5 راه برای خوش‌بین ماندن هنگام سختی‌ها

4 فروردین 1400 - 11:00
مهارت‌های زندگی - 5 راه برای خوش‌بین ماندن هنگام سختی‌ها
5 راه برای خوش‌بین ماندن هنگام سختی‌ها
امتیاز مطلب: 68%

همه‌ی ما بارها و بارها با چالش‌ها و سختی‌ها رو به رو می‌شویم، اما واکنش ما به این چالش‌ها باعث می‌شود که دیر یا زود بر آنها غلبه کنیم. معمولا دو نوع نگرش نسبت به چالش‌ها وجود دارد؛ خوش‌بینی یا بدبینی. با یوکن همراه باشید.

در حالی که هرکسی یک نگرش و دیدگاه دارد، توانایی شما در خوش‌بینی در شرایط سخت، بی‌شک بر موفقیت کلی و دیدگاه شما در زندگی، تاثیر می‌گذارد.

خوش‌بینی چگونه روی خوشحالی تأثیر می‌گذارد

اگرچه بیشتر مردم تمایل دارند بر سلامت و ظاهر فیزیکی خود تمرکز کنند، اهمیت سلامت روان نیز اگر بیشتر نباشد، کمتر هم نیست و جزئی از سلامتی شما است، چرا که سلامت روانی‌تان تقریبا بر نحوه‌ی انجام همه چیز در زندگی شما تاثیر می‌گذارد.

معیار واقعی «تناسب روانی» (Mental Fitness)، مقدار خوش‌بینی شما به خودتان و زندگی‌تان است.

برای تناسب روان، باید یاد بگیرید افکار خود را طوری کنترل کنید که درباره‌ی خودتان و موقعیتتان احساس فوق‌العاده‌ای داشته باشید، حالا هرچه می‌خواهد بشود.

بنابراین، در اینجا چند نکته برای خوش‌بین باقی ماندن، غلبه بر چالش‌ها و کسب موفقیت در زندگی آورده شده است.

5 راه برای خوش‌بین ماندن هنگام سختی‌ها

1.    پاسخ‌ها و واکنش‌های خود را کنترل کنید

چند تفاوت اساسی بین واکنش‌های خوش‌بینانه و بدبینانه وجود دارد. اولین تفاوت این است که فرد خوش‌بین، شکست را موقتی می‌بیند، در حالی که فرد بدبین، آن را دائمی می‌بیند.

فرد خوش‌بین، شکست یا بدشانسی را، مثل یک تماس تلفنی یا یک فروش ناموفق، رویدادی موقتی می‌بیند، رویدادی که فقط در همین لحظه اتفاق افتاده و تاثیر خاصی بر آینده‌اش ندارد. از طرف دیگر فرد بدبین، رویدادهای منفی را به عنوان بخشی از زندگی و تقدیر خود می‌بیند.

بنابراین، زمانی که خود را در این وضعیت یافتید، چند لحظه صبر کنید و قبل از اینکه واکنش نشان دهید، روی موقعیت تمرکز کنید. سعی کنید به جای واکنش نشان دادن به چیزی که هیچ کنترلی رویش ندارید، تصور کنید که در قدم بعدی، همه چیز بهتر می‌شود.

اجازه ندهید که یک رویداد منفی، جنبه‌های دیگر زندگی شما و چالش‌های دیگری که با آن رو به رو هستید را تحت‌تاثیر قرار دهد.

2.    آن حادثه را فراموش کنید

تفاوت دیگر بین خوش‌بین و بدبین، این است که فرد خوش‌بین‌، مشکلات خود را جدا از جنبه‌های دیگر زندگی‌اش می‌بیند، در حالی که فرد بدبین، زندگی‌اش را خلاصه در مشکلاتش می‌بیند.

این یعنی وقتی برای فرد خوش‌بین مشکلی پیش می‌آید، او این حادثه را از بقیه‌ی اتفاق‌های زندگی‌اش جدا می‌کند.

یک فرد بدبین، این حادثه‌ی بد را به بقیه‌ی زندگی‌اش اضافه می‌کند. افراد بدبین، نسبت به همه چیز دیدگاه منفی دارند و تا تقی به توقی می‌خورد، درباره‌ی هر چیزی استرس می‌گیرند.

