14 رفتاری که از شکست رابطه عاطفی خبر می‌دهد

6 آذر 1399 - 11:44
مهارت‌های زندگی - 14 رفتاری که از شکست رابطه عاطفی خبر می‌دهد
14 رفتاری که از شکست رابطه عاطفی خبر می‌دهد
امتیاز مطلب: 61%

وقتی عاشق کسی می‌شویم نمی‌توانیم نشانه‌های رابطه نادرست را ببینیم. نباید فکر کنید عشق زندگی‌تان می‌تواند صفات خطرناک و آزاردهنده داشته باشد و هم‌چنان در آن رابطه بمانید. درست است، هیچ‌کس کامل نیست و انسان‌ها در گذر زمان تغییر می‌کنند و تکامل می‌یابند. برخی مسائل کوچک در رابطه عاطفی قابل تحمل است، اما ممکن است مشکلاتی در رابطه به وجود بیاید که تنها راه رفع آن خاتمه دادن به رابطه و قطع تمام وابستگی‌ها میان دو طرف باشد. با یوکن همراه باشید تا به شما بگوییم چه رفتارهایی را نباید در رابطه عاطفی خود تحمل کنید.

خیلی از رفتارهای غیرقابل تحمل به دلیل عدم اطمینان به خود و تمایل برای اعمال سلطه بر رابطه است. مثلا ممکن است همسرتان مدام شما را متهم به خیانت کند، بدون این‌که خطایی از شما سر زده باشد. درمورد اهداف و ارزش‌هایتان کنایه بزند یا همواره سعی کند شما را متقاعد کند آرزوهایتان دست‌نیافتنی است؛ به خاطر عقده‌ای که در درون خود برای نرسیدن به رویاهایش وجود دارد.

این رفتارهای نامناسب همسرتان می‌تواند با خشونت نیز توام باشد. خشونت خانگی به شکل فیزیکی، عاطفی، روانی یا حتی سوء استفاده جنسی بروز پیدا می‌کند. چه ضرورتی وجود دارد با فردی که برای بالا بردن خود به شما احساس حقارت و بی‌ارزش می‌دهد زندگی کنید؟

در ادامه مقاله، با 14 رفتاری که نباید در رابطه عاطفی خود تحمل کنید آشنا می‌شوید:

1. سوء استفاده کلامی یا عاطفی

در زندگی عاطفی خیلی از ما سوء استفاده عاطفی وجود دارد اما گاهی اصلا متوجه آن نیستیم. سوء استفاده فیزیکی با زخم‌های قابل رویت دیده می‌شوند، اما سوء استفاده عاطفی با رفتارهای کنترل‌کننده و حرف‌های فریب‌کارانه همراه است که باعث می‌شود احساس بدی نسبت به خودتان پیدا کنید. البته ممکن است اصلا متوجه رفتار بد شریک عاطفی‌تان به عنوان سوء استفاده عاطفی نشوید. زیرا معمولا فرد برای کنار آمدن با استرس چنین تجربیاتی از مکانیسم‌های دفاعی روانی مانند انکار و کوچک کردن طرف مقابل استفاده می‌کند.

شاید رفتار فرد سوء استفاده‌گر خیلی عادی به نظر برسد. از جمله این رفتارها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تحقیر فرد در مقابل خانواده، دوستان و همکاران
  • اجبار فرد برای اجازه خواستن قبل از این‌که از خانه بیرون برود.
  • نشان دادن عصبانیت خود بر سر شما، بدون این‌که مقصر خشم او باشید.
  • توهین کردن و استفاده از الفاظ رکیک
  • تهدید شما برای به‌دست گرفتن کنترل

سوء استفاده کلامی - شکست رابطه عاطفی - روابط اشتباه - روابط ناسالم

وقتی در طولانی مدت در معرض سوء استفاده عاطفی قرار بگیرید، به تدریج عزت نفس خود را از دست داده و در معرض افسردگی، بیماری، اضطراب، بی‌هدفی و دوری از خانواده و دوستان قرار خواهید گرفت. نباید خود را سزاوار چنین رفتارهایی بدانید، البته درک موقعیتی که در آن قرار دارید و رها کردن فرد سوءاستفاده‌گر نیاز به زمان زیادی دارد. بهتر است از اورژانس اجتماعی و مشاوره بهزیستی استفاده کنید و عزم خود را برای ترک این رابطه نادرست به کار بگیرید.

