3 قدم برای کاهش استرس در تعطیلات

29 اسفند 1398 - 6:10
سبک زندگی - 3 قدم برای کاهش استرس در تعطیلات
3 قدم برای کاهش استرس در تعطیلات
امتیاز مطلب: 60%

فصل تعطیلات پیش روی ماست و بسیاری از ما در حال ورود به زمان شلوغی از سال هستیم. من  با اشعار «این شگفت‌انگیزترین زمان سال است» موافقم ... این واقعاً عالی‌ترین زمان از سال است! غذا، خانواده و همه بخش‌های عالی این فصل هستند. با این وجود، اگر مراقب نباشیم، تعطیلات می‌تواند استرس زیادی را وارد زندگی ما کند. با این مقاله یوکن همراه باشید. 

چگونه می‌توانیم مقداری از استرس تعطیلات بکاهیم و تا می‌توانیم واقعاً از اوقات خود در کنار خانواده و دوستان لذت ببریم؟ رویکرد پیش‌نمایش تعطیلات واقعی را امتحان کنید.

قبل از اینکه به شما بگویم پیش نمایش تعطیلات واقع‌بینانه چیست، بگذارید مقدمه‌چینی کنم و توضیح دهم که یک پیش‌نمایش شغلی واقع‌بینانه چیست. پیش‌نمایش شغلی واقع‌گرایانه یا RJP به طور خلاصه، یک روش منابع انسانی است که برای کمک به تنظیم انتظارات از استخدام‌های جدید به کار می‌رود تا آنها از دیدگاه دقیق یا واقع‌بینانه‌ای نسبت به شغل موردنظر خود برخوردار شوند.

RJP این‌گونه کار می‌کند: فردی برای مصاحبه شغلی وارد می‌شود و از همه اتفاقات عالی که در سازمان می‌گذرد برای او توضیح داده می‌شود. بااین‌حال، RJP همچنین شامل برخی از اطلاعات نامطلوب است. مانند این واقعیت که انتظار می‌رود کارمند چهار شب در هفته سفر کند. با درج اطلاعات نامطلوب به همراه اطلاعات مطلوب، نشان داده شده است که RJP ها در کاهش موقعیت‌های استرس‌زا برای استخدام‌های جدید مؤثر هستند.

ممکن است فکر کنید «چرا کسی می‌خواهد اطلاعات نامطلوب را درباره شغلی که درخواست می‌کند بشنود؟» به این دلیل است: عواقب منفی مورد انتظار کمتر از نتایج منفی غیرمنتظره سرکوبگرانه به نظر می‌آیند. به عبارت دیگر:

مردم وقتی نتایجشان از انتظاراتشان کمتر می‌شود احساس بدی می‌کنند و وقتی نتایج آنها از انتظاراتشان فراتر می‌رود احساس فرسودگی می‌کنند.

بنابراین بیایید این مفهوم را در فصل تعطیلات به کار گیریم و پیش‌نمایش تعطیلات واقع‌گرایانه را به خودمان ارائه دهیم. ما معمولاً در مورد تفریحی که در طول تعطیلات داریم زیاد فکر می‌کنیم. اگر دقیق نباشیم، می‌توانیم انتظار غیر واقعی داشته باشیم که همه چیز دقیقاً طبق برنامه ریزی پیش برود. اما هالیوود طی سال‌ها از طریق کلاسیک‌هایی مانند تعطیلات کریسمس National Lampoon، به ما هشدار داده است که تعطیلات همیشه طبق برنامه‌ریزی‌ها پیش نمی‌روند. بعضی اوقات پسر عموی ادی مخزن  آلوده خود را روی چمن شما خالی می‌کند.

به عنوان مثال، در استفاده از پیش‌نمایش تعطیلات واقع‌گرایانه برای زندگی خود، ممکن است انتظار داشته باشم که هر جزئیات کوچکی از مهمانی‌های کریسمس که برای دوستانمان میزبان آن هستیم، طبق برنامه‌ریزی انجام شده پیش برود. اگر با این انتظار غیرواقعی وارد آن بشویم، وقتی همه‌چیز طبق برنامه‌ریزی پیش نرود، کمی ناامید خواهیم شد. این بدان معنی است که انتظارات من برآورده نخواهد شد.

یکی از بزرگ‌ترین دلایل استرس، انتظارات برآورده نشده است.

