نکاتی که باید درباره مشاوره ازدواج بدانید

17 مهر 1398 - 4:00
مدیریت شخصی - نکاتی که باید درباره مشاوره ازدواج بدانید
نکاتی که باید درباره مشاوره ازدواج بدانید
امتیاز مطلب: 97%

مشاوره ازدواج برای افراد متأهل و کسانی که ازدواج کرده‌اند بسیار مفید است. مشاوره ازدواج می‌تواند به زوج‌ها در زمان های سخت کمک کند، به آنها کمک کند بتوانند بهتر حرف همدیگر را بفهمند و مشکلات‌شان را بهتر بتوانند حل کنند. مشاوره ازدواج به زوج‌ها کمک می‌کند ازدواجی شادتر و زندگی مشترک موفق‌تری را تجربه کنند. با تمام این اوصاف هر مشاوری برای همه‌ی زوج‌ها مناسب نیست. اگر می‌خواهید از یک مشاوره ازدواج مناسب بهره ببرید باید در درجه اول مشکل‌تان را بشناسید و بدانید با مشاوره گرفتن دنبال چه هستید و مشاوری را انتخاب کنید که بتواند در راستای آنچه به دنبال آن هستید شما را راهنمایی کند. در ادامه 7 نکته‌ که هنگام جست‌وجوی یک مشاور ازدواج مناسب باید در نظر بگیرید را با شما به اشتراک می‌گذاریم. اگر می‌خواهید بدانید این نکات چیستند با یوکن همراه باشید و مقاله زیر را بخوانید. 

1. مشاوری انتخاب کنید که از لحاظ اعتقادی با همسو باشد

اگر شما و همسرتان از مذهب خاص پیروی می‌کنید یا اعتقادات مذهبی بالایی دارید بهتر است مشاوری را انتخاب کنید که در زمینه مذهبی با شما متناسب باشد و از نظر اعتقادی تا حدی مشابه شما باشد.

حال این سوال پیش می‌آید که چگونه بفهمیم اعتقادات مشاور چیست؟ می‌توانید به وب سایت مشاور مراجعه کنید. اکثر مشاوران در زمینه اطلاعاتی را در دسترس مراجعانشان قرار داده‌اند. 

به عنوان مثال، ممکن است مشاوری را انتخاب کنید که جزو اقلیت‌های مذهبی است. اگر خودتان اقلیت مذهبی نیستید بهتر است این مشاور را انتخاب نکنید. یا بالعکس؛ ممکن است شما اقلیت مذهبی باشید بنابراین بهتر است یک مشاور اقلیت مذهبی را انتخاب کنید. 

معمولا همه‌ی افراد دوست دارند از کسی حمایت و مشاوره بگیرند که شبیه آنها فکر می‌کند. مراجعه به مشاوری که به نظر می‌رسد از نظر اعتقادی و مذهبی دیدگاه‌هایی مخالف شما دارد می‌تواند شما را نسبت به مشاوره دلسرد کند یا باعث بشود تجربه مفید و خوشایندی نداشته باشید. 

مشاوره ازدواج یک مسئله بسیار مهم‌ و جدی است، بنابراین بهتر است برای انتخاب مشاور زمان کافی بگذارید و مناسب‌ترین مشاور را انتخاب کنید. درواقع شما باید اطمینان حاصل کنید که راهنمایی‌های مشاوری که به آن مراجعه می‌کنید با اعتقادات شخصی و بنیادینتان منطبق است.

نکاتی که باید درباره مشاوره ازدواج بدانید

2. اگر هزینه‌های مشاوره برایتان سنگین است از مشاوره‌های رایگان استفاده کنید

اگر نمی‌توانید از پس هزینه‌های مشاوره ازدواج بربیایید، به گزینه های مشاوره ازدواج رایگان نگاهی بیندازید.

اگر با همسرتان مشکل جدی دارید و قصد دارید از او جدا شوید مشاوره ازدواج را امتحان نکرده‌اید یا گمان می‌کنید رابطه‌تان ارزش صرف وقت و هزینه ندارد توصیه می‌کنیم یک مشاور رایگان را امتحان کنید و قبل از امتحان کردن یک مشاوره ازدواج رایگان برای جدایی اقدام نکنید. 

اگر از آن دسته زوج‌هایی هستید که به علت هزینه‌های مشاوره ازدواج به مشاور مراجعه نمی‌کنید گزینه‌های رایگان مخصوص شماست.

3. درباره زمینه‌ای که مشاور به‌طور تخصصی در آن فعالیت می‌کند اطلاعاتی کسب کنید

معمولا روانشناسان و مشاوران حرفه‌ای اطلاعات خود را در وب سایتشان ارائه می دهند. آن‌ها درجه و نوع مدرک‌شان و دوره‌هایی که گذرانده‌اند و زمینه‌هایی که در آن تحقیقاتی را انجام داده‌اند و به‌طور تخصصی در آن فعالیت داشته‌اند را مشخص می‌کنند. 