2. سوء استفاده فیزیکی

اگر طرف مقابل‌تان از شما سوء استفاده فیزیکی می‌کند، پیدا کردن شجاعت برای ترک رابطه فرآیندی سخت و زمان‌بر است و مسائل اقتصادی نیز می‌تواند به دشواری هر چه بیشتر آن دامن بزند. باید با خودتان مهربان باشید. به این باور برسید که لایق چنین بدرفتاری‌هایی نیستید و باید به این رابطه پایان دهید. وقتی برای ترک رابطه آمادگی پیدا کردید، چند اقدام لازم را انجام دهید تا زودتر به هدف‌تان برسید. این اقدامات شامل موارد زیر می‌شود:

  • جمع آوری مدارک لازم برای اثبات سوء استفاده فیزیکی شریک عاطفی‌تان و ارائه آن به دادگاه
  • داشتن نقشه برای فرار و محل امن برای رفتن به آن‌جا
  • آماده کردن پول نقد، مدارک قانونی، دارو، لباس و...

3. وقتی تمایل به رابطه جنسی ندارید و در مقابل آن توهین و سرزنش می‌شنوید

شکست رابطه عاطفی - روابط اشتباه - روابط ناسالم

باید بدانید تجاوز می‌تواند در روابط غیرخشونت‌آمیزی مانند رابطه زناشویی نیز رخ دهد. در حقیقت رضایت دادن به برقراری رابطه جنسی برای یک بار به معنای رضایت دادن برای همیشه نیست. اگر همسرتان به این دلیل که وظیفه‌تان را انجام می‌دهید، شما را برای برقراری رابطه جنسی تحت فشار می‌گذارد، رابطه‌تان وارد مرحله خشونت شده و به عنوان یک رابطه ناسالم شناخته می‌شود. شما لایق رابطه‌ای بهتر از این هستید و نباید بدون این‌که دلتان بخواهد تن به خواسته‌ی او بدهید.

4. تحقیر کردن وضعیت ظاهری

اگر همسرتان ظاهر، وزن و چهره شما را زیر سوال می‌برد، کار بی‌رحمانه‌ای انجام می‌دهد. شاید سعی می‌کند شما را متقاعد کند قادر به ترک این رابطه نیستید، چون به اندازه کافی دوست‌داشتنی نیستید و برای کسی به اندازه کافی خوب نخواهید بود. این کار بسیار زشتی برای ایجاد کنترل و تسلط روی رابطه است. شما به اندازه کافی زیبایید و افراد زیادی شاهد زیبایی‌تان هستند. نباید با کسی زندگی کنید که زشتی درونی‌اش باعث می‌شود بخواهد طور دیگری فکر کنید.

5. وقتی همسرتان توجهی به نیازهای جنسی شما ندارد

شکست رابطه عاطفی - روابط اشتباه - روابط ناسالم

در رابطه جنسی به نیازهای خود توجه کنید و در موارد زیر نارضایتی خود بروز دهید:

  • اگر همسرتان به این خاطر که ارضای خودش را مهم‌تر می‌داند، هیچ وقتی برای پیش‌نوازی نمی‌گذارد.
  • هیچ توجهی به خواسته‌های جنسی شما ندارد و باعث می‌شود احساس بدی به نیازهای جنسی‌تان پیدا کنید.
  • شما را مجبور به انجام فعالیتی جنسی می‌کند که از آن لذت نمی‌برید.

6. وقتی همسرتان رویاهای شغلی شما را بی‌ارزش می‌داند

داشتن رابطه سالم با کسی که نمی‌خواهد موفقیت شما را ببیند امکان‌پذیر نیست. البته اشکالی ندارد انتقاد سازنده‌ای داشته باشد یا برای بی‌توجهی به رابطه به خاطر مشغله کاری به شما تذکر دهد، اما حسادت، شک به خود، روحیه کنترل‌گر و موارد مشابه باعث می‌شود دست‌آوردهایتان را بی‌ارزش بداند، بلندپروازی‌های شغلی شما را مسخره کند یا به دنبال این باشد که فرصت‌های پیشرفت را نادیده بگیرید، پس زمان آن رسیده که با این مشکل برخورد کنید و از این رابطه اشتباه بیرون بیایید.

