6 عادت غلطی که وجهه شما را در محل کار زیر سوال می‌برد

24 شهریور 1399 - 6:00
رفتار سازمانی - 6 عادت غلطی که وجهه شما را در محل کار زیر سوال می‌برد
6 عادت غلطی که وجهه شما را در محل کار زیر سوال می‌برد
امتیاز مطلب: 60%

مهم نیست چند سالی ‌است مشغول کار شده‌اید؛ زیرا درک این‌که در موقعیت‌های شغلی چگونه باید رفتار کرد، چه حرفی باید زد و چه واکنشی از خود نشان داد، کار مشکلی است. هر محل کاری فضای منحصر به خودش را دارد، حتی اگر همگی مربوط به یک صنعت باشند. ممکن است رفتاری که در محل کار قبلی مناسب محسوب می‌شد، در محل کار فعلی خوشایند نباشد. با یوکن همراه باشید.

بله می‌توانید تمام وظایفی که به شما داده می‌شود را انجام دهید و این مساله در محل کار جدیدتان اهمیت زیادی داشته باشد. اما‌ بخش زیادی از پیشرفت شغلی شما به مهارت‌های ارتباطی و هوش هیجانی‌تان وابسته است. مدیران با کارمندانی ارتباط برقرار می‌کنند که با وجود اندکی ضعف در مهارت‌های شغلی، نگرشی مثبت دارند و با انگیزه، انعطاف پذیری و جلب اعتماد کار می‌کنند.

در ادامه عادات غلطی را معرفی می‌کنیم که می‌تواند به کار شما و وجهه‌ی حرفه‌ای‌تان آسیب بزند.

1. تصویرسازی منفی‌ای از خود دارید

خیلی خوب است که به دیگران اجازه دهید نظر خودشان را در مورد شما بدانند، نه این‌که اطلاعات منفی‌ای که در ذهن‌تان وجود دارند را به آن‌ها انتقال دهید.

نباید برای این‌که فرصتی فراهم کنید شخص مقابل از شما خوشش بیاید و تصور خوبی نسبت به شما پیدا کند، خودتان را پیش او کوچک کنید. پس هرگز از جملاتی مانند «من خیلی باهوش نیستم اما...» یا «چون به تازگی فارغ‌التحصیل شده‌ام تجربه‌ای ندارم» استفاده نکنید.

هیچ لزومی ندارد که ناامنی روانی خود را در محل کارتان نشان دهید. از طرف دیگر، بسیار مهم است که حامی خودتان باشید. منظور این نیست جلوی مدیرتان مدام از عملکرد خود تعریف و تمجید کنید، بلکه باید اجازه دهید عملکردتان خود به چشم بیاید و در زمان مناسب خودتان هم موارد مثبتی را ذکر کنید.

2. محل کارتان را خانه‌ی خود می‌دانید

راحتی در محل‌کار - محیط‌کار راحت - آزادی در اداره - عادت‌های غلط - عادت‌های اشتباه

کارهای زیادی هستند که شاید در خانه انجام دهیم اما قطعا برای محیط کار مناسب نیستند، مانند آرایش کردن، خوردن غذاهای بودار مانند سیر، پوشیدن لباس‌های نامناسب، عشوه‌گری،‌ بیان عقاید مذهبی یا سیاسی، مسخره‌بازی، بی‌محلی به دیگران، غیبت کردن، شوخی‌های نابجا، مست کردن در محل کار و غیره. برخی از این رفتارها خیلی هم بد نیستند اما عاقلانه نیست در محل کار انجام دهید زیرا این رفتارها باعث می‌شود دیدگاه همکاران و مدیران نسبت به شما تغییر کند و تصور کنند کارتان را جدی نمی‌گیرید.

3. تنها با مدیران در ارتباط هستید

باید با تمام اعضای محل کارتان با هر درجه شغلی و جایگاهی، در ارتباط باشید. برخی افراد تنها با کسانی ارتباط برقرار می‌کنند که مرتبه شغلی بالاتری دارند و فکر می‌کنند برای پیشرفت شغل‌شان «مهم‌تر» هستند؛ اما این اشتباه بزرگی است و باید با کسانی که جایگاه پایین‌تری دارند یا حتی با شما هم‌مرتبه‌اند نیز ارتباط داشته باشید.

