چگونه به خود انگیزه بدهیم؟

9 آبان 1398 - 12:00
مدیریت شخصی - چگونه به خود انگیزه بدهیم؟
چگونه به خود انگیزه بدهیم؟
امتیاز مطلب: 94%

هر زمان که سال جدید آغاز می‌شود، ما اغلب هدف‌های جدیدی را برای خود تنظیم می‌کنیم اما چه مدت می‌توانیم آن را نگه داریم؟ یک هفته؟ یک ماه؟ شش ماه؟ تمام سال؟ مطمئناً جواب را می‌دانید. می‌خواهید سالم باشید، اما نمی‌توانید در مقابل غذاهای مضر و فست فود مقاومت کنید. می‌خواهید به تناسب‌اندام برسید، اما دوست ندارید عرق کنید. می‌خواهید پول ذخیره کنید، اما همچنان پول خود را  برای چیزهای بی‌معنی خرج می‌کنید. می‌خواهید ترفیع بگیرید، اما حتی نمی‌خواهید سر کار بروید. آیا ما برای با انگیزه ماندن بسیار ضعیف هستیم؟ شاید آره. شاید نه. با یوکن همراه باشید.

شما فقط قصد براورده کردن تعهدات یا انتظارات دیگران را دارید

هنگامی‌که  در مورد انگیزه دادن به خود صحبت می‌کنیم، مسئله‌ی مهم خودمان هستیم و نظر اشخاص دیگر مهم نیستند. اگر شما فقط سعی در تحقق تعهدات یا انتظارات دیگران دارید، هرگز قادر نخواهید بود آن را عملی کنید. اگر والدین شما می‌خواهند پول بیشتری کسب کنید و  شما نیز سعی می‌کنید به خواسته‌ی آنان عمل کنید، احتمالاً انگیزه‌ای برای انجام آن تا پایان نخواهید داشت زیرا نمی‌دانید چرا این کار را انجام می‌دهید.

مطمئن نیستید چه‌کاری می‌خواهید انجام دهید

اهداف سالانه‌ی مبهم و نامشخص همیشه در سکوت می‌میرند. اهداف واضح و روشن نداشتن اغلب دلیل بی‌انگیزه بودن ما است. اگر میگویید می‌خواهید پول بیشتری کسب کنید، نباید فقط آن را بگویید. آن‌ها خودبه‌خود و یا به‌صورت جادویی عملی نمی‌شوند. بدون یک جهت روشن، احساس خواهید کرد در یک مسیر بی‌پایان حرکت می‌کنید و به راحتی در وسط راه تسلیم می‌شوید، زیرا نشانه‌ای که شما را به خط پایان می‌رساند را نمی‌بینید.

انگیزه - بی هدفی - نداشتن هدف واضح

شما برای تغییر آماده نیستید

«از فردا شروع می‌کنم» معمول‌ترین جمله‌ی فردی است که انگیزه ندارد. شاید گاهی اوقات ما خیلی خوش‌بین هستیم، فکر می‌کنیم که مسائل آنقدرها هم بد نیستند و می‌توانند تا فردا صبر کنند.  سال‌هاست که می‌خواهید وزن کم کنید، اما تنها زمانی که خود را در معرض ابتلا به دیابت می‌بینید، شروع به ورزش می‌کنید. مردم همیشه حس نیاز قوی به تغییر را زمانی احساس می‌کنند که در لبه پرتگاه قرار گرفته باشند.

شما نمی‌توانید فقط آن را به حال خود رها کنید

برخی از افراد حتی انگیزه‌ای برای انگیزه دادن به خود ندارند. اما لطفاً، تسلیم نشوید. انگیزه دادن به خود یک مهارت مهم است که همه‌ی ما باید آن را یاد بگیریم. در کار، توانایی انگیزه دادن به خود و دیگران می‌تواند همه‌چیز را بهتر  کند. هنگامی‌که با یک وظیفه بزرگ و سخت مواجه می‌شوید، باید بتوانید به جای به تعویق انداختن آن، به خود انگیزه بدهید.

در زندگی شخصی نیز، انگیزه دادن به خود بسیار اهمیت دارد. به زمان‌های بی‌شماری که در آن انگیزه‌ای برای رفتن به ورزشگاه یا ذخیره کردن پول نداشته‌اید فکر کنید. در مورد اینها چه احساسی دارید؟ شاید احساس کلافگی و ناامیدی می‌کنید. اغلب احساس بدی دارید اما اگر بتوانید به خود انگیزه بدهید و به چیزی که می‌خواهید دست پیدا کنید، غرور و لذت را احساس خواهید کرد.

 آنچه به شما انگیزه می‌دهد را پیدا کنید

در اینجا، مستقیم‌ترین راه برای انگیزش خود این است که متوجه شوید چه چیزی به شما انگیزه می‌دهد. به نظر ساده می‌رسد اما گاهی اوقات ممکن پیدا کردن آن نیاز به تفکر زیادی داشته باشد.

انگیزه - انگیزه بخشی

دو نوع انگیزه وجود دارد:

درونی: انجام یک عمل یا کار بر اساس رضایت و  یا انتظارات. انگیزه‌های درونی شامل داشتن لذت، علاقه و چالش شخصی می‌شوند.

بیرونی: انجام یک کار یا وظیفه برای به دست آوردن نوعی پاداش، از جمله پول، قدرت و یا نمرات خوب.

اگر انگیزه شما بیرونی است، سعی کنید آن را به هدف تبدیل کنید. بیایید بگوییم هدف شما تناسب‌اندام است، سعی کنید به پاداش‌هایی که می‌توانید در طی مسیر یا پس از رسیدن به آن  به‌دست می‌آورید فکر کنید. به عنوان مثال، می‌توانید  آن را تبدیل به حرفه خود برای کسب درآمد کنید.

