11 راهکار موثر برای این‌که صبح‌ها پرانرژی و سرحال بیدار شوید

24 خرداد 1399 - 6:10
مدیریت زمان - 11 راهکار موثر برای این‌که صبح‌ها پرانرژی و سرحال بیدار شوید
11 راهکار موثر برای این‌که صبح‌ها پرانرژی و سرحال بیدار شوید
امتیاز مطلب: 64%

برای اغلب افراد سحرخیزی و آماده شدن برای رسیدگی به کارهای روزانه چندان لذت‌بخش نیست، اما اشتیاق بیشتر برای بیدار شدن از خواب و استفاده از این زمان فوق‌العاده می‌تواند تاثیر شگرفی روی سلامت ما داشته باشد. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که صبح‌ها زود از خواب بیدار می‌شوند، انرژی مثبت و شادابی بیشتری دارند و زودتر می‌توانند به وزن ایده‌آل برسند. با یوکن همراه باشید.

صبح زود انسان کنترل و تسلط بیشتری روی خود دارد؛ پس صبح می‌تواند زمانِ مناسبی برای ایجاد عادات سالم در ما باشد. عاداتی که روی سلامت بدن، ذهن و روابطمان تاثیر مثبت می‌گذارد. اما چطور می‌توان سحرخیز شد و صبحی سرشار از شادابی و انرژی را تجربه کرد؟

در ادامه مقاله، 11 نکته موثر برای سحرخیزی را معرفی می‌کنیم

1. از شب قبل آمادگی روز آتی را داشته باشید و کارها را به صبح موکول نکنید

شب، پیش از این‌که به رختخواب بروید، لباس‌ها را مرتب کرده و تمام چیزهایی که نیاز دارید را در کیف‌تان بگذارید و حتی غذایی که باید با خود به سرکار ببرید را هم آماده کنید. با این کار، حداقل بخشی از وظایف‌تان را انجام داده‌اید و روز بعدتان را با استرس کمتری شروع می‌کنید.

خواب منظم -استراحت کافی

2. شب‌ها به اندازه‌ی کافی استراحت کنید

توصیه می‌شود 7-8 ساعت خواب شبانه داشته باشید. بدون توجه به ساعت بیدار شدن از خواب، داشتن خواب کافی باعث می‌شود با احساس بهتری بیدار شوید. با این حساب، شب‌ها زود خوابیدن هیچ تاثیری روی کیفیت خواب ندارد. اگر اوایل شب می‌خوابید و صبح ساعت 7:00 بیدار می‌شوید و حالا قصد دارید یک ساعت زودتر از رختخواب بلند شوید و این عادت را در خود نهادینه کنید، به مرور زمان این کار را انجام دهید. اگر شب زودتر از ساعتی که عادت دارید به رختخواب بروید، احتمالا آن‌قدر با خودتان کلنجار می‌روید تا ساعت خواب‌تان فرا برسد. پس باید به مرور این عادت را در خود ایجاد کنید: مثلا هر شب 15 دقیقه زودتر به رختخواب بروید و این روند را  ادامه دهید تا به زمان موردنظرتان برسید.

انرژی- شادابی-گل ها

3. بعد از بیدار شدن، گل‌ها را بو کنید تا شادابی و انرژی بیشتری داشته باشید

بنا بر تحقیقات انجام شده در دانشگاه هاروارد، افرادی که صبح‌ها، وقتی از خواب بیدار می‌شوند، گل و گلدان مقابل چشم‌شان باشد، شادابی و انرژی بیشتری دارند. حتی نگاه کردن به شکوفه‌ی گل‌ها باعث می‌شود اضطراب‌مان کمتر شود و در طول روز، مهربان‌تر و خوش‌منش‌تر باشیم. پس روی اُپن آشپزخانه یا میز کنار تخت‌تان، گلدان بگذارید تا هنگام بیدار شدن به آن نگاه کنید و روز فوق‌العاده‌ای را برای خود رقم زنید.

4. صبح‌ها از فعالیت‌های تنش‌زا خودداری کنید

اگر بعد از بیدار شدن به سرعت تلویزیون را روشن کنید و به سراغ اخبار روز بروید، قطعا روزتان سرشار از اضطراب و تنش خواهد شد. باید محدودیت‌هایی برای فعالیت‌های صبحگاهی خود داشته باشید؛ مثلا حداقل تا نیم ساعت بعد از بیدار شدن، به سراغ اخبار و ایمیل‌ها نروید. به جای چک کردن پیام‌ها و ایمیل‌ها، آهنگ موردعلاقه‌تان را گوش کنید. تحقیقات انجام شده در دانشگاه ناکس نشان می‌دهد، آهنگ‌های شاد تاثیر زیادی روی تقویت انرژی، روحیه و شادابی ما دارد.

