ارتباطات ضعیف  چه تاثیری بر حرفه شما میگذارد؟

10 آبان 1398 - 4:00
مهارت‌های ارتباطی - ارتباطات ضعیف  چه تاثیری بر حرفه شما میگذارد؟
ارتباطات ضعیف  چه تاثیری بر حرفه شما میگذارد؟
امتیاز مطلب: 91%

داشتن توانایی برقراری ارتباط به روش مؤثر و بیان خواسته‌های خود، ویژگی حیاتی است. این توانایی به‌ویژه در محل کار مهم‌تر جلوه می‌کند. برخورداری از مهارت‌های ارتباطی قوی باعث پیشرفت و رشد در شغل می‌شود برعکس کمبود این ارتباط شما را از رسیدن به خواسته‌ها و نیازهایتان باز می‌دارد. با یوکن همراه باشید تا تأثیر برقرار ارتباط مؤثر در محل کار و روش بهبود توانایی برقراری ارتباط را معرفی کنیم. 

قدرت ارتباط مؤثر شگفت‌انگیز است. یک شرکت که به طور واضح  استراتژی خود را به کارمندان منتقل می‌کند می‌تواند همه را به سمت هدف  مشابه قرار دهد. برعکس، شرکتی که استراتژی‌اش را به وضوح انتقال نمی‌دهد، از افرادی که در آنجا مشغول به کار هستند، به خوبی استفاده نمی‌کند، زیرا آن‌ها چشم‌انداز را نمی‌دانند.

اگر شخصی را دیده‌اید که سخنرانی انجام می‌دهد که روی شما تأثیر می‌گذارد و با آن سخنرانی برای انجام کاری انگیزه می‌گیرید، ارتباطات قدرتمندش باعث این امر شده است. کسی که قادر است به دیگران از طریق اثربخشی ارائه یک پیام انگیزه دهد، واقعاً قدرتمند است.

همه ما در مورد چگونگی صحبت کردن برای گرفتن آنچه که می‌خواهیم مطالعه کرده‌ایم. اگر در رابطه‌ای هستید و به طور مؤثر خواسته‌ها و نیازهای خود را به شریک زندگی‌تان بیان نمی‌کنید، این خواسته‌ها و نیازها را دریافت نخواهید کرد. این امر در هر وضعیتی صدق می‌کند.

اگر در محل کار خود چیزی را که در حرفه‌تان می‌خواهید یا آنچه که برای شما مهم است را نتوانید به طور مؤثر بیان کنید، این امر به شدت بر روی حرفه شما تأثیر می‌گذارد. کمبود ارتباط در محل کار می‌تواند تأثیرات مضر در بسیاری از موارد داشته باشد.

بیان آنچه می‌خواهید خودخواهانه نیست بلکه برای دستیابی به رابطه یا حرفه‌ای که می‌خواهید داشته باشید ضروری است. توانایی برقراری ارتباط خوب یک مهارت بزرگ برای کمک به شما به‌منظور دستیابی به حرفه‌ای است که آن را می‌خواهید.

چگونه عدم ارتباطات می‌تواند به‌طور جدی شما را تحت تأثیر قرار دهد؟

شما هرروز در محل کار تصویری از خود می‌سازید. همان‌طور که درزمینه خود تجربه کسب می‌کنید، نامی برای خود نیز ساخته‌اید. نام، شهرت، وضعیت، شخصیت و موقعیت شما در شرکت و صنعتی که در آن کار می‌کنید هرروز توسط آنچه انجام می‌دهید یا انجام نمی‌دهید ایجاد می‌شوند.

شما ممکن است به‌عنوان کسی که کارها را به اتمام می‌رساند شناخته شوید یا شاید فردی باشید که همیشه یک راه‌حل خلاقانه دارد. هنگامی‌که یک پروژه مهم مطرح می‌شود ممکن است نام شما در ذهن مدیر برای رهبری این پروژه بیاید.

اگر مهارت‌های ارتباطی ضعیف دارید، نام شما احتمالاً نامی نیست که زمانی که یک پروژه بزرگ به میان می‌آید یا ترفیع قرار است انجام گیرد در ذهن‌ها تجسم شود. دلیل آن این است که شما پشتیبانی یا ابزار لازم برای موفقیت را نخواهید داشت. چطور انتظار دارید ابزار و منابع لازم برای انجام بهترین کار ممکن را داشته باشید اگر قادر به بیان صحیح آن نیستید؟

کمبود ارتباطات باعث می‌شود با همان منابعی که دارید کار کنید و نتوانید از آن فراتر بروید. دانستن آنچه شما را در شغلتان به موفقیت می‌رساند و بیان مناسب آن بستگی به خودتان دارد.

