9 روش برای تقویت رهبری فرزندان از همان کودکی

22 شهریور 1400 - 11:00
مهارت‌های فرزندپروری - 9 روش برای تقویت رهبری فرزندان از همان کودکی
9 روش برای تقویت رهبری فرزندان از همان کودکی
امتیاز مطلب: 84%

بزرگ‌سال بودن، واقعا شغل دشواری است. پیدا کردن یک شغل، پرداخت صورتحساب‌ها و قبض‌ها، ازدواج، بچه‌داری و بازنشستگی فقط بخشی از این لیست بی‌انتها است. با این حال، با گذشت زمان، خیلی چیزها واضح‌تر می‌شود. برای مثال، پدر و مادر شدن، یکی از تجربیات زندگی است. همه‌ی پدر و مادرها یک هدف مشترک دارند، آن هم پرورش فرزندانی موفق و مهربان است. با این حال، هیچ معیاری برای فرزندپروری درست، وجود ندارد. با یوکن همراه باشید.

دنیا ناآرام شده و با فروپاشی اکوسیستم، نابرابری در درآمد به نهایتش رسیده و تحمل مردم تاب شده. این نسل بعدی است که قدرت تغییر همه چیز را دارد. به کودکانتان آموزش دهید تا دنیایی بهتر بسازند، انسان‌های بهتری باشند و آسیب‌هایی که ما زده‌ایم را جبران کنند.

هیچ فرمول تنظیم ‌شده‌ای برای پرورش یک فرزند بی‌نقص، وجود ندارد. به فرزندتان آزادی بدهید و اجازه دهید خودش برای خودش تصمیم بگیرد. تنها کاری که می‌توانید انجام دهید، این است که به آنها انگیزه و آموزش دهید و از آنها حمایت کنید. یک رهبر خوب نه تنها جسور، بلکه حساس، یاری‌رسان، هوشمند، قابل ‌اعتماد و یک‌دنده نیز هست.

در اینجا نکاتی برای القای این ویژگی‌ها در فرزند شما، فهرست شده‌ است:

تربیت فرزندان -کودکان -خانواده  - هوش -استعداد کودکان

1.  مهارت‌های ادراکی فرزندتان را افزایش دهید

توانایی‌های ادراکی و شناختی، فقط محدود به موفقیت تحصیلی نیست، بلکه به هوش طبیعی کودک اشاره می‌کند. فرزندانتان تا چه حد می‌تواند مفاهیم را درک کند؟ توانایی‌های تحلیلی آنها چگونه است؟ هنگامی که با یک مشکل مواجه می‌شوند، چگونه حلش می‌کنند؟ اینها تنها برخی از چیزهایی هستند که باید در کودک خود ایجاد کنید.

درس و تکالیف مدرسه نیز نقش مهمی در این بخش ایفا می‌کند. با این حال، راه‌های دیگری نیز برای تقویت مهارت‌های ادراکی و شناختی افراد وجود دارد. آنها را به دیدگاه‌ها و جایگزین‌های مختلف معرفی کرده و سپس آنها را تشویق کنید که خودشان‌، مستقل تصمیم بگیرند.

2.  همدلی فرزندتان را پرورش دهید

احساساتی یا حساس بودن، نشانه‌ی ضعف نیست. همدلی، همان تلاش آگاهانه‌‌ی فرد برای درک درست شرایط طرف مقابل است. آنها را تشویق کنید که در مقابل دیگران و اطرافیان خود مهربان، سخاوتمند و یاری‌رسان باشند.

یک رهبر خوب، فقط کسی نیست که به تمام منابع دسترسی داشته باشد. رهبران خوب، افرادی‌اند که می‌دانند چطور از منابعی که در اختیار دارند، به نفع همه استفاده کنند. هم‌چنین، تکیه بر خود و استقلال را در کودکان خود، پرورش دهید. این به آنها کمک می‌کند تا بر احساسات منفی دور و برشان غلبه کنند. تئودور روزولت (Theodore Roosevelt) می‌گوید:

هیچ‌کس تا زمانی که نداند برایتان اهمیت دارد، اهمیت نمی‌هد که چقدر می‌دانید.

 

3.  در وسایل الکترونیکی، متخصص باشید

تکنولوژی تقریبا همه‌ی جوانب زندگی ما را در بر گرفته است. روش رفت‌وآمد، برقراری ارتباط و کسب و کار ما را تغییر داده ‌است. در چنین وضعیتی، احمقانه است که کودک خود را از رسانه های اجتماعی و وسایل الکترونیکی دور نگه داریم. البته باید قطعا دسترسی آنها را محدود و فعالیت آنلاین آنها را بررسی کنید. با این حال، فضای مجازی را به آنها بدهید و بگذارید ابزار مختلفی را امتحان کنند. به فرزند خود کمک کنید تا نحوه‌ی استفاده از اینترنت را یاد بگیرد.

4.  فرزندتان را تشویق به کنجکاوی پرسش‌گری کنید

کودکان به طور غریزی در مورد محیط اطرافشان کنجکاوند. اگر به کودکان خردسال توجه کنید، اغلب می‌بینید که آنها موارد و مفاهیمی را زیر سوال می‌برند که شما به آنها توجهی نکرده بودید. همین خلاقیت و نوآوری است که آنها را خلاق و متفاوت می‌سازد.

اجازه ندهید که روحیه‌ی پرسش‌گر فرزند شما از بین برود. به جای آن، او را تشویق کنید که سوالات بیشتری بپرسد، اما به روشی منطقی و منظم‌تر. با گذشت زمان، اغلب کودکان به شیوه‌ی خاصی فکر و عمل می‌کنند. نظراتتان را به کودک خود تحمیل نکنید و آنها را تشویق کنید تا دیدگاه‌ خود را در طول زمان، گسترش دهند.

