19 نشانه‌ای که به شما می‌گوید دچار فرسودگی شغلی شده‌اید

10 تیر 1399 - 6:05
رفتار سازمانی - 19 نشانه‌ای که به شما می‌گوید دچار فرسودگی شغلی شده‌اید
19 نشانه‌ای که به شما می‌گوید دچار فرسودگی شغلی شده‌اید
امتیاز مطلب: 91%

حتما شما هم تصور می کنید فرسودگی شغلی تنها سراغ کارکنانی می‌آید که به نیمه راه زندگی شغلی و حرفه‌ای‌شان رسیده‌اند. شاید هم فکر می کنید هر چقدر بیشتر از عمر شغل‌تان بگذرد فرسوده‌تر خواهید شد. اما باید بدانید که حقیقت چیز دیگری است. اگر مایلید بدانید آیا شما هم دچار فرسودگی شغلی هستید یا نه با یوکن همراه باشید تا درباره نشانه‌های فرسودگی شغلی بیشتر بدانید.

بن فانینگ، کارشناس فرسودگی شغلی، معتقد است خیلی از افراد در اوایل زندگی حرفه‌ای خود دچار فرسودگی شغلی می‌شوند. او می‌گوید اگر از عادت کارمندانی که از شغل خود رضایت ندارند، مطلع شوید می‌توانید از فرسودگی شغلی‌تان با خبر شوید و تا حد زیادی از آن پیشگیری کنید. بنابراین در این مقاله قصد داریم نشانه‌هایی که به شما می‌گوید به فرسودگی شغلی نزدیک هستید را به شما معرفی کنیم. 

1. برای بیدار شدن ساعت‌تان را سر زنگ می‌گذارید اما به جای بلند شدن مدام دکمه تکرار زنگ ساعت را می‌زنید

فرسودگی شغلی می‌تواند از همان ابتدای صبح سراغ‌تان بیاید. اگر صبح‌ها که می‌خواهید از خواب بلند شوید و سر کار بروید آن‌قدر خسته و بی‌حوصله هستید که ساعت چند بار زنگ می‌خورد اما اشتیاقی برای بیدار شدن ندارید و چندین بار ساعت را خاموش می‌کنید و وقتی هم از رختخواب بلند می‌شوید عصبانی هستید و با عجله خانه را ترک می‌کنید، قطعا دچار فرسودگی شغلی هستید.

2. بعد از ساعت کاری احساس بی‌انرژی بودن می‌کنید

بی انرژی بودن بعد از ترک محل کار، برای انجام کارهای روزمره مثل آشپزی، ورزش و وقت‌گذرانی با خانواده، علامت خوبی نیست و یکی از نشانه‌هایی است که به شما هشدار می‌دهد به احساس خستگی در شغل داری و به فرسودگی شغلی نزدیک هستید. 

3. الگوی خواب نامنظمی دارید

بی خوابی - کیفیت خواب - خستگی - فشارشغلی - رضایت شغلی - خستگی از کار

افرادی که استرس زیادی در شغل‌شان تجربه می‌کنند و از آن لذت نمی‌برند به مرور زمان دچار اختلالات خواب مثل بی خوابی، بدخوابی، کمبود خواب و... می‌شوند، به تدریج کیفیت خواب‌شان کم و الگوی خواب‌شان نامنظم می‌شود.

4. پایان هفته به جای اشتیاق برای تعطیلات دچار استرس هستید

یکی از علامت‌های فرسودگی شغلی این است که با رسیدن آخر هفته دچار استرس می‌شوید چون فکر می‌کنید اکنون باید کارهای روز تعطیل‌تان را انجام دهید.

5. در تعریف شغل‌تان به واژه‌ی «خوبه» اکتفا می‌کنید

علامت دیگر فرسودگی شغلی این است که وقتی دوستان و خانواده درباره‌ی شغل‌تان سوال می‌کنند، حتی اگر شغل جدیدی باشد مدت کمی هم هست که مشغول به آن شده‌اید، تنها با اکتفا به کلمه «خوبه» آن را توصیف می‌کنید. 

6. همکاران‌تان از نزدیک شدن به شما می‌ترسند

آیا همکاران‌تان در محیط کار از این‌که به شما نزدیک شوند، می‌ترسند؟ چون فکر می‌کنند شاید با آنها بحث کنید یا حضورشان باعث ناراحتی‌تان شود. این هم نشانه‌ی دیگری از فرسودگی شغلی است که علاوه بر خودتان اطرافیان‌تان را هم درگیر می‌کند.

7. برای همکاران‌تان وقت نمی‌گذارید

کارمندانی که دچار فرسودگی شغلی هستند تمایلی به دورهمی‌های ساعت ناهار ندارند، چون علاقه‌شان را به ایجاد شبکه‌های دوستی از دست داده‌اند.

