10 ایده ساده برای این‌که حال‌تان بهتر شود

3 بهمن 1399 - 11:00
انگیزشی - 10 ایده ساده برای این‌که حال‌تان بهتر شود
10 ایده ساده برای این‌که حال‌تان بهتر شود
امتیاز مطلب: 81%

برای شاد زیستن نیاز به یافتن دلایلی بزرگ برای شادی نیست. گاهی به هر بهانه‌ای می‌توان شاد بود، زیرا بهانه‌های کوچک قدرت بیشتری دارند و آسان‌تر می‌توان به آن‌ها دست یافت. البته همه چیز به نگاه ما بستگی دارد. با کمی خلاقیت می‌توان از تمام اتفاقات ساده روزانه، دلیلی برای شادی پیدا کرد. با یوکن همراه باشید تا 10 ایده‌ی کوچک برای شاد بودن را در اختیارتان قرار دهیم.

1. کارهای فرهنگی انجام دهید

کارهای فرهنگی - حال خوب - خوش حالی - حال بهتر - خوشحالی

در کشور ما، فعالیت‌های فرهنگی از تنوع زیادی برخوردار است. موسسات زیادی در اقلیم ایران مشغول فعالیت هستند که می‌توان به آن‌ها پیوست. آسان‌ترین شکل فعالیت فرهنگی، رفتن به موزه، تئاتر و سینما است. تحقیقات انجام شده روی 50 هزار بزرگسال در نروژ نشان داد کسانی که در فعالیت‌های فرهنگی شرکت می‌کردند، شادتر بودند و علائم افسردگی و اضطراب در آن‌ها کمتر وجود دارد.

تحقیقات انجام شده گویای آن است، مردان بیشتر به سمت فعالیت‌های منفعلانه چون موزه‌گردی، نمایشگاه‌های هنری، کنسرت و تئاتر می‌روند؛ اما زنان از فعالیت‌های فعالانه مانند آواز خواندن، گردش و رقص لذت می‌برند.

2. خاطرات روزانه‌ی خود را ثبت کنید

خاطره - ثبت خاطرات - حال خوب - خوش حالی - حال بهتر - خوشحالی

برای نوشتن خاطرات، منتظر یک اتفاق خاص نباشید، زیرا اتفاقات روزمره هم ارزش ثبت شدن دارند. خاطرات روزانه‌ی خود را روی کاغذ بیاورید و گاهی آن‌ها را مرور کنید. قطعا با گذشت زمان، خواندن خاطرات شیرین و ساده‌ی گذشته برایتان جذاب خواهد بود.

راندا برن در کتاب «معجزه‌ی شکرگزاری»، از خواننده می‌خواهد در یک تمرین 28 روزه، داشته‌های خود را هر روز بنویسد و برای داشتن آن‌ها سپاس‌گزاری کند. همین تمرین ساده نتیجه شگفت‌انگیزی دارد.

3. با یک غریبه مشغول صحبت شوید

صحبت کردن - حال خوب - خوش حالی - حال بهتر - خوشحالی

دانشمندان رفتارشناسی در پژوهشی، به دو گروه از افرادی که روزانه از ترن شیکاگو استفاده می‌کردند، کارت هدیه‌ی 5 دلاری استارباکس دادند. از یک گروه خواسته شد در ازای دریافت کارت هدیه، باید با یکی از افراد غریبه داخل قطار وارد صحبت شوند؛ در حالی‌که چنین شرطی برای گروه دوم وجود نداشت.

گروه اول در ابتدا تصور می‌کردند تنهایی و سکوت لذت‌بخش‌تر است، اما بعد از پایان یافتن آزمایش احساس بهتری نسبت به گروه دوم داشتند.

در تحقیقی مشابه از مشتریان استارباکس خواسته شد در ازای دریافت کارت هدیه‌ی 5 دلاری، با صندوق‌دار وارد گپ و گفت شوند. این پژوهش نیز نتیجه یکسانی داشت و این نتیجه حاصل شد که برقراری ارتباط با دیگران باعث افزایش احساس رضایت و شادی می‌شود.

4. مکالمات‌تان پیرامون موضوعات معنادار باشد

مکالمات معنادار - حال خوب - خوش حالی - حال بهتر - خوشحالی

تا اینجا متوجه شدید یک گفت‌وگوی کوتاه و مثبت چه نتیجه‌ای به دنبال دارد. اگر گفت‌وگوهای ما معنادارتر باشد، احساسمان نیز بهتر خواهد شد.

در تحقیقی، به مدت 4 روز، مکالمات 80 نفر مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد افرادی که زمان کمتری را در تنهایی سپری می‌کردند و زمان بیشتری را به گفت‌وگو با دیگران اختصاص می‌دادند، شادترند.

محققان به این نتیجه رسیدند هر چقدر مکالمات پربارتر باشد، به شادی و احساس بهتر در فرد منجر خواهد شد.

5. به طبیعت بروید

طبیعت - حال خوب - خوش حالی - حال بهتر - خوشحالی

امروزه به دلیل شرایط بد جوی و ترافیک سنگین در شهرهای بزرگ، زندگی در حومه‌ی شهر مزایای زیادی دارد، چرا که حومه‌ی شهر به دلیل آب وهوای بهتر و دور ماندن از هیاهوی شهر، یکی از مقاصد تفریحی در آخر هفته‌هاست.