یکی از بزرگ‌ترین نیازهای شما برای رسیدن به موفقیت شغلی توسعه مهارت‌های کاری‌تان است. شما باید مسئولیت آنچه در جریان است را بر عهده بگیرید و برای آن درخواست کنید. در غیر این صورت در حرفه‌تان پیشرفت نخواهید کرد. این امر در صنایع پویا مانند تکنولوژی زیاد اتفاق می‌افتد.

ارتباطات ضعیف  چه تاثیری بر حرفه شما میگذارد؟

1.  احتمال زیادی وجود دارد که سو تفاهم پیش بیاید

هنگامی‌که نمی‌توانید افکار و اندیشه‌های خود را به‌روشنی بیان کنید، خود را در معرض خطر بزرگی قرار می‌دهید. اگر  مهارت‌های ارتباطی نداشته باشید، اشتباه گرفتن آنچه می‌گویید یا ایجاد سوتفاهم  بسیار ساده است. اگر نمی‌توانید نقطه‌نظرتان را منتقل کنید، همکارانتان فقط آنچه را که می‌خواهند، فرض می‌کنند، چه درست باشد چه غلط. کمبود ارتباطات شانس ایجاد سو تفاهم را چندین برابر می‌کند و ممکن است اطلاعات نادرست دریافت کنید.

2. افرادی که ارتباطات ضعیف دارند شنوندگان خوبی نیستند

شنوندگان بد به کسانی گفته می‌شود که به  اندازه‌ای که باید توجه نمی‌کنند. آن‌ها سریع نتیجه‌گیری می‌کنند و بدون درک دانستن آنچه در جریان است، به فرضیات خود اکتفا می‌کنند. این نوع افراد بیشتر و بیشتر از مکالمه‌ها و گفت‌وگوها کنار گذاشته می‌شوند، زیرا همکارانشان از این خصلت آن‌ها خسته شده‌اند. هیچ‌کس فردی که همیشه وسط حرف‌ها می‌پرد و هرگز واقعاً گوش نمی‌دهد را دوست ندارد. درنتیجه پس از مدتی تنها کسی که می‌تواند با او صحبت کند خودش است.

ارتباطات ضعیف  چه تاثیری بر حرفه شما میگذارد؟

3. کمبود ارتباطات باعث ایجاد شک و عدم اطمینان می‌شود

عدم ارتباط با تیم می‌تواند ناامنی زیادی ایجاد کند. این امر به‌خصوص اگر شما یک مدیر باشید صدق می‌کند. افرادی وجود دارند که واقعاً نمی‌دانند چه مسئولیت‌هایی را در نقش‌هایشان باید انجام دهند، زیرا مدیرشان هرگز اهداف و انتظارات را به آن‌ها اطلاع نداده است. متأسفانه این غیرمعمول نیست. این امر حتی در زمان کار کردن با دیگران صدق می‌کند. اگر قادر به برقراری ارتباط با دیگران نیستید و نمی‌توانید به آن‌ها بگویید چه‌کاری انجام دهند یا چه اتفاقی افتاده است، شک را در آنان ایجاد می‌کنید.

4. کمبود ارتباط شما می‌تواند به شایعات منجر شود

وقتی در مورد چیزی نمی‌شنویم، طبیعت انسانی است که با نسخه‌ی خودمان آن را پر کنیم. ما عدم اطمینان را دوست نداریم، بنابراین زمانی که کمبود ارتباطات با کسی که با او کار می‌کنیم داریم خودمان رمزگشایی می‌کنیم. بازبینی سالیانه شما به مدت 2 ماه است نیامده و هیچ‌چیزی از رئیس خود نشنیدید؟ ممکن است در حال از دست دادن موقعیت باشید. یکی از همکارانتان همیشه روز چهارشنبه بعدازظهر از دفتر خارج می‌شود؟ آن‌ها به دلایلی رفتار بهتری دریافت می‌کنند.

ارتباطات ضعیف  چه تاثیری بر حرفه شما میگذارد؟

چگونه کمبود ارتباطات می‌تواند شایعات و حدس و گمان  ایجاد کند؟

اکنون که به برخی از راه‌هایی اشاره کردیم که کمبود ارتباطات می‌تواند به شدت بر روی کار شما تأثیر بگذارد، بیایید چگونگی بهبود مهارت‌های ارتباطی را بررسی کنیم.