کودکان -مهارت ارتباطی -انگیزه

5.  مهارت‌های ارتباطی را در فرزندتان ایجاد کنید

مهارت‌های سخن‌وری عالی و یک زبان دستوری قوی‌، فضیلت دیگری است که بسیاری از رهبران بزرگ آن را دارند. به کودک خود انگیزه دهید تا هرچقدر که می‌تواند، مطالعه کند. این کار به توسعه‌ی دایره لغات آنها از سنین پایین کمک می‌کند. گنجینه‌ای از کلمات و دانش استفاده‌ی صحیح از آن لغات‌، می‌تواند خیلی به آنها کمک کند.

زبان، ابزار مکر و حیله‌گری بسیار مفیدی است که می‌تواند کارگشای مشکلات باشد. رهبران بزرگ، راه‌نمای توده‌های بزرگ هستند و عقاید خود را با اعتماد به نفس و اطمینان زیادی بیان می‌کنند.

6.  ساخت گروه را به فرزندتان آموزش دهید

هیچ‌کس تنهایی و در  انزوا، یک رهبر خوب نمی‌شود. یک رهبر خوب‌، همیشه حمایت گروهی را دارد. یکی از مهم‌ترین مهارت‌های یک رهبر، کار تیمی و دیپلماسی است. فرزندتان را تشویق کنید که در فعالیت‌های گروهی مدرسه فعال باشد. همچنین، برای افزایش اعتماد به نفسشان، آنها را در فعالیت‌های فوق‌برنامه‌ و مباحث، ثبت‌نام کنید.

رهبری، زورگویی و تسلط بر دیگران نیست، بلکه نمایش دیدگاه‌ها، نظرات و کارهای آنها، آن هم برای منافع مشترک همه است.

جک وِلچ (Jack Welch) می‌گوید:

موفقیت قبل از رهبری، رشد خودتان است. و زمانی که یک رهبر شدید، موفقیت شما تماما در گروی رشد دیگران است.

 

کودکان -همکاری

7.  فرزندتان را ترغیب به همکاری کنید

کودکانی که با جمع مختلفی از دوستان از قومیت‌های مختلف بزرگ می‌شوند، اغلب تحمل و پذیرش‌شان بیشتر است. با معرفی فرزندانتان به فرهنگ‌ها و گروه‌های مختلف، آنها را به تفاوت‌های میان مردم، عادت دهید.

همین مفهوم، هم‌چنین به توسعه‌ی توانایی‌های ارتباطی و مهارت‌های بین‌فردی آنها نیز کمک می‌کند. بهتر است که کودکتان برای مذاکره با گروه‌های مختلف و بستن معاملات سودمند، آماده باشد. چک‌وچانه زدن یک مهارت زندگی است که همه باید آن را بلد باشند. در یک جامعه‌ی مصرف‌گرا، این، همان راه‌حلی است که کودکان شما را برای مدت طولانی پیش می‌برد.

8.  الگوی خوبی باشید

کودکان بیشتر از پند و گفتار والدین خود، با تقلید از آنها چیزهای جدیدی می‌آموزند. اگر می‌خواهید عادات خوبی را در فرزندتان ایجاد کنید، باید خودتان الگوی یک رهبر خوب باشید.

به آنها نشان دهید چگونه سخن‌وران خوبی باشند. مردمی خوب، مهربان و بخشنده باشید. صبور باشید و دیگران را بپذیرید. در معاملات روزمره با مردم محکم، قاطع، فعال و یک‌دنده باشید. همچنین یاد بگیرید که در صورت نیاز، بلندتر حرف بزنید. با همه با احترام اولیه، برابری و اعتبار برخورد کنید. کودکان چیزهای جدید را به جای عمل کردن به پند بزرگ‌ترها، معمولا با تقلید از آنها می‌آموزند.

کودکان -تلاش -پشتکار -شکست -ناامیدی-تشویق

9.  پشتکار او را افزایش دهید

پشتکار یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که کودکان باید از سنین جوانی با آن اخت بگیرند. آن‌ها را تشویق کنید تا هیچ‌گاه از هیچ‌چیز ناامید نشوند. بگذارید شکست بخورند و سپس از شکست‌های خود، عبرت بگیرند.

زندگی همیشه گل و بلبل نیست و گاهی اوقات همه چیز بر وفق مراد شما پیش نمی‌رود. همین وقت‌ها است که امتحان می‌شوید. فرزندتان را تشویق کنید که از کنج راحتی خود بیرون بیایند. به آنها انگیزه دهید تا ریسک کنند، تجربه کنند، چیزهای جدید امتحان کنند و در مواجهه با بدبیاری‌ها، شجاع باشند.

رهبران خوب، نه کاملا منطقی‌اند و نه بیش از حد احساساتی. این، ترکیبی از این دو ویژگی است که از شما شخصیتی دوست‌داشتنی می‌سازد. نباید از رهبران ترسید، بلکه باید به خاطر کارهایشان، به آنها احترام گذاشت. کودکان بسیار تاثیرپذیر و انعطاف‌پذیرند. مطمئن شوید که این مهارت‌ها و کیفیت‌ها را از سنین پایین به آنها می‌آموزید تا فرزندانتان نیز در آینده، رهبران موفقی شوند.

به نظر شما مهم‌ترین ویژگی که باید از بچگی در فرزاندانمان پرورش دهیم، کدام است؟

 

منبع: Addicted2Success

نویسنده مطلب
Helia Mahmoodian - هلیا محمودیان
دانشجوی رشته‌ی زبان انگلیسی‌ام، عاشق ادبیات، هنر، روانشناسی و انیمه‌ام. دلم می‌خواد دنیارو دور بزنم.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-09-14 02:17:24
دسته بندی ها