مدل اسکات گلر

اسکات گلر، استاد برجسته گروه روانشناسی در ویرجینیا تک، طرحی را برای انگیزه  دادن به خود معرفی می‌کند. آنها عبارت‌اند از: صلاحیت، پیامد، انتخاب و جامعه.

صلاحیت

ابتدا این دو سؤال را از خود بپرسید:

•    آیا اعتقاد دارید که می‌توانید این کار را انجام دهید؟

•    آیا جواب خواهد داد؟

اگر پاسخ شما به هر دو سؤال بله باشد، پس احساس صلاحیت دارید و بیشتر احتمال دارد که بتوانید به خود انگیزه بدهید.

ممکن است امری معمولی و بدیهی به نظر برسد، اما بر اساس تحقیق به دست آمده است. اگر باور ندارید که می‌توانید این کار را انجام دهید و اعتقاد ندارید که جواب خواهد داد، انجام آن سودی نخواهد داشت. شما هنوز هم می‌توانید سعی کنید اما یک دقیقه بعد احتمالاً می‌گویید، «دیدی؟ گفتم که جواب نمی‌ده» سپس تسلیم می‌شوید. مهم نیست که آیا واقعاً می‌توانید آن را انجام دهید یا خیر. مهم این است که به آن باور داشته باشید. 

عواقب

در اینجا سؤال دیگری مطرح می‌شود:

•    آیا ارزشش را دارد؟

از روزی که متولد شدید، هر کاری که انجام دادید، به این دلیل بوده که می‌خواستید چیزی از آن به دست بیاورید. بچه‌ها گریه می‌کنند زیرا غذا می‌خواهند، کودکان سخت درس می‌خوانند، زیرا می‌خواهند نمرات خوبی بگیرند.

انگیزه - عواقب - انگیزه بخشی

هنگامی‌که اعتقاد دارید کار ارزشمندی انجام می‌دهید، بیشتر متعهد به انجام آن هستید. اگر می‌خواهید به تناسب‌اندام برسید، جوانب مثبت و منفی آن را بررسی کنید. پس از ورزش ممکن است احساس خستگی کنید، اما چیزی که از آن به دست می‌آورید اندامی خوب و سلامت بدنی است. شما می‌توانید جوانب مثبت و منفی را مقایسه کنید تا ارزش آن کار را دریابید. هنگامی‌که اعتقاد داشتید ارزشمند است، بیشتر بر جنبه‌ی مثبت متمرکز خواهید شد.

انتخاب

هنگامی‌که احساس خودمختاری دارید، بیشتر احتمال دارد وظیفه را انجام دهید.

به زمانی که بچه بودید فکر کنید. هرروز صبح از خواب بیدار می‌شدید و به سرعت به مدرسه می‌رفتید. احساستان در مورد رفتن به مدرسه چه بود؟ «مجبورم سر کلاس بروم؟» یا «می‌توانم سر کلاس بروم؟» احساس اول، الزام را نشان می‌دهد؛ احساس دوم،  فرصت. اگرچه بسیاری از ما با موفقیت از مدرسه فارغ‌التحصیل شدیم، احتمالاً در مدرسه انگیزه نداشتیم، زیرا فکر می‌کردیم گزینه‌ی دیگری نداریم.

بنابراین، اگر می‌خواهید کاری را انجام دهید، آن را برای خودتان انجام دهید. تقریباً غیرممکن خواهد بود انگیزه داشته باشید اگر آن کار تنها یک لزوم برای شما باشد. اگر می‌خواهید سالم باشید، فقط به این دلیل که دکتر به شما می‌گوید ورزش نکنید. در عوض، بگویید که این انتخاب من است که سالم باشم.

جامعه

پشتیبانی اجتماعی حیاتی است. افرادی که احساس ارتباط با دیگران دارند، احساس انگیزه و خوشحالی بیشتری می‌کنند.

انگیزه - انگیزه بخشی - انتخاب

قدرت انسان محدود است و هر کس ضعفی دارد هنگامی‌که همه‌چیز سخت می‌شود، همیشه خوب است کسی را داشته باشیم که به ما یادآوری کند و ما را تشویق کند. اگر خسته شدید و انگیزه خود را از دست دادید، به کسی احتیاج دارید تا به شما یادآوری کند چرا شروع کردید. گاهی اوقات نیز به کسی نیاز خواهید داشت که به شما کمک کند خودتان را باور داشته باشید و مهم‌تر از همه، ما باید از یکدیگر یاد بگیریم.

 از کتاب یاد بگیرید به خودتان انگیزه بدهید

به خود انگیزه بدهید: زندگی که می‌خواهید را دریافت کنید، هدف خود را پیدا کنید و به کمال برسید کتابی است که توسط آندرو داناوان نوشته شده و راهبردهای عملی را برای بهبود بهره وری از قبیل چگونگی خنثی کردن صدای منفی دورنی که رشد شخصی را مهار می‌کند و نحوه انگیزش کسانی که در اطراف ما هستند را ارائه می‌دهد. تمرینات معرفی شده به شما کمک می‌کند تا از شک و تردید دور شوید و خود را به زندگی رویای‌تان برسانید.


منبع: Lifehack
 

نویسنده مطلب
نگار بخش‌زاده - نگار بخش‌زاده
متولد ۱۳۷۶، دانشجوی مقطع کارشناسی رشته‌ی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه گیلان، علاقمند به یادگیری زبان‌های خارجی و مقالات حوزه موفقیت

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-02-23 10:17:30
دسته بندی ها