می‌خواهید زندگی شادتر و رضایت‌بخش ‌تری داشته باشید؟ منابع شادی خود را گسترش دهید

22 بهمن 1399 - 11:00
مثبت اندیشی - می‌خواهید زندگی شادتر و رضایت‌بخش ‌تری داشته باشید؟ منابع شادی خود را گسترش دهید
می‌خواهید زندگی شادتر و رضایت‌بخش ‌تری داشته باشید؟ منابع شادی خود را گسترش دهید
امتیاز مطلب: 76%

خوشبختی یا بدبختی، نتیجه‌ی رابطه‌ی ذهنی ما با انتظارات و واقعیت‌ها است و بی‌شک، این یک فرآیند درونی است. با یوکن همراه باشید.

به گفته‌ی اپیکتتوس (Epictetus):

بشر، بیشتر از این‌که نگران مشکلات واقعی خود باشد، نگران تصورات خود از این مشکلات واقعی است.

در طولانی مدت، احساس رضایت و شادی در پذیرش واقعیت‌های عینی زندگی، آن‌چه در کنترل شما است و همچنین فکر نکردن به برخی توهمات، خلاصه می‌شود.

آدام اسمیت (Adam Smith) می‌گوید:

به نظر می‌رسد که منبع بزرگ بدبختی و اختلالات زندگی انسان‌ها، در نظر نگرفتن تفاوت بین یک وضعیت دائمی با وضعیت‌های موقتی است.

یادگیری نحوه‌ی تنظیم انتظارات‌تان، می‌تواند رویکرد شما را در زندگی، به کل تغییر دهد.

ویکتور فرانکل (Viktor Frankl)، نویسنده یکی از بهترین و پرفروش‌ترین کتاب‌ها یعنی «بشر در جستجوی معنا» (Man’s Search for Meaning)، می‌گوید که مهم‌ترین ارزش‌های زندگی ما دو نوع هستند. یا تجربی هستند، یعنی برای ما اتفاق می‌افتند، یا نگرشی هستند‌، یعنی واکنش ما در موقعیت‌های دشوار هستند.

زندگی، جریانی متحرک است و همیشه موانعی وجود دارد که ثبات عاطفی ما را به چالش می‌کشد. هیچ‌کس نمی‌تواند از سختی‌های زندگی شانه خالی کند و با آسودگی خاطر زندگی کند، اما با این حال یک سری کارها و طرز فکرهایی وجود دارد که با آن بتوانید همواره به زندگی کردن ادامه دهید و در عین حال از زندگی کمال استفاده را ببرید.

صرف‌نظر از مسیر فعلی‌تان در زندگی، رسیدن به یک زندگی رضایت‌بخش و مفید‌، همیشه ممکن است. هر کسی می‌تواند یاد بگیرد که بیشتر از آن‌چه زندگی خوب و شادی را تضمین می‌کند، عمل کند.

منابع غیرمنتظره‌ی شادی و خوشبختی

تنها راه فرار از دام بدبختی این است که منابع شادی و خوشبختی خود را توسعه داده و منابع بدبختی خود را کاهش دهید.

این ساده است، آن‌قدر روی چیزهایی که شادتان می‌کنند متمرکز نباشید و بیشتر کارهایی انجام دهید که به شما حس زنده بودن منتقل می‌کنند. یاد بگیرید که برای تغییر منابع شادی خود، انعطاف پذیری داشته باشید.

سرمایه‌گذاران در تنوع استادند. چرا که تنوع، یکی از قوانین اصلی سرمایه گذاری است. هیچ وقت همه‌ی تخم ‌مرغ‌های خود را در یک سبد نگذارید. هم‌چنین، در کل اگر برای خودتان کار می‌کنید، نباید تنها بر روی یک جریان درآمد تکیه کنید. این کار اصلا عاقلانه نیست.

در زندگی، همه‌ی ما زمان و انرژی محدودی داریم و چیزهای بی‌اهمیت بسیاری توجه ما را جلب می‌کنند (برای از بین بردن این چیزها، لحظه‌ای درنگ نکنید). سرمایه‌گذاری زمانتان بر روی چیزهایی که شما را شادتر می‌کند، می‌تواند به طور غیر مستقیم به شما کمک کند تا در زندگی خود، دچار بدبختی نشوید.

