10 مهارت ارتباطی که از شما یک مدیر موفق می‌سازد

10 شهریور 1399 - 6:00
مدیریت - 10 مهارت ارتباطی که از شما یک مدیر موفق می‌سازد
10 مهارت ارتباطی که از شما یک مدیر موفق می‌سازد
امتیاز مطلب: 60%

برای این‌که به مدیر و رهبری موفق تبدیل شوید، باید مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی را در خود تقویت کنید. بدون داشتن چنین مهارت‌هایی، از موفقیت شغلی باز خواهید ماند. با یوکن همراه باشید.

مقصود از مهارت ارتباطی این نیست که سخن‌گوی خوبی باشید. این دو خصوصیت کاملا با هم متفاوت‌اند. در هیچ کلاس درسی به ما نمی‌گویند فردی که روابط ارتباطی خوبی دارد از چه ویژگی‌هایی برخوردار است. از همان دوران مدرسه به ما یاد داده‌اند چگونه روی کلمات، دستور زبان، معنی و... دقت کنیم. پس بیشتر تمرکزمان روی خودمان است.

در این مقاله قصد داریم ویژگی‌های خاصی برای رهبری را معرفی کنیم که در هیچ کتاب و مقاله‌ای ارائه نشده است. این ویژگی‌ها همان تواناییتوسعه اشتیاق برای آگاهی خارجی است که بهترین مدیران را از مردم عادی متمایز می‌کند. برقراری ارتباط سازنده به عنوان کلید دستیابی به موفقیت به حساب می‌آید.

با زیر نظر گرفتن خصوصیات مدیران موفق و برجسته دنیا متوجه می‌شوید که آن‌ها مهارت‌های زیادی برای ارتباط برقرار کردن دارند. اگر حرفی بزنند آن را طوری اجرا می‌کنند که بر احساسات و انگیزه های درونی ما تاثیر عمیقی بگذارد. یعنی این توانایی را در خود پرورش داده‌اند که با حرف‌هایشان، شما را برای رسیدن به رویاهایتان وسوسه کنند.

مدیران موفق به این باور رسیده‌اند که اگر حرف‌های آن‌ها در دل شنونده نفوذ نکند، هیچ تاثیری روی آن‌ها نخواهد داشت و در نتیجه نمی‌توانند به اهداف خود برسند. جالب است بدانید مدیران بزرگ جهان ساعات زیادی از روز را به ارتباطات فردی خود اختصاص می‌دهند و حتما متعجب می‌شوید اگر بگوییم خیلی از مشکلات کسب و کارها به دنبال ارتباطات ضعیف و ناکارآمد ایجاد می‌شود.

مهارت برقراری ارتباط‌ موثر از عناصر کلیدی موفقیت حرفه‌ای است و تفاوتی ندارد بین فردی، بین گروهی، درون‌سازمانی یا برون‌سازمانی باشد.

با این‌که تقویت مهارت‌های ارتباطی موثر ساده‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید، اما در هنگام مواجهه با مشکلات و بحران‌ها نمی‌توان به راحتی از این فرصت استفاده کرد.

افرادی که ارتباط خوبی برقرار می‌کنند، شنونده‌های خیلی خوبی هستند. آن‌ها قادرند حالت‌های روحی اطرافیان‌شان را براساس احساسات، ارزش‌ها، رفتارها و نگرانی‌هایشان درک کرده و بر اساس یافته‌های خود عمل کنند.

این مهارت یعنی شما زمانی ارتباط خوبی برقرار خواهید کرد که به طور کامل نیازها و انتظارات فردی را که با او در تعامل هستید بشناسید و آن‌ها را برآورده کنید. برای رسیدن به این توانایی از 10 روشی که در ادامه ارائه داده ایم کمک بگیرید.

ارتباطات موثر می‌تواند باعث بهره وری و برقراری کار گروهی سازنده شود. از سوی دیگر، ارتباط ناموفق نتایج متضادی به دنبال خواهد داشت. همین کیفیت برقراری ارتباط است که باعث تمایز مدیران موفق از دیگر مدیران می‌شود.

