7 روش صحیح برای اینکه صبح‌مان را با نشاط آغاز کنیم

29 فروردین 1399 - 6:00
سبک زندگی - 7 روش صحیح برای اینکه صبح‌مان را با نشاط آغاز کنیم
7 روش صحیح برای اینکه صبح‌مان را با نشاط آغاز کنیم
امتیاز مطلب: 68%

اغلب اوقات صبح‌ها را با اضطراب از خواب بیدار می‌شویم و عجله می‌کنیم تا به موقع به محل کارمان برسیم. اما این صبح‌های هول هولکی، در نهایت کار دست‌مان می‌دهند و منجر به روز  پراسترس و در نهایت زندگی پر از فشار و استرس خواهد شد. با یوکن همراه باشید تا راه‌هایی پیش پایتان بگذاریم که از این فشار و استرس رها شوید.

یک راه برای خارج شدن از این حالت این است که مقداری خود مراقبتی را به روتین صبح‌گاهی خود اضافه کنید. فقط باید 10 تا 30 دقیقه زودتر در روز از خواب بیدار شوید. در عوض منافع زیادی از قبیل حالت روحی خوب و کاهش اضطراب به دست خواهید آورد.

روزتان را با این 7 برنامه‌ی بی‌نظیر آغاز کنید:

شنبه‌ها برای مراقبه و مدیتیشن است

احتمالاً این را قبلاً تجربه کرده باشید. برای مدتی تنفس خود را کنترل می‌کنیم و به این نوعی از مراقبه می‌گویند. این یکی از قدیمی‌ترین روش‌های مراقبه است.

مراقبه و مدیتیشن

طول مدت: 15 دقیقه

فواید: به توجه و تمرکز شما بهبود می‌بخشد.

تکنیک: روی تخت یا صندلی خود بنشینید. کمرتان را صاف کنید و چشمانتان را ببندید. به آرامی شروع به تنفس عمیق کنید. از قفسه سینه خود نفس نکشید. در عوض از شکم نفس بکشید.

به ریتم نفس کشیدن خود توجه کنید و به آرامی بر روی آن تمرکز کنید و بعد از مدتی با تنفس خود یکی شوید.

یک‌شنبه‌ها برای روانشناسی مثبت است

ذهن ما آدم‌ها پر است از مشکلات و دل‌نگرانی‌های ما. آنقدر به مسائل منفی زندگی توجه می‌کنیم که بسیاری از پیروزی‌ها و نقاط قوت‌مان را فراموش می‌کنیم. روانشناسی مثبت این را درست می‌کند.

روانشناسی مثبت

طول مدت: 15 دقیقه

فواید: نگرشی خوش‌بینانه و قدردان را به وجود می‌آورد.

تکنیک: آخرین بار کی به عقب برگشتید و به خودتان در گذشته فکر کردید؟ حال می‌خواهیم به اتفاق هم به تمام کارهای درستی که شما انجام دادید فکر کنیم.

حال چندین سوال برای کمک به حافظه‌ی شما در نظر گرفتیم. 10 پیروزی کوچک شما در هفته‌ی گذشته کدام‌اند؟ 10 موردی که بابت آن قدردان و سپاسگزار هستید را نام ببرید. 10 چیزی که در زندگی‌تان باعث شادی و نشاط شما می‌شوند را نام ببرید.

دوشنبه‌ها برای ملاحظه با ذهن‌آگاهی است

ذهن ما می‌تواند مثل زندان برای ما عمل کند. او همیشه ما را نگران گذشته‌مان می‌کند و ما را از آینده‌مان می‌ترساند. آگاهی ذهنی، تمرکز ذهن شما را به زمان حال معطوف می‌کند.

ذهن‌آگاهی

مدت زمان: 10 دقیقه

فواید: تمرکز ذهن خود را بر روی زمان حال بگذارید و از اضطراب بیش از حد خودتان را دور نگه دارید.

تکنیک: یک شیء را انتخاب کنید. آن شیء می‌تواند یک گل از باغچه‌ی شما باشد، یا درختی که از پنجره‌تان مشخص است و یا حتی چیزی که روی میز به آن می‌نگرید.

تصور کنید که این شیء را برای بار اول می‌بینید و همه‌چیز را به دقت مشاهده کنید. رنگ‌ها، شکل و شمایل آن، نوری که به آن می‌تابد و از آن منعکس می‌شود. سعی کنید آن را مورد تجزیه و تحلیل و برچسب‌گذاری نکنید، فقط به دقت به آن بنگرید.

سه‌شنبه‌ها برای مطالعه است

ما مجموعه‌ای خلاصه شده از تاثیرپذیری‌های خود هستیم. متاسفانه اغلب این تاثیرپذیری‌ها از کیفیت خوبی برخوردار نیستند؛ نتفلیکس، رسانه‌های اجتماعی و تبلیغاتی که انجام می‌شود. اما خبر خوب این است که می‌توانید به جای این‌ها به مطالعه بپردازید و مرحله‌ی بعدی از رشد خود را به اتمام برسانید.

مطالعه

مدت زمان: 30 دقیقه

فواید: شما را در یادگیری  و پیشرفت در طول عمر خود مورد تشویق قرار می‌دهد.