قبل از مراجعه به مشاور بررسی کنید و ببینید چه نوع مجوز مشاوره‌ای دارد. مشاوران ازدواج باید حداقل مدرک کارشناسی ارشد یا بالاتر داشته باشند. شاید کسانی باشند که خود را مشاور می‌دانند اما هیچ مدرک یا مجوز قانونیای ندارند.

حتما به مشاورانی مراجعه کنید که از سازمان نظام روانشناسی یا بهزیستی مجوز قانونی دارند. شما می‌خواهید مسائل شخصی و مشکلات زندگی مشترک‌تان را با او درمیان بگذارید و از او راهنمایی و کمک بگیرید بنابراین مراجعه به شخصی که در این زمینه صلاحیت و مجوز قانونی ندارد به صلاح نیست و ممکن است مشکلاتی را هم برایتان به وجود بیاورد. 

نکاتی که باید درباره مشاوره ازدواج بدانید

4. درباره سابقه حرفه‌ای مشاور و نتیجه عملکرد او سوالاتی بپرسید

اگر برای زوج درمانی به روانشناس یا مشاور مراجعه می کنید از مشاور بپرسید که زوج‌های دیگری که برای مشاوره به او مراجعه کردند چقدر از جلسات مشاوره با او نتیجه گرفتند و توانستند مشکلاتشان را حل کنند. طبیعتا روانشناس و مشاوری که سابقه و پیشینه خوب و درخشانی در زوج‌درمانی و کمک به زوجینی که مشکلات متعددی را داشتند و در آستانه طلاق بودند به احتمال بیشتری می‌تواند در زمینه ازدواج به شما کمک کند.

بدیهی است یک روانشناس متخصص و مشاور حرفه‌ای اطلاعات محرمانه مراجعانش را در اختیار دیگران قرار نمی‌دهد اما می‌تواند بدون اشاره به اسامی و اطلاعات محرمانه آنها به‌طور کلی آماری از اثربخشی روش‌های درمانی‌اش به شما ارائه دهد. 

روانشناسان و مشاورانی که در مشاوره ازدواج و زوج درمانی سابقه درخشانی داشتند مایلند موفقیت‌هایشان را با شما به اشتراک بگذارند. آن‌ها مایلند به مراجعان جدیدشان بگویند که توانسته‌اند به زوج‌هایی که مانند آنها مشکلاتی داشتند کمک کنند و با ارائه این پیشینه و آمار آنها را نسبت به مشاوره امیدوار و دلگرم کنند. 

5. درباره روند کلی مشاوره‌های ازدواج اطلاعاتی کسب کنید

در مشاوره ازدواج، مشاوران از تکنیک‌ها و روش‌های علمی استفاده می‌کنند. بسیاری از زوجین گمان می‌کنند مشاور مانند قاضی عمل می‌کند و از یکی از زوجین جانبداری می‌کند. عده‌ای گمان می‌کنند مشاور ازدواج توانایی‌های مامورایی و خارق‌العاده دارد و می‌تواند یک شبه مشکلات آنها را حل کند. اگر قصد مراجعه به مشاور ازدواج دارید باید بدانید که مشاوران به‌عنوان یک واسطه عمل می‌کنند و از هیچ یک از زوجین جانبداری نمی‌کنند. 

مشاوران از کسی جانبداری نمی‌کنند

حتی اگر متوجه شوند حق با یک طرف است، به گونه‌ای عمل نمی‌کنند تا شخصی که در اشتباه است احساس انزوا کند. بنابراین، اگر به دنبال این هستید که به همسرتان ثابت کنید حق با شماست یا انتظار دارید مشاور حق را به شما بدهد به مشاور مراجعه نکنید. وظیفه مشاور این است که بین شما و همسرتان به‌عنوان یک شخص بی‌طرف مانند واسطه عمل کند. درواقع وظیفه مشاور این نیست که مشخص کند حق با چه کسی است بلکه وظیفه دارد به زوجین کمک کند مشکلات و مسائل خود را حل کنند و از یک ازدواج شاد لذت ببرند. 

مشاور تلاش می‌کند آرامش زوجین حفظ شود

یکی دیگر از شیوه‌هایی که اکثر مشاوران ازدواج پیش می‌گیرند این است که سعی می‌کنند جلسات را به گونه‌ای برگزار کنند که مشکلات و مسائل در فضایی محترمانه و آرام مطرح بشود و در کمال آرامش هم حل بشود. 

جلسه مشاوره ازدواج می‌تواند پرتنش باشد. مثلا زن و شوهری که به علت خیانت یکی از طرفین به مشاور مراجعه کرده‌اند و یکی از زوجین به علت خیانت همسرش بسیار آسیب‌دیده و خشمگین است  نمی‌توانند در جلسه مشاوره لبخند بزنند و در آرامش مشکلش را مطرح کنند. طبیعی است که چنین جلسه‌ای با تنش و هیجانات کنترل نشده زیادی همراه خواهد بود و قطعا فردی که خیانت دیده انگشت اتهام را به سوی همسر خیانتکارش دراز می‌کند و خشم و عصبانیتش را سر او خالی می‌کند. 