زمان بیدارشدن-سحرخیزی-فعالیت روزانه

5. زمان بیدار شدن‌تان را به تعویق نیندازید

گاهی صدای زنگ ساعت زنگدار یا گوشی موبایل‌مان به صدا در می‌آید و آن را به تعویق می‌اندازیم تا کمی بیشتر استراحت کنیم. این روش خوبی نیست. اگر همان بار اول از جا بلند شویم، انرژی و شادابی بیشتری خواهیم داشت. به همین خاطر، توصیه می‌شود ساعت زنگدار را دور از دسترس خود قرار دهید تا امکان به تعویق انداختن آن وجود نداشته باشد.

6. هنگام بیدار شدن کمی آب با لیمو بنوشید

حداقل 7-8 ساعت خواب شبانه دارید و همین خوابیدن باعث کاهش آب بدن می‌شود. کمی لیمو در آب بچکانید و هنگام بیدار شدن بخورید تا آب موردنیاز بدن‌تان تامین شود. البته این نوشیدنی انرژی‌زاست و سبب ایجاد احساس سیری می‌شود. با خوردن صبحگاهی لیمو هیچ تمایلی به خوردن شیرینی‌جات در طول روز نخواهید داشت.

انرژی نور افتاب

7. هنگام بیدار شدن در معرض نور قرار بگیرید

برای تامین روشنایی اتاقی که نورگیر نیست، از چراغ رومیزی استفاده کنید. وقتی بعد از بیدار شدن در معرض روشنایی قرار بگیرید، ترشح هورمون ملاتونین که مرتبط با خواب است متوقف شده و بعد از 15 دقیقه، خواب‌آلودگی صبحگاهی به طور قابل توجهی از بین می‌رود. همچنین گفته می‌شود، برای کاهش علائم افسردگی از نوردرمانی استفاده کنید. لامپ را در جایی قرار دهید که دست‌تان از روی تخت به آن می‌رسد و وقتی در حال مسواک زدن هستید، آن را روشن کنید.

فعالیت-کاهش استرس

8. هنگام بیدار شدن کمی فعالیت داشته باشید

تحقیقات حاکی از آن است، افرادی که هنگام بیدار شدن فعالیت دارند، توانایی بیشتری برای تنظیم برنامه خواب و بیداری روزانه خود خواهند داشت. منظور از فعالیت ورزش‌‌های سخت نیست؛ تنها کافی است 10 دقیقه پیاده روی کنید یا حرکات کششی انجام دهید. این کار باعث افزایش سرعت جریان خون و کاهش احساس خواب‌آلودگی می‌شود.

9. هنگام خوابیدن همه جا را کاملا تاریک کنید

برای این‌که خوابی باکیفیت داشته باشید، اتاق خواب خود را کاملا تاریک کنید. حتی پیشنهاد می‌شود از چشم‌بند استفاده کنید. استفاده از پرده‌های ضخیم برای اتاق خواب هم پیشنهاد دیگری است که باعث بهبود کیفیت خواب‌تان می‌شود.

10. برنامه‌ی منظمی برای ساعت خواب و بیداری داشته باشید

اختصاص دادن ساعتی مشخص برای خواب و بیداری و پایبندی به این برنامه، راه فوق‌العاده‌ای برای متعادل نگهداشتن ساعت شبانه‌روزی بدن است؛ با این کار چرخه منظمی برای خواب‌مان به وجود می‌آوریم که باعث می‌شود دیگر واکنش‌های بدن در ساعات شبانه روز، بهتر انجام بگیرند.

11. محیطی که در آن می‌خوابید را آرام نگه دارید

سروصدای محیط، مثل رفت و آمد خودروها در خیابان، خوابیدن را مشکل می‌کند. دستگاه پخش صدا یا نویز سفید انتخاب مناسبی برای داشتن خواب باکیفیت است. پخش صداهای آرامش‌بخش مانند جریان رودخانه یا روشن نگه‌داشتن مداوم پنکه راه خوبی برای مقابله با صداهای مزاحم اطراف است.

کلام آخر

داشتن برنامه منظم برای ساعات خواب و بیداری و اختصاص دادن 7-8 ساعت برای خواب شبانه، اهمیت زیادی دارد. برای این‌که صبح‌ها با شادابی و انرژی بیشتری از خواب بیدار شوید، نیاز به خواب عمیق و باکیفیت دارید. با به کارگیری 11 مورد فوق، می‌توانید به بهبود کیفیت خواب‌تان کمک کنید.

منبع: womansday

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-08-10 00:41:58
دسته بندی ها