22 راه حل برای این‌که در شب های تابستان خواب خنکی را تجربه کنیم

12 مرداد 1399 - 6:00
مدیریت شخصی - 22 راه حل برای این‌که در شب های تابستان خواب خنکی را تجربه کنیم
22 راه حل برای این‌که در شب های تابستان خواب خنکی را تجربه کنیم
امتیاز مطلب: 78%

خوابیدن در شب‌های گرم تابستان لذت چندانی ندارد، مخصوصا وقتی عرق، ما را به رختخواب می‌چسباند. آیا شما هم فکر می‌کنید تلاش برای خوابیدن در اتاق گرم و ملافه‌های خیس آزاردهنده است؟ تصور کنید در اتاق خواب‌تان کولری وجود ندارد، پس چطور می‌توانیم خواب باکیفیتی در شب‌های تابستان داشته باشیم؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال با یوکن همراه باشید.

گرمای تابستان برای اغلب افراد سخت و طاقت‌فرساست، اما می‌توانیم بدون کولر هم خودمان را خنک کنیم. باید چند نکته را به کار ببندید تا تفاوت بین بی‌خوابی در اتاق گرم و خواب راحت را تجربه کنید.

کولر برای داشتن خواب راحت، عمیق و با کیفیت در فصل تابستان لازم است. این وسیله‌ی حیاتی می‌تواند دمای اتاق را بین 15 تا 21 درجه سانتی‌گراد نگه دارد که بهترین دما برای خواب است. اما اگر کولر در دسترس‌مان نباشد، از خواب راحت بی‌نصیب خواهیم ماند؟ چه راه حلی برای بهتر خوابیدن در فصل تابستان وجود دارد؟

شاید فکر کنید زندگی بدون کولر غیرممکن است، اما یک لحظه پیشینیان خود را به یاد بیاورید که بدون داشتن این وسیله مدرن زندگی می‌کردند. در ادامه مقاله، 20 راه حل را برای خنک ماندن در تابستان معرفی می‌کنیم:

1. از پارچه‌های کتان استفاده کنید

برای خنک ماندن در شب‌های گرم تابستان، از پارچه کتان استفاده کنید که به گردش هر چه بهتر هوا کمک می‌کند. از ملحفه‌های ساتن، ابریشم و پلی‌استر برای شب‌های خنک‌تر استفاده کنید. ملحفه‌های کتان با رنگ‌های روشن یا دیگر پارچه‌های نخی به دلیل امکان عبور هوا برای تهویه و بهبود جریان هوا در اتاق خواب بدون کولر مناسب‌اند.

2. از یخچال یا فریزر استفاده کنید

چند دقیقه قبل از این‌که به رختخواب بروید، ملافه‌هایتان را در یخچال یا فریزر قرار دهید. البته آن را در یک کیسه پلاستیکی بگذارید. این روش باعث نمی‌شود تمام شب خنک بمانید، اما کمک می‌کند زمان کوتاهی از گرما و رطوبت دور شده و به خواب بروید.

3. از کمپرس سرد استفاده کنید

یک کیسه آب گرم در منزل داشته باشید، در زمستان برای گرم شدن از آن استفاده کنید و بدون نزدیک شدن به رادیاتور و بخاری، خودتان را گرم نگه دارید و در تابستان آن را در فریزر بگذارید و با خودتان به رختخواب ببرید تا خنک بمانید. حتی می‌توانید چند دقیقه قبل از خواب آن را روی تشک‌تان بگذارید تا از خنکی تشک لذت ببرید.

4. به سبک مصری‌ها بخوابید

مردم مصر به خوبی می‌دانند چطور باید با گرما مقابله کنند. روشی که به آن «متد مصری» (Egyptian method) می‌گویند، شامل خیس کردن حوله یا ملافه در آب سرد و استفاده از آن به عنوان پتو است. البته ملافه خیس را روی حوله بگذارید تا از خیس شدن تشک جلوگیری شود.

5. لباس گشاد بپوشید

هرچقدر در اتاق خواب لباس‌‌های کم‌تر و آزادتری بپوشید، بهتر است. بهتر است بلوز، شلوار و لباس زیر گشاد و پنبه‌ای بپوشید. البته در مورد تاثیر بدون لباس خوابیدن اختلاف نظرهایی وجود دارد. برخی‌ها می‌گویند این کار به خنک شدن آن‌ها کمک می‌کند، اما عده‌ای معتقدند باعث می‌شود عرق روی پوست‌شان بماند، زیرا لباسی نیست که عرق را جذب کند.

6. به سراغ روش‌های قدیمی بروید

پیشنهاد می‌کنیم کاسه‌ای پر از یخ را جلوی پنکه قرار دهید و برای خودتان کولر بسازید. جریان هوا از روی یخ در حال ذوب شدن می‌گذرد و نسیم خنکی ایجاد می‌کند.

7. جریان هوای متقاطع ایجاد کنید

اگر در اتاق‌تان پنکه دارید، پنکه را در مسیر هوای ورودی پنجره قرار دهید تا جریان بادِ بیرون با جریان هوای پنکه ترکیب شده و باد خنکی به شما برسد. اگر اتاق‌تان خیلی گرم است، پنکه‌های بیشتری در اتاق بگذارید تا جریان هوا از این هم قوی‌تر باشد.

8. نبض‌تان را خنک کنید

طاقت گرما ندارید و می‌خواهید زود خنک شوید؟ کمپرس سرد یا بسته‌های یخ را روی نقاط مختلف نبض‌تان مانند آرنج، زانو، مچ دست، گردن، کشاله ران، مچ پا و پشت زانوها قرار دهید.

