راهکارهای طلایی برای اینکه مثبت‌اندیش شویم

4 تیر 1398 - 12:00
مثبت اندیشی - راهکارهای طلایی برای اینکه مثبت‌اندیش شویم
راهکارهای طلایی برای اینکه مثبت‌اندیش شویم
امتیاز مطلب: 92%

برخی افراد به زندگی و اتفاقات روزانه با دید منفی نگاه می‌کنند و نتیجه‌ی نگرش منفی آنها استرس، خستگی، ناامیدی، عصبانیت، زودرنجی و غیره است. با یوکن همراه باشید تا به شما بگوییم چگونه استرس خود را کنترل کنید و به زندگی دید مثبت داشته باشید.

قدم اول: یاد بگیرید چگونه رفتار کنید

نحوه‌ی رفتار شما روی زندگی‌تان تاثیر می‌گذارد

اینکه نسبت به مشکلات زندگی چه واکنشی از خود نشان دهید خوشحال یا ناراحت بودن شما را مشخص می‌کند. شما نمی‌‌توانید جلوی اتفاقاتی که برایتان رخ می‌دهد را بگیرید، اما می‌توانید واکنش و رفتار خود را در مقابل آنها تغییر دهید. هر زمان مشکلی برایتان پیش می‌آید، خودتان نوع رفتارتان را انتخاب می‌کنید.

راهکارهای طلایی برای اینکه مثبت اندیش شویم!

  • وقتی در حین رانندگی چرخ ماشین‌تان پنچر می‌شود، با مشکلی مواجه شده‌اید که باید نوع رفتارتان را انتخاب کنید. اکنون شما حق انتخاب دارید که چگونه خود را با شرایط وفق دهید. شاید ناراحت شوید و با عصبانیت روی فرمان ماشین‌تان بکوبید، فشارخون‌تان بالا برود و بعد از آن، چرخ را پنچرگیری کنید. اگر با پنچر شدن چرخ ماشین، ناراحت شدن را انتخاب کنید تا مدت زمان زیادی ناراحت خواهید ماند.
  • در حالت دیگر، اصلا ناراحت نمی‌شوید و پنچر شدن چرخ ماشین را اتفاقی عادی تلقی می‌کنید که ممکن است برای هر راننده‌ای رخ دهد. پس نفس عمیقی می‌کشید و با آرامش چرخ را عوض می‌کنید. وقتی ناراحت شدن را انتخاب نکنید، زمان زیادی ناراحت نخواهید ماند. می‌توانید به این اتفاق با دید مثبت نگاه کنید.

به اتفاقات زندگی با دید مثبت نگاه کنید

کلام و طرز صحبت کردن شما درباره اتفاقات زندگی روی رفتارتان تاثیر می‌گذارد. اگر به اتفاقات زندگی دید منفی داشته باشید، هر بار که آن اتفاق می‌افتد ناراحت می‌شوید، اما اگر نگرش مثبت داشته باشید، نوع رفتارتان نسبت به آن مساله تغییر خواهد کرد.

راهکارهای طلایی برای اینکه مثبت اندیش شویم!

  • شاید اول صبح خبر ناراحت کننده‌ای بشنوید و با خود بگویید «خب، امروز که خراب شد»، اما اگر با دید مثبت به موضوع نگاه کنید و با خود بگویید «اشکالی نداره، این خبر بد بود اما من تازه روزم را شروع کرده‌ام». نمی‌توان جلوی اتفاقات را گرفت، اما واکنش شما می‌تواند نسبت به موضوع تغییر کند و رفتارتان را اصلاح کند.

طرز صحبت کردن‌تان را تغییر دهید

در صحبت کردن روزانه خود از افعال منفی استفاده نکنید. جملاتی مانند «من نمی‌توانم این کار راانجام دهم»، شما را به سمتی می‌برد که به عدم توانایی خود برای انجام آن کار ایمان پیدا کنید. وقتی با خود بگویید کار غیرممکنی است، حتما آن کار برایتان غیرممکن می‌شود. پس به جملات مثبتی مانند «می‌توانم این کار رو بکنم، اگر صبر داشته باشم» فکر کنید.

به جای گله و شکایت کردن، اقدام کنید

در هر موقعیتی دو انتخاب دارید، یا گله و شکایت کنید و از وضع موجود ناراحت باشید یا کاری انجام دهید تا مشکل‌تان برطرف شود. شکایت کردن تنها ناراحت‌تان می‌کند، اما حل مشکل احساس خوبی به شما می‌دهد و باعث شادی و رضایت‌تان می‌شود.

راهکارهای طلایی برای اینکه مثبت اندیش شویم!

از مسائل کوچک لذت ببرید

اغلب افراد از خوشی‌های روزانه خود هیچ لذتی نمی‌برند و تنها به فکر اهداف بزرگ هستند یا به نزدیک‌ترین تعطیلی فکر می‌کنند. نگاه همیشگی به مسائل بزرگ باعث می‌شود نتوانید از مسائل کوچک و خوشی‌های روزمره‌ی خود لذت ببرید. افراد خوش‌بین از وقت گذرانی و صرف غذای لذیذ به همراه خانواده یا پیاده‌روی با یک دوست نیز لذت می‌برند و آن را اتفاقی خوش تلقی می‌کنند.

