوان مدیر، پدر، مادر یا یک دوست مرتکب اشتباه شده‌اید، قطعاً دیگران شما را به خاطر پذیرش اشتباهتان تحسین می کنند و برای اینکه به دنبال بهبود شرایط هستید قدردانتان خواهند بود. پس اشتباهاتتان را بپذیرید و قبول کنید که کامل نیستید تا شخصیت و جایگاهتان بهبود یابد. پذیرش اشتباه نشان می دهد لجباز و خودخواه نبوده و به دنبال بهبود وضعیت هستید.

  • پذیرش اشتباه سبب می شود دیگران (خصوصاً اگر این افراد کارمند یا فرزندانتان باشند) بیشتر به شما احترام بگذارند.

مغرور نباشید

خیلی خوب است در زندگی اعتماد به نفس داشته باشید و به داشته‌هایتان افتخار کنید، اما اگر مدام بخواهید توجه دیگران را به سوی خود جلب کنید، مردم از شما متنفر خواهند شد. اگر واقعاً دستاورد ارزشمندی دارید، مردم خود به شما توجه می کنند و به خاطر فروتنی‌تان به شما احترام خواهند گذاشت.

  • نیاز نیست در مورد موفقیت‌هایتان دروغ بگویید. اگر کسی از شما پرسید: "در مسابقات دوی کشوری شرکت کردید؟" تنها بگویید بله. اصلاً لازم نیست در مورد اینکه چقدر خوب بوده‌اید حرف بزنید.

در مکالماتتان ملاحظه کار باشید

فروتنی به معنای داشتن صبر بی‌نهایت نیست. در مقابل، فروتنی به معنای نداشتن اعتماد به نفس هم نیست. یک فرد فروتن باید ملاحظه کار و آگاه باشد و مدام حرف دیگران را قطع نکند. به‌عنوان یک فرد فروتن باید بدانید هر کسی، اهداف و رؤیاهای خود را دارد و شاید او هم بخواهد در مورد اهداف و دستاوردهایش حرف بزند و نظراتش را بگوید.

تمام موفقیت‌ها را برای خودتان ندانید

همه‌ی ما به حمایت و راهنمایی دیگران نیاز داریم. افراد زیادی به ما کمک و از ما حمایت کرده‌اند تا به اینجا رسیدیم و رؤیاهایمان محقق شدند. خیلی خوب است به دستاوردهایتان افتخار کنید، اما یادتان باشد هیچ کسی نمی تواند تمام کارها را خودش به تنهایی انجام دهد و باید به همدیگر کمک کنیم. پس همه‌ی موفقیت‌ها را به خودتان نسبت ندهید، بلکه قدردان باشید و تمام کسانی که در راه موفقیت به شما کمک کرده‌اند را به یاد داشته باشید.

گام دوم: تحسین دیگران

استعدادها و توانایی‌های دیگران را تحسین کنید

آدم‌های اطرافتان را ببینید و توانایی‌هایشان را تحسین کنید. حتی یک گام جلوتر بروید و به شخصیت شان احترام بگذارید. باید بپذیرید، هر کسی متفاوت است و می توانید از ارتباط با افراد مختلف لذت ببرید. شما می توانید علایق خودتان را داشته باشید اما باید نظرات و دیدگاه‌هایتان را از ترس‌هایتان جدا کنید، به دیگران احترام بگذارید و تحسین شان کنید تا احساس فروتنی در شما تقویت شود.

  • تحسین استعدادهای دیگران به شما کمک می کند توانایی‌های موردعلاقه‌تان را بهتر بشناسید و آن‌ها را در جهت پیشرفت قرار دهید.

خودتان را با کسی مقایسه نکنید

رقابت سالم و انگیزه بخش است، اما اگر بخواهید همیشه بهترین باشید و عملکرد بهتری نسبت به دیگران داشته باشید، باید فروتنی را فراموش کنید. به جای این کار، به خودتان نگاه کنید. مهم بهترین بودن نیست، بلکه باید سعی کنید از گذشته خودتان بهتر شوید. اگر به جای مقایسه خودتان با دیگران، انرژی تان را روی بهبود خود بگذارید، پیشرفتتان تسهیل می یابد زیرا نیاز نیست نگران بهتر بودن نسبت به تمام اطرافیانتان باشید.

  • هر کسی خاص و منحصر به فرد است و نباید او را به خاطر ظاهر یا توانایی‌هایش، بلکه به خاطر شخصیتش تحسین کرد.

به نظر و قضاوت دیگران احترام بگذارید

با اینکه خودتان باید تصمیم بگیرید حق با شما بوده یا نه اما لازم است بدانید تمام تصمیم‌هایتان درست نیستند و ممکن است مرتکب اشتباه شوید. گاهی سخت است قبول کنیم افرادی که نظر مخالفی با ما دارند هم درست می گویند. توجه به سلیقه‌ی همسر، نظر فرزندان یا قانون‌هایی که تمایل زیادی به آن‌ها ندارید، باعث می شود شناخت درستی از محدودیت‌هایتان پیدا کنید.

