«گری‌هاوند» فیلمی به سبک تام هنکس

6 خرداد 1400 - 11:00
فیلم و سریال - «گری‌هاوند» فیلمی به سبک تام هنکس
«گری‌هاوند» فیلمی به سبک تام هنکس
امتیاز مطلب: 72%

فیلم «گری‌هاوند» ساخته «آرون اشنایدر»، ترکیبی از ژانرهای جنگی، تاریخی و درام بوده که در سال 2020 منتشر شده است. این فیلم موفق به کسب امتیاز 7.1 در سایت IMDB شده است. این فیلم 91 دقیقه‌ای در ایالت متحده آمریکا و به زبان انگلیسی ساخته شده است. نکته قابل توجه دیدن نام «تام هنکس» به‌عنوان نویسنده در این کار است. این بازیگر که بیشتر با بازی در فیلم‌های جنگی شناخته می‌شود، در این فیلم نیز به‌عنوان بازیگر نقش اول ایفای نقش می‌کند. داستان این فیلم روایتگر ارسال آذوقه، مهمات و سرباز از آمریکا به انگلیس توسط چندین کشتی با هدایت کشتی گری‌هاوند در بحبوحه جنگ جهانی دوم است. این کشتی‌ها در طی این مسیر با حملات زیادی از جانب دشمن روبرو می‌شوند و در اصل هدف فیلم به تصویر کشیدن این حملات و مقاومت کشتی‌ها در مقابل دشمنان است. در این فیلم بازیگرانی مثل: «الیزابت شو» و «استیون گراهام» نقش‌آفرینی کرده‌اند. در ادامه با نقد و بررسی این اثر با یوکن همراه باشید.

داستان فیلم

برای تماشا و دانلود فیلم «گری‌هاوند» دوبله شده، به وب سایت گپ فیلم مراجعه کنید. کاپیتان «ارنست کراوس» وظیفه‌ی هدایت یک کشتی جنگی به نام گری‌هاوند را در زمان جنگ جهانی دوم برعهده دارد. گری‌هاوند مدیریت حفاظت از مواد اولیه و کشتی‌های باری یک کاروان دریایی را که شامل 37 کشتی از متفقین است را بر عهده دارد و بایستی کاروان را به ‌سلامت از آمریکا به مقصد یعنی لیورپول در انگلستان برساند.

کاروان پس از پایان یافتن اسکورت هوایی نیروی ایالات متحده و در میانه‌های اقیانوس اطلس با حمله گسترده‌ی زیردریایی‌های آلمان نازی مواجه می‌شود و کاپیتان کشتی گری‌هاند تلاش می‌کند تا کاروان را از حملات آلمان‌ها مصون نگه دارد.

در طول چندین حمله شبانه‌روزی آلمان‌ها کاپیتان «ارنست کراوس» بدون وقفه در برابر حمله زیردریایی‌ها ایستادگی می‌کند و حتی حاضر به خوردن یا آشامیدن غذا هم نمی‌شود. «کراوس» حتی برای چندین روز به اتاق خوابش نمی‌رود و مداوم عرشه‌ی کشتی گری‌هاوند را برای انجام وظیفه‌ی خود هدایت می‌کند.

قهرمان‌پروری درست فیلم

گری هاوند بدون شک یک فیلم حماسی و البته تاریخی است. این فیلم با نشان دادن قهرمان‌پروری‌های یک کاپیتان کشتی جنگی در دوره نبرد متفقین با آلمان‌های نازی تلاش دارد تا مخاطب خود را وجد آورد.

نقش‌آفرینی تام هنکس

در این میان، بازی خوب تام هنکس در نقش کاپیتان «ارنست کراوس» بسیار ستودنی است. تام هنکس تا پیش از این تجربه نقش‌آفرینی در فیلم‌های «کاپیتان فیلیپ» و «پل جاسوسان» را برعهده داشته و نقش‌هایی مشابه را از خود به نمایش گذاشته است. حال در فیلم گری‌هاوند تام هنکس نقشی مشابه و ترکیبی از آن‌چه در دو فیلم «پل جاسوسان» و «کاپیتان فیلیپ» دیده شده را به نمایش می‌گذارد و برای بار دیگر مخاطب خود را به تحسین وامی‌دارد. نکته‌ی ظریف و جذاب در نقش‌آفرینی تام هنکس این است که نقش کاپیتان «ارنست کراوس» هر چند که به کاراکترهای ایفا شده پیشین وی شبیه است، اما به هیچ وجه کلیشه‌ای و تکراری نیست و این بار نیز تام هنکس توانسته اثر جدیدی را از خود ارائه دهد و برای بار دیگر بتواند در فیلم سینمایی جدید خودش کاملا تحسین‌برانگیز ظاهر شود. در حقیقت تام هنکس توانسته رسالت خود را به‌عنوان یک بازیگر پیشکسوت و کارآمد به‌خوبی ایفا کند و روی روند تماشای فیلم و تجربه مخاطب از دیدن این اثر سینمایی تأثیر شگرفی بگذارد.