بسیاری از مردم، منتظرند تا اتفاقی بیافتد یا کسی آنها را خوشحال کند.

در بسیاری از موارد بدبختی، افراد شرایط دشواری را تجربه می‌کنند و به اطرافیان، دنیای خود و زندگی، از دید دیگری نگاه می‌کنند.

و وقتی این اتفاق می‌افتد، آنها همواره در انتظار چیزی یا کسی هستند که خوشحالشان کند. ارزش‌ها و اولویت‌های خود و سبک زندگی‌ای که به دنبالش هستید را بررسی کنید و هم‌چنین عادت‌ها و روتین خود را انتخاب کنید. این چیزها به شما در پیدا کردن شادی‌تان کمک می‌کند.

آرام‌ آرام پیش بروید. می‌توانید هر دفعه‌، ایده‌ای که بیش‌ترین تاثیر را در زندگی‌تان دارد، انتخاب کنید. روی روش‌های جدید فکر کنید و ببینید که برای شما فایده دارند یا نه.

دکتر جیم تیلور (Jim Taylor) توصیه می‌کند که سوالات زیر را با خودتان مطرح کنید

  • چه چیزی در زندگی شما، بیش‌ترین ارزش را دارد؟
  • کدام جنبه‌های زندگی‌تان، اولویت شماست؟
  • در کوتاه‌مدت و بلندمدت (مثلا در ده سال آینده)، چه نوع زندگی‌ای می‌خواهید؟
  • می‌خواهید زندگی‌تان مملو از چه باشد؟ (به عنوان مثال ازدواج، فرزندان ، سفر، سلامت و ورزش، فرهنگ و...)

خبر خوب این است که لازم نیست تنها یک فرد یا یک چیز، دلیل شادی و سعادت شما در زندگی باشد. زمانی که خوشبختی خود را به دستان شخص دیگری می‌سپارید، به آنها وابسته خواهید شد و وقتی که شما را ناامید ‌کنند، احساس افسردگی شدیدی می‌کنید.

عوامل بسیاری بر شادی و خوشبختی ما در زندگی تاثیر می‌گذارند؛ زاویه‌ی دید ما در زندگی، یک زندگی راحت، روابط عالی، ماجراجویی جدید، پی‌گیری اهداف و فعالیت‌های خلاق و معنی‌دار.

برای اینکه بفهمید چه چیزی برای شما بهتر است، یک لیست شخصی از «منابع شادی» خود بنویسید و سپس آن را در برنامه‌ی مورد علاقه‌ی خود ذخیره کنید. سپس، دفعه‌ی بعدی که احساس می‌کنید ناراحتید، فقط کافی است به لیست خود نگاه کنید تا ببینید که گزینه‌های شادی زیادی دارید.

این کار برای ایجاد روابط عمیق‌تر به ما کمک می‌کند، همچنین ایجاد روتین‌های کاری و کارهای شخصی دیگر، به همان میزان مهم است و می‌تواند به شما کمک کند تا در زندگی خود به بدبختی بر نخورید.

حواستان باشد منابع شادی‌ای را در زندگی خود پیدا کنید که به افراد یا چیزهای مختلف وابسته و مرتبط نباشد، چرا که اگر آن فرد یا چیز را از دست بدهیم، شادی خود را نیز از دست داده‌ایم. از تمام منابع شادی در زندگی خود استفاده کنید.

شادی شما، مسئولیت شخصی شما است. شما توانایی کنترل احساسات خود را دارید. اجازه ندهید چیزی یا کسی، سعادت و خوشبختی را از شما بدزدد. زمانی که خوشبختی شما در دستان افراد دیگر باشد، فقط همان افراد مشخص می‌کنند که شما چه زمانی می‌توانید خوشحال باشید.

فعالیت‌های تجربی بیشتری را انتخاب کنید که شما را خوشحال می‌کنند. البته حواستان باشد که این فعالیت‌ها به خوشحالی بلندمدت شما ضرری نرساند.

 

منبع: Medium

نویسنده مطلب
Helia Mahmoodian - هلیا محمودیان
دانشجوی رشته‌ی زبان انگلیسی‌ام، عاشق ادبیات، هنر، روانشناسی و انیمه‌ام. دلم می‌خواد دنیارو دور بزنم.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-02-11 05:43:32
دسته بندی ها