1. کنایه‌دار حرف نزنید

در اغلب اوقات مردم با فردی که به او اعتماد ندارند، صحبت نمی‌کنند. وقتی فردی به مدیر یا رهبر خود اعتماد داشته باشد، برایش وقت می‌گذارد و برای محقق کردن اهدافش ریسک هم می‌کند.

به‌سادگی نمی‌توانید اعتماد مردم را جلب کنید. برای این کار باید رفتار درستی از خود نشان دهید. برای جلب اعتماد با انجام کارها، تفکرات و تصمیمات درست وارد عمل شوید. باید بدانید خیلی‌ها وقتی به فردی اعتماد دارند، خیلی چیزها را به فراموشی می‌سپارند.

2. مسائل را شخصی نکنید

ارتباطات گروهی را تبدیل به مشکل نکنید. همیشه سعی کنید مکالمات دوطرفه داشته باشید نه یک‌طرفه.

این واقعیت را به خاطر بسپارید: «برای مردم مهم نیست چقدر می‌دانید و چه مهارت و دانشی دارید، بلکه مساله مهم این است که چقدر به آن‌ها اهمیت می‌دهید.»

مکالمات دوطرفه - شخصی نکردن مسائل - مدیرموفق - مهارت ارتباطی

اگر می‌خواهید همانند مدیران قدیمی رفتار کنید، به اتاق خود بروید و با کارمندان هیچ ارتباطی برقرار نکنید. اما اگر می‌خواهید رهبری موفق و امروزی باشید، باید با کارمندان خود در ارتباط مستقیم باشید.

اگر نخواهید ارتباط نزدیکی با مردم داشته باشید چگونه می‌توانید انتظارات آن‌ها را درک کنید و دریابید چه چیزی در ذهن‌شان می‌گذرد؟

این مساله به اثبات رسیده است که شنونده خوب بودن از خصوصیات مدیران موفق است.

3. شفاف و صریح حرف بزنید

همیشه سعی کنید ارتباط شفاف و مشخصی با دیگران برقرار کنید. سادگی و صراحت خیلی بهتر از پیچیدگی و مرموز بودن است.

در دنیای امروز زمان اهمیت زیادی دارد. مدیران موفق به خوبی می‌دانند چطور در کمترین زمان ممکن به بهترین نتیجه برسند و برایشان مهم است که همین انتظار را از دیگران داشته باشند.

باید به اهمیت شفاف صحبت کردن پی ببرید، بدون داشتن صراحت نمی‌توانید نظر مردم را به خود جلب کنید و احتمال دارد شما را رها کنند.

4. به نیازهای تیم کاری خود توجه کنید

افرادی که توانایی ارتباطی خوبی دارند نه تنها حین ارتباط با دیگران روی یادگیری و جمع‌آوری اطلاعات تمرکز می‌کنند، بلکه برای انتقال ایده‌ها، بیان نیازها و چشم‌اندازهای خود نیز تلاش می‌کنند.

توجه به تیم - توجه به نیازهای تیم کاری - تیم کاری - مدیرموفق - مهارت ارتباطی

به عنوان یک مدیر موفق باید سعی کنید بیشتر روی نیازها و خواسته‌های تیم کاری خود تمرکز کنید تا برنامه کاری. به این ترتیب دید متفاوتی پیدا کرده و موفقیت بیشتری در انتظارتان خواهد بود.

5. روشن‌فکر باشید

افرادی که ذهن محدودی دارند از درک موقعیت‌های جدید ناتوان‌اند.

یک مدیر موفق به هیچ عنوان تلاش نمی‌کند کسانی را که با او مخالفند مجاب کند با او موافق باشند بلکه سعی می‌کند تا تفکرات و انتظارات خود را برایشان توضیح دهد تا خوب درک کنند.

به همین خاطر است که خیلی از مدیران و رهبران از نظرات مخالف و انتقادها می‌ترسند. مواجهه با افراد مخالف شما را به چالش می‌کشد و در نهایت باعث پیشرفت‌‌تان می‌شود. باید سعی کنید در مقابل مسائل، روشن‌فکرانه و با ذهن باز رفتار کنید و واکنش نشان دهید.

مدیران موفق از اعتراف به اشتباه ابایی ندارند. آن‌ها با روی باز به نظرات دیگران گوش می‌کنند و در ارائه بازخورد تاثیرگذار موفق هستند.

6. بیشتر از این‌که حