5 عادت روانشناسی که شما را برای سال 2021 آماده می‌کند

11 اسفند 1399 - 11:00
سبک زندگی - 5 عادت روانشناسی که شما را برای سال 2021 آماده می‌کند
5 عادت روانشناسی که شما را برای سال 2021 آماده می‌کند
امتیاز مطلب: 74%

زندگی کردن در این بیماری همه‌گیر، بسیار دشوار است. در سال 2020، بسیاری از مردم دچار احساس ترس، نا امیدی، گیر افتادن و عدم اطمینان به آینده شدند. با یوکن همراه باشید.

هر چقدر هم که سال قبل به شما سخت گذشته باشد، می‌توانید در سال 2021 به دنبال راه‌هایی برای کاهش فشار روانی که در سال قبل تجربه کرده‌اید، باشید.

شما می‌توانید کارهای روتین جدیدی انجام دهید، با خودتان مهربان باشید، فرصت‌ها‌ی ارتباط را دریابید و با وجود دو به ‌شک بودن، زندگی بهتری داشته باشید.

واکنش هر کسی در شرایط استرس‌زا متفاوت است، اما شما می‌توانید با عادات، رفتارها و طرز فکر خاص، به راحتی از مشکلات شخصی و محرک‌های احساسی عبور کنید.

عدم اطمینان می‌تواند ترسناک و گیج‌کننده باشد، اما کنترل اعمال شما، واکنش‌ها و پاسخ‌های شما، می‌تواند شما را به راه درست هدایت کند. اگر در این فکر هستید که چگونه از نظر عاطفی برای ماه‌های بعد آماده شوید، این چند توصیه را مطالعه کنید.

جشن-نشاط

1. روی چیزهایی که می‌توانید برایشان جشن بگیرید، بیشتر تمرکز کنید

ما امسال را دوام آوردیم. توانستیم از پسش بر بیاییم. کمی صبر کنید تا جای پای امسال خشک شود. ببینید؛ شما با وجود عوامل استرس‌زا، عدم قطعیت‌ها، بارهای عاطفی و ماه‌ها انزوا و تنهایی، هنوز که هنوز است سرپا هستید.

چارلز داهیگ (Charles Duhigg)، نویسنده کتاب «نیروی عادت: چرا چنین کارهایی می‌کنیم و چگونه رفتارمان را تغییر دهیم» (The Power of Habit: Why We Do What We Do, and How to Change) می‌گوید:

پیروزی‌های کوچک هم پیروزی به حساب می‌آید و در واقع پله‌های تغییرات بزرگ است.

اکنون زمان خوبی برای بررسی تجربیاتی است که به شما کمک کرد تا امسال را با همه‌ی سختی‌هایش پیش ببرید.

ممکن است واکنشتان به اتفاقات سال گذشته، خیلی خوب نبوده باشد، اما با این حال باز هم توانستید به راهتان ادامه دهید. شما شجاعت خودتان را نشان دادید. پس به کارهای روتین جدیدی باشید تا بتوانید باز هم کارها را از پیش ببرید.

امسال بسیار سخت بود، اما شما توانستید از آن عبور کنید و شک نکنید که در هر کاری عالی هستید. الان بهترین فرصت برای مهربان بودن با خودتان و جشن گرفتن موفقیت‌های بزرگ و کوچکتان است.

به خود تلقین کنید که هر روز به خودتان سخت نگیرید. شاید وقتی فعالیت‌های روزمره‌ی اکنون خود را با گذشته مقایسه می‌کنید، این‌گونه به نظر نرسد، اما فراموش نکنید که توانستید تا اینجا پیش بروید.

حاا خودتان را با جشن گرفتن موفقیت‌های خود، بهتر کنید. اگر هنوز هم سرپا هستید، یعنی حتما چیزی برای جشن گرفتن دارید. برای گذراندن یکی از سخت‌ترین سال‌های تاریخ، به خودتان افتخار کنید.

جشن گرفتن موفقیت‌های کوچک، راهی خوب برای ایجاد اعتماد به نفس، عزت نفس و حس بهتری نسبت به خودتان است.

2. برای خودتان چیزهای کوچکی برنامه‌ریزی کنید تا منتظرشان باشید

زندگی، فقط لحظات بزرگ نیست. اتفاق‌های بزرگ، بسیار نادر اند. زندگی بیشتر خلاصه شده در لحظات بسیار کوچک.

شادی، لذت بردن از چیزهای کوچک زندگی است.

شارون دریپر (Sharon Draper) می‌گوید:

شادی خالص، همان غروب زیبا، خنده‌ی نوزاد و اولین بارش برف است. همین چیزهای کوچکی است که لحظات شاد را می‌سازند، نه وقایع بزرگ. شادی قطره قطره پدید می‌آید و مثل جوی آب جاری نیست.

در سال 2021، نگران نرفتن به تعطیلات، سفر نکردن به کشور‌های خارجی، جشن تولد یا مناسبت‌های بزرگ هر ساله نباشید.

برای گذراندن سالتان، آن هم بدون هیچ بار روانی‌ای، برای هر چیزی که شما را حتی کمی هم خوشحال می‌کند، برنامه ریزی کنید؛ چیزهایی مانند توجه به طلوع و غروب خورشید، قدم زدن در طبیعت، قدردانی از وجود اطرافیانتان، تمرین حضور ذهن و شروع یک پروژه‌ی جذاب و لذت بردن از روند انجامش.

اغلب اوقات، ما چیزهای کوچک زندگی‌مان را به حساب نمی‌آوریم. زندگی همین لحظه‌هاست. تا می‌توانید از آن استفاده کنید و لذت ببرید. گاهی اوقات فرصت‌های کمی که ما به ندرت به آن توجه می‌کنیم، می‌تواند بزرگ‌ترین تاثیر را داشته باشد. هر روز به این چیزها توجه کنید.

3. واقع‌بین باشید و توقعات خود را پایین بیاورید

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، تا پایان سال 2021، بیشتر چیزها به حالت عادی بر می‌گردد. چیزهای خوب، از قبیل اخبار مربوط به واکسن کوید-19 می‌تواند همه چیز را تغییر دهد، اما خب باید واقع‌بین باشیم.

نمی‌شود که فکر کنیم همه چیز به حالت عادی برگشته است. در عوض، بهتر است عادات بهتری را در برنامه‌ی خود ایجاد کنید تا زندگی برایتان آسان‌تر شود.

استفان خان (Stephen Khan)، ویراستار سایت «کانورسِیشِن» (The Conversation) می‌گوید:

پذیرش تردیدهای آینده و در عین حال شناسایی چیزهای تحت کنترل زندگی‌تان، می‌تواند نقطه‌ی شروع خوبی باشد.

وقت خود را صرف مراقبت از خود کنید. به خودتان یادآوری کنید که اگر وقت را از دست دادید و برخی کارها را دیرتر از موعد مقرر انجام دادید، نگران نباشید. بر روی اولویت‌های خود تمرکز کنید و از خودتان توقع بیش از حد نداشته باشید.

زندگی سالم-شاد-نشاط-خانواده-امید -امیدواری

4. در لحظه زندگی کنید

در اغلب موارد، بسیاری از مردم به جای لذت از زمان حال، منتظر شادی آتی هستند. اضطراب و نگرانی از دست باختن خودتان به آینده و حس گرفتار شدن در آن، به این زودی‌ها دست بردار نخواهند بود. همین حالا تصمیم بگیرید که در حال زندگی کنید.

جو دنیلز (Jo Daniels)، استاد ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه بَث (University of Bath)، می‌گوید:

اگر انرژی خود را در حال حاضر نگه دارید و به این که چه راه دور و درازی پیش رو دارید فکر نکنید، همه چیز برایتان آسان‌تر می‌شود.

حالا چگونه در این لحظه زندگی کنید؟ باید حواستان به بدنتان، واکنش‌هایتان و محیط اطرافتان باشد. هر موقعیتی که دارید و هر جایی که هستید، سعی کنید لذت ببرید و متوجه زمان نباشید. احساسات خود را بنویسید. درد، ناامیدی‌هایتان، اهداف نافرجام و تمام شکست‌ها و موفقیت‌های خود را بنویسید.