  • به جای تأکید روی فروتن بودن خودتان و به عنوان کسی که ممکن است دچار اشتباه شود، به خاطر داشته باشید فروتنی یک روش زندگی است.

کتاب بخوانید

کتاب خواندن یکی از راه‌های تحسین دیگران است. پس به دنبال مطلب‌های اخلاقی و معنوی درباره فروتنی باشید. دعا کنید، تمرینات مدیتیشن انجام دهید، هر کاری که باعث می شود به خودتان خیلی توجه نکنید انجام دهید. حتی می توانید زندگی نامه افراد موفق ، خاطراتشان و داستان‌های واقعی و حتی افسانه‌ای در مورد قهرمانان بخوانید تا احساس فروتنی بیشتری پیدا کنید و دستاوردهای دیگران را مورد تحسین قرار دهید.

  • اگر به متون مذهبی و ادبی علاقه ندارید، به سراغ روش‌های علمی بروید. علم هم فروتنی را مورد تحسین قرار می دهد. علم می گوید قضاوت کردن را کنار بگذارید و باور کنید آن‌قدرها که فکر می کنید علم ندارید.

به نصیحت دیگران گوش کنید

هیچ کسی نمی تواند ادعا کند کامل و بی نقص است. مطمئناً افرادی وجود دارند که در برخی موارد بهتر از شما هستند، پس همیشه این فرصت را دارید که از آن‌ها یاد بگیرید. به دنبال کسانی باشید که دوست دارید در برخی زمینه‌ها همانندشان باشید و از آن‌ها بخواهید شما را راهنمایی کنند. به جز داشتن یک راهنمای خوب، شرایط مناسب، درک بالا و اعتماد به نفس هم لازم است. اگر می خواهید به فروتنی برسید باید از دیگران درس بگیرید. این یعنی پذیرفته‌اید چیزهای زیادی هستند که باید در زندگی یاد بگیرید.

حتی می توانید برای تقویت فروتنی، در کلاس‌هایی ثبت نام کنید که هیچ چیزی درباره‌شان نمی دانید؛ مثلاً کلاس شعر یا نمایش نامه نویسی و همیشه یادتان باشد دیگران باید راه را به شما نشان بدهند. این واقعیت به شما کمک می کند که بیاموزید هر کسی در زمینه‌ای مهارت دارد و باید برای بهتر شدن به همدیگر کمک کنیم.

به دیگران کمک کنید

برای فروتن شدن، احترام به دیگران را از یاد نبرید. یکی از راه های احترام نیز کمک به آن‌هاست. با تمام اطرافیانتان مهربان باشید، به آن‌ها کمک کنید و به مساوات رفتار کنید. اگر بتوانید به کسانی کمک کنید که نمی توانند برایتان جبران کنند، آن زمان است که فروتنی را یاد گرفته‌اید. وقتی به دیگران کمک می کنید قدر داشته‌هایتان را هم می دانید.

  • اگر کار مثبتی انجام دادید تا جای ممکن درباره آن حرف نزنید. وقتی خیلی در مورد کار خوبی که انجام داده‌اید صحبت کنید و به خودتان ببالید، ارزش آن کار پایین می‌آید. باید بدانید، در کارهای خیریه موضوع شما نیستید بلکه افراد نیازمند مهم هستند.

در انجام کارها عجله نکنید

اگر همیشه سعی می کنید کارهایتان را با عجله انجام دهید و از دیگران شتاب بگیرید، از حالا به بعد اجازه دهید دیگران از شما جلو بزنند؛ مثلاً بزرگ‌ترها، بچه‌ها و کسانی که عجله دارند.

  • از خودتان بپرسید: "واقعاً نیاز است من این کار را زودتر از بقیه انجام دهم؟" در اغلب اوقات، جواب این سؤال منفی است.

از دیگران تعریف کنید

از دوستان و اعضای خانواده‌تان تعریف کنید. به دوستتان بگویید امروز خیلی زیبا شده است، از لباس جدید همکارتان تعریف کنید. حتی می توانید خصوصیات شخصیتی دیگران را تحسین کنید. سعی کنید هر روز حداقل از یک نفر تعریف کنید و ببینید چطور زندگی‌شان بهتر می شود و پیشرفت می کنند.

  • به جای اینکه همیشه به دنبال اشتباهات دیگران باشید، روی خصوصیات مثبتشان تمرکز کنید.

در زمان لزوم عذرخواهی کنید

اگر مرتکب اشتباهی شدید، آن را بپذیرید. شاید عذرخواهی برایتان آسان نباشد، اما باید غرورتان را کنار بگذارید و به خاطر آسیبی که به فردی رسانده‌اید، از او عذرخواهی کنید. در این صورت به احساس رنج و ناراحتی خود پایان می دهید و به احساس خشنودی می رسید، زیرا می دانید خودتان را اصلاح کرده‌اید. این کار به طرف مقابل هم نشان می دهد برای او ارزش قائلید و اشتباه تان را پذیرفته‌اید.

