چگونه با تنبلی و رخوت مقابله کنیم؟

7 اردیبهشت 1399 - 6:00
مدیریت شخصی - چگونه با تنبلی و رخوت مقابله کنیم؟
چگونه با تنبلی و رخوت مقابله کنیم؟
امتیاز مطلب: 88%

تنبلی واژه‌ای پراستفاده است که در مورد افراد در تمام زمینه‌ها به کار می‌رود. شاید در ذهنتان تنبل را کسانی بدانید که همیشه خواب و در رختخواب است. اما به طور کلی، تنبلی یعنی فرار از کارهایی که باید انجام شوند. تنبلی دلایل مختلفی دارد. مثلا گاهی برخی کارها خسته‌کننده هستند، به قدری خسته‌کننده که انجام آنها را به تعویق بیندازید یا گاهی انجام کاری به تنهایی مشکل است و انگیزه‌ی شروع را از دست می‌دهید. تنبلی هر دلیلی که داشته باشد، باید برای کنار گذاشتن آن اقدام  کنید. با درمان تنبلی انرژی زیادی وارد زندگی‌تان می‌شود و به موفقیت‌های بیشتری دست خواهید یافت. پس از همین حالا اقدام کنید و خواندن این مطلب از یوکن را از دست ندهید.

ابتدا تکلیف خود را مشخص کنید

مشکل اصلی چیست؟

هر زمان تنبلی به سراغ‌تان آمد، کمی درنگ کرده و مشکل اصلی را پیدا کنید. باید ببینید مشکل چیست و تنبلی ناشی از چه عواملی است. تنبلی یک نشانه است، یعنی نتیجه‌ای که از یک مشکل خبر می‌دهد و خود معلول علتی است که باید حل شود. دلایل زیادی برای تنبلی وجود دارد که می توان به خستگی، ترس، بی انگیزگی، بی‌علاقگی و... اشاره کرد. قبل از هر چیز، دلایل تنبلی خود را شناسایی و سعی کنید با رفعش از بی‌انگیزگی و عقب‌ماندگی ناشی از آن اجتناب کنید.

مشکل کشف شده را برطرف کنید

اکنون که متوجه شدید دلیل تنبلی‌تان چیست، برای درمان آن اقدام کنید. در درمان تنبلی و یافتن راه حل به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • اگر علت بی انگیزگی و تنبلی‌تان خستگی است، کمی به خودتان استراحت دهید. مطمئنا نیاز به استراحت و آرامش دارید. اگر زمان کمی دارید، از برخی برنامه‌هایتان چشم‌پوشی کنید و زمانی را به استراحت اختصاص دهید.
  • اگر کارهای زیادی برای انجام دادن دارید و این مساله گیج‌تان کرده است، مسئله را به اجزای کوچک‌تر تقسیم کنید. پس لیستی از کارها داشته باشید و به ترتیب، آنها را به انجام برسانید.
  • اگر دلیل تنبلی و فرار شما از کار، ترس است، لحظه ای درنگ کنید و به این بیندیشید که ترس‌تان چقدر منطقی است و این ترس چگونه می‌تواند شما را از اهداف و رویاهایتان دور کند.
  • گاهی از مساله‌ای ناراحت می‌شویم و احساسات‌مان جریحه‌دار می شود یا حتی روحمان آزرده‌خاطر می شود؛ همین آزردگی کافی است تا انگیزه‌ای برای کار نداشته باشیم. اگر به این خاطر تنبلی می‌کنید، به هیچ وجه خودتان را تحت فشار نگذارید. باید کمی صبر کنید و بعد به دنبال درمان تنبلی خود باشید.
  • برای درمان تنبلی ناشی از بی‌انگیزگی، محیط کار خود را تغییر دهید. گاهی لازم است کلیشه‌ها و تکرارها را درهم بشکنید و هر طور که شده، اشتیاق و انگیزه از دست‌رفته را به خود بازگردانید.

