15 ویژگی یک رابطه عاطفی سالم

28 مرداد 1399 - 6:00
مهارت‌های زندگی - 15 ویژگی یک رابطه عاطفی سالم
15 ویژگی یک رابطه عاطفی سالم
امتیاز مطلب: 86%

هیچ رابطه‌ای بی‌عیب و نقص نیست، اما یک رابطه عاطفی سالم همیشه احساس خوبی به شما می‌دهد. برخی‌ها فکر می‌کنند با یافتن نیمه‌ی گمشده‌ی خود، در یک رابطه‌ی سالم و درست قرار گرفته اند، در حالی‌که رابطه عاطفی سالم، خود به خود به‌وجود نمی‌آید، بلکه با تلاش دو طرف رابطه، ساخته می‌شود. با یوکن همراه باشید تا به شما بگوییم یک رابطه عاطفی سالم چه ویژگی‌هایی دارد؟

1. واقعا از همدیگر خوش‌تان می‌آید

علاقه - محبت - عشق - رابطه عاطفی - رابطه سالم - رابطه عاطفی سالم

شاید این ویژگی بدیهی باشد، اما زوج‌های خوشبخت و موفق واقعا از همدیگر خوش‌شان می‌آید. باید این احساس در شما باشد که شریک عاطفی‌تان بهترین دوست شماست، همان کسی که از او خوش‌تان می‌آید، دوستش دارید و می‌خواهید زندگی‌تان را با او قسمت کنید. در یک رابطه‌ی درست و سالم، دو طرف یکدیگر را تشویق می‌کنند که بهترین خودشان باشند.

2. به یکدیگر احترام می‌گذارید

احترام - احترام متقابل - رابطه عاطفی - رابطه سالم - رابطه عاطفی سالم

با احترام متقابل، اعتماد، صداقت، دوستی و صمیمیت به‌دست می‌آید. احترام متقابل از نیازهای اصلی طرفین در رابطه عاطفی است و نباید از آن غافل شوید.

3. دوست دارید خبرهای خوب یا بدتان را اول به «او» بگویید

خبر خوب - زوج های موفق - رابطه عاطفی - رابطه سالم - رابطه عاطفی سالم

فرض کنید در محل کار هستید و خبر ارتقاء شغلی خود را شنیده‌اید. دوست دارید اول از همه به چه کسی خبر دهید؟ قطعا اولین چیزی که به ذهن‌تان می‌رسد این است که به شریک عاطفی‌تان زنگ بزنید. هر اتفاق خوب یا بدی در زندگی‌تان رخ می‌دهد، اول از همه دوست دارید با او درباره‌ی آن مساله صحبت کنید. وقتی کسی به مهم‌ترین فرد زندگی‌تان تبدیل می‌شود، یعنی در یک رابطه‌ی سالم قرار دارید. البته این اتفاق یک‌شبه رخ نمی‌دهد، اما وقتی این اتفاق برایتان بیفتد، زندگی برایتان شیرین خواهد شد.

4. شما را قضاوت نمی‌کند

قضاوت - پیش داوری - رابطه عاطفی - رابطه سالم - رابطه عاطفی سالم

محال است با شریک عاطفی‌تان صادق باشید و او برعکس رفتار کند. وقتی در یک رابطه سالم قرار بگیرید، هرگز احساس نخواهید کرد مورد قضاوت او قرار دارید. هیچ کسی مورد قضاوت واقع شدن، خصوصا از سوی شریک عاطفی‌اش را دوست ندارد. قضاوت کردن باعث دلخوری و احساس حقارت می‌شود که به رابطه آسیب می‌زند و حتی ممکن است باعث از هم پاشیده شدن رابطه شود. اگر طرفین یک رابطه عاطفی بتوانند تفاوت‌های یکدیگر را بپذیرند یا حداقل تحمل کنند، از یک رابطه‌ی شاد و سالم بهره‌مند خواهند شد.

5. دوستان‌تان او را تایید می‌کنند

دوستان - تایید دوستان - رابطه عاطفی - رابطه سالم - رابطه عاطفی سالم

اغلب ما تحت تاثیر اجتماع هستیم. به همین خاطر اگر شریک عاطفی‌مان مورد تایید صمیمی‌ترین دوستان‌مان باشد، این مساله به ما آرامشی می‌دهد که رابطه عاطفی‌مان را در جهت هرچه بهتر پیش خواهد برد. اما چگونه متوجه شویم دوستان ما واقعا از شریک عاطفی‌مان خوششان می‌آید؟ باید ببیند شریک عاطفی‌تان به جمع دوستان شما دعوت می‌شود یا نه؟ حضور شریک عاطفی‌تان، جمع دوستانه را برایتان شادتر و لذت‌بخش‌تر خواهد کرد و کسی هم در حضور او احساس معذب بودن نمی‌کند.

6. شکایت او را نزد دوستان‌تان نمی‌برید

شکایت - گله - رابطه عاطفی - رابطه سالم - رابطه عاطفی سالم

اگر مدام درباره کارها و رفتارهای ناراحت‌کننده شریک عاطفی‌تان با دوستان‌تان صحبت می‌کنید، در یک رابطه عاطفی ناسالم قرار دارید. اما وقتی در یک رابطه درست و سالم قرار بگیرید، هیچ نکته‌ی منفی‌ای در شریک عاطفی‌تان پیدا نمی‌کنید. دوستان صمیمی خوبی و شادی ما را می‌خواهند. وقتی شکایت شریک عاطفی‌تان را به دوستان‌تان نکنید، آن‌ها احساس خوبی به او پیدا می‌کنند و از رابطه‌ی شما حمایت خواهند کرد.

7. به راحتی درباره مسائل جدی صحبت می‌کنید

راحت صحبت کردن - مسائل جدی - رابطه عاطفی - رابطه سالم - رابطه عاطفی سالم

اگر با شریک عاطفی‌تان درباره‌ی مسائل مهم و جدی مانند رابطه جنسی، بچه دار شدن، مذهب یا سیاست صحبت می‌کنید، یعنی پایه‌ی رابطه شما آن‌قدر مقاوم است که آینده‌ی مشترکی با یکدیگر تجسم می‌کنید. گفتگو درباره مسائل جدی، یکی از مهم‌ترین بخش‌های زندگی عاطفی یا زناشویی است. وقتی شما و همسرتان می‌توانید صادقانه و با خلوص نیت درباره هر مساله‌ای با هم گفتگو کنید، پیوند بین‌تان روز به روز مستحکم‌تر خواهد شد. در مقابل، اگر نتوانید درباره مسائل مهم با یکدیگر صحبت کنید، این پرده به زودی تمام ابعاد رابطه‌تان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در بیشتر رابطه‌ها مشکل گفتگو وجود دارد. اما باید بتوانید چنین بحث‌های مهمی را به مسیر درستی هدایت کنید. هنگام صحبت درباره موضوعات حیاتی، با دقت و همدلی به شریک عاطفی‌تان گوش دهید و سعی کنید نقاط قوت او را پیدا کنید.

8. به دنبال تغییر رفتار و منش او نیستید

اصرار بر تغییر رفتار - تغییر رفتار - رابطه عاطفی - رابطه سالم - رابطه عاطفی سالم

در اغلب اوقات همان خصوصیاتی که باعث کشش ما به شریک عاطفی‌مان می‌شود، به مرور زمان می‌تواند ما را از او دلسرد کند. مثلا ممکن است در اوایل آشنایی‌تان عاشق شوخ‌طبعی و تصمیم‌گیری‌های عجولانه او بوده باشید، اما حالا که وارد زندگی مشترک شده‌اید و می‌بینید برای هیچ کاری از قبل برنامه ریزی نمی‌کند، شاکی شده‌اید. وقتی وارد یک رابطه جدی می‌شوید، نباید در ذهن‌تان امیدوار باشید که شریک عاطفی‌تان در آینده سیگار را ترک کند، برای کسب درآمد بیشتر تلاش کند یا لاغرتر شود. باید سعی کنید به خاطر بیاورید که اوایل اشنایی‌تان چه چیزی او را برایتان دوست‌داشتنی کرده بود، نه این‌که مدام به دنبال این باشید که رفتار یا حتی ظاهرش را تغییر دهید.

9. به یکدیگر اعتماد دارید

اعتماد - اعتماد دوطرفه - رابطه عاطفی - رابطه سالم - رابطه عاطفی سالم

اگر در یک رابطه‌ی عاطفی سالم باشید، با حضور شریک عاطفی‌تان در جمعی که جنس مخالف در آن وجود دارد، احساس نگرانی نخواهید کرد. در یک رابطه سالم، دو طرف به یکدیگر اعتماد دارند. اعتماد و احترام متقابل، پایه‌های هر رابطه‌ی سالمی است و بدون آن‌ها هیچ رابطه‌ای دوام نخواهد داشت. شما مطمئنید شریک عاطفی‌تان هرگز به اعتماد شما خیانت نمی‌کند و باعث ناراحتی‌تان نمی‌شود. هیچ رازی برای پنهان کردن از یکدیگر ندارید و همیشه پشت او هستید.

10. می‌دانید حواسش به شماست

حواس - حواس جمعی - رابطه عاطفی - رابطه سالم - رابطه عاطفی سالم

در یک رابطه عاطفی سالم، دو طرف اهمیت زیادی به یکدیگر می‌دهند، زیرا می‌دانند شریک عاطفی‌شان تمام تلاش خود را برای برآورده کردن نیازهای اولیه‌ی آن‌ها (حمایت عاطفی، همراهی و محبت) می‌کند. نیازی ندارید برای پی بردن به انگیزه واقعی شریک عاطفی‌تان تلاش کنید، زیرا رفتار او نمایانگر احساس واقعی او به شماست. اگر مدتی هیچ تماس یا پیامی از او دریافت نکنید، نگران یا ناراحت نمی‌شوید، زیرا از استحکام رابطه‌ی خود اطمینان دارید.

11. هیچ وقت احساس نمی‌کنید در یک جنگ بی‌پایان هستید

زندگی یا جنگ - زندگی مشترک - رابطه عاطفی - رابطه سالم - رابطه عاطفی سالم

در رابطه عاطفی سالم هم بحث و اختلاف نظر وجود دارد، اما همیشه در حال جنگ و دعوا نیستید. یک زوج موفق و بالغ به خوبی می‌دانند بحث و اختلاف نظری که هر لحظه غیر قابل کنترل‌تر می‌شود را چگونه متوقف کنند.

اگر یک زوج به اختلافات خود توجه کنند و به این فکر باشند که بار دیگری که چنین مساله‌ای رخ داد چه واکنشی از خود نشان دهند، پایه‌های رابطه‌شان مستحکم‌‌تر شده و دعواهای مشابه رخ نخواهد داد.

12. ترسی از اختلاف نظر و دعوا ندارید

اختلاف نظر - ترس از دعوا - دعوا - رابطه عاطفی - رابطه سالم - رابطه عاطفی سالم

در یک رابطه عاطفی سالم، دو طرف به این درک رسیده‌اند که گاهی اختلاف نظر وجود دارد و این بدین معنا نیست که رابطه‌شان از هم می‌پاشد. جروبحث در رابطه عاطفی کاملا طبیعی است. اگر دو طرف این توانایی را در خود به وجود آورند که با آرامش ، خونسردی و منطق به شریک عاطفی‌شان گوش دهند و به دنبال حل مساله باشند، به احتمال زیاد می‌توانند مشکل پیش آمده را حل و فصل کنند و به رابطه‌شان ادامه دهند.

13. در کنار هم احساس راحتی می‌کنید

راحتی - احساس راحتی - رابطه عاطفی - رابطه سالم - رابطه عاطفی سالم

وقتی با ظاهری آراسته در یک رستوران شیک با شریک عاطفی‌تان غذا می‌خورید می‌توانید به سادگی با او احساس راحتی کنید، اما کار وقتی سخت می‌شود که قرار باشد با یکدیگر زیر یک سقف بروید. شما آن‌قدر به رابطه عاطفی‌تان اطمینان دارید که حتی بعد از ازدواج، وقتی بعد از یک روز سخت کاری به خانه می‌آیید می‌توانید لباس راحتی بپوشید و در این شرایط هم احساس راحتی کنید.

14. دلتان برایش تنگ می‌شود

دلتنگی - تنگ شدن دل - رابطه عاطفی - رابطه سالم - رابطه عاطفی سالم

در طول روز به شریک عاطفی‌تان فکر می‌کنید و دلتان برایش تنگ می‌شود. وقتی با شما تماس می‌گیرد می‌دانید او هم به شما فکر می‌کرده و دلش برایتان تنگ شده است. وقتی مجبورید به تنهایی به سفر بروید، فکر ندیدن او برای چند روز اذیت‌تان می‌کند و او هم چنین احساسی دارد.

15. تصمیمات مشترک دارید

تصمیم گیری - تصمیمات مشترک - رابطه عاطفی - رابطه سالم - رابطه عاطفی سالم

تصمیم گیری بر عهده یک نفرتان نیست. در یک رابطه عاطفی سالم، دو طرف با هم‌فکری یکدیگر تصمیم می‌گیرند. اگر به جای «من«، «ما» تصمیم می‌گیرد، یعنی توانسته‌اید از زندگی مجردی دست بکشید و وارد یک رابطه مشترک شوید. مثلا به جای این‌که بدون مشورت با طرف مقابل‌تان، برنامه‌ی آخر هفته را خودتان بچینید، از یکدیگر سوال می‌کنید که برای آخر هفته چه برنامه‌ای دارید.

منبع: rd

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-09-08 17:52:13
دسته بندی ها