در چنین مواردی مشاور سعی می‌کند مراجعین را آرام کند و از آنها می‌خواهد احساسات‌شان را بدون اینکه یکدیگر را متهم کنند بیان کنند. مشاور مراجعان را به ابراز احساسات و بیان احساسات تشویق می‌کند اما اگر لحن مراجعین تند و کلامشان توهین آمیز باشد از آنها می‌خواهد که ادب و احترام را رعایت کنند. آموزش مهارت های زندگی زناشویی و مهارت مدیریت هیجان یکی از وظایف اصلی مشاوران ازدواج محسوب می‌شود. 

نکاتی که باید درباره مشاوره ازدواج بدانید

6. کمک گرفتن از مشاور ازدواج به منزله‌ی داشتن یک رابطه‌ی ناموفق و مشکل‌دار نیست

بسیاری از زوج‌های خوشبخت و موفق که رابطه خوبی با همسرشان دارند هم برای بهبود بخشیدن به رابطه‌شان و حل مشکلات و مسائل جزئی که با همسرشان دارند هم به مشاور مراجعه می‌کنند. 

افراد به دلایل مختلفی به مشاور مراجعه می‌کنند. مراجعه به مشاور به منزله وجود مشکل یا رسیدن به انتهای خط و در آستانه‌ی طلاق و جدایی قرار داشتن نیست. بسیاری از زوج‌ها به مشاور مراجعه می‌کنند چون مشکلات و مسائلی دارند که فکر می‌کنند اگر اکنون با آن‌ها مقابله نکنند در آینده به مسائل و مشکلات بزرگ‌تر و پیچیده‌تر تبدیل می‌شود.

برخی از زوج ها می خواهند در مورد ازدواج خود و مشکلات کوچک، پیشگیرانه عمل کنند. آن‌ها می خواهند اطمینان حاصل کنند که به عنوان یک زن و شوهر، در حال توسعه و بهبود مهارت‌های ارتباطی‌شان هستند و توانایی رسیدگی به مسائل و مشکلاتشان را دارند یا خیر. این زوجین با مراجعه به مشاور می‌خواهند توانایی‌هایشان را بهبود بخشند و آگاهی‌شان را افزایش دهند تا اگر در آینده با مسائل و مشکلات بزرگ‌تر و پیچیده‌تری روبه‌رو شوند به خوبی بتوانند از عهده اداره و مدیریت آن بربیایند. 

بسیاری از زوجین به مشاور ازدواج مراجعه می‌کنند تا رابطه و زندگی مشترک خود را بهبود بخشند. این زوجین از ازدواج خود انتظار ارتباط عاطفی باکیفیت‌تری دارند و می‌خواهند در طولانی‌مدت زندگی مشترک موفق‌تر و شادتری بسازند. 

7. همه‌ی زوجین می‌توانند از مشاوره ازدواج بهره ببرند

تصور نکنید تنها زمان‌هایی که احساس کردید ازدواجتان به خطر افتاده یا آخر راه هستید باید از مشاور کمک بگیرید. شما باید آگاهانه قبل از اینکه به آخر خط برسید و مشکلات‌تان حاد بشود از مشاور کمک بگیرید. 

حل کردن مشکلات زمانی که تازه نمایان شده‌اند بسیار آسان‌تر از زمانی است که مدت‌هاست در رابطه ایجاد شده و آسیب‌های زیادی را به زوجین و رابطه‌شان وارد کرده است. طبیعتا حل کردن مشکلاتی که مدت‌ طولانی‌ای است زوجین و زندگی مشترک آنها را دچار آشفتگی و نابسامانی کرده بسیار سخت‌تر و دشوارتر است. 

به‌عنوان یک زوج آگاه و مسئول بدانید که همه‌ی زوجین می‌توانند از مشاوره‌ ازدواج بهره ببرند. اگر در حال حاضر با مشكلات و مسائلی حتی جزئی و پیش‌پاافتاده روبه‌رو هستید، همین لحظه تصمیم بگیرید به یک مشاور مراجعه کنید. مطمئن باشید هر چه این مسائل زودتر حل بشوند زندگی بهتر و ازدواج شادتر و باکیفیت‌تری را تجربه خواهید کرد. 

منبع: Lifehack

 

نویسنده مطلب
نگار بخش‌زاده - نگار بخش‌زاده
متولد ۱۳۷۶، دانشجوی مقطع کارشناسی رشته‌ی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه گیلان، علاقمند به یادگیری زبان‌های خارجی و مقالات حوزه موفقیت

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2019-09-30 13:44:49
دسته بندی ها