عادت به خودگویی مثبت، باعث رسیدن به موفقیت و پیشرفت می‌شود

13 آبان 1397 - 12:00
مثبت اندیشی - عادت به خودگویی مثبت، باعث رسیدن به موفقیت و پیشرفت می‌شود
عادت به خودگویی مثبت، باعث رسیدن به موفقیت و پیشرفت می‌شود
امتیاز مطلب: 95%

خیلی از افراد به‌طور مداوم گفت‌و‌گوهای درونی دارند و همواره ذهن‌شان درگیر مساله‌ای است. آنها تمام روز با خودشان حرف می‌زنند و در بیشتر مواقع این خودگویی‌ها تاثیر منفی روی زندگی‌شان دارد. این افراد به خاطر اشتباهاتی که در گذشته مرتکب شده‌اند دچار اضطراب و ترس درونی نسبت به آینده هستند و مدام در ذهن‌شان درگیری دارند. اگر شما هم همواره ذهن‌تان درگیر است با یوکن همراه باشید.

خودگویی‌های منفی ممکن است امید و آرزو را در این افراد از بین ببرد و تمام تلاش‌هایشان را برای رسیدن به اهدافشان نابود کنند، در مقابل خودگویی مثبت سبب تقویت اعتماد به نفس شده و راه رسیدن به موفقیت را برای او هموار می‌کند.

تمام کارهایی که انجام می‌دهیم، از افکارمان سرچشمه می‌گیرند. اگر بتوانیم طرز تفکر خود را تغییر دهیم، شاهد نتایج بهتری خواهیم بود.

انسان ذاتا به دنبال پیشرفت خود در زمینه‌های مالی، جسمی، معنوی و ارتباطی است. اگر بتوانید تمرین خودگویی مثبت داشته باشید، کارهایتان را بهتر انجام خواهید داد و به نتایج ارزشمندتری هم دست می‌یابید.

در ادامه‌ی مقاله، 7 مرحله‌ی خودگویی مثبت را معرفی می‌کنیم. با استفاده از این مراحل می‌توانید به گفت‌وگوهای درونی منفی پایان دهید و افکار مثبت را جایگزین آنها کنید.

خودگویی‌های منفی را حذف کنید

اگر از ماهیت افکارتان مطلع نباشید، ایجاد تغییرات مثبت ذهنی کمی دشوار خواهد بود. افکار منفی، احساس خشم و ناراحتی در شما ایجاد می‌کند. در صورتی که نسبت به آنها آگاهی پیدا کنید، می‌توانید با آنها مواجه شوید.

اگر سالیان زیادی است به خودگویی منفی عادت کرده‌اید و این گفت‌و‌گوهای درونی طی زمان‌های طولانی در شما ایجاد شده است، تغییر و ایجاد افکار مثبت نیازمند زمان و تمرین بسیار بیشتری خواهد بود. این خودگویی‌های منفی به دلایل مختلفی به وجود آمده‌اند. اگر معلم کلاس اول ابتدایی به شما می‌گفت کم‌هوش هستید و شما هم این حرف را باور کردید، قطعا گفت‌وگوی درونی‌تان این بوده است: «من تنبل هستم» یا «من نمی‌توانم به موفقیت برسم» یا «این کار خیلی سخت است.» اگر مدام این خاطره‌ی منفی و حرف معلم‌تان را به یاد بیاورید، کارهایی انجام می‌دهید که تحت تاثیر همین افکار هستند و شما را به نتیجه‌ی خوبی نخواهند رساند. در نتیجه، این باور منفی از اعتمادبه‌نفس‌تان کم کرده و شما را از مسیر رسیدن به موفقیت دور می‌کند.