تنبلی - رخوت

به دنبال نظم در زندگی باشید

بی‌نظمی و آشفتگی، انرژی زیادی از شما می‌گیرد. خصوصا وقتی اطرافتان شلوغ و بهم ریخته است، انگیزه و انرژی‌تان رو به افول می‌رود. خانه و محل کار بهم ریخته، باعث می‌شود نظم ذهنتان برهم بخورد و برای آرامش ذهنی، به تنبلی روی بیاورید که راهی برای اجتناب از حل مساله است.

  • حتما می‌دانید هر آنچه می‌بینیم، می‌شنویم و احساساتی که از محیط اطراف دریافت می‌کنیم، به طور ناخودآگاه روی ما اثر می‌گذارند. پس اتفاقات زیادی در پشت صحنه‌ی مغز ما رخ می‌دهد. برای شروع فعالیت لازم است آرامش ضمیر ناخودآگاه را فراهم کنید.

مثبت‌اندیشی را پیشه کنید

مغز انسان تمام فکرهای ورودی را باور می‌کند. وقتی در ذهن‌تان خود را تنبل، بی‌انگیزه و ناتوان بدانید، مغز این خصوصیات را در شما تقویت کرده و امکان تغییر را سلب می‌کند. سستی و رخوت ناشی از منفی‌نگری باعث تشدید تنبلی می‌شود.

در حال زندگی کنید

اغلب افراد در گذشته یا آینده غرق می‌شوند و زمان حال را از دست می‌دهند. روزهای خوب اسفند را در آرزوی رسیدن بهار از دست می‌دهیم. به مسیر سفر توجه نداریم و تنها به مقصد می‌اندیشیم، در حالیکه لحظه لحظه زندگی ما ارزش بیشتری دارد. برای درمان تنبلی باید دروازه‌ی فکرتان را باز کنید و به افق‌های روشن بیندیشید.

چشم‌اندازی در ذهن‌تان داشته باشید

چشم‌اندازی از فواید کنار گذاشتن تنبلی در ذهنتان تصور کنید. به مزایایی که همت و تلاش برایتان به ارمغان می‌آورد، فکر کنید. با توجه به این مزایا، آینده و چشم‌انداز روشن، قدرت بیشتری برای شروع کارهایتان خواهید داشت و می‌توانید تنبلی را برای همیشه کنار بگذارید.

با شور و نشاط باشید

با شادی از رختخواب بلند شوید

تصور کنید در رختخواب گرم و نرم خوابیده‌اید و بالش به شکل دلخواه زیر سرتان قرار گرفته است، ناگهان صدای ناخوشایند زنگ ساعت بلند می‌شود و چاره‌ای جز دل کندن از رویای خوش‌تان ندارید، اما ممکن است تنبلی به سراغ‌تان بیاید و بگویید: «5 دقیقه دیگر بلند می‌شوم.» کارشناسان می‌گویند این بدترین کار ممکن است و همین جاست که فرآیند تنبلی آغاز می‌شود. برای کنار گذاشتن تنبلی باید با شنیدن صدای ساعت زنگدار، با انرژی و اشتیاق از رختخواب بیرون بپرید. هر چقدر صبح بانشاط‌تری داشته باشید، روز بهتری در انتظارتان خواهد بود. برخی‌ها نمی‌توانند در اول صبح خوش‌اخلاق باشند، اما قبول کنید هر کاری نیاز به تمرین دارد. اگر پرانرژی و سرحال از خواب بیدار شوید، هم رفتارتان تغییر می‌کند و هم روز خوبی برای خود رقم می‌زنید.

شاد بیدار شدن

اهداف دست‌یافتنی داشته باشید

برای خودتان اهداف دست‌یافتنی تعیین کنید، اهدافی که به شما برای تلاش کردن انگیزه بدهند. برای اینکه دچار احساس خودکم‌بینی نشوید، اهدافی متناسب با استعدادها و توانایی‌هایتان داشته باشید. این مساله در تعیین اهداف بسیار مهم است. فرض کنید آمادگی جسمانی و حتی وضعیت مالی خوبی ندارید، اما می‌خواهید در سال آینده قهرمان اسب‌سواری با مانع شوید. بدون شک، این هدفی پوچ و بی معناست. لیستی از اولویت‌های خود داشته باشید. این اولویت‌بندی باید با توجه به زمان و اهمیت کارها انجام بگیرد.