با استفاده از پیش‌نمایش تعطیلات واقع‌گرایانه، می‌توانم به خودم بگویم که همه‌چیز در این جشن کریسمس کامل نخواهد بود. آیا این دیدگاه بدبینانه است؟ نه. من به‌سادگی انتظاراتم را با آنچه ممکن است در واقعیت رخ دهد هماهنگ می‌کنم. اگر من قبل از شروع مهمانی این امکانات را بپذیرم، می‌توانم بیشتر بدانم که احتمالاً چیزی اشتباه پیش می‌رود، از عملکرد خودم لذت می‌برم راه حل کاهش استرس من این است که انتظاراتم را از قبل تنظیم کنم.

کاهش استرس

بنابراین چگونه می‌توانید پیش نمایش تعطیلات واقع‌گرایانه به خودتان بدهید؟ در زیر سه نکته برای کاهش استرس تعطیلات آورده شده است:

1. به تجارب تعطیلات گذشته به عنوان راهی برای شناسایی عوامل استرس‌زا فکر کنید

شاید نسخه خاص خود برای برنامه‌ریزی تعطیلات را از پسرعموی ادی داشته باشید که هر سال برای شام شب کریسمس می‌آید. شاید این پسرعموی هر سال از پخت‌وپز یا دکوراسیون شما انتقاد کند و احساس ناامیدی یا عصبانیت کند.

احتیاط: هنگام فکر کردن از طریق عوامل استرس‌زا بالقوه، نقطه تعادل را پیدا کنید. اجازه ندهید ذهنتان وحشی شود و سناریوهایی به وجود بیاورید که عملاً هیچ شانسی برای وقوع آن وجود ندارد.

2. انتظارات خود را برای تجربیات تعطیلات امسال تنظیم کنید

به این فکر کنید که آیا تجربیات مشابه امکان وقوع در این فصل تعطیلات را دارند یا خیر؟ آیا آن پسرعموی بدخلق به شام شب کریسمس شما می‌آید؟ دانستن اینکه وی در آنجا خواهد بود و احتمالاً از برخی عناصر مهمانی شما انتقاد خواهد کرد، به شما کمک می‌کند در صورت وقوع این رویداد کمتر ناامید شوید. این بدان معنا نیست که شما فقط نظر را رد می‌کنید.

اما اگر می‌دانید که در حال وقوع است، احتمالاً نظر منفی تأثیر کمتری خواهد داشت. باز هم، ارزش آن را دارد که از قبل تکرار کنید: نتایج منفی مورد انتظار کمتر از نتایج منفی غیرمنتظره شوکه کننده به نظر می‌رسد.

3. این تجربیات را در چشم‌انداز قرار دهید

سرانجام، مربوط به هر یک از تجربیاتی که شما مشخص کردید، از خود بپرسید «آیا این ارزش کار کردن را دارد؟» در حالی که موارد بر حق زیادی برای استرس داشتن وجود دارد، بسیاری از مواردی که ما در مورد آنها استرس داریم از اهمیت بسیارکمی برخوردار هستند. مطمئناً وقایعی در زندگی اتفاق می‌افتد که سخت است بتوان با دیدی مثبت به آنها نگاه کرد.

اما تا حد امکان، سپاسگزار بودن نسبت به آنچه که انجام می‌دهیم این امکان را برای ما فراهم می‌کند که به‌جای احساسات منفی، احساسات مثبت را تجربه کنیم.

در پایان

من طرفدار یک تعطیلات پر از افکار منفی نیستم. درعوض، من پیشنهاد می‌کنم که همه ما انتظارات خود را هرچند اندک هم که شده تنظیم کنیم، به‌طوری‌که وقتی چیزهای به ظاهر بزرگ (که در واقع چندان بزرگ نیست) مطابق برنامه‌ریزی انجام نشدند، فشارهای ناخواسته را به خودمان وارد نکنیم. این یک فصل تعطیل است که پر از عشق و خنده است!

 

منبع: psychologytoda

 

نویسنده مطلب
mohammadmahdi piran - محمدمهدی پیران
نویسنده متن‌های انگیزشی، مثبت، برندینگ و کابردی برای کسانی که تازه قدم به دنیای کسب‌و‌کار گذاشته‌اند

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-03-28 13:11:36
دسته بندی ها