چگونه با فرد افسرده برخورد کنیم؟

3 مرداد 1399 - 6:00
مهارت‌های ارتباطی - چگونه با فرد افسرده برخورد کنیم؟
چگونه با فرد افسرده برخورد کنیم؟
امتیاز مطلب: 81%

افسردگی برای افرادی که با این بیماری دست و پنجه نرم می کنند، هزینه‌های زیادی دارد. گاهی ممکن است دوستان و خانواده این افراد نیز تحت تاثیر قرار بگیرند. آن‌ها آسیبی را که این بیماری به آنان وارد می کند می‌بینند و احساس درماندگی برای کمک به آن‌ها به سراغ‌شان می آید. با یوکن همراه باشید تا به شما بگوییم چگونه به افراد افسرده کمک کنید.

برای کمک به افراد افسرده، راه‌های زیادی وجود دارد که دوستان و خانواده نقش مهمی را در کمک به بیماران افسرده ایفا می‌کنند. گاهی بهترین و البته سخت‌ترین قدم این است که به فرد افسرده اجازه دهید نگرانی و حمایت شما را ببیند.

دکتر جفری بورنشتاین (Dr.Jeffrey Borenstein)، روان‌پزشک، رئیس و مدیرعامل سازمان «تحقیقات مغز و رفتار» و از اعضای مجمع روان‌پزشکان آمریکا می‌گوید:

اجازه دهید فرد افسرده بداند قصد کمک به او را دارید و این مساله را با نگرانی واقعی خود به او نشان دهید. برای این افراد مهم است بدانند افسردگی قابل درمان است و نباید در لاک تنهایی خود فرو بروند و باید از دیگران کمک بگیرند.

نشانه‌های افسردگی را شناسایی کنید

قدم اول برای کمک به کسی که دوستش دارید این است که آیا فرد واقعا افسرده است یا نه؟ این به معنای شناسایی علائم افسردگی است. البته ممکن است فرد متوجه علائم افسردگی در خود نباشد. افسردگی ممکن است آن‌قدر شدت پیدا کند که روند زندگی روزمره را مشکل‌ساز کند اما اغلب به صورت ناراحتی، خشم، رخوت، تحریک‌پذیری و احساسات این‌چنینی ظاهر می‌شود و خود فرد ممکن است این نشانه‌ها را به هر چیزی جز افسردگی ارتباط دهد.

با او همدلی کنید

همدلی - همراهی - برخورد با فرد افسرده - افراد افسرده - کمک به شخص افسرده

برای کمک به فرد افسرده، با او همدلی کنید. نباید به او بگویید: «از این حال بیرون بیا» یا «خودتو کنترل کن» یا هر روشی که احساس نا امیدی و هیجان شما را از این‌که فرد مبتلا به افسردگی است، نشان می‌دهد. با صبر و تحمل به او گوش دهید. بگذارید فرد افسرده درمورد احساسش، تمام احساسات منفی و درماندگی که دارد، با شما حرف بزند. به فرد فرصت دهید خودش، افکارش و احساساتی که دارد را به صورت آزادانه بیان کند. حرف‌های او را قضاوت نکنید یا حتی تلاش نکنید او را به سمتی بکشانید که چیزهای مثبت را ببیند، زیرا فرد افسرده چنین توانایی را ندارد.

او را نزد پزشک ببرید

وقتی فردی را مشکوک به افسردگی می‌دانید، روی علائم تمرکز کنید. به او بگویید: «من نگران تو هستم وقتی می‌بینم خوب نمی‌خوابی و مضطرب هستی» یا هر نشانه‌ی دیگری که در او وجود دارد و به فرد افسرده نشان دهید که می‌خواهید کمک کنید.

در اغلب موارد فرد افسرده تمایل دارد از شما کمک بگیرد. گاهی ممکن است فرد توجهی به شرایط نداشته باشد اما می‌داند چیزی مانند اختلال خواب، او را اذیت می‌کند. اگر فرد افسرده راغب است دراین باره صحبت کنید، راه آسان‌تری در پیش خواهید داشت. پس او را تشویق کنید به پزشک مراجعه کرده و درباره این مساله صحبت کند. خیلی از افراد افسرده خجالت می‌کشند و حتی ممکن است افسردگی خود را انکار کنند.

