7 راه مقابله با افکار منفی

5 دی 1398 - 12:00
مثبت اندیشی - 7 راه  مقابله با افکار منفی
7 راه مقابله با افکار منفی
امتیاز مطلب: 90%

برای مقابله با افکار منفی باید از نظر ذهنی قدرتمند شویم. بهتر است این واقعیت را بپذیریم که اجتناب از افکار منفی به‌طور کامل امکان‌پذیر نیست. افکار منفی نتیجه ناامنی‌های ما در زندگی است و ما نمی‌توانیم از افکار منفی به‌طور کامل دوری کنیم، اما می‌توانیم یاد بگیریم که به‌طور مؤثر با آنها برخورد کنیم. یوکن شما را در فهم بهتر این مطلب یاری می‌کند.

دلایل وجود افکار منفی در افراد مختلف متفاوت است. برای برخی از مردم به دلیل شکست در گذشته آن‌ها است و برای بعضی دیگر به این دلیل است که آن‌ها در گذشته کاری را که در حال حاضر تصمیم به انجام آن دارند امتحان نکرده‌اند. این به دلیل است که برخی افراد نمی‌توانند از عهده شکست بربیایند، چراکه مسئولیت‌های زیادی را به دوش می‌کشند.

چیزی که پرواضح است، ریشه افکار منفی به اعتماد به نفس ما در طول زندگی مربوط می‌شود. افکار منفی مانند بیماری به بدن شما آسیب می‌رساند و این موضوع می‌تواند شما را بیمار و افسرده کند. اما با تلاش مستمر می‌توانید با آن بجنگید و شادی زندگی خود را بازیابید. در اینجا لیستی از روش‌های مؤثر وجود دارد که می‌تواند به شما در مقابله با افکار منفی کمک کند.

1. علت را مشخص کنید

برای درمان یک بیماری ابتدا باید از علت آن آگاه باشید و این مسئله در مورد این مطلب نیز صدق می‌کند. برای مقابله با افکار منفی باید علت اصلی آن را شناسایی کرد. هر زمانی‌که احساس ناکامی در کاری کردید، فقط آن احساس  را در آن‌جا از بین ببرید. تا زمانی که شانس شکست شما حداقل به کمتر از 50 درصد کاهش پیدا کند این کار را ادامه دهید. وقتی به‌اندازه کافی در انجام کاری مطمئن هستید، ذهن شما از ورود افکار منفی جلوگیری می‌کند.

مقابله با افکار منفی - تشخیص علت

برخی اوقات ما به دلیل تجربیات بد در گذشته‌مان افکار منفی را جذب می‌کنیم. بنابراین با هر فرصتی که به‌دست می‌آورید شروعی تازه داشته باشید و گذشته را به دنبال خود نکشید. در زمان حال زندگی کنید و به آینده متمرکز شوید. شما دیگر از گذشته‌ فاصله گرفته‌اید و با گذشت زمان به تکامل رسیده‌اید. این بار فرد به‌مراتب بهتری هستید که دیگر همان اشتباه را تکرار نمی‌کنید. از تجربیات بد گذشته خود خلاص شوید و شروعی تازه و جدید را تجربه کنید.

2. از افراد منفی فاصله بگیرید

افراد منفی افرادی هستند که می‌توانند برای هر مسئله‌ای، یک مانع و اشکال پیدا کنند. از این نوع افراد دور بمانید، یا حداقل تا حد امکان از آن‌ها فاصله بگیرید. این افراد بدون اطلاع شما می‌توانند بذر افکار منفی را در مغز شما کاشته و در اکثر اوقات می‌خواهند با ذهن ناخودآگاه شما بازی کنند.

این نوع افراد به شما خواهند گفت که شما نمی‌توانید کاری انجام دهید زیرا خودشان نمی‌توانند این کار را انجام دهند. آنها می‌توانند اعتماد به‌نفس شما را دچار لغزش کنند و به نقاط غیرقابل اتکاء شما اشاره کنند. از این ذهنیت دوری کنید، هر فردی با دیگری متفاوت است و اگر در آن شکست بخورد، این بدان معنی نیست که شما نیز در آن کار شکست خواهید خورد.

اینها افرادی هستند که هرگز در زندگی خود موفق نمی‌شوند و اطمینان حاصل می‌کنند که دیگران نیز نخواهند توانست. اگر به 5 دلیل عدم امکان انجام این کار توسط شما اشاره نکردند، به این نوع افراد منفی‌گرا توجه نکنید و 10 دلیل انجام این کار را برایشان ذکر کنید. همیشه با این ذهنیت مقابله کنید و از افتادن ذهن خود در افکار منفی جلوگیری کنید.

3. دست از مقایسه خود با دیگران بکشید

این یک واقعیت است که همه ما خودمان را با افرادی مقایسه می‌کنیم که فکر می‌کنیم که از ما بهتر هستند. وقتی به موفقیت این افراد فکر می‌کنیم افسرده می‌شویم و احساس می‌کنیم بسیار عقب مانده‌ایم؛ هرگز نمی‌توانیم به موقعیتی که اکنون آن‌ها در آن هستند برسیم و این‌که موفقیت برای ما نیست.

باید درک کنیم که همه ما برای خودمان برنامه‌های زمانی متفاوتی داریم. از مقایسه خود با افراد دیگر دست بردارید. باراک اوباما در 47 سالگی رئیس جمهور می‌شود و در 55 سالگی بازنشسته می‌شود، درحالی‌که دونالد ترامپ در سن 70 سالگی شروع می‌کند.