  • وقتی از کسی عذرخواهی می کنید، به صورتش نگاه کنید تا مطمئن شود برایتان مهم است.
  • هیچ وقت اشتباهتان را تکرار نکنید. فکر نکنید چون معذرت خواهی کرده اید می توانید آن اشتباه را دوباره تکرار کنید. با این کار ارزش عذرخواهی‌تان از بین می رود و دیگر کسی به شما اعتماد نخواهد کرد.

شنونده‌ی خوبی باشید

شنونده‌ی خوبی بودن، هم یک روش برای تحسین دیگران و هم راهکاری مناسب برای تمرین فروتنی است. وقتی مشغول صحبت با دیگری بودید اجازه دهید او هم نظراتش را بگوید. حتی می توانید از او سؤال بپرسید تا مکالمه‌ی مؤثری بینتان ایجاد شود. با اینکه باید در مکالمات شرکت کنید، اما اگر بگذارید دیگران بیشتر از شما حرف بزنند، با این کار آن‌ها فکر نمی کنند که شما تنها به مسائل زندگی خودتان اهمیت می‌دهید.

از طرف مقابل سؤال بپرسید تا متوجه شود به حرف‌های او گوش می دهید. نباید بعد از اینکه صحبتش را قطع کرد، بلافاصله شما شروع کنید. یادتان باشد، اگر همیشه به حرف‌های خودتان فکر کنید نمی توانید روی صحبت‌های دیگران تمرکز داشته باشید.

گام سوم: هیجان زده باشید

احساس هیجان زدگی را در خودتان زنده کنید

چیزهای زیادی در اطرافمان وجود دارد که باید بیشتر درباره‌ی آن‌ها کنجکاو و هیجان زده باشیم. بچه‌ها در مورد همه چیز کنجکاو هستند، خیلی خوب می بینند و یاد می گیرند.

  • جمله‌ی "در مورد همه چیز می دانم" باعث می شود احساس فروتنی در ما فروکش کند. هیچ کس همه چیز را نمی داند. اگر همانند بچه‌ها از یادگرفتن هیجان زده شویم، احساس فروتنی و اشتیاقمان برای یادگیری بیشتر می شود.

رسیدن به آرامش را تمرین کنید

آرامش روح، یکی از راه‌های رسیدن به فروتنی است. هر زمان احساس ناهماهنگی کردید، تمرین "آیکیدو" را انجام دهید. این تمرین با جذب کینه‌ی اطرافیان آن را به یک چیز مثبت تبدیل می کند. برای این منظور می توانید دلیل عصبانیت آن‌ها را درک کرده و با آرامش و احترام با آن‌ها برخورد کنید. تمرین آرامش به شما کمک می کند حس شگفتی را دوباره پیدا کنید و جنبه‌های مثبت زندگی را ببینید.

به دامن طبیعت بروید

زمان بیشتری را در طبیعت بگذرانید. گاهی به پارک بروید و پیاده روی کنید. بالای قله کوه یا زیر آبشار بایستید. قدم بزنید. به دریا بروید. زیبایی‌های طبیعت را ببینید و آن را تحسین کنید. چشمانتان را ببندید و نسیم خنک را روی گونه هایتان احساس کنید. باید در طبیعت احساس فروتنی داشته باشید زیرا این احساس در قدرت و عمق آن وجود دارد. وقتی حس شگفتی را در خود تقویت کنید و زیبایی‌های طبیعت را ببینید، متوجه می شوید در مقابل بزرگی این دنیا چقدر کوچک هستید.

  • وقتی به طبیعت می روید، متوجه می شوید جهان چقدر بزرگ و پیچیده است و شما در مرکز آن قرار ندارید.

تمرینات یوگا انجام دهید

یوگا، تمرین عشق و قدردانی است و باعث می شود احساس شگفتی در مورد تنفس، بدن، عشق و مهربان در دنیای پیرامونتان تقویت شود. یوگا باعث می شود دریابید زمان چقدر ارزشمند است و قدرش را بیشتر بدانید. پس حداقل دو بار در هفته تمرین یوگا انجام دهید تا از فواید جسمی و روحی آن بهره‌مند شوید.

یوگا بهترین تمرین برای فروتنی است. در واقع هدف یوگا، یادگیری زندگی کردن به روش خودتان است.

با بچه‌ها وقت بگذرانید

بچه‌ها شگفتی‌های دنیای اطراف را می بینند، کاری که خیلی از بزرگ‌سال‌ها از عهده‌ی آن بر نمی آیند. با بچه‌ها وقت بگذرانید تا ببینید چطور دنیا را تحسین می کنند، درباره‌اش سؤال می پرسند و با مسائل کوچک شاد می شوند و از آن‌ها انرژی می گیرند.

  • وقت گذرانی با بچه‌ها به شما یاد می دهد این دنیای پرهیاهو چه اندازه واقعیت دارد.

منبع: wikihow

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2018-10-02 09:43:31
دسته بندی ها