نقش‌آفرینی خوب تام هنکس البته تنها نکته مثبت «گری‌هاوند» نیست، این فیلم در زمینه‌ی روایت داستان، القای هیجان به مخاطب و نمایش یک رویداد تاریخی نیز کم‌کاری نکرده و به یک محصول سینمایی کاملا تاثیرگذار تبدیل شده است. نقش تام هنکس هر چند که برای مخاطب تا حدودی آشنا و شبیه به آثار دیگر اوست اما به هیچ وجه باعث خستگی مخاطب و به حاشیه رفتن داستان فیلم نشده است. همین موضوع باعث شده تا در زمان تماشای فیلم مخاطب خسته نشود و در کل مدت زمان پخش فیلم از تماشای آن لذت ببرد.

نکته‌ی دیگر اینکه فیلم گری‌هاوند تلاش کرده که قهرمان‌پروری واقع‌گرایانه‌ای را به تصویر بکشد. این موضوع باعث شده تا فیلم به‌طور کامل از کلیشه‌های امروزی آثار سینمایی دور بماند و با نمایش یک اثر سینمایی قهرمان‌پرورانه و قهرمانانی قابل باور، یک داستان پخته و تأثیرگذار را به مخاطب خود نمایش دهد.

القای حس رضایت از تماشای فیلم به مخاطب

فیلم گری‌هاوند از آن جمله آثاری است که می‌تواند برای بسیاری از مخاطبین لذت‌بخش باشد و در طول تماشای آن کمتر کسی احساس خستگی کند. نمایش چالش‌‌ها و ریتم متناوب و به‌جای فیلم باعث شده تا بسیاری از سکانس‌ها و بخش‌های این اثر ماندگار و تأثیرگذار باشند و به‌طور کامل یک اثر قابل توجه به دنیای سینما تحویل داده شود. علاوه بر این، تمامی خصوصیات ویژه گری‌هاوند باعث شده تا این فیلم سینمایی فاقد تاریخ مصرف باشد و بتوان آن را به‌طور کامل یک اثر ماندگار سینمایی دانست که هر مخاطبی از هر دوره‌ی زمانی می‌تواند از تماشای آن لذت ببرد و احساس کهنه بودن داستان و شاید هم سال ساخت آن را در آینده فراموش کند.

به تصویر کشیدن جزئیات زندگی سربازان و افسران جنگ

در روند نمایش فیلم تلاش شده تا بسیاری از جنبه‌ها و نکات مهم زندگی ارتشی‌ها و سربازان آمریکایی در کشتی‌های جنگی به تصویر کشیده شود؛ شیوه‌ی غذا خوردن، استراحت، زمان آماده‌باش برای حمله، تقسیم وظایف در کشتی همگی از جمله نکاتی هستند که فیلم گری‌هاوند به‌خوبی توانسته در نمایش آن‌ها عملکرد خوبی داشته باشد و به شکلی تأثیرگذار مخاطب را در داستان خودش غرق کند.

استفاده از لوکیشن کشتی در بیشتر دقایق فیلم

نکته جذاب دیگر در مورد «گری‌هاوند» محدود بودن لوکیشین فیلم‌برداری آن به محیط کشتی است. عمده دقایق پخش فیلم در کشتی گری‌هاوند می‌گذرد و مخاطب هیچ چیز به غیر از مکالمه و فعالیت سربازان و فرماندهان ارتش در گری‌هاوند به همراه زاویه‌ی دید آن‌ها از کشتی‌های دیگر و زیر دریایی‌های دشمن نمی‌بیند. با این حال جالب این‌جاست که فیلم توانسته بدون این‌که باعث خستگی ذهن مخاطب خود بشود، داستانی هیجان‌انگیز و سراسر دلهره را روایت کند تا مخاطب حتی برای یک لحظه نیز از تماشای این اثر جذاب چشم برندارد.