تحقیقات زیادی نشان می‌دهد زندگی در حومه شهرها و ارتباط داشتن با افراد محلی، باعث ایجاد احساس شادی و افزایش انگیزه می‌شود.

6. به موسیقی غمگین گوش کنید

موسیقی - حال خوب - خوش حالی - حال بهتر - خوشحالی

گوش دادن به آهنگ‌های غمگین باعث زنده شدن احساس در فرد می‌شود. محققان درباره تاثیر آهنگ‌های غمگین، با 722 نفر صحبت کردند، این افراد دلایل زیر را برای گوش دادن به این نوع آهنگ‌ها عنوان کردند:

  • با آهنگ‌های غمگین امکان تخیل و رویاپردازی وجود دارد.
  • باعث پاک‌سازی احساسی می‌شود.
  • حس همدلی ایجاد می‌کند.
  • غمی غیرواقعی و قابل تحمل ایجاد می‌کند.

محققان می‌گویند گوش دادن به موسیقی غمگین تاثیر فوق‌العاده‌ای روی احساس ما دارد و باعث تعادل در احساسات منفی و دست‌یابی به آرامش می‌شود.

7. برای به دست آوردن تجربیات ارزشمند هزینه کنید

تجربه - تجربیات ارزشمند - حال خوب - خوش حالی - حال بهتر - خوشحالی

اغلب دوست داریم برای اشیا و مواد عینی پول خرج کنیم، در واقع ترجیح می‌دهیم چیزی را که می‌بینیم برایش پول خرج کنیم و مطمئن شویم پولمان صرف چیز مهمی شده است.

شاید خیلی از تجربیات زندگی را نتوان با چشم دید اما حتما موقعیت‌هایی را پشت سر گذاشته‌اید که چطور تجربیات‌تان به کمک‌تان آمده‌اند. یادگیری دانش و کسب تجربه باعث می‌شود کیفیت زندگی بهتر شود.

باید بدانید علم توصیه می‌کند تمام پول‌تان را خرج سفر کنید. در مجله‌ی «روانشناسی مثبت»، نتایج پژوهشی به چاپ رسید که احساسات افراد را قبل و بعد از خرید بررسی می‌کرد. نتیجه این تحقیق نشان داد با این‌که برخی‌ها ترجیح می‌دهند پول خود را برای خرید اشیا و موارد عینی خرج کنند اما عده‌ای برای به دست آوردن تجربیات جدید هزینه می‌کنند و آن‌ها احساس بهتری دارند و اغلب شادترند.

8. اهداف کوچک و دست‌یافتنی داشته باشید

اهداف کوچک - حال خوب - خوش حالی - حال بهتر - خوشحالی

حتما این جمله را شنیده اید: اگر کسی را شاد کنید این شادی به خودتان برمی گردد.

از نظر علمی ثابت شده که هرچقدر شفاف‌تر باشید، حال بهتری خواهید داشت.

ملانی راد، پروفسور دانشگاه هیوستون روی دو گروه از افراد آزمایش کرد. از گروه اول خواسته شد یکی از اطرافیان خود را بخندانند و از گروه دوم خواستند یک نفر را خوشحال کنند. گروه اول بعد از آزمایش، نسبت به گروه دوم شادتر بودند و اعتماد به نفس بیشتری پیدا کردند.

برخی افراد به اشتباه فکر می‌کردند اگر برای خود اهداف بزرگتری داشته باشند خوشحال‌تر خواهند بود، اما پروفسور راد معتقد است اگر اهداف کوچکی تعیین کنید که دست‌یافتنی باشند، با انجام آن‌ها احساس خوشحالی بیشتری خواهید داشت تا این‌که اهداف‌تان بزرگ باشد و تلاشی برای رسیدن به آن‌ها نکنید.

9. به اشیای زیبا نگاه کنید

اشیای زیبا - حال خوب - خوش حالی - حال بهتر - خوشحالی

شرکت HTC، تولید کننده گوشی‌های هوشمند این سوال را مطرح کرد: آیا نگاه کردن به اشیای زیبا، باعث شادی می‌شود؟

در این آزمایش، اشیا در سه گروه دسته‌بندی شدند:

  • زیبا،
  • کاربردی،
  • زیبا-کاربردی

و واکنش کاربران مورد بررسی قرار گرفت. نتایج به شرح زیر بود:

اشیای زیبا و کاربردی که به خوبی طراحی شده‌اند، احساسات مثبتی چون آرامش و رضایت را در افراد به وجود می‌آورد و احساسات منفی چون خشم و عصبانیت را تا یک‌سوم کاهش می‌دهند.

اشیای زیبا (نه لزوما کاربردی) احساسات منفی را تا 29 درصد کاهش داده و احساس آرامش و رضایت را در فرد به وجود می‌آورند.

نتایج این آزمایش نشان داد افراد هنگام استفاده از اشیایی که هم زیبا هستند و هم کاربردی، احساس بهتری دارند.

10. میوه و سبزیجات مصرف کنید

میوه - سبزیجات - حال خوب - خوش حالی - حال بهتر - خوشحالی

جمله معروفی است که می‌گوید: عقل سالم در بدن سالم. پس برای این‌که احساس بهتری داشته باشید باید سالم باشید.

تحقیقی 13 روزه روی 405 نفر نشان داد، افرادی که به اندازه کافی میوه و سبزیجات مصرف می‌کنند، کنجکاوتر، خلاق‌تر و احساسات مثبت بیشتری دارند.

 

منبع: fastcompany

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-01-23 01:01:31
دسته بندی ها