به این فکر کنید که چند سال بعد، بعداز تجربه راضی کردن همسری خودخواه که هرگز نمی‌خواست شما موفق‌تر از او باشید، چه احساسی خواهید داشت.

7. رابطه‌تان را از همه پنهان می‌کند

وقتی شما و شریک عاطفی‌تان تصمیم می‌گیربد وارد رابطه‌ای متعهدانه شوید، چه لزومی دارد آن را از بقیه پنهان کنید؟ البته گاهی ممکن است با توجه به شرایط به این نتیجه برسید که رابطه را آشکار نکنید. اما اگر می‌بینید او شما را به عنوان شریک زندگی به دوستان و همکارانش معرفی نمی‌کند، کمی محتاط‌تر باشید.

شکست رابطه عاطفی - روابط اشتباه - روابط ناسالم

اگر خود را متعهد به این رابطه می‌دانید، پس حق شماست که به عنوان شریک زندگی او معرفی شوید. شاید او شما را معطل کرده تا فرد بهتری پیدا کند. حتی ممکن است چندین نفر را در آب‌نمک خوابانده باشد و در این صورت نیاز است رابطه‌تان را پنهان نگه دارد. شاید از رابطه با شما خجالت‌زده است و نمی‌خواهد شما را به کسی نشان دهد.

به دنبال دلیل پنهان بودن خود باشید. باید با کسی وارد رابطه شوید که به شما احترام می‌گذارد و از بودن با شما به خود افتخار می‌کند.

8. اگر همسرتان باعث می‌شود به حافظه و سلامت عقل‌تان شک کنید

چنین شخصیتی در فیلمی شگفت‌انگیز با نام چراغ گازی (Gaslight-1944) با بازی اینگرید برگمن در نقش تازه‌عروس ایفای نقش کرد. همسر برگمن گنج پنهانی را با کمک چراغ گازی اتاق زیر شیروانی جستجو می‌کند. همین کار باعث کم نور شدن دیگر چراغ‌های خانه می‌شود. وقتی زن به کم شدن نور چراغ‌ها اصرار دارد، همسرش او را خیالاتی می‌نامد.

این رفتارها معمولا از سوی شریک عاطفی کنترل‌گر دیده می‌شود. او سعی می‌کند با ایجاد شک و شبهه در برداشت شما از حقیقت، شما را از دوستان و خانواده دور کند. برای مثال، همسر خیانت‌کار ادعای محکم شما را مبنی بر خیانت خود ساختگی می‌داند. یا وقتی چیزی از شما دزدیده است، سعی می‌کند متقاعدتان کند که آن را به کسی داده‌اید. وقتی با حرف هایش آزارتان می‌دهد و شما می‌خواهید با او برخورد کنید، ادعا می‌کند «یک شوخی بود» یا «می‌خواستم جو عوض شود».

به سختی می‌توان از چنین رابطه‌ای بیرون آمد، زیرا او طوری رفتار می‌کند که درباره خودتان به شک بیافتید.

9. وقتی همسرتان سعی می‌کند شما را از دوستان‌تان دور کند

اگر شریک عاطفی‌تان سعی می‌کند شما را از کسانی که با آن‌ها در ارتباط هستید، دور کند زنگ خطری برای شما خواهد بود. توجیهات زیادی برای این کار وجود دارد که هیچ یک قابل قبول نیستند. دلایلی چون کنترل‌گری، حسادت و عدم اطمینان به خود که هنگام ارتباط شما با دیگری در همسرتان به وجود می‌آید؛ تا آن‌جا که بر خوشحالی، روابط و خودمراقبتی شما تاثیر منفی می‌گذارد. همسرتان از این‌که دوستان‌تان این رابطه را ناسالم بدانند، احساس خطر می‌کند. به همین خاطر سعی می‌کند شما را از تمام کسانی که امیدی به این رابطه ندارند، دور کند.

شکست رابطه عاطفی - روابط اشتباه - روابط ناسالم

وقتی شریک زندگی‌تان سعی می‌کند شما را به تملک خود درآورد و از تمام اطرافیان‌تان جدا کند، هرگز به او اعتماد نکنید.