یکی از خودگویی‌های منفی، جمله‌ی «من نمی‌توانم» است. وقتی به خودتان می‌گویید: «من نمی‌توانم» یا «انجام این کار خیلی سخت است»، ذهن‌تان برای انجام آن کار مقاومت می‌کند و در نتیجه رسیدن به هدف برایتان سخت خواهد شد. برای حل مشکل، هر وقت در ذهن‌تان می‌گویید: «من نمی‌توانم»، کمی مکث کنید و از خود بپرسید: «چرا نمی‌توانم؟»

جدیدترین مطالعات نشان می‌دهد خیلی از نوابغ با پشت سر گذاشتن سختی ها به موفقیت رسیده‌اند. پس برای رسیدن به موفقیت، بیش از هر چیزی به خود بگویید: «من می‌توانم.»
یکی از راهکارهای مناسب برای مقابله با خودگویی‌های منفی، این است که بلافاصله آن را مهار کنیم و فکرمان را به سمت چیز دیگری بکشانیم. باید ذهنیت مثبت در خود ایجاد کنید تا از شر افکار منفی خلاص شوید.

جملات تاکیدی مثبت را تکرار کنید

جملات تاکیدی مثبت ، جملاتی امیدبخش هستند که اهداف مطلوب را به تصویر می‌کشند. این جملات مثبت، کوتاه و قابل باور هستند. جملات تاکیدی مثبت را به‌طور مداوم تکرار کنید تا در ذهن ناخودآگاهتان ثبت شوند و توانایی مثبت فکر کردن را در شما افزایش دهند.

نکته‌ی مهم این است که شما باید جملات تاکیدی مثبت را با صدای بلند بخوانید و با تمام وجودتان آنها را احساس کنید. تا وقتی احساسات شما درگیر نشود، این جملات هیچ تاثیری نخواهد داشت. در واقع وقتی می‌توانید از قدرت ضمیر ناخودآگاهتان استفاده کنید که این جملات را با باور قلبی برای خودتان تکرار کنید. پس تکرار جملات تاکیدی مثبت یک تمرین روزانه مفید و نتیجه‌بخش خواهد بود.

شاید در ابتدای مسیر، شک و تردید به سراغ‌تان بیاید. در ابتدا هیچ توجهی به آنها نکنید و به تکرار جملات مثبت ادامه دهید. بعد از اینکه اولین نتیجه را به دست آوردید، تمام تردیدهایتان برطرف می‌شود و باورهای مثبت جدیدی در شما شکل خواهد گرفت.

داستان‌های مثبت برای خود بسازید

ذهن انسان این قدرت را دارد که به سرعت افکار منفی بسازد. این افکار به صورت داستان‌های غم‌انگیز روی فرد اثر می‌گذارند و با محدود کردن ذهن او، مانع پیشرفت و ترقی‌اش می‌شوند.

برای رهایی از افکار منفی، بهترین کار این است یک داستان مثبت بنویسید و آن داستان را مدام با خودتان تکرار کنید. این داستان می‌تواند درباره‌ی اهداف یا کارهای مورد علاقه‌تان باشد و تکرار مداوم آن سبب می‌شود اهداف و رویاها ملکه‌ی ذهن‌تان شوند، طوری که انگار به آنها رسیده‌اید.

منفی‌های زندگی‌تان را با عوامل مثبت جایگزین کنید

یکی از بهترین روش‌ها برای کنار گذاشتن افکار منفی، شناخت عوامل منفی محیطی در زندگی است؛ زیرا این عوامل باعث می‌شوند ذهن‌تان هر چه بیشتر این افکار منفی را ایجاد کند. برای مثال، ممکن است ذهن شما تحت تاثیر افراد منفی‌نگر قرار گیرد. اگر به‌قدر کافی هوشیار نباشید، افکار منفی می‌تواند روی زندگی شخصی و تصمیمات‌تان تاثیر بگذارد. حتی اگر دوستان‌تان از افراد منفی‌نگر هستند، ارتباط‌تان را با آنها محدود کنید و در مورد اهداف و رویاهایتان با کسانی که نمی‌توانند آنها را درک کنند، حرف نزنید.

با افرادی معاشرت کنید که می‌توانند با افکار و اعمال‌شان به توانایی‌های شما بیفزایند؛ افرادی که به جای ناامیدی و منفی‌گرایی، انگیزه‌بخش باشند و در مسیر رشد و توسعه‌ی فردی به شما کمک کنند. این افراد انرژی مثبتی دارند که باعث می‌شوند گفت‌وگوهای درونی بهتری را تجربه کنید.

