چرا قدردانی از کارمندان بالاترین تاثیر را در میزان بهره وری آنها دارد؟

27 دی 1398 - 6:00
مدیریت تیمی - چرا قدردانی از کارمندان بالاترین تاثیر را در میزان بهره وری آنها دارد؟
چرا قدردانی از کارمندان بالاترین تاثیر را در میزان بهره وری آنها دارد؟
امتیاز مطلب: 99%

همه ی ما در تعاملات روزمره ی خود، باید از کلمه ی "متشکرم" استفاده کنیم. این رفتار به صورت یک عکس العمل طبیعی در بسیاری از افراد دیده می شود. ما در خانه، مدرسه، رویدادهای اجتماعی، فروشگاه ها، صف های خرید و غیره از دیگران تشکر می کنیم. اما فقدان این قدردانی در محیط کار، به خوبی احساس می شود.

این احتمال وجود دارد که فکر کنید "چرا باید از کسی به خاطر انجام وظیفه اش و یا انجام کار بیشتری که در راستای هدف شرکت است، تشکر کنم؟ آنها حقوق می گیرند، بنابراین نیازی به تشکر نیست."

بنا بر مطالعاتی که در سال 2013 و توسط بنیاد John Templeton انجام شده، مشخص شد "افرادی که کمترین تمایل به ابراز قدردانی در محیط کار را نشان می دهند، خودشان ترجیح می دهند که دیگران از آنها قدردانی کنند." علاوه بر این، از شرکت کننده ها خواسته شد که مواردی که در شغل فعلی آنها وجود دارد و موجب قدردانی آنها می شود را لیست کنند. بیش از 90 درصد موافق بودند که "افراد قدردان، احساس رضایت بیشتری دارند."

با توجه به اندازه گیری های به عمل آمده، مشخص شد که قدردانی و حق شناسی در محیط کار، ضروری و ممکن است. با اینحال، برای اینکه بتوانیم تمامی پتانسیل آن را به اجرا بگذاریم، باید از تاثیرات آن مطلع باشیم. در ّاکثر مواقع، قدردانی در محیط کار به عنوان یک رفتار ریاکارانه شناخته می شود، در حالیکه قدرت آن فراتر از چیزی است که باور داریم.

مواردی همچون افزایش حقوق، مزایا و پاداش، همگی لذت بخش هستند؛ اما چیزی که کارمندان به آن نیاز دارند این است که در فواصل معین، از عملکر آنها قدردانی شود. در ادامه، دلایلی را می خوانید که نتایج مثبت تر قدردانی از کارمندان را توجیه می کند؛ با یوکن همراه شوید:

1. آنها انگیزه دارند.

مطالعاتی که در سال 2013 توسط Glassdoor انجام شد نشان می دهد که "80 درصد از کارمندانی که قدردانی مدیران خود را دریافت می کنند، انگیزه ی بیشتری دارند و سخت تر تلاش می کنند."

زمانی که از افراد قدردانی می شود، انتقال دهنده های عصبی پاداش به نام دوپامین، در آنها فعال می شود. حس قدردانی منتقل شده، افراد را به سمت "چرخه ی پیروزی" هدایت می کند؛ این چرخه باعث تقویت این احساس شده و در آنها ایجاد انگیزه می کند تا به دنبال فرصت های بیشتری برای دریافت حس قدردانی باشند.

2. آنها احساس رضایت می کنند.

قدردانی از کارمندان نشان می دهد که برای کار آنها ارزش قائل می شوید، به آنها احترام می گذارید و آنها را معتبر می شمارید. زمانی که دیگران به کار شما علاقه نشان می دهند، احساس رضایت می کنید؛ علاوه بر این باعث افزایش انرژی و عملکرد در کار شما می شود.

زمانی که یکی از کارمندان در محیط کار، احساس رضایت داشته باشد، ماهیت ارزش آن در تمامی جوانب زندگی او گسترش می یابد.

3. آنها فرهنگ کمک به دیگران را ترویج می کنند.

ابراز قدردانی همانند دومینو عمل می کند. هر چقدر که بیشتر آن را ابراز کرده و یا دریافت کنید، این عادت را در سراسر زندگی دیگران ترویج می کنید. اگر از فردی قدردانی شود، تمایل برای سخت کوشی در او افزایش می یابد؛ علاوه بر اینکه ترجیح می دهد که به دیگران نیز کمک کند.

جرمی آدام اسمیت از مرکز علمی Greater Good می گوید: "زمانی که از مردم به خاطر کارهایشان قدردانی می شود، این احتمال وجود دارد که آنها نیز رفتار کمک به دیگران را در خود افزایش داده و حقیقتا یاری رسان دیگران باشند."

4. آنها برای شکست آماده می شوند.

مطالعات زیادی تا به حال نشان داده اند افرادی که قدردانی را دریافت می کنند، سطوح کمتری از استرس یا ناراحتی های جسمی و سلامتی را تجربه می کنند. هرچقدر که افراد سالم تر باشند، برای کار کردن آماده تر هستند.

اینگونه از افراد می توانند فراتر از بحران های فوری را ببینند و برای دستیابی به اهداف شرکت و خودشان تلاش کنند. علاوه بر این، آنها بهتر می توانند تحت فشار کاری زیاد به کار خود ادامه دهند. آنها شغل خود را تنها به عنوان وسیله ی کسب درآمد نمی بینند، بلکه آن را فرصتی برای یادگیری و رشد می دانند.

5. آنها روابط اجتماعی خوبی را برقرار می کنند.

افرادی که حس قدردانی را دریافت می کنند و آن را به افراد جدیدی که ملاقات می کنند، انتقال می دهند، می توانند روابط بهتری را با آنها برقرار کنند.

مطالعاتی که در سال 2014 توسط محققان دانشگاه New South Wales انجام شد، نشان می دهد: "اگر از دیگران به خاطر کمک هایشان تشکر کنید، باعث می شود که برای برقراری تعاملات اجتماعی با شما تمایل نشان دهند. تشکر کردن، سیگنال ارزشمندی را منتقل می کند؛ این سیگنال نشان می دهد که شما فردی هستید که می توان با او رابطه ی با کیفیتی را ایجاد کرد."

ایجاد فرهنگ قدردانی در شرکت می تواند سطح عملکرد کسب و کار شما را تقویت کند، حس خوشبختی کارمندان را افزایش دهد و به آرامش ذهنی شما منجر شود.

 

منبع: inc

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-01-15 09:18:17
دسته بندی ها