گری‌هاوند از آن دست فیلم‌هایی است که در لوکیشنی محدود به یک کشتی جنگی ساخته شده است و با همین محدودیت ویژه تلاش کرده تا قدرت فیلم‌نامه و روند ساخت خود را به مخاطب نشان دهد. فیلم با تأثیر‌گذار‌تر کردن میزانسن در لحظات اوج درگیری میان کشتی‌های جنگی آمریکایی با زیردریایی نازی‌ها تلاش کرده تا به‌خوبی هیجان را به قلب و ذهن مخاطب خود انتقال دهد. از طرف دیگر بازی خوب بازیگران، دیالوگ‌های تأثیرگذار و نحوه‌ی تغییر زاویه دوربین و کات‌های مکرر میان شات‌ها از اتاق‌های مختلف کشتی باعث شده تا فیلم به‌خوبی بتواند آنچه در حال نمایش است را با تاثیرگذاری فراوان به تصویر بکشاند.

موسیقی متن منطبق با حس و حال فیلم

یکی دیگر از نکات مثبت و تأثیر‌گذار گری‌هاوند موسیقی متن آن است. موسیقی متن به‌گونه‌ای بوده که به هیچ وجه سوار بر دیالوگ‌ها یا اتفاقات اصلی فیلم نباشد و در عین حال بتواند تمام آن‌چه فیلم باید از داستان خود می‌گفته را به شکلی تأثیرگذارتر بیان کند. در حقیقت موسیقی نقشی کلیدی در فیلم گری‌هاوند داشته و در جایی درست و به شکلی تأثیرگذار توانسته روند تماشای فیلم را برای مخاطب خود اثربخش و خاص کند.

سرمایه‌گذاری اپل بر روی گری‌هاوند

گری‌هاوند از جمله آثار سینمایی است که با سرمایه‎گذاری شرکت اپل آماده عرضه و پخش شده است. اپل از سال 2017 به‌صورت تدریجی روند سرمایه گذاری روی فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی را آغاز کرد و از اوایل 2018 به‌صورت رسمی اقدام به معرفی سرویس Apple TV Plus کرد. اپل از سال 2018 و پس از آن تا به امروز به شکل جدی روی ساخت محتوای ویدیویی ویژه سرمایه‌گذاری کرده و امروزه تلاش دارد تا با تولید محصولاتی نظیر گری‌هاوند مخاطبین و کاربران بیشتری را به سرویس پخش محتوای ویدیویی خود جذب کند. این شرکت در تلاش است تا با این سرویس و محتوای انحصاری آن با سرویس‌هایی نظیر نتفلیکس و Hulu رقابت کند. در این میان، گری‌هاوند به‌عنوان یکی از جدیدترین و محبوب‌ترین محصولات سرمایه‌گذاری شده توسط اپل توانسته تحسین و تمجید بسیاری از کاربران را به خود جلب کنند. به‌خصوص که این فیلم در دوران شیوع ویروس کرونا آماده پخش و عرضه شد و این موضوع باعث شد تا بسیاری از کاربران دست کم برای یک بار هم که شده آثار تولیدشده با سرمایه‌گذاری اپل را مشاهده کنند. به نظر می‌رسد که شرکت اپل با سرمایه‌گذاری روی فیلم‌ها و سریال‌هایی نظیر گری‌هاوند و See توانسته در طول چند ماه گذشته بسیار قدرتمند عمل کند و حرفی برای گفتن در عرصه‌ی رقابت با شرکت‌های ارائه دهنده سرویس‌های محتوایی مشابه داشته باشد.

گری‌هاوند به‌طور کل از آن دست آثاری است که تماشای آن به‌شدت توصیه می‌شود و می‌توان در طول دیدن آن علاوه بر لذت بردن از یک داستان هیجان‌انگیز، جان‌فشانی‌های سربازان آمریکایی در نیروی دریایی را علیه دشمنان نازی دید و از آن لذت برد. گری‌هاوند اثری است که می‌تواند در کنار سرگرم کردن مخاطب خود به‌خوبی بخشی از تاریخ جنگ جهانی دوم و برخی از چالش‌هایی که متفقین برای پیروزی علیه دشمن نازی داشته‌اند را دید و از طریق آن اطلاعات تاریخی بیشتری دریافت کرد.

برای تماشا و دانلود فیلم سینمایی جدید دوبله/زیرنویس می‌توانید به «گپ فیلم: مرجع دانلود فیلم و سریال» سر بزنید.

نویسنده مطلب
Bahareh Samariha - بهاره ثمریها
من بهاره ثمریها هستم. یه عشق عکاسی که دستی تو نویسندگی هم دارم. عاشق فیلم هستم به ویژه ژانر اجتماعی و ترسناک

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-05-28 03:29:33
دسته بندی ها