کسانی که با شما هم‌مرتبه هستند، همان کسانی‌اند که در محل کار مدام با آن‌ها سر و کار دارید. ارتباط با آن‌ها در مواقعی که نیاز به کمک یا راهنمایی دارید یا می‌خواهید کسی باشد که مشکلات کاری شما را درک کند، ضروری است. باید بدانید حتی اگر تمایل به برقراری ارتباط با کسی نداشته باشید، قطعا هر کسی در محل کار ارزش سلام کردن را دارد.

4. روی کمک دیگران حساب نمی‌کنید

تیمی که با آن‌ها کار می‌کنید کنارتان هستند تا به شما کمک کنند و در مقابل شما هم باید به آن‌ها کمک کنید. از این فرصت استفاده کنید و از آن‌ها سوال بپرسید، در مورد پروژه‌هایی که روی آن کار می‌کنید راهنمایی بگیرید.

کمک دیگران - کمک نخواستن - عادت‌های غلط - عادت‌های اشتباه

خیلی مهم است که با افرادی با سنین مختلف ارتباط خوبی برقرار کنید. اگر سن کمتری دارید، بودن در کنار کسی که سن بالاتری از شما داشته باشد و بتوانید به او اعتماد کنید، بسیار ارزشمند است. برای مثال، اگر قصد مطرح کردن مساله مهمی را با رئیس‌تان دارید، راهنمایی یک فرد مسن‌تر می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. اگر شما سن بالاتری دارید، داشتن یک دوست جوان نیز مزیت خواهد بود. مثلا اگر قصد ارائه در یک جلسه کاری را دارید، دوست جوان شما می‌تواند در رفع مشکلات فنی کنارتان باشد.

خیلی از کارمندان مدام نگران مناسب نبودن لباس‌شان در محل کار یا غیررسمی بودن لحن کلام‌شان در ایمیل‌های کاری هستند؛ پس می‌توانید نگرانی‌‌های خود را با همکاران‌تان در میان بگذارید و روی کمک آن‌ها حساب کنید.

5. به جای این‌که سوال بپرسید، خودتان تصور می‌کنید

محیط‌های کاری امروزی به قدری متنوع شده‌اند که اگر سوال نپرسید، به سختی متوجه می‌شوید چه پوششی باید داشته باشید یا چه ساعتی باید در محل کارتان حاضر شوید.

بزرگترین اشتباهی که ممکن است در محل کار مرتکب شوید این است که فکر کنید خودتان همه چیز را می‌دانید.

پس لازم است دقیقا بپرسید در محل کارتان چه قوانینی برای پوشش وجود دارد و صبح‌ها چه ساعتی باید در محل کار حاضر شوید. اگر دچار تردید شدید سوال بپرسید خیلی بهتر است تا این‌که هر روز کاری را اشتباه انجام دهید.

6. بیش از توان‌تان مسئولیت قبول می‌کنید

بار مسؤولیت - مسئولیت زیاد - عادت‌های غلط - عادت‌های اشتباه

خیلی خوب است از جمله افرادی باشید که هر کسی می‌تواند روی کمک شما حساب باز کند، اما اگر بیشتر از توان‌تان مسئولیت قبول کنید، ممکن است نتوانید به هیچ یک از کارها برسید و وظایف‌تان را به درستی انجام دهید. باید روی مهم‌ترین مسئولیتی که در محل کار به عهده‌تان گذاشته شده تمرکز کنید و مسئولیت‌های دیگر را به طور گزینشی بپذیرید.

در مورد اولویت‌بندی کارها نیز با رئیس خود مشورت کنید. شاید مدیرتان از تمام جزئیات کارهایی که در دست انجام دارید مطلع نباشد، پس این وظیفه‌ی شماست که او را در جریان کارها و اولویت‌بندی مسئولیت‌هایتان قرار دهید.

منبع: businessinsider

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-09-14 03:46:24
دسته بندی ها