  •  اگر کنار دوست یا خانواده‌تان هستید اما ذهن‌تان مشغول تعطیلات آخر هفته است، به لحظه‌ای که کنار عزیزان‌تان هستید برگردید و از آن لحظات لذت ببرید. از زمان حال استفاده کنید و اجازه ندهید ذهن‌تان منحرف شود.

تشکر کردن را یاد بگیرید

تشکر و قدردانی کردن در زندگی روزمره بسیار ضروری است. چراکه رفتارتان را اصلاح و خاطرات خوب را برایتان تداعی می‌کند. این کار به شما کمک می‌کند به وجوه مثبت زندگی توجه کنید، نه به اینکه چه کاری را اشتباه انجام داده‌اید.

راهکارهای طلایی برای اینکه مثبت اندیش شویم!

  • هر روز زمانی را به شکرگزاری اختصاص دهید و به داشته هایتان فکر کنید. بعد از فکر کردن به تمام چیزهای خوبی که در زندگی دارید، 3 مورد از آنها را روی کاغذ بیاورید.

از زندگی‌تان لذت ببرید

اگر قدر داشته‌هایتان را ندانید و همواره به دنبال ماشینی جدید، خانه‌ای بزرگتر، تلویزیونی جدید یا گوشی پیشرفته‌تر باشید، هیچ‌وقت از زندگی و دارایی خود لذت نخواهید برد. خوشحالی در لذت بردن از چیزهایی است که دارید، نه چیزهایی که آرزو دارید داشته باشید. اگر اینطور فکر کنید همیشه به دنبال چیزهایی خواهید بود که شما را خوشحال می‌کند و از هیچ چیزی لذت نمی‌برید.

  • طرز فکر کردن‌تان را نسبت به چیزهای جدید تغییر دهید و به جای اینکه با خود بگویید «من باید فلان ماشین یا گوشی هوشمند را داشته باشم»، به این فکر کنید: همین گوشی که دارم از خیلی از گوشی‌ها بهتر است.

به اهداف‌تان فکر کنید و آنها را به واقعیت برسانید

تحقیقات نشان می‌دهد اگر هدف‌تان را محقق شده ببینید و درباره‌ی آن رویاپردازی کنید، دست‌یابی به آن هدف راحت‌تر خواهد بود. البته اگر فقط به هدف‌تان فکر کنید و از تصویرسازی آن لذت ببرید و به دنبال راه رسیدن به هدف نباشید، این کار دست‌یابی به هدف را مشکل می‌کند و باعث می‌شود پیشرفت‌تان کندتر شود.

راهکارهای طلایی برای اینکه مثبت اندیش شویم!

  •  به اهداف‌تان فکر و درباره‌ی آن خیال‌پردازی کنید، اما به مسیر رسیدن به هدف و مشکلاتی که ممکن است با آنها مواجه شوید نیز فکر کنید تا روند پیشرفت‌تان به خوبی طی شود.

قدم دوم: برای خودتان ارزش قائل شوید

درست صحبت کردن را تمرین کنید

در درون هر کسی یک منتقد درونی است که با هر اشتباهی، شروع به سرزنش کردن او می‌کند. گاهی انتقادهای درونی مفید است، اما در بیشتر مواقع به شما احساس منفی نسبت به خودتان می‌دهد. سعی کنید درست صحبت کردن را یاد بگیرید و منتقد درون‌تان را به ندایی مثبت تبدیل کنید. بدین ترتیب، ارزشمندی خود را باور می‌کنید و احساسی مثبتی در شما بوجود می‌آید.

  • تمرین مفیدی که توصیه می‌کنیم انجام دهید، یادداشت‌برداری هنگام انتقادهای درونی است. برای انجام این کار باید هر وقت در حال انتقاد از خودتان هستید، تمام جملاتی که به ذهن‌تان خطور می‌کند را روی کاغذ بیاورید.با این تمرین متوجه می‌شوید که چقدر خود را سرزنش می‌کنید و به لحن صحبت کردن‌تان پی می‌برید.
  • اکنون باید افکار منفی و لحن بد خود را کنار بگذارید و مثبت فکر کنید. یادداشت‌برداری از انتقادهای درونی باعث می‌شود بیشتر به خودتان بها دهید و بهتر با خودتان حرف بزنید.

آدم‌های مثبت‌اندیش را برای دوستی انتخاب کنید

رفتار هر کسی برآیند رفتار چند نفری است که بیشترین ارتباط را با آنها دارد. پس دوستان‌تان بخش قابل توجهی از دید شما به زندگی را تشکیل می‌دهند. وقتی دوستان شاد و خوش‌بینی داشته باشید، شما هم به شاد بودن و خوش‌بینی ترغیب می‌شوید. پس دوستان‌تان را از بین افراد مثبت اندیش انتخاب کنید و با افراد سمی و منفی باف قطع رابطه کنید.