  • اهداف و برنامه های خود را روی کاغذ بیاورید. سعی کنید میزان پیشرفت خود را مورد بررسی قرار دهید. بدین ترتیب ذهن‌تان برای پیگیری کارها و وظایف‌تان منسجم‌تر خواهد بود و می‌توانید برای همیشه تنبلی را کنار بگذارید.
  • برای درمان تنبلی، انگیزه‌ی خود را در موقعیت‌های مختلف تقویت کنید. برای مثال، دفترچه‌ای تهیه کرده و آرزوهای خود را در آن بنویسید. می‌خواهید به چه جایی برسید. داشتن چشم‌انداز باعث می شود پرانرژی‌تر و به سمت جلو حرکت کنید. دوست دارید چطور زندگی کنید؟ اوقات فراغت تان را چگونه پشت سر بگذارید؟ به چه درآمدی برسید؟ تمام این موارد را مکتوب کنید و تلاش‌تان را برای دست‌یابی به آنها به کار بگیرید. حتی می‌توانید اهداف و آرزوهایتان را روی کاغذ بنویسید و جلوی چشم‌تان قرار دهید. بدون هیچ ترسی از آرزوهایتان حرف بزنید و برای رسیدن به آنها زمان تعیین کنید.

ارزش ها و اهداف خود را مورد بازبینی قرار دهید

رسیدن به اهداف و آرزوها، نیازمند تلاش و پشتکار زیادی است. بخشی از نیروی لازم برای این تلاش و پشتکار از اهمیت دلیل رسیدن به اهداف نشات می‌گیرد. اگر هدف نهایی را از یاد ببرید، به آسانی وارد مسیر تنبلی می‌شوید. پس لازم است در حین تلاش برای رسیدن به اهداف، گاهی توقف کنید و اهداف تان را بازبینی کنید. تجدید قوا یعنی مقصد نهایی را تجسم کنید و با خود عهد ببندید برای رسیدن به اهداف از هیچ تلاشی فروگذار نخواهید کرد. می‌توانید از خود بپرسید:

بازبینی اهداف - بازبینی ارزش ها

  • این هدف چه ضرورتی دارد؟ اهمیت آن در این مرحله از زندگی‌ام چقدر است؟
  • آیا به تنهایی می توانم این مسیر را طی کنم یا نیاز به همراهی خواهم داشت؟
  • آیا بیش از اندازه کمال گرا هستم؟ باید بدانید، کمال گرایی باعث می‌شود از مسیر موفقیت جا بمانید. زیرا وقتی کمال‌گرا هستید، همیشه به دنبال دست‌یابی به بهترین نتیجه خواهید بود. اما در این دنیا هیچ‌چیز و هیچ‌کسی بی عیب و نقص نیست. پس با کمال‌گرایی تنها انرژی‌تان تحلیل می‌رود و برای پاسخ به نبود این کمال، تنبلی را در پیش خواهید گرفت.

همواره بگویید: «من می‌توانم»

برای تحقق اهداف‌تان دست روی دست نگذارید و هر فکری دارید آن را اجرا کنید. از شکست و مخالفت‌ها نترسید. حتی در بدترین شرایط و با وجود شکست خوردن، تجربیات ارزشمندی کسب می‌کنید؛ اما با تنبلی تنها روحیه‌تان خراب می‌شود، از انرژی‌تان کاسته می‌شود و ارزش خود را از دست می‌دهید.

  • به خود بگویید من می‌توانم. شکست‌های گذشته را از یاد ببرید و مطمئن باشید با انرژی مثبت و تلاش و برنامه ریزی به هرچه بخواهید می‌رسید. شک و تردیدها را رها کنید و برای شروع تنها به خودتان متکی باشید. مطمئن باشید اگر از ته دل تصمیم به انجام کاری بگیرید، هیچ چیز مانع‌تان نخواهد شد. از هیچ کسی انتظار کمک نداشته باشید. وقتی توقع خود را پایین بیاورید، باید روی پاهای خود بایستید و این نیروی‌تان را دو برابر می‌کند. تنبلی را تنها با اقدام می‌توان رفع کرد. درجا زدن و راکد ماندن شما را به تنبلی می‌کشاند.