8. شب‌کار هستید

اگر شغل‌تان به‌گونه‌ای است که از شب تا صبح درگیر هستید، باید بدانید که به استرس زیادی گرفتار شده‌اید و این حجم زیاد و فشردگی بالای کار میزان ایجاد فرسودگی شغلی را در شما افزایش می‌دهد. 

9. از شنبه‌ها بدتان می‌آید

انتظار کشیدن برای پنج‌شنبه شب‌ها و شروع روز تعطیلی و همچنین وحشت داشتن از شنبه صبح‌ها و شروع هفته کاری نشانه‌ی فرسودگی شغلی است.

10. برای ترک شغل‌تان خیال‌پردازی می‌کنید

ترک شغل - خیال پردازی -  فشارشغلی - رضایت شغلی - خستگی از کار

این‌که برای پیشرفت شغلی، افزایش درآمد یا کم کردن ساعت کاری شغل‌تان را ترک کنید نشانه بدی نیست اما اگر برای ترک کار خیال‌پردازی می‌کنید باید بدانید که به احتمال زیاد دچار فرسودگی شغلی شده‌اید. 

11. دوست ندارید درباره شغل‌تان با دیگران صحبت کنید

برای همه افراد شاغل پیش می‌آید که با سوالاتی مثل «در شغلت چه کارهایی انجام می‌دهی؟»، «کار و بار چگونه است؟» مواجه شوند. اما اگر از آن دسته آدم‌هایی هستید که این سوالات برایتان آزاردهنده است و از پاسخ دادن به آنها طفره می‌روید احتمالا به فرسودگی شغلی نزدیک هستید. 

12. حواستان به رفتارتان با همکاران و مشتریان نیست

اگر جزو آن دسته از شاغلانی هستید که از صحبت کردن و تعامل با مشتریان دائمی خسته‌اید و آداب معاشرت در محل کار را رعایت نمی‌کنید هم احتمالا به فرسودگی شغلی دچار هستید. 

13. آخرین موفقیت شغلی‌تان را از یاد برده‌اید

موفقیت کاری -  فشارشغلی - رضایت شغلی - خستگی از کار

اگر مدت‌هاست رضایت شغلی ندارید و آخرین باری که در کارتان احساس موفقیت و رضایتمندی کرده‌اید را به یاد ندارید، یکی از نشانه‌‌های بارز فرسودگی شغلی در شما وجود دارد.

14. مدام احساس دستپاچگی و عجله دارید

استرس در هر شغلی وجود دارد اما نباید تمام لحظات‌تان سرشار از استرس باشد. اگر مدام احساس دستپاچگی می‌کنید، در معرض فرسودگی شغلی قرار دارید اما نگران نباشید با عمل کردن به راهکارهای ساده‌ای که برای مدیریت استرس وجود دارد می‌توانید استرس شغلی‌تان را رفع کنید.  

15. پیشرفت کمی دارید

احساس پیشرفت نکردن، علامتی است که به شما می‌گوید باید دنبال شغل جدیدی بروید یا حداقل کمی به خودتان استراحت دهید.

16. بدبین هستید

نداشتن هیچ علاقه‌ای به شغل و بدبینی نسبت به بهبود وضعیتی که در آن قرار دارید هم یکی دیگر از نشانه‌های فرسودگی شغلی است. 

17. به سرعت عصبانی می‌شوید

استرس زیاد شغلی سبب می‌شود کنترل‌تان را از دست بدهید و در موقعیت‌های ناخوشایند خیلی زود از کوره در بروید. نداشتن کنترل خشم و زود عصبانی شدن یکی دیگر از نشانه‌های فرسودگی شغلی است.

18. مدام به اعضای خانواده گله و شکایت می‌کنید

مطرح کردن مشکلات شغلی با دیگران و مشورت گرفتن و کمک گرفتن برای حل آن‌ها می‌تواند مفید باشد اما اگر هر روز که از کار به خانه برمی‌گردید مدام از مشکلات شغلی‌تان به اعضای خانواده گلایه و شکایت می‌کنید و استرس‌ها و مشکلات شغلی‌تان را به آنها انتقال می‌دهید احتمالا دچار فرسودگی شغلی شده‌اید و بهتر است درباره شغل‌تان تجدیدنظر کنید. 

19. می‌ترسید وارد شغل جدیدی شوید

حتی اگر به این اطمینان رسیده‌اید که زمان آن رسیده که به دنبال شغل جدیدی بروید اما با استرس‌های زیادی که دارید آینده شغلی تان برایتان اهمیت چندانی ندارد و فرصت جستجوی یک شغل تازه و انتخاب شغل جدید را از خودتان می‌گیرید هم باید بدانید که دچار فرسودگی شغلی هستید.

منبع: forbes

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-09-15 06:36:35
دسته بندی ها