9. از فناوری استفاده کنید

در حال حاضر بالش‌های خنک‌کننده در بازار موجود است. این بالش‌ها با فناوری جدید که از طریق چرخه آب خنک می‌شود، می‌تواند ایده خوبی برای خلاص شدن از شر گرما باشد.

10. تنها بخوابید

شاید تنها خوابیدن راه بهتری برای خنک ماندن در شب‌های گرم تابستان باشد. اگر کنار همسرتان بخوابید باعث می‌شود گرمای بدن او دمای محیط را بالا ببرد و رختخواب را به جای گرم و چسبناکی برای خوابیدن تبدیل کند.

11. از تخت ننویی استفاده کنید

تخت‌آویز ننویی یا تخت سفری، از همه طرف باز است و هوا در آن‌ جریان بهتری دارد. این تخت‌ها گزینه‌ی خوبی برای خوابیدن در شب‌های گرم تابستان هستند.

12. آب بیشتری بنوشید

آیا می‌دانید نوشیدن آب قبل از خواب به خنک شدن کمک می‌کند؟

با نوشیدن یک لیوان آب قبل از خواب، آب موردنیاز بدن‌تان را تامین کنید. عرق کردن و خوابیدن در گرمای تابستان، آب بدن‌تان را کم می‌کند، پس آب بدن خود را تامین کنید.

یک لیوان آب قبل ازخواب کافی است، زیرا نوشیدن آب بیشتر مجبورتان می‌کند ساعت 3 صبح برای استفاده از دستشویی بیدار شوید.

13. دوش آب سرد بگیرید

دوش آب سرد باعث خنک شدن بدن می‌شود و تابستان را قابل تحمل‌تر می‌کند. قرار گرفتن زیر آب سرد، درجه حرارت بدن را کاهش می‌دهد و با شستن عرق روی پوست، باعث می‌شود هوای تمیز و تازه را احساس کنید.

14. روی زمین بخوابید

هوای گرم رو به بالا حرکت می‌کند. پس تخت یا تشک خود را با فاصله کمتری از زمین تنظیم کنید تا گرما کمتر اذیت‌تان کند. اگر خانه‌تان همکف است، تشک خود را از روی تخت به زمین بیاورید. اگر در خانه‌ای چندطبقه هستید، تا جایی که می‌شود به طبقات پایین‌تر بروید یا در زیرزمین بخوابید.

15. تمام لامپ‌ها را خاموش کنید

لامپ‌های رشته‌ای گرمای زیادی تولید می‌کنند، البته این قضیه درمورد لامپ‌های کم‌مصرف وجود ندارد. در فصل تابستان، تا ساعت 8 یا 9 شب هوا روشن است و می‌توانید از نور طبیعی استفاده کنید، پس از آن اتاق را با لامپ کمتری روشن نگه دارید یا اصلا هیچ لامپی روشن نکنید.

16. از پرده مرطوب استفاده کنید

پنجره اتاق‌تان را باز کنید و ملحفه‌ای خیس جلوی آن آویزان کنید. وقتی باد خنکی بوزد، اتاق خیلی زود خنک می‌شود. اگر پنجره اتاق‌تان پرده دارد، کافی است پرده را خیس کنید.

17.از اجاق گاز فاصله بگیرید

در تابستان از غذا‌های پختنی و گرم دوری کنید. بهتر است به سراغ غذاهای خنک مثل سالاد بروید. اگر می‌خواهید غذای گرم بخورید، گریل را به جای فر روشن کنید. غذاهای سبک و کم حجم مصرف کنید تا زودتر هضم شوند. حتما می‌دانید، بدن برای هضم یک غذای سنگین مانند کباب، گرمای بیشتری تولید می‌کند تا یک بشقاب میوه و سبزیجات.

18. پاهایتان را خنک نگه دارید

انگشتان پا به دما حساس هستند، زیرا در پایین‌ترین نقطه بدن قرار دارند. پاها را در آب سرد قرار دهید تا به خنک شدن کل بدن‌تان کمک کنید. یک سطل آب کنار تخت بگذارید و در طول شب هر زمان احساس گرما کردید، پاها را در آن قرار دهید.

19. وسایل برقی را از پریز بکشید

تمام وسایل برقی را قطع کنید. وسایل برقی حتی زمانی که خاموش‌اند، هم گرما تولید می‌کنند. پس گرمای خانه را با کشیدن وسایل الکتریکی کاهش دهید.

20. چادر یا پشه بند بزنید

در جایی امن در خانه مانند حیاظ خلوت یا پشت بام، چادر یا پشه‌بند بزنید و خوابی خنک را در گرمای تابستان تجربه کنید. اگر در منطقه‌تان پشه زیادی وجود ندارد بدون پشه‌بند در حیاظ یا پشت بام بخوابید. با این کار از گرمای تابستان دور بوده و خواب راحتی را تجربه خواهید کرد.

21. در فضای بزرگتری بخوابید

سعی کنید کسی کنارتان نباشد و با دست و پای باز بخوابید. با این کار، دمای بدن کاهش یافته و جریان هوا در اطراف بدن‌تان بهتر خواهد بود. خوابیدن به این شکل، مانع عرق کردن‌تان هم می‌شود.

22. از غلات استفاده کنید

برنج و گندم فقط برای خوردن نیستند. غلات می‌تواند شما را در شب‌های گرم تابستان، خنک نگه دارند، تنها کافی است بالش خود را با گندم پر کنید زیرا گندم گرما را کمتر از پنبه جذب می‌کند. حتی می‌توانید یک کیسه پارچه‌ای پر از برنج کنید، آن را محکم ببندید و چند ساعت در فریزر بگذارید. سپس آن را روی بالش خود بگذارید و چند ساعت راحت بخوابید.

منبع: greatist

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-09-06 15:34:28
دسته بندی ها