به سراغ کارهای ساده بروید

برای درمان تنبلی، به سراغ کارهای ساده بروید و تنها شروع کنید. مثلا قرار است جایی بروید و کارهای زیادی دارید. لباس‌هایتان نشسته است و تنبلی اجازه نمی‌دهد از جایتان بلند شوید و مدام کارها را به تعویق می‌اندازید. تنها کافی است از یک نقطه ساده شروع کنید. آن وقت می‌بینید حوصله‌تان سرجا می‌آید و نه تنها لباس‌ها را می‌شویید و اتو می‌کنید، بلکه انرژی لازم برای انجام دیگر کارها را هم به دست می‌آورید.

کارهای ساده

  • اقدام کردن و شروع از کارهای ساده مانند اتو کردن، دوش گرفتن و... بهترین راهکار برای فرار از تنبلی و رسیدگی به کارهای عقب‌افتاده است.

ورزش کنید

ورزش فواید زیادی برای بدن و روح شما دارد. اما بهترین فایده‌‌ی ورزش، شور و اشتیاقی است که وارد زندگی‌تان می‌کند. با ورزش کردن، سرعت جریان خون بالا می‌رود و سوخت و ساز بدن نیز بهتر انجام می‌شود. شاید ورزش کردن برایتان سخت باشد، اما سعی کنید حداقل 15 دقیقه از وقت خود را برای نرمش‌های ساده درنظر بگیرید.

  • عقل سالم در بدن سالم است. وقتی بدنی سالم داشته باشید، دیگر ابعاد زندگی نیز سالم خواهد بود. هر فرد باید در حدود 150 دقیقه در هفته ورزش کند. اگر اختصاص این زمان برایتان مقدور نیست، با توجه به برنامه زمانی زندگی‌تان، ساعاتی را برای ورزش کنار بگذارید. هر چقدر هم زمان ورزش کردنتان کوتاه باشد، باز در مقایسه با ورزش نکردن، فوایدی در انتظارتان خواهد بود.
  • ورزش میزان انرژی بدن را افزایش می‌دهد و تمایل‌تان به خوردن فست‌فودها و غذاهای بی‌ارزش را از بین می‌برد. غذاهای کم‌ارزش مانند فست‌فودها، تنها شادابی بدن را می‌گیرند. وقتی انرژی و پویایی کافی نداشته باشید، تنبلی‌تان افزایش می‌یابد. اگر در کل فردی کم‌انرژی هستید، به دکتر مراجعه کنید زیرا سطح بالای انرژی به درمان تنبلی کمک شایانی می‌کند.
  • گاهی آن‌قدر غرق روزمرگی می‌شویم که خستگی و تنبلی وارد زندگیمان می‌شود. کارمان تکراری و خسته‌کننده می‌شود و حتی از روابط روزمره کناره می‌گیریم. به دلیل اینکه تغییرات ظاهری به مرور به تغییرات درونی منجر می‌شود، قدم اول تغییر در نحوه پوشش شما خواهد بود. وقتی لباس ورزشی بپوشید، خود را ملزم به ورزش کردن خواهید دید. پس انجام کاری را به خود تلقین می‌کنید و همین تلقین باعث تغییر شما می‌شود.

شروع کنید

قدم اول را بردارید

برداشتن قدم اول، سخت‌ترین بخش کار است. غلبه بر اینرسی یا مقاومتی که نسبت به شروع کار در هر کسی وجود دارد، کمی سخت است. اما با برداشتن قدم‌های کوچک، شاهد تغییرات چشمگیری خواهید بود.

قدم اول

  • زندگی سختی‌هایی به دنبال دارد و انتظار نامعقولی است که فکر کنید زندگی عالی یعنی زندگی بدون هیچ چالش و مشکلی. اما باید بپذیرید در کنار این سختی، زندگی سرشار از امید ، هیجان و لذت است. پس با تنبلی خود را از تجربه موقعیت‌های شیرین و خوشی‌های زندگی محروم نکنید. بلکه مهارت‌هایتان را ارتقاء دهید، راه حل مشکلات را پیدا کنید و با تمام انرژی به سمت ترس‌هایتان قدم بردارید. در این مسیر بهانه‌تراشی نکنید و شجاع باشید.