راهکارهای طلایی برای اینکه مثبت اندیش شویم!

  • اینترنت و برخی از صفحات اجتماعی مانند دوستان و اطرافیان می توانند برای شما مخرب باشد. مثلا اگر صفحه‌ای که دنبال می‌کنید، دیدِ منفی دارد، آن صفحه را برای همیشه کنار بگذارید.

انگیزه‌ی کافی داشته باشید

به سراغ کتاب، مجله یا رسانه‌ای بروید که شما را تشویق می‌کند تا خودتان باشید و انگیزه‌بخش هستند. هر روز، زمانی را برای مطالعه و جستجو در این فضا در نظر بگیرید. بدین ترتیب، انرژی مثبت در زندگی‌تان به جریان درمی‌آید و دیگر به مسائل روزمره با نگرش منفی نگاه نمی‌کنید. بهتر است به دنبال روش‌های تقویت انگیزه باشید و روی این مساله بیشتر تمرکز کنید.

به ندای درون‌تان گوش دهید

همیشه افرادی در اطراف ما هستند که باعث می‌شوند احساس بدی نسبت به خودتان داشته باشید. آنها در مورد همه چیز، حتی لباس پوشیدن یا رانندگی‌تان نظر می‌دهند و شما را مورد قضاوت قرار می‌دهند؛ اما تنها نظری که مهم است، نظر خود شماست. کسانی که شما را قضاوت می‌کنند، در واقع به دنبال قضاوت خودشان هستند و با قضاوت شما، به کوتاهی‌ها و کمبودهای خودشان در زندگی پاسخ می‌دهند.

راهکارهای طلایی برای اینکه مثبت اندیش شویم!

  • اگر کسی در مورد لباس پوشیدن‌تان نظر منفی داد، حرف او را قبول نکنید و اجازه ندهید نظر منفی آن فرد، روی ذهنیت‌تان راجع به لباس تاثیر بگذارد. بهتر است با رعایت ادب و احترام به او بگویید: «واقعا متاسفم که از این لباس خوشت نمی‌آید، اما من این لباس را خیلی دوست دارم». همیشه به یاد داشته باشید تنها نظر خودتان مهم است.

به دیگران کمک کنید

با کمک به دیگران، تغییری مثبت در زندگی‌تان بوجود می‌آید. بدین ترتیب همیشه به دنبال کمک کردن به دیگران خواهید بود و این باعث بهبود رفتارتان می‌شود.

  • برای انجام کارهای خیرخواهانه قدم بردارید. اگر نمی‌دانید از کجا شروع کنید به سرای محله بروید، آنها به شما کمک خواهند کرد کارهای خیرخواهانه انجام دهید.

قدم سوم: استرس‌تان را از بین ببرید

به تنفس‌تان توجه کنید

گاهی در زندگی شرایطی بوجود می‌آید که دچار استرس می‌شویم. در هنگام استرس، بهترین راهکار توجه به نفس کشیدن است. در این مواقع چشمان‌تان را ببندید و روی تنفس‌تان تمرکز کنید. به آرامی نفس بکشید و تمام افکار منفی را از ذهن‌تان خارج کنید.

راهکارهای طلایی برای اینکه مثبت اندیش شویم!

به موقع بخوابید

خواب شما روی رفتار، نگرش‌تان به زندگی و میزان استرس‌تان تاثیر می‌گذارد. اگر به اندازه‌ی کافی نخوابید، احتمالا در طول روز با استرس بیشتری مواجه خواهید شد. یک برنامه‌ی منظم خواب تنظیم کنید و به آن پایبند باشید، با این کار به اندازه‌ی کافی می‌خوابید و صبح‌ها نیز شاد و سرحال‌تر از خواب بیدار می‌شوید.

  • تنها برای بیدار شدن‌تان زنگ هشدار نگذارید، بلکه برای خوابیدن نیز این کار را انجام دهید. نیم تا یک ساعت قبل از زمان تعیین شده برای خواب هشدار تعیین کنید. بدین ترتیب دقیقا می‌دانید چه زمانی به خواب می‌روید و چه زمانی از خواب بیدار می‌شوید.

خاطرات‌تان را روی کاغذ بیاورید

برای نوشتن خاطرات روزانه وقت بگذارید تا استرس‌تان کاهش یابد. اگر احساسات‌تان را با یادداشت کردن خاطرات بروز دهید و اجازه دهید از فکر شما بیرون بروند، کمتر دچار استرس می‌شوید.

  • آنچه استرس‌تان را کاهش می‌دهد، بیرون کردن احساسات از ذهن شماست. تمام خاطرات و احساسات‌تان را روی کاغذ بیاورید و به قواعد دستوری و غلط‌های املایی هم اهمیت ندهید. بهتر است روی راهکارهای کاهش استرس تمرکز کنید.

منبع: wikihow

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2019-06-22 16:31:24
دسته بندی ها