بنابراین، برای این‌که خوش‌بین باقی بمانید، سعی کنید به خودتان یادآوری کنید که فقط چون در یک زمینه شکست خورده‌اید، حالا چه پروژه‌ی کاری باشد چه یک مسأله‌ی شخصی، به این معنی نیست که کل هدفتان از بین رفته باشد. ممکن است فقط لازم باشد برنامه‌ی خود را اصلاح کنید.

حتی یک وقفه ممکن است برایتان در آن لحظه، بزرگ به نظر برسد. اما در واقعیت، شما می‌توانید با یک دیدگاه درست، به سرعت بر آن غلبه کنید. فراموش کردن یک شکست یا حادثه، به شما این امکان را می‌دهد که وقفه‌ها را با موفقیت پشت‌سر بگذارید و به جلو حرکت کنید.

3.    به شکست‌ها و وقفه‌ها به عنوان رویداد‌های موقتی نگاه کنید

به عنوان مثال، اگر برای چیزی برنامه داشتید اما خوب پیش نرفت و اتفاق بدی افتاد، مثلا در زندگی شخصی و کسب و کار، باید به آن، مثل یک انسان خوش‌بین واکنش نشان دهید.

از طرف دیگر، فرد بدبین، نا امیدی را پیش خودش بزرگ می‌کند. چرا که از نظرش شکست یعنی در همه‌ی مراحل زندگی‌اش، مشکل یا نقصی بوده و او از این مسأله بی‌خبر بوده‌ است.

اگر خود را در این موقعیت یافتید، به خودتان یادآوری کنید که شما همیشه می‌توانید تغییری ایجاد کنید و هیچ چیز همیشگی نیست. ذهنیت یک فرد خوش‌بین، همیشه نیمه‌ی پر لیوان است. او همیشه باور دارد که اتفاق بهتری در راه است و همین برایش انگیزه می‌شود.

یک فرد بدبین، تسلیم می‌شود و اجازه می‌دهد که یک شکست، روی بقیه‌ی ابعاد زندگی‌اش نیز تأثیر بگذارد. این نگرش در زندگی شما تاثیر منفی می‌گذارد، آن هم در حالی که فرد خوش‌بین، در هر وضعیتی باانگیزه باقی می‌ماند.

4.    شکست را به خودتان نگیرید

گاهی اوقات، دیدن جنبه‌های مثبت شکست، بسیار دشوار است. یک فرد خوش‌بین، رویدادها را امری بیرونی می‌بیند، در حالی که افراد بدبین، وقایع را به خودشان می‌گیرند. وقتی چیزی اشتباه پیش می‌رود، فرد خوش‌بین به خود می‌گوید که این شکست، نتیجه‌ی عوامل بیرونی است و او کنترلی بر اوضاع نداشته است.

فرد خوش‌بین سعی می‌کند آن وضعیت را به خود نگیرد. با اینکه کسی دلش نمی‌خواهد شکست بخورد، فرد خوش‌بین شکست‌ها را به چشم فرصتی برای یادگیری می‌بیند.

مثلا اگر کسی در ترافیک برای فرد خوش‌بین مشکلی ایجاد کند‌، به جای اینکه عصبانی و ناراحتی شود، به آن اتفاق اهمیتی نمی‌دهد و به خودش می‌گوید «اوه، خب احتمالا امروز برای آن فرد، روز خوبی نبوده است.»

وقتی در ترافیک ماشینی سد راه فرد خوش‌بین می‌شود‌، او به خود می‌گوید که آن فرد حتما قصد شومی داشته است. از طرف دیگر، فرد بدبین همه چیز را به خودش می‌گیرد. اگر پشت ترافیک بماند، طوری واکنش نشان می‌دهد که انگار طرف مقابل از قصد جلویش را گرفته و می‌خواسته ناراحتش کند.

اگر دید وسیع‌تری به مسائل داشته باشید، آرام می‌مانید و در هر وضعیتی، خوش‌بینانه به همه چیز نگاه می‌کنید. در حقیقت، شما حتی می‌توانید هر وضعیت منفی را به یک وضعیت مثبت تبدیل کنید. همین که گذاشتید طرف در ترافیک از شما پیشی بگیرد، ممکن است بتواند سر وقت به اداره‌اش برود یا پروژه‌ای را تحویل دهد.