از زمان نهایت استفاده را ببرید

فعالیت‌ها و وظایف خود را به اجزای کوچک‌تر تقسیم کنید. وقتی کارها را بشکنید، انجام آنها ساده‌تر و قابل دست‌یابی می شوند و هیچ ترسی از شروع‌شان نخواهید داشت. گاهی دلیل تنبلی، گیج شدن و شلوغی زیاد در انجام کارهاست. برای اینکه جلوی سردرگمی خود را بگیرید کارها را به بخش‌های کوچکتر تقسیم کنید. بخش‌بندی کارها کمک می‌کند هر یک را با موفقیت به انجام برسانید و حتی می‌توانید میان کارهای مختلف سوئیچ کنید، یعنی ضمن انجام هر کاری به دیگر فعالیت‌ها نیز بپردازید و به دلیل اینکه میان هر فعالیت مرزی وجود دارد، دچار سردرگمی و آشفتگی نخواهید شد. افرادی که دچار کمبود وقت می‌شوند، از زمان خود استفاده درست نمی‌کنند و اتلاف وقت باعث از دست رفتن زمان برای پیگیری کارهایشان می شود. از سوی دیگر، نداشتن برنامه‌ریزی آشفتگی به وجود می‌آورد و مغز قدرت مدیریت و تصمیم‌گیری درست را از دست می‌دهد. پس تنبلی را کنار بگذارید و از زمان نهایت استفاده را ببرید.

اعتماد به نفس خود را تقویت کنید

همیشه منبع انرژی و الهام خود باشید. اگر هیچ مشوقی در اطراف‌تان وجود ندارد، خودتان که هستید. پس به خودتان روحیه و انرژی بدهید و هرگز نگویید: «غیرممکن است.»

  • تکرار جملات الهام بخش و مثبت در طول روز، باعث نشاط و شادابی‌تان می‌شود. همواره به خودتان بگویید: من می توانم، من قدرتمند هستم و... . باید احساس موفقیت را در خود به‌وجود آورید. قطعا شما هم استعدادها و توانایی‌هایی دارید که با کمی تلاش به بهترین نتیجه منجر خواهد شد.

تقویت اعتماد به نفس

از دیگران کمک بگیرید

اغلب مردم دوست ندارند از دیگران کمک بگیرند. شاید دلیل این مساله، خجالت یا ترس از قضاوت‌های منفی است. در هر صورت، جلوی ترس خود را بگیرید و از دیگران درخواست کمک کنید. انسان موجودی اجتماعی است و بخشی از وجودش در ارتباط با جامعه، کمک به دیگران و کمک گرفتن از آنها معنا پیدا می‌کند. اجتماعی‌شدن یعنی توانایی تبدیل کردن من به ما. شاید این فرآیند کمی سخت و زمان‌بر باشد، اما بسیار مهم است.

  • وقتی با دیگران در ارتباط و تعامل هستیم، احساس مسئولیت پذیری ما بیشتر می‌شود و درمان تنبلی ساده‌تر انجام خواهد شد. مثلا در کاهش وزن و تناسب اندام، بودن در کنار کسی که به ما توجه دارد، بسیار مفید است.
  • انرژی‌های مثبت اطراف خود را کشف کنید. یعنی افرادی که دوستتان دارند و به درمان تنبلی شما کمک می‌کنند. انرژی مثبت و کمک دیگران می‌تواند انگیزه‌ی تغییر را در شما ایجاد کنند.

واقع بین باشید

برنامه‌ی هدفمند داشته باشید و به آن متعهد بمانید. هرگز نباید قوانینی که برای انجام کارهایتان وضع کرده‌اید را بهم بزنید. البته این به معنای کنارگذاشتن تفریح و استراحت نیست.

  • میان کار و فعالیت تعادل ایجاد کنید. همواره منظم و سرسخت باشید. وقتی کارتان را به نحو احسن انجام دهید، استراحت برایتان لذت‌بخش‌تر خواهد بود. با درمان تنبلی روحیه بهتری پیدا می‌کنید و تفریح و استراحت معنای خوبی به زندگی‌تان می‌دهد.