تکنیک: کتابی را انتخاب کنید که به شما در راه رسیدن به اهدافتان کمک کند. احتمالاً می‌خواهید سیگار کشیدن را ترک کنید و یا بر خجالتی بودن خود غلبه کنید. کتاب‌ها حتی می‌توانند مهارت‌هایی که در مسیر شغلی خود به آن‌ها نیاز دارید را به شما آموزش دهند.

اینترنت جای خوبی برای پیدا کردن این نوع از کتاب‌هایی که شما لازم دارید است. یک راه آسان دیگر برای اینکه بدانید چه کتابی برای شما مناسب است این است که به سادگی از کسی بپرسید که چه کتابی می‌تواند برایتان خوب باشد.

چهارشنبه‌ها برای تصویرسازی ذهنی است

بعضی وقت‌ها آنقدر اهدافمان غیرممکن به نظر می‌آیند که امید خود را از دست می‌دهیم. اینجا تصویرسازی ذهنی به کمک ما می‌آید. زیرا که دیدن، باور کردن را به ارمغان می‌آورد.

تصویرسازی ذهنی

مدت زمان: 10 دقیقه

فواید: اعتماد به نفس و باورهای شما در مورد اهداف زندگی‌تان را به شدت افزایش می‌دهد.

تکنیک:  از اینکه هیچ حواس‌پرتی در زندگی شما وجود نخواهد داشت اطمینان حاصل کنید. چشمان خود را ببندید و چند نفس عمیق بکشید. حال بهتر است نتیجه دلخواه خودتان را متصور شوید. گویی که در رویاهایتان زندگی می‌کنید.

موفقیت خود را به صورت واضح در ذهن خود مرور کنید و آن را زندگی کنید؛ آن را ببینید، لمسش کنید و به صدای آن گوش دهید. سعی کنید در این بخش از خودتان نپرسید که «چگونه آن را بدست خواهید آورد؟»

پنج‌شنبه‌ها روز صبحانه‌ی آگاهی ذهنی است

در جامعه‌ی امروزه‌ی ما که همه‌چیز مانند قطار سریع‌السیر در حال حرکت است، به ندرت پیش می‌آید که ما از وعده‌های غذایی خود لذت کامل ببرید. بیشتر اوقات ما در حین انجام کارهای دیگر بدون اینکه به غذای خود توجه کنیم، شروع به خوردن می‌کنیم. یک صبحانه با هشیاری ذهنی کامل می‌تواند شما را با غذایی که می‌خورید پیوند دهد.

آگاهی ذهنی

مدت زمان: 20 دقیقه

فواید: شما را به تغذیه سالم تشویق می‌کند و در مقابل پرخاشگر شدن از شما مراقبت می‌کند.

تکنیک: همان صبحانه همیشگی خود را داشته باشید اما بدون حواس‌پرتی و با آرامش. غذای خود را با آرامش و کاملاً خودآگاهانه بجوید و از آن لذت ببرید.

به صبحانه‌ی خود نگاه کنید و به بو و طعم آن توجه کنید و آن را پیش خودتان تحسین کنید.  وقتی غذای خود را خوردید و تمام شد، به میزانی که غذا خوردید و حسی که از آن گرفتید توجه کنید.

جمعه‌ها برای رها کردن است

ما معمولاً تجربیات دردناک گذشته‌مان را سرکوب می‌کنیم و یا تلاش می‌کنیم تا از آن فرار کنیم. آن کاری که باید انجام دهیم، یعنی همان رها کردن را نمی‌کنیم. حال وقت آن است که کوله‌بار سنگین گذشته‌ی خودمان را سبک‌تر از قبل کنیم.

رها کردن

طول مدت: 20 دقیقه

فواید: احساس سبکی و صلح درونی به ما دست خواهد داد.

تکنیک: پس از آن که با راحتی کامل نشستید، 10 نفس عمیق بکشید. سپس به مسائلی از گذشته که احساس می‌کنید باید آن را رها کنید، فکر کنید. به سادگی آن عواطف را حس کنید و به خود اجازه دهید تا کاملاً تحت تاثیر آن‌ها باشید. منطق خود را در این جا دخیل نکنید. ( در اینجا قصد نداریم این عواطف را قضاوت کنیم یا آن‌ها را برچسب بزنیم.)

در نهایت، 10 بار دیگر نفس عمیق بکشید. هر بار که نفس خود را به بیرون دهان خود می‌دهید، تصور کنید آن عواطف و احساسات گذشته‌تان هم از بدن‌تان بیرون می‌رود. حالا سبک‌تر شدید؟

تقدیم به شما...

مبارکه! همین الان یکی از بهترین روش زندگی در صبح تقدیم به شما شد و برای انجام این کار هیچ محدودیتی ندارید.

این برنامه را از 7 صبح آغاز کنید و زندگی خود را با لذت تمام شروع کنید.
 

نویسنده مطلب
noorieh razavi sani - نوریه رضوی‌ثانی
نوریه رضوی‌ثانی هستم. مترجم و نویسنده‌ی محتوا. به زمینه‌های مختلف روانشناسی، موفقیت، ادبیات ملل، فیلم و سریال و ماشین‌های آفرود علاقمندم و بصورت جدی پیگیری می‌کنم.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-04-11 15:38:44
دسته بندی ها