12 مهارت برای این‌که همه دوست‌تان داشته باشند

5 آبان 1399 - 6:00
مهارت‌های ارتباطی - 12 مهارت برای این‌که همه دوست‌تان داشته باشند
12 مهارت برای این‌که همه دوست‌تان داشته باشند
امتیاز مطلب: 79%

برای دوست‌داشتنی بودن، نیاز به چند مهارت کلیدی دارید تا بتوانید هوش احساسی خود را بهبود دهید. با اطلاع از این مهارت‌ها و اجرای آن‌ها در زندگی شخصی خود می‌توانید به شخصیتی جذاب و دوست‌داشتنی تبدیل شوید و همیشه محبوب و مورد توجه عموم قرار بگیرید.

برای این‌که با این مهارت‌های ارزشمند آشنا شوید، با یوکن همراه باشید.

1. از تاثیر ارتباط چشمی غافل نشوید

هِیدی گرانت هالورسون، نویسنده کتاب «هیچ کس شما را درک نمی‌کند و چه فکری می‌توان به حال آن کرد» می‌گوید: اولین چیزی که افراد می‌خواهند در برخورد با شما بدانند این است که آیا قابل اعتماد هستید؟ دوست داشتن کسی که خیلی قابل اعتماد نیست بسیار سخت خواهد بود.

البته اغلب این تصمیم به طور ناخودآگاه اتخاذ می‌شود و بستگی به این دارد که چگونه بتوانید در انتقال این دو حس تعادل ایجاد کنید: صمیمیت و  شایستگی.

هالورسون گفته:

باید حواستان به حرف‌هایی که می‌شنوید باشد، مردم تمایل دارند صحبت هایشان را بشنوید و برایشان مهم نیست که آن‌چه می‌خواهند را برایشان فراهم کنید یا نه.

احساسات - بروز احساسات - چشم - کاریزما - جذابیت - دوست‌داشتنی بودن

بهترین روش برای نشان دادن این‌که حواس‌تان به طرف مقابل هست یا نه، برقراری تماس چشمی و حفظ آن است. اگر بتوانید حین مکالمه ارتباط چشمی خود را حفظ کنید در واقع به طرف مقابل می‌فهمانید که لایق اعتماد کردن هستید.

باید بدانید، افرادی که به این صورت رفتار می‌کنند از نظر عموم مردم به عنوان انسان‌های باهوش و قابل اعتماد شناخته می‌شوند.

اگر می‌خواهید به شخصیتی دوست‌داشتنی تبدیل شوید، این عادت را در خود به وجود آورید. ایجاد این عادت نیاز به دانش یا مهارت خاصی ندارد، تنها کافی است حین مکالمه با افراد به چشمان آن‌ها خیره شوید و تمام حواس‌تان را به آن‌ها بدهید.

2. همیشه لبخند روی لب داشته باشید

لبخند معجزه می‌کند، هرگز از تاثیر آن غافل نشوید. لبخند به لب داشتن از بهترین روش‌ها برای انتقال احساس صمیمیت و لایق بودن است.

برخی روانشناسان می‌گویند با گفتن لطیفه‌های خنده‌دار و بلند خندیدن به لطیفه دیگران می‌توانید ارتباط بهتری با اطرافیان‌تان برقرار کنید.

خنده - روی گشاده - کاریزما - جذابیت - دوست‌داشتنی بودن

افراد به طور ناخودآگاه آینه رفتاری یکدیگرند و بدون این‌که خودشان متوجه شوند، زبان بدن کسی که با او صحبت می‌کنند را تکرار می‌کنند.

برای این‌که فردی دوست‌داشتنی به نظر برسید، از زبان بدن مثبت استفاده کنید و در نتیجه ببینید مردم چقدر شما را دوست خواهند داشت.

3. هیجان و اشتیاق خود را نمایش دهید

روزالیندا اورپزا، کارشناس رفتار اجتماعی و نویسنده کتاب «در اتاق رئیس آروغ نزنید» در این باره می‌گوید: همراه با لبخند، هیجان ، انرژی و اشتیاق خود را نمایش دهید.

هیجان - اشتیاق - کاریزما - جذابیت - دوست‌داشتنی بودن

او در ادامه می‌گوید: این رفتار نه تنها دیگران را به سمت شما جذب می‌کند، بلکه همین رفتار را در آن‌ها نیز ایجاد می‌کند. بعد از گذشت چند دقیقه، طرف مقابل هم رفتاری پرانرژی و گرم با شما خواهد داشت و این رفتار می‌تواند به بقیه هم سرایت کند.

4. گوشی موبایل خود را کنار بگذارید

آیا خوشتان می‌آید وقتی با کسی صحبت می‌کنید، با موبایل خود بازی کند؟ قطعا نه. پس خودتان هم این کار را انجام ندهید.

گوشی موبایل - کاریزما - جذابیت - دوست‌داشتنی بودن

گوشی خود را در طول صحبت با دیگران کنار بگذارید. با توجه کامل به حرف‌های طرف مقابل‌تان گوش دهید و حواستان را با چیزی مانند موبایل پرت نکنید.

با کنار گذاشتن موبایل در حین مکالمه، صمیمیت و شایستگی خود را به دیگران نشان می‌دهید.

5. محکم و با صمیمیت دست بدهید

تاکنون کسی بی‌حال و بی‌انرژی به شما دست داده است؟ این کار احساس خوبی را انتقال نمی‌دهد و این تصور را به‌وجود می‌آورد که او خیلی اهل معاشرت نیست.

روانشناسان می‌گویند: مردم در اولین ملاقات تصمیم می‌گیرند که آیا طرف مقابل را دوباره ببینند یا نه. یکی از مواردی که در این تصمیم تاثیرگذار است، نحوه دست دادن اوست.

دست دادن - کاریزما - جذابیت - دوست‌داشتنی بودن

در ملاقات با دیگران، سست و بی‌حال دست ندهید و خیلی محکم هم دست طرف مقابل را نفشارید. همیشه تعادل را رعایت کنید تا فردی قابل اعتماد و دوست‌داشتنی به نظر برسید.

6. دیگران را به اسم صدا کنید

در مکالمات خود سعی کنید نام طرف مقابل را به زبان بیاورید، زیرا این کار احساس خوبی به طرف مقابل منتقل می‌کند.

اگر حافظه‌تان ضعیف است و نام افراد را فراموش می‌کنید:

  • برای خود رمزی بگذارید تا از طریق آن بتوانید به سرعت نام طرف مقابل را به یاد بیاورید.
  • هنگام ارتباط با افراد، نام آن‌ها را بارها تکرار کنید.
  • به یک نفر دیگر نام طرف مقابل را بگویید تا احتمال از یاد بردن نام او کم شود.
  • نام طرف مقابل را با توضیح کوتاهی در موبایل خود بنویسید تا در برخورد بعدی پیش زمینه‌ای از ملاقات قبلی داشته باشید.

صدا زدن - اسم - کاریزما - جذابیت - دوست‌داشتنی بودن

در زندگی شخصی و محل کار خیلی مهم است نام افراد را به خاطر بسپارید زیرا این مساله کمک می‌کند روابط مستحکم‌تری با مردم داشته باشید. مطمئن باشید مردم از این‌که ببینند نام‌شان را به خاطر سپرده‌اید خوشحال خواهند شد.

7. شنونده خوبی باشید

گوش دادن - کاریزما - جذابیت - دوست‌داشتنی بودن

در طول مکالمه سعی کنید تمام حواس خود را به طرف مقابل بدهید. قبل از این‌که چیزی بگویید، خوب گوش دهید. شما دو گوش دارید و یک زبان. این یعنی بیشتر از سخن‌گو بودن باید شنونده خوبی باشید.

8. شنونده فعال باشید

تنها کافی نیست به حرف‌های طرف مقابل گوش کنید. افراد دوست‌داشتنی حرف طرف مقابل‌شان را قطع نمی‌کنند و با دقت به حرف‌های او گوش می‌کنند. البته منظورمان این نیست هیچ واکنشی نداشته باشید.

به گفته‌ی روانشناسان، شنیدن، تفسیر کردن، سنجیدن و پاسخ دادن، 4 فاکتور اساسی برای شنونده خوب بودن است.

شنونده فعال - کاریزما - جذابیت - دوست‌داشتنی بودن

پس می‌توانید وقتی جمله‌ای برایتان مبهم است، سوال بپرسید. سنجیدن و ارزیابی کردن بدین معناست که با شواهد موجود، از صحبت‌های طرف مقابل نتیجه‌گیری کنید. در پایان به صحبت‌ها واکنش نشان دهید تا طرف مقابل متوجه شود که صحبت هایش را بدون کم‌وکاست شنیده‌اید.

9. قدردانی از تحسین‌های دیگران را یاد بگیرید

رفتارتان در مقابل تحسین و قدردانی دیگران بسیار سخت است زیرا باید طوری رفتار کنید که خودخواهانه به نظر نرسد. البته خیلی هم خودتان را دست کم نگیرید و به یک «خیلی ممنون، شما هم همین‌طور» اکتقا نکنید زیرا با این کار بی‌لیاقت به نظر می‌رسید.

قدردانی - تحسین - کاریزما - جذابیت - دوست‌داشتنی بودن

بهتر است در پاسخ به قدردانی دیگران از این جملات استفاده کنید: «شما خیلی بهتر از من هستید» یا «خیلی ممنونم، واقعا شنیدن این حرف‌ها لذت‌بخش است.» یا «این نظر لطف شماست» یا «ممنونم، چه تجربه فوق‌العاده‌ای».

10. ضمیر درونی افراد را هدف بگیرید

با چاپلوسی از خصوصیات برتر یک نفر تعریف کنید و ضمیر درونی او را هدف بگیرید. البته در چاپلوسی افراط نکنید زیرا نتیجه عکس خواهید گرفت. وقتی از فردی بیش از لیاقتش تعریف می‌کنید، خودش هم متوجه این مساله می‌شود و چندانش برایش دلچسب نخواهد بود.

ضمیر درونی - کاریزما - جذابیت - دوست‌داشتنی بودن

هالورسون در این‌باره می‌گوید: از روش‌های درست برای تعریف از دیگران استفاده کنید. به گونه‌ای رفتار کنید که طرف مقابل احساس ارزشمند بودن کند. مثلا سوالی در مورد زندگی طرف مقابل بپرسید تا تمام تمرکزش به دست‌آوردهای خود در زندگی معطوف شود و احساس خوبی نسبت به خود پیدا کند.

با این کار، طرف مقابل به شما اعتماد خواهد کرد و از نظر او دوست‌داشتنی خواهید بود.

11. وقتی طرف مقابل حواسش پرت می‌شود، از او بخواهید به صحبت‌هایش ادامه دهد

گاهی افراد در حین حرف زدن حواس‌شان پرت می‌شود و به سمت دیگری توجه نشان می‌دهند. در این موقعیت برای طرف مقابل مهم است بداند آیا شما هم‌چنان به صحبت‌های او گوش خواهید داد یا نه.

حواس پرتی - کاریزما - جذابیت - دوست‌داشتنی بودن

برای این‌که این اطمینان را به او بدهید که به صحبت هایش گوش می‌دادید، از جملاتی مانند «لطفا بقیه حرفت را بزن» یا «آخرین جمله‌ات این بود، میشه بقیه‌اش را تعریف کنی؟» استفاده کنید. با این کار، علاوه بر یادآوری موضوع صحبت، به او اطمینان داده‌اید که شنونده حرف هایش بوده‌اید و در نظر او یک فرد دوست‌داشتنی خواهید بود.

12. معذرت‌خواهی کنید

عذرخواهی - کاریزما - جذابیت - دوست‌داشتنی بودن

صحبت کردن درباره اشتباهات می‌تواند نظر منفی دیگران نسبت به شما را تغییر دهد. وقتی مرتکب اشتباهی شدید بدون هیچ ترسی معذرت‌خواهی کنید. با این کار دیدگاه منفی دیگران نسبت به شما از بین می‌رود. تنها کافی است غرورتان را کنار بگذارید تا به فردی دوست‌داشتنی تبدیل شوید.

منبع: businessinsider

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-10-26 19:38:31
دسته بندی ها