خودتان را تشویق کنید

برای هر یک قدمی که به سوی هدف‌تان برمی‌دارید لایق تشویق و تحسین هستید. خود را دوست داشته باشید. جملات مثبت در مورد خودتان به کار ببرید. جملات مثبت شما را باانگیزه‌تر و پرانرژی‌تر می کند.

انگیزه خود را حفظ کنید

قدر خودتان را بدانید

تشویق کردن خودتان بسیار مفید و تاثیرگذار است. با این کار ذهن رشد می‌کند و به این باور می‌رسد که برای تشویق شدن نیاز به عمل‌گرایی دارد و وقتی تشویق و پاداش در انتظارش خواهد بود که وظیفه‌اش را به خوبی و بدون تنبلی به انجام برساند.

  • نظم و پشتکار به معنای از یاد بردن استراحت نیست. به خودتان استراحت بدهید و منطقی و معقول باشید. در سوی دیگر تشویق، تنبیه است. به همان اندازه که تشویق به شما انرژی و انگیزه می‌دهد، تنبیه باعث سرشکستگی‌تان می شود. سعی کنید از آرمان‌هایتان دست نکشید، چون بعد از هر تنبلی و شکست مغز به طور ناخودآگاه شروع به سرزنش می‌کند و این همان چیزی است که شما را یک گام به عقب می‌برد.

اهداف هفتگی تان را روی کاغذ بیاورید

داشتن اهداف هفتگی باعث می‌شود متمرکز و باانگیزه باقی بمانید. اهداف شما در هر مرحله از زندگی تغییر می‌کند. نوشتن اهداف و آرزوها، از طریق منظم کردن افکارتان به شما انگیزه می‌دهد و وقتی آنها را مرور کنید متوجه می‌شوید چه مسیری را طی کرده‌اید.

قبول کنید زندگی بُرد و باخت دارد

برای لذت بردن از زندگی باید بهای آن را بپردازید. اجازه ندهید ترس از ناملایمات و چالش‌های موجود در زندگی باعث نا امیدی‌‌تان شود و شما را به سمت تنبلی بکشاند. زندگی وقتی لذت‌بخش می‌شود که بهای آن را پرداخته باشید. از منطقه‌ی امن خود بیرون بیایید. برای خروج از منطقه امن ناچار هستید برخی تلخی‌ها و ناکامی‌ها را تجربه کنید.

رها کردن

  • همیشه هزینه‌های هر اقدامی را بسنجید و ببینید کدام کار منفعت بیشتری دارد. اگر بُرد با شماست، اقدام کنید و به سوی هدف گام بردارید. هیچ چیزی بدون تلاش به دست نمی‌آید.

کار و تلاش ارزشمند است

افراد موفق به این باور مشترک رسیده اند که موفقیت حاصل 99 درصد تلاش و تنها 1 درصد هوش و استعداد است. هوش برنامه‌ریزی نشده به هیچ نتیجه‌ای نخواهد رسید. موفقیت در کار، زندگی، ورزش و هر چیزی نیازمند تلاش و تفکر است.

در مسیر باقی بمانید

گاهی بعد از موفقیت کمی به خودتان استراحت می‌دهید. کمی استراحت اشکالی ندارد اما ممکن است برگشت و از سر گرفتن کارها سخت شود. پس با مشکل بزرگی مواجه می‌شوید و دستاوردهایتان تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

  • بعد از هر استراحتی به سرعت قدم های بعدی را بردارید و اجازه ندهید اعتماد به نفس و پشتکاری که به دست آورده اید، با تنبلی از دست برود.

تسلیم نشوید

هرگز در مسیر رسیدن به اهداف‌تان تسلیم نشوید. در مسیر زندگی شما، موانع زیادی وجود دارد. به خود اجازه‌ی جنگیدن بدهید. عقب‌نشینی کار شما نیست. به خودتان یادآوری کنید برای رسیدن به هدفی مهم قدم در این راه گذاشته‌اید، هدفی که ارزش تحمل سختی‌ها را دارد. پس تسلیم نشوید و به سمت جلو قدم بردارید.

منبع: wikihow

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-05-11 13:22:52
دسته بندی ها