راه‌هایی برای بهبود مهارت‌های ارتباطی

هنگامی‌که در مورد بهبود مهارت‌های ارتباطی خود در کار فکر می‌کنید، باید به شیوه‌های اصلی یعنی ارتباط کلامی و نوشتاری نگاه کنید. بیایید چگونگی بهبود مهارت‌های ارتباطی نوشتاری  و کلامی را بررسی کنیم.

کلامی

1. هر چه کمتر صحبت کنید بهتر است

آیا تابه‌حال شده از یک جلسه بیرون بیایید و احساس کنید که شخص دیگر تمام‌وقت صحبت کرده و  هیچ‌چیز متوجه نشدید؟ چنین شخصی نباشید. هنگامی‌که در محل کار صحبت می‌کنید، آن را کوتاه و شیرین نگه‌دارید. خوب است که در مورد آب‌وهوا طولانی صحبت کنید، اما هنگامی‌که در مورد چیزهای مهم صحبت می‌کنید، مخاطبان خود را با سخنان بیش‌ازحد گیج و سردرگم نکنید.  

2. شنونده‌ی خوبی باشید

ممکن است به نظر خنده‌دار باشد که برای برقراری ارتباطی خوب باید یک شنونده خوب باشید، اما در حقیقت منطقی است. هنگامی‌که نشان می‌دهید درواقع به آنچه دیگران می‌گویند گوش می‌دهید و به آن اهمیت می‌دهید، آن‌ها متوجه می‌شوند که نیازهای آن‌ها را درک می‌کنید. این شما را قادر به ایجاد اعتماد در رابطه می‌کند و این امری کلیدی در برقراری ارتباط است.

ارتباطات ضعیف  چه تاثیری بر حرفه شما میگذارد؟

3. با اعتمادبه‌نفس باشید

هنگامی‌که با اعتمادبه‌نفس صحبت می‌کنید، نشان می‌دهید که می‌دانید در مورد چه چیزی صحبت می‌کنید این فقط در مورد کلامتان نیست، بلکه در مورد زبان بدن شما نیز هست. هنگام صحبت با کسی، با صدای روشن و واضح صحبت کنید و تماس چشمی را حفظ کنید. این اطمینان را به شما منتقل می‌کند.

4. قبل از اینکه حرف بزنید فکر کنید

وقتی ایده‌ی نسبتاً خوبی از آنچه می‌خواهید بگویید قبل از اینکه واقعاً صحبت کنید داشته باشید، می‌توانید ایده‌های خود را به‌روشنی بیان کنید. این کار همچنین به شما کمک می‌کند مکث طولانی زمانی که صحبت می‌کنید نداشته باشید.

ارتباطات ضعیف  چه تاثیری بر حرفه شما میگذارد؟

5. مختصر باشید

این نقل قول از اینشتین بسیار کارآمد است:

«اگر نمی‌توانید آن را به‌سادگی توضیح دهید، به اندازه کافی آن را درک نکرده‌اید».


این نقل‌قول در کار  نیز صدق می‌کند. شما باید بتوانید افکار و عقاید خود را به‌روشنی و به‌سادگی انتقال دهید تا دیگران بتوانند شما را درک کنند.

نوشتاری

1. دستور زبان و املای خود را بررسی کنید

این مهارت برای دلیلی شماره یک در لیست است. در محل کار بسیار اهمیت دارد که خطاهای دستوری در ارتباطات نوشته شده نداشته باشید. این  نوشته‌ها شامل گزارش‌ها و همچنین ایمیل‌ها می‌شوند.  خطاهای املایی در  نوشته شما باعث می‌شود دیگران فکر کنند که برای اصلاح  املای متن خود خیلی تنبل هستید.

ارتباطات ضعیف  چه تاثیری بر حرفه شما میگذارد؟

2. روشن و مختصر باشید

این موضوع به همان اندازه که در ارتباط کلامی اهمیت دارد، در ارتباط نوشتاری نیز مهم است. اکثر ما ایمیل‌های زیادی در محل کار دریافت می‌کنیم. هیچ‌کس دوست ندارد برای پیدا کردن نکاتی که می‌خواهد کوهی از اطلاعات را بررسی  کند. زمامی که مختصر بودن کفایت می‌کند نیازی نیست اطلاعات زیادی وارد کنید.