روانشناس - پزشک - روانپزشک - روان درمانی - برخورد با فرد افسرده - افراد افسرده - کمک به شخص افسرده

اگر در بین دوستان و اعضای خانواده‌تان فرد افسرده‌ای وجود دارد، به او پیشنهاد دهید همراه با او نزد پزشک بروید. حتی برایش وقت دکتر بگیرید و تمام علائم و سوالاتی که در این‌باره دارد را روی کاغذ بنویسید. اگر فرد افسرده از اعضای خانواده‌تان است، سعی کنید در جلسات روان‌درمانی خانوادگی شرکت کنید. هم‌چنین در نرمش کردن با آن فرد، آماده کردن غذاهای سالم، مصرف به موقع داروها و... برایش وقت بگذارید. روند درمان ممکن است چند هفته طول بکشد تا بیمار بتواند بهبودهای اولیه را در خود مشاهده کند.

در طول درمان حامی‌اش باشید

افسردگی شرم‌آور نیست و یک اشتباه شخصی قلمداد نمی‌شود، بلکه همانند هر بیماری‌ای نیازمند درمان است. نکته‌ی مهم در افراد مبتلا به افسردگی این است که عناصر زیستی وجود دارند که به این بیماری مرتبطند. اگر فرد افسرده این مساله را بداند، روند درمان برایش آسان‌تر خواهد شد و آن را پاسخی انسانی به موقعیت‌های سخت دیده و به این درک می‌رسد که ذهن و بدن همراه هم هستند.

افسردگی همانند دیگر بیماری‌ها مانند سرطان سینه که می‌تواند در یک خانواده شایع باشد، این بیماری نیز ممکن است ارثی باشد. افرادی که برای ابتلا به افسردگی مستعدترند، هنگام وقوع اتفاقات و رویدادهای زندگی مانند از دست دادن عزیزان، طلاق یا بیکار شدن، به این بیماری مبتلا می‌شوند.

به او روحیه بدهید

فرد افسرده نیازمند احساس درک و امیدواری شماست. اجازه دهید فرد افسرده بداند همان‌طور که الآن احساس ناراحتی و ناامیدی او واقعی و رنج‌آور به نظر می‌رسد، او بهتر خواهد شد و وقتی کمک بگیرد و درمان شود، همه چیز را متفاوت خواهد دید. شاید آن‌ها به خودشان امیدوار نباشند اما شما به آن‌ها امیدوار باشید و مطمئنا در طی زمان افسردگی درمان شده و حال بهتری خواهند داشت.

مراقب شدت یافتن علائم باشید

افراد مبتلا به افسردگی ممکن است به خودشان یا دیگران آسیب برسانند، پس مراقب این مساله باشید. گاهی در برخورد با این افراد فکر می‌کنید اگر درباره خودکشی سوال بپرسید، این ایده را به بیمار می‌دهید اما حقیقت چیز دیگری است. بهتر است درباره این مساله نیز صحبت کنید.

مراقبت - علایم افسردگی - برخورد با فرد افسرده - افراد افسرده - کمک به شخص افسرده

اگر فرد مبتلا به افسردگی از خودکشی حرف زد، به شدت بیماری پی ببرید. دقیقا همانند کسی که به سینه خود چنگ می‌زند و می‌گوید درد سینه دارد. باید به فرد افسرده بفهمانید مساله جدی است و باید به سراغ متخصص برود. حتی برای کمک سریع‌تر به دوست یا عزیزتان، با پزشک مشاور تماس بگیرید و از او مشورت بخواهید. هم‌چنین مطمئن شوید وسایل آسیب‌زا مانند اسلحه، دارو و غیره در آن مکان وجود ندارد تا به سراغ خودکشی برود.

از خودتان هم مراقبت کنید

در مواجهه با فرد افسرده، باید از خودتان نیز مراقبت کنید. افراد خانواده نیاز به حمایت دارند و باید در این باره با پزشک خودتان صحبت کنید. قضیه را برای پزشک تعریف کرده و از او راهنمایی بگیرید، بدون شک آن‌ها منابعی در اختیارتان قرار می‌دهند که می‌تواند به شما کمک کند.

منبع: usnews

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-07-26 23:38:49
دسته بندی ها