همچنین می‌توانید به هر کاری که می‌کنید، کاملا توجه داشته باشید. مثلا هنگام راه رفتن، ببینید که دما، باد و انسان‌ها، چگونه از کنار شما عبور می‌کنند.

اکهارت توله (Eckhart Tolle) بیان کرد:

از ته دل بفهمید که حال حاضر، تنها چیزی است که دارید.

اگر نتوانید از حال حاضر لذت ببرید، نه گذشته مهم است و نه آینده.

5. ارتباطات خود را قوی کنید

انسان‌ها موجوداتی اجتماعی هستند. زمانی را برای سپری کردن در کنار خانواده و دوستان خود مشخص کنید. اگر هنوز نمی‌توانید با همکاران و دوستانتان ارتباط فیزیکی برقرار کنید، برنامه‌ریزی کنید تا در یک زمان معین‌ با آنها تماس ویدیویی داشته باشید.

تعامل و گفتگوی مثبت، می‌تواند میزان آکسی توسین (Oxytocin) را که نام دیگر آن هورمون حس خوب است، افزایش دهد. همین باعث می‌شود که هر گونه استرس احساس شده‌، کاهش یابد.

صرف‌ نظر از اوضاع روحی و روانی شما، برقراری ارتباطات باکیفیت با اطرافیان ما، می‌تواند روحیه ما را بهبود ببخشد.

در سال 2021، ارتباطات خود را بهبود بخشید و آنها را قوی‌تر کنید. به والدین، خواهر و برادر و همکاران خود زنگ بزنید و با آنها صحبت کنید. وقتی می‌پرسید «حالت چطور است؟»، حواستان را کاملا به جوابشان جمع کنید و ببینید پاسخشان چیست. بیشتر از حرف زدن، سعی کنید گوش دهید.

با خانواده‌ی خود یا هرکسی که این روزها با او زندگی می‌کنید، به پیاده روی بروید. به دوستان و اعضای خانواده‌تان کتاب، فیلم و پادکست های آرامش‌بخش معرفی کنید.

حتما در برنامه‌ی خود، فعالیت‌های پر جنب و جوش را اضافه کنید. لوری گاتلیب (Lori Gottlieb)، روان‌پزشک و نویسنده‌ی برجسته‌ی «آتلانتیک» (The Atlantic) می‌گوید:

حالا که دیگر سرمان شلوغ نیست، می‌توانیم فعالیت‌های عادی، مثل انجام بازی‌های فکری‌، غذا پختن، تلویزیون دیدن، کتاب خواندن، پیاده‌روی کردن، پازل حل کردن‌، کارهای هنری کردن و زنگ زدن به کسانی که ماه‌هاست از آنها خبری نگرفته‌ایم را انجام دهیم.

تحمل عدم اطمینان هم از آن دسته از چیزهاست که شما می‌توانید آن را بهبود بخشید. شما می‌توانید خودتان را آموزش دهید تا از نظر روانی انعطاف‌پذیرتر شوید. کمی سخت است، اما غیر ممکن نیست و می‌شود انجامش داد.

از همین امروز شروع کنید و موفقیت‌های کوچک خود را جشن بگیرید، چیزهایی که شادتان می‌کند را در برنامه‌ی روتین خود جای دهید، در مورد انتظارات خود واقع‌گرا باشید، حضور ذهن را تمرین کنید و ارتباطات خود را تقویت کنید. سلامتی احساسی و عاطفی شما به همین‌ها بستگی دارد.

 

منبع: Medium

نویسنده مطلب
Helia Mahmoodian - هلیا محمودیان
دانشجوی رشته‌ی زبان انگلیسی‌ام، عاشق ادبیات، هنر، روانشناسی و انیمه‌ام. دلم می‌خواد دنیارو دور بزنم.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-03-27 14:49:53
دسته بندی ها