3. مخاطب خود را بشناسید

اگر  می‌خواهید یک ایمیل به رئیس شرکت خود بفرستید باید آن را به صورت خاصی بنویسید. اگر ایمیل را به همکارانی که با آن‌ها هرروز ناهار می‌خورید و به‌صورت هفتگی بعد از کار با هم بیرون می‌روید می‌خواهید بفرستید نیازی به رسمی بودن نیست. برای مخاطبان خود بنویسید.

ارتباطات ضعیف  چه تاثیری بر حرفه شما میگذارد؟

4. از ساختار استفاده کنید

این در کنار روشن و مختصر بودن است. اگر ایمیل‌های خود را در یک پاراگراف طولانی که شامل هزار کلمه است می‌نویسید، خوانندگان می‌خواهند آن را سریع بخوانند. از ساختارهای دستوری برای تقسیم‌بندی جملات خود استفاده کنید و ساختار خوبی ایجاد کنید. این در هر مستندات نوشتاری چه گزارش باشد چه ایمیل یا چیز دیگری کاربرد دارد.

5. از اسامی استفاده کنید

برای دوستانه‌تر و صمیمانه‌تر کردن نوشته خود، از نام مخاطبین در صورت امکان استفاده کنید. بدیهی است که شما نمی‌توانید این کار را در یک گزارش رسمی انجام دهید، اما در یک ایمیل و یا موارد مشابه می‌توانید از آن استفاده کنید. استفاده از نام کسی باعث می‌شود به‌موقع و مثبت‌تر پاسخ دهند.

ارتباطات ضعیف  چه تاثیری بر حرفه شما میگذارد؟

ارتباطات قوی چگونه کار شما را بهتر می‌کند

هنگامی‌که مهارت‌های ارتباطی قوی ایجاد می‌کنید، می‌توانید به طرق مختلف به حرفه خود کمک کنید. اول از همه، مهارت‌های ارتباطی قوی، اعتمادبه‌نفس به خود و ایده‌هایتان را نشان می‌دهد. این ویژگی به‌طورکلی و مخصوصاً در محل کار حیاتی است. هنگامی‌که به توانایی‌های خود اطمینان دارید، دیگران شما را به‌عنوان یک رهبر می‌بینند.

مهارت‌های ارتباطی قوی به شما کمک می‌کند نقاط موردنظر خود را منتقل کنید. هنگامی‌که می‌توانید به‌وضوح و مختصر دیدگاه خود را در مورد نکات مهم بیان کنید، به‌وضوح نیز درک خواهید شد. هنگامی‌که به‌وضوح درک می‌شوید، به دیگران کمک می‌کند تا ایده‌های شمارا به‌راحتی بپذیرند.

داشتن توانایی برای انتقال آنچه نیاز دارید، به شما کمک می‌کند تا ابزار و منابع لازم برای انجام کار خود به بهترین نحو را به دست آورید. هنگامی‌که می‌توانید به رئیس خود بگویید که رفتن به یک کنفرانس به شما کمک می‌کند تا پیشرفت کنید، شانس خوبی برای رفتن خواهید داشت.

داشتن ارتباط خوب، مهارتی است که رهبران در دیگران به دنبالش هستند

اگر یک رهبر هستید، پس داشتن مهارت‌های ارتباطی قوی برای همراه کردن دیگران به‌منظور دنبال کردن  دیدگاهتان ضروری است. کار با یک رهبر با مهارت‌های ارتباطی ضعیف مانند سوارشدن بر قایقی است که به‌صورت دایره‌ای حرکت می‌کند، چه کسی می‌خواهد سوار چنین قایقی شود؟

نتیجه‌گیری

ما بررسی کردیم که کمبود ارتباطات می‌تواند به‌شدت بر روی کار شما تأثیر بگذارد. هنگامی‌که کمبود ارتباط از خود نشان می‌دهید، می‌تواند به‌شدت جلوی پیشرفتتان را بگیرد. صحبت کنید تا آنچه می‌خواهید را دریافت کنید. داشتن مهارت‌های ارتباطی قوی می‌تواند به شما در انجام این کار کمک کند.

 

منبع: Lifehack

نویسنده مطلب
نگار بخش‌زاده - نگار بخش‌زاده
متولد ۱۳۷۶، دانشجوی مقطع کارشناسی رشته‌ی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه گیلان، علاقمند به یادگیری زبان‌های خارجی و مقالات حوزه موفقیت

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-02-10 17:34:22
دسته بندی ها