مقابله با افکار منفی - خود را با دیگران مقایسه نکنید

به جای این‌که بر روی موفقیت دیگران متمرکز شوید، روی کار و اهداف خود تمرکز کنید. هرگز از دیگران کپی‌برداری نکنید، از دیگران یاد بگیرید و به کار خود ادامه دهید، زمان موفقیت شما نیز فرا خواهد رسید. از رقابت با رقبای خود احساس حسادت نکنید، از آنها یاد بگیرید. درگیر رقابت سالم باشید که به شما کمک می‌کند تا رشد کرده و به نسخه بهتری از خودتان تبدیل شوید.

4. هرگز از تلاش نترسید

همه ما از امتحان کردن چیزهای جدید می‌ترسیم، زیرا ما ترس از شکست خوردن داریم. بیشتر مردم به‌راحتی سرنوشت خود را می‌پذیرند که موفقیتی برای آنها نیست و هیچ‌وقت نمی‌توانند اتفاق خوبی را در زندگی خود رقم بزنند. این موضوع باعث می‌شود تا فکر کنند در این زندگی نقش مرثری ندارند و وجودشان نفعی برای خود و اطرافیانشان نخواهد داشت.

مردم درک نمی‌کنند که افرادی که اکنون موفق هستند همیشه در این جایگاه حضور نداشته‌اند و از ابتدای راه از این نقطه شروع نکرده‌اند. آنها افرادی درست مانند شما اما جاه‌طلب‌تر هستند، آنها هرگز از رویاهای خود دست برنمی‌دارند، و سخت تلاش می‌کنند تا آن را بسازند.

تأثیر اصلی افکار منفی این است که شما ایده‌های خوبی دارید اما هرگز در ارتباط با پیاده‌سازی آن اقدام نمی‌کنید، زیرا این افکار منفی هرگز به شما اجازه پیشرفت نمی‌دهند. هرگز از تلاش نترسید زیرا وقتی کاری را شروع می‌کنید، نباید انتظار زیادی از خود داشته باشید و از طرفی در آغاز راه چیز زیادی برای از دست دادن وجود ندارد. در چنین وضعیتی تلاش باید تنها گزینه برای شما باشد. به چیزهایی فکر کنید که به آنها افتخار می‌کنید.

5. به افتخاراتی که آفریدید فکر کنید

هر وقت احساس کردید که افکار منفی شما را احاطه کرده است، در مورد تمام اوقات خوب زندگی خود فکر کنید. به‌خصوص زمان‌هایی که به خود افتخار کرده‌اید، زیرا در هنگام تحسین خودتان ابتلا به افسردگی بسیار دشوار است. به زمانی فکر کنید که واقعاً خوشحال بودید، در آن زمان چه کاری انجام داده‌اید. شما نمی‌توانید خوشحال و درعین‌حال افسرده باشید. این فعالیت به شما کمک می‌کند تا ذهنتان را از افکار منفی منحرف کرده و اعتمادبه‌نفس‌تان را تقویت کنید.

مقابله با افکار منفی - فکر به افتخارات

6. با دوستان خود تماس بگیرید

وقتی با افکار منفی سروکار داریم، رایج‌ترین واکنش این است که خود را از جهان بیرونی جدا کنیم. اما اگر واقعا می‌خواهید با افکار منفی مقابله کنید، برعکس آن را انجام دهید.

با دوستان و آشنایان خود تماس بگیرید یا در صورت امکان با بهترین دوستان خود ملاقات کنید. به جای اینکه درباره وضعیت بد خود صحبت کنید، از آنها در مورد خودشان سؤال کنید. اوقات خود را با آنها سپری کرده و از آن لذت ببرید. از مکان مورد علاقه خود در کنار هم دیدن کنید، یک فیلم در کنار یکدیگر تماشا کنید و هم‌چنین وقت خود را صرف یادآوری خاطرات گذشته خود کنید.

این باعث می‌شود ذهن شما تازه بماند و افکار منفی شما محو شود. اکنون شروعی تازه داشته باشید؛ تمام مشکلات خود را از زاویه‌ای دیگر مورد تجزیه‌وتحلیل قرار داده و این بار یک راه‌حل برای آنها پیدا کنید.

7. به خودتان استراحت بدهید

بیشتر اوقات منشأ افکار منفی در مورد یک سناریو یا موقعیت در حال افول است. برخی اوقات وضعیت به آن شکلی که فکر می‌کردیم بد نیست اما با براندازی و سرنگونی کامل آن را بدتر می‌کنیم. اگر می‌خواهید با افکار منفی مقابله کنید، خود را از این همه آشوب دور کنید. به تعطیلات بروید یا فقط یک یا دو روز فکر کردن در مورد آن سناریو را متوقف کنید. درعوض، روی چیزهای دیگر زندگی تمرکز کنید.

وقتی به خودتان وقت می‌دهید، به این نتیجه خواهید رسید که در ابتدا مشکل در این حد بزرگ نبوده است. این شما بودید که آن را با براندازی و ایجاد افکار منفی در ذهن خود بزرگ کردید. این باعث می‌شود که اگر بار دیگر در افکار منفی غرق شدید، بدانید که این اتفاق هیچ کمکی به شما نمی‌کند. وقتی ذهن شما آرام است، هر مشکلی قابل حل است.

 

منبع: pickthebrain

نویسنده مطلب
mohammadmahdi piran - محمدمهدی پیران
نویسنده متن‌های انگیزشی، مثبت، برندینگ و کابردی برای کسانی که تازه قدم به دنیای کسب‌و‌کار گذاشته‌اند

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-01-22 09:54:39
دسته بندی ها