10. وقتی همسرتان مدام شما را به خیانت متهم می‌کند

چرا باید از دوستان‌تان فاصله بگیرید تنها به خاطر شکی که همسرتان به خودش دارد. اگر دوستی شما باعث آزردگی همسرتان می‌شود، به حرف هایش گوش دهید و ببینید رفتارتان چگونه باعث ناراحتی او می‌شود. اما اگر همسرتان بی‌دلیل، مدام اتهام خیانت را با دوستان‌تان مطرح می‌کند، حتما مشکلی در او وجود دارد. باید به او بفهمانید قبل از این‌که وارد رابطه با او شوید دوستانی داشته‌اید و او اجازه ندارد چنین اتهاماتی را بزند. این بدین معنی است که شما انسان چندوجهی و مستقلی هستید که افراد زیادی را به دلایل متفاوتی در زندگی اش دارد.

اگر نتوانید این مشکل را برطرف کنید، برای قطع رابطه با دوستان‌تان تحت فشار همسرتان قرار خواهید گرفت. البته چه او را به خیانت با دوستانش متهم کنید چه نه، او بدون هیچ توجهی به شما به رابطه اش ادامه می‌دهد.

11. اگر حدومرزتان را نگه نمی‌دارد

آیا همسرتان تمام اتفاقاتی که برای شما افتاده است را مسخره می‌کند؟ آیا در حال ترک اعتیاد هستید و همسرتان به شما پیشنهاد مصرف می‌دهد؟ یا در صورت ناراحتی و مخالفت شما، در حضورتان به مصرفش ادامه می‌دهد؟ آیا طوری درمورد روابط قبلی‌اش صحبت می‌کند که کلافه‌تان می‌کند؟ آیا مسائل شخصی شما را با دیگران در میان می‌گذارد؟

شکست رابطه عاطفی - روابط اشتباه - روابط ناسالم

این‌ها مواردی است که نشان می‌دهد همسرتان حدومرز شما را نگه نمی‌دارد. باید ناراحتی خود را به او نشان دهید و به او بفهمانید که با این کارها به رابطه‌تان پایان می‌دهید.

12. اگر خشم و تجربیات شما را بی‌ارزش می‌داند

هرگز فردی را به عنوان شریک زندگی‌تان نپذیرید که مدام سعی می‌کند شما را متقاعد کند تجربیات و خاطرات‌تان بی‌اهمیت هستند. مثلا، زنی می‌خواهد عصبانیت خود را نسبت به شنیدن متلک خیابانی به همسرش نشان دهد اما او در جواب می‌گوید: چیز مهمی نیست، فکر کن ازت تعریف می‌کنند. او با گفته‌ی خود، موضوع را بی‌اهمیت می‌داند اما زن باید او را به جایی برساند که شرایطش را بهتر درک کند.

اگر بحث با او را شروع نکنید و در بی‌خبری بمانید، قابل پیش‌بینی است که در این رابطه آزرده خواهید شد. نباید به همسرتان اجازه دهید خشم و تجربیات شما را بی‌اعتبار و بی‌ارزش بداند.

13. مدام در حرف شما می‌پرد

گفت‌و‌گوی دوطرفه از مهم‌ترین بخش‌های رابطه است. اگر همسرتان مدام در حرف شما می‌پرد، حتی اگر نیت بدی نداشته باشد و تنها به خاطر عادتی ناپسند در او باشد، به او گوش‌زد کنید. بار دیگر که در حرف شما پرید به او بگویید: «دوست داری با هم حرف بزنیم یا می‌خواهی تنهایی صحبت کنی؟»

شکست رابطه عاطفی - روابط اشتباه - روابط ناسالم

14. اگر حرف‌های رکیکی به شما می‌زند

آیا همسرتان روابط قبلی شما را یادآوری می‌کند و حرف‌های رکیکی به شما می‌زند؟ آیا در مورد پوشش لباس‌تان به شما توهین می‌کند؟

این کارها غیرقابل بخشش است و هیچ جایی در رابطه عاشقانه ندارد.

 

منبع: bustle

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-11-27 02:04:36
دسته بندی ها