روی زمان حال متمرکز شوید

یکی از اصول خودگویی مثبت این است که روی زمان حال تمرکز کنید. شاید در مسیر رسیدن به اهداف و رویاهایتان از کارهای زیادی که باید انجام دهید، ترس داشته باشید. در این صورت، ذهن‌تان درگیر افکار منفی مانند ترس و نگرانی می‌شود و نتیجه‌ای جز ناامیدی و رها کردن رویاهایتان نخواهد داشت.

در این زمان، باید روی چیزهایی که برای رسیدن به هدف مهم هستند، تمرکز کنید. اگر دچار ترس و نگرانی شده‌اید، خونسردی‌تان را حفظ کنید و از خود بپرسید: «اکنون چه کاری می‌توانم انجام بدهم؟» افکارتان را به جای دلهره و اضطراب درمورد آینده به سمتی بکشانید که بتوانید زمان حال را تحت کنترل خود بگیرید. بدون شک، اتفاقات آینده تحت کنترل شما نیست، اما می‌توانید اقدامات مناسبی انجام دهید تا آینده‌ی بهتری برای خود بسازید. پس روی افکار و گفت‌وگوی درونی در زمان حال تمرکز کنید.

با ترس‌هایتان مواجه شوید

ترس، یکی از عواملی است که شما را از اهداف و خواسته‌هایتان دور می‌کند. خیلی از افراد از تغییر می‌ترسند، زیرا دوست ندارند لذت‌های فعلی زندگی‌شان را از دست بدهند. به همین خاطر، به خود می‌قبولانند که از وضعیت زندگی خود راضی هستند؛ اما آیا واقعا همین‌طور است؟ خودگویی‌های درونی سعی می‌کند شما را با تغییرات کوچک فریب دهد و مجبورتان کند به خود دروغ بگویید.

در این مواقع از خودتان بپرسید از چه چیزهایی می‌ترسید؟ بدترین اتفاقی که ممکن است رخ دهد چیست؟ سعی کنید به مرور بر ترس‌هایتان غلبه کنید و به دنبال اتفاقات مثبت بیشتری باشید. در بیشتر مواقع وقتی با ترس‌هایتان مواجه می‌شوید، می‌بینید اوضاع خیلی هم بد نیست. بهترین تغییر، ریسک‌پذیری است. با این کار، گفت‌و‌گوهای درونی‌تان به تدریج شروع به تغییر می‌کنند و به فردی مثبت‌اندیش تبدیل می‌شوید.

روی لحظات لذت‌بخش تمرکز کنید

اگر به جای مشکلات و سختی‌ها روی لحظات لذت‌بخش تمرکز کنید، ایجاد نگرش مثبت برایتان آسان‌تر خواهد شد. وقتی در زندگی با چالشی مواجه شدید به یاد بیاورید زندگی فرازونشیب‌های زیادی دارد و لحظات خوب و امیدبخش از درونِ همین سختی‌ها بیرون می‌آید.

پس این عادت را در خود به وجود آورید که همیشه ذهن‌تان سرشار از افکار و تصاویر مثبت باشد. وقتی ذهن‌تان به سراغ منفی‌بافی رفت، به سرعت روی چیزهای خوب و لذت‌بخش تمرکز کنید. در ابتدا اگر به خاطر تمام چیزهایی که در زندگی دارید قدردان باشید، خودگویی مثبت باعث می‌شود از زندگی لذت بیشتری ببرید.

از همین امروز خودگویی مثبت را شروع کنید

نباید انتظار داشته باشید یک شبه به فردی مثبت‌اندیش تبدیل شوید. اگر ذهن‌تان به پروراندن افکار منفی عادت کرده است، نیاز به زمان و تمرین بیشتری خواهید داشت زیرا ترک عادت زمان‌بر است. اگر مدام در حال جنگیدن با خود هستید، نمی‌توانید به آسانی به اهداف‌تان برسید. پس کمی صبر کنید و برای تغییر مثبت گام بردارید.

با این تفاسیر، می‌توانید با تقویت عادت خودگویی مثبت زندگی بهتری را تجربه کنید و کیفیت زندگی‌تان را بالا ببرید. در نهایت شادی، آرامش و لذت بیشتری خواهید داشت و در مسیر رسیدن به اهداف و رویاهایتان قرار می‌گیرید.
 

منبع: pickthebrain

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2018-11-06 18:19:42
دسته بندی ها