4 عادت افراد موفق برای یادگیری موثر و همیشگی

14 مرداد 1399 - 6:00
عادت‌های موفقیت - 4 عادت افراد موفق برای یادگیری موثر و همیشگی
4 عادت افراد موفق برای یادگیری موثر و همیشگی
امتیاز مطلب: 79%

امروزه برای موفقیت در عصر مدرن، باید بتوانیم همواره خود را با هر چیزی وفق دهیم، یعنی مدام دانسته‌های خود را از یاد برده و آن‌ها را دوباره بیاموزیم. در ادمه با یوکن همراه باشید.

مردان بزرگ تاریخ، همواره در حال علم‌آموزی بوده‌اند؛ بسیاری از آن‌ها زمان زیادی را صرف خودآموزی می‌کردند. آلبرت انیشتین (Albert Einstein)، تئودور روزولت (Theodore Roosevelt)، ریچارد فاینمن (Richard Feynman)، لئوناردو داوینچی (Leonardo da Vinci)، گالیله (Galileo Galilei)، و هم‌چنین اسحاق نیوتن (Isaac Newton) زمان زیادی را صرف خودآموزی می‌کردند، حال یا آن را در کنار آموزش‌های سنتی می‌آموختند، یا آن را جایگزینی برای تحصیلات رسمی می‌کردند.

گفته می‌شود تئودور روزولت روزی یک کتاب مطالعه می‌کرد. برای او، یادگیری همان راه رسیدن به موفقیت حرفه‌ای بود. او اولین کتابش را در سن 23 سالگی نوشت.

یادگیری مداوم، فرایندی مستمر، داوطلبانه و خودجوش است برای کسب دانش که به دلایل شخصی و یا حرفه‌ای صورت می‌گیرد.

این یعنی یاد بگیریم تا بدانیم، یاد بگیریم تا به دانسته‌هایمان عمل کنیم، و یاد بگیریم تا همان‌گونه باشیم. پرورش ذهن برای رشد فردی، امری ضروری است.

ادوارد پاکستون هود (Edward Paxton Hood) در کتاب «خودآموزی، دوازده فصل برای اندیشمندان جوان» خود، نوشته است:

تمام زندگی ما یک تحصیل است؛ ما همواره، در هر زمان و هر مکان، در حال یادگیری هستیم، و در هر شرایطی، علم جدیدی به آموخته‌های ما اضافه می‌شود. هنگامی که ذهن شروع به فعالیت می‌کند، هیچ‌گاه دست از کار نمی‌کشد. همه‌ی انسان‌ها، هر جایی هم که باشند، همواره در حال آموختن و یادگیری چیزی هستند. این قانونی است که در تار و پود زندگی بشر تنیده شده‌ است.

آموختن - یادگیری موثر - یادگیری دائمی - ویژگی انسانهای موفق

با خودآموزی، همواره می‌توانیم خود را با دنیای اطراف خود وفق دهیم. با وجود همه‌ی نابسامانی‌ها در اقتصاد امروزه، کسب مهارت، آن هم به‌طور مداوم، برای ارتباط حرفه‌ای بسیار مهم است.

خودآموزی یکی از بهترین راه‌های یادگیری موضوعات مهمی است که ذهنتان را درگیر کرده. توماسو دلفی (Tommaso Dolfi) از مجموعه‌ی «پث‌فایندر» (Pathfinder) می‌گوید:

برای اشتغال‌زایی، باید همواره به دنبال علم‌آموزی باشیم و هر کاری کنیم تا مهارت‌هایمان هرچه بیشتر رشد کنند.

بیشتر افراد موفق تاریخ، توجه ویژه‌ای به خودآموزی داشته‌اند. آن‌ها می‌دانستند که نیازمند رشد و درک هرچه عمیق‌تر خود و موضوعات جالب هستند. عاقلانه‌ترین کار این است که ما نیز پا بر روی جای پای آن‌ها بگذاریم.

پائول تودور جونز (Paul Tudor Jones)؛ کارآفرین، سرمایه گذار و بشردوست میلیاردر خودساخته، با این موضوع کاملا موافق است. او می‌گوید:

علم بهتر از ثروت است.

اگر می‌خواهید مطابق دنیای کاری پیش بروید، همواره سعی کنید تا بیش از پیش یاد بگیرید. اگر می‌خواهید همواره یاد بگیرید، این ویژگی‌ها به دردتان می‌خورند:

ویژگی اول: خودآموزی، اولویت آموزندگان موفق است

از خود بپرسید که آیا مهارت‌‌ها، دانش و تجربه امروز شما از سال گذشته ارزشمندتر است؟ با گذشت زمان‌، همه‌ی افراد از کار افتاده می‌شوند. متاسفانه در عصر مدرن، ذهنمان بسیار سریع‌تر فرسوده می‌شود.

چارلی مانگِر (Charlie Munger)، میلیاردر خودساخته و شریک کاری قدیمی وارن بافت (Warren Buffett) می‌گوید:

در تمام زندگی‌‌ام حتی یک انسان خردمند ندیده‌ام که (درباره‌ی یک موضوع گسترده) همواره در حال مطالعه نبوده باشد.

خودآموزی - یادگیری موثر - یادگیری دائمی - ویژگی انسانهای موفق

تعهد به خودآموزی به شما کمک می‌کند که در کار فعلی خود بهتر باشید، و حتی اگر در آینده شرایط تغییر کرد، خیلی راحت با آن سازگار شوید. برنامه ریزی یا یادگیری مداوم به شما کمک می‌کند تا همچنان ارتباطات خود را حفظ کنید. اولویت زندگی خود را بر پایه‌ی یادگیری مداوم قرار دهید تا همواره مهارت‌ها، دانش، و تجارب خود را افزایش دهید.

آموزندگان موفق برای پیروی کامل از برنامه یادگیریشان، از روند آموختن و یادگیری لذت می‌برند. شما نیز می‌توانید برای لذت بردن از یادگیری، موضوعاتی را انتخاب کنید که به آن‌ها علاقه دارید. اگر از یادگیری لذت کافی را نبرید، هیچ‌گاه آن را در اولویت قرار نمی‌دهید. 

ویژگی دوم: آموزندگان تاثیرگذار، خوانندگان بی‌پروایی هستند

موفق‌ترین انسان‌ها، همیشه درحال یادگیری‌اند و بسیار مطالعه می‌کنند. آن‌ها با این‌که بسیار می‌دانند، همواره سعی در توسعه‌ی دانش خود دارند. برادر ایلان ماسک (Elon Musk) می‌گوید: «ایلان در طول زندگی‌اش روزانه دو کتاب می‌خواند.» بیل گیتس (Bill Gates) سالانه پنجاه کتاب، ومارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg) هر دو هفته حداقل یک کتاب می‌خواند. وارن بافت (Warren Buffett) روزانه پنج الی شش ساعت را به خواندن پنج روزنامه و پانصد صفحه گزارش شرکت‌ها اختصاص می‌دهد. او از هشتاد درصد وقت خود برای مطالعه و تفکر در حرفه و کارش استفاده می‌کند.

خوانندگان کتاب - یادگیری موثر - یادگیری دائمی - ویژگی انسانهای موفق

طبق مقاله‌ی اِچ‌بی‌آر (HBR)، «فیل نایت (Phil Knight)، بنیان‌گذار برند نایکی (Nike)، در حدی برای کتابخانه‌ی خود احترام قائل است که برای ورود باید کفش‌های خود را دربیاورید و تعظیم کنید.»

چرا باهوش‌ترین و پرمشغله‌ترین انسان‌های جهان برای خودآموزی وقت خالی پیدا می‌کنند، اما بقیه با این بهانه که مشغول هستند به خودآموزی بها نمی‌دهند؟

پاسخ این سوال ساده است: یادگیری، بهترین سرمایه گذاری عصر ما است، یا همان‌گونه که بنجامین فرانکلین (Benjamin Franklin) می‌گفت:

سرمایه‌گذاری در دانش، بیشترین بهره و سود را دارد.

ویژگی سوم: آموزندگان کارآمد، یک لیست یادگیری دارند

روزانه فرصت‌‌های یادگیری زیادی به ما روی می‌آورند، اما وقتی مشغول انجام کارهای مهم دیگری می‌شویم‌، معمولا به آن فرصت‌ها توجه نمی‌کنیم تا به کارهای دیگرمان برسیم، اما با این حال، باز هم بعدا می‌توانیم به آن فرصت‌ها رجوع کنیم. 