به یاد داشته باشید که وقفه‌هایی که به ناچار با آنها رو به رو می‌شوید‌، موقتی، خاص و بیرونی هستند. به مشکلات، به عنوان یک رویداد بیرونی و جدا از بقیه‌ی زندگی‌تان نگاه کنید و یادتان باشد که شما کنترلی روی آن نداشتید.

درکل هیچ رویدادی را ثابت، فراگیر یا نشان‌دهنده‌ی صلاحیت شخصی یا ناتوانی شخصی خود نبینید. تصمیم بگیرید که خوش‌بین باشید، مهم نیست چه اتفاقی می‌افتد. ممکن است شما قادر به کنترل وقایع نباشید، اما می‌توانید نحوه‌ی واکنش خود را به آن وقایع کنترل کنید. هرچه زودتر این را یاد بگیرید، خوشحال‌تر خواهید بود.

5.    آرام و هدفمند باقی بمانید

فردی که واقعا خوش‌بین است، در مواجهه با سختی‌های زندگی، هم منطقی است و هم معقول. این فرد، در هر لحظه از زندگی و تحت هر شرایطی، به همه چیز با دید مثبت و خوش‌بینانه نگاه می‌کند.

این‌گونه در هر شرایط بد و خوبی‌، می‌تواند ذهنی آرام، واضح و کاملا تحت کنترل داشته باشد. از آنجا که این فرد آرام‌تر و آگاه‌تر است، می‌تواند شرایط و وقایع را بسیار کارآمدتر تفسیر کند.

بنابراین، وقتی یک فرد خوش‌بین با چالشی رو به رو می‌شود، با آمادگی بیشتری به جنگ آن چالش می‌رود. او همیشه اوضاع را تحت کنترل کامل خود دارد، فعالانه عمل می‌کند و اجازه نمی‌دهد نیروهای بیرونی، قوه‌ی قضاوتش را تضعیف کند.

از طرف دیگر، ممکن است یک فرد بدبین احساساتی شود و برای همین هم هنگام مواجهه با چالش‌ها، همیشه عصبانی، ناراحت و حواس‌پرت باشد. این امر باعث می‌شود آنها نتوانند مشکلات را به خوبی حل کنند، منطقی تصمیم بگیرند و می‌گذارند قوه‌ی قضاوتشان به خاطر عوامل بیرونی، دچار اشتباه شود.‌

اگر احساس شکست می‌کنید یا احساس می‌کنید عصبی هستید، در این شرایط آرامش را تمرین کنید. هرچند گفتنش راحت است و عمل به آن سخت، اما اگر بتوانیم در این شرایط با آرامش کامل و مثبت فکر کنیم، زندگی‌مان تغییر می‌کند.

خوش‌‌بین‌تر شوید

حالا که این پنج قدم را فرا گرفته‌اید، می‌توانید از این ایده‌ها در زندگی روزمره‌ی خود استفاده کنید.

به یاد داشته باشید که این وقفه‌ها موقتی است و هنگامی که مشکلی پیش می‌آید، معمولا به خاطر یک سری عوامل بیرونی است. به خودتان بگویید: «چیزی که درست نمی‌شود را فقط باید تحمل کرد» و سپس برگردید و روی اهدافتان متمرکز شوید.

برای بهبود بیشتر توانایی مثبت فکر کردن و خوش‌بین بودن در هر مرحله‌ از زندگی‌تان، از الگوی «برنامه‌ی توسعه شخصی من» استفاده کنید. با این الگو، می‌توانید موفقیت‌های خود را شناسایی کنید و آنها را بهبود ببخشید، آن هم در حالی که یاد می‌گیرید همه چیز را جلوتر از بقیه در نظر بگیرید و اهداف خود را به طور موثر ارزیابی کنید.

 

منبع: BrianTracy

نویسنده مطلب
Helia Mahmoodian - هلیا محمودیان
دانشجوی رشته‌ی زبان انگلیسی‌ام، عاشق ادبیات، هنر، روانشناسی و انیمه‌ام. دلم می‌خواد دنیارو دور بزنم.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-03-25 03:29:36
دسته بندی ها