لیست یادگیری - to do list - یادگیری موثر - یادگیری دائمی - ویژگی انسانهای موفق

برای آسان‌تر کردن روند یادگیری، یک لیست یادگیری از مفاهیم، افکار، ایده‌‌ها، مدل‌های ذهنی و موضوعاتی که می‌خواهید درباره‌ی آن‌ها جستجو کنید، درست کنید. یا حتی بهتر است آن‌ها را در یک اپلیکیشن بوک‌مارکینگ (Bookmarking) ذخیره کنید. من برای ذخیره کردن هر ایده جدیدی که به ذهنم می‌رسد، از اپلیکیشن پاکت (Pocket) استفاده می‌کنم که تجربه‌ی فوق‌العاده‌ای است.

می‌توانید بعدا، در اوقات فراغت و یا در زمان مشخص یادگیری خود، آن‌ها را جستجو کنید. من بیشتر این کار را در اوقات فراغتم انجام می‌دهم، چون در این زمان بیشتر از همیشه یاد می‌گیرم. برای همه‌ی ما، موقعیت‌هایی پیش می‌آید که احساس می‌کنیم برای یادگیری مطالب جدید فوق‌العاده است. از آن موقعیت‌ها کمال استفاده را ببرید و در آن‌ها به دنبال موضوعاتی که ذخیره کرده بودید بروید.

ویژگی چهارم: آموزندگان مداوم، دانسته‌های خود را می‌آزمایند

مطالعه، یک شروع عالی است. هنگامی که زمان خود را صرف دانش کتبی می‌کنیم، مطالب زیادی می‌آموزیم. اما آموزندگان استثنایی همیشه یک قدم جلوتر از بقیه هستند. آن‌ها با به اشتراک گذاشتن آن‌چه می‌دانند و با آموزش دانسته‌های خود به دیگران از راه‌های متفاوت و آسان، از جمله صحبت کردن، ایجاد فایل‌های صوتی، نوشتن کتاب، وبلاگ نویسی و... ارتباط خود را با دانش جدید خود عمیق‌تر می‌کنند. این روند آزمودن، به آن‌ها کمک می‌کند تا چیزی که یاد گرفتند را بهتر به ذهن بسپارند.

آزمایش دانسته ها - آزمودن خود - یادگیری موثر - یادگیری دائمی - ویژگی انسانهای موفق

اگر بهترین راه یادگیری برای شما مطالعه است، یادداشت‌برداری کنید و ایده‌های جدید خود را با دانش کنونی و موجود خود مقایسه کنید. بیل گیتس می‌گوید: «هنگام مطالعه، دقت کنید که آیا واقعا تمرکز دارید یا نه. مخصوصا اگر کتابی که در حال مطالعه‌اش هستید، کتابی غیرداستانی است. آیا دانش جدیدی به دانسته‌های قبلی‌تان اضافه شده یا نه؟ یادداشت‌برداری من را از تمرکز بر روی چیزی که در حال مطالعه‌اش هستم، مطمئن می‌سازد.»

بیل گیتس عقاید، نظرات و واکنش‌های خود را در وبلاگ خود، یعنی «گِیت‌نوتز» (GateNotes)، به اشتراک می‌گذارد. او در آنجا علاوه بر بررسی کتاب، پروژه‌های پر شور و اشتیاق خود را نیز به اشتراک می‌گذارد. او در بیوگرافی توییتر خود نوشته‌است:« در اینجا چیزهایی را به اشتراک می‌گذارم که در کار سازمانی و سایر علایق خود می‌آموزم.»

به طور خلاصه، همه چیز یک فرایند یادگیری است. یادگیری، نوعی سرمایه‌گذاری است که خودش رفته رفته افزایش می‌یابد. یادگیری دانش، به صورت مستمر، داوطلبانه و خودجوش، برای بلوغ فردی بسیار مهم است. 

منبع: medium

نویسنده مطلب
noorieh razavi sani - نوریه رضوی‌ثانی
نوریه رضوی‌ثانی هستم. مترجم و نویسنده‌ی محتوا. به زمینه‌های مختلف روانشناسی، موفقیت، ادبیات ملل، فیلم و سریال و ماشین‌های آفرود علاقمندم و بصورت جدی پیگیری می‌کنم.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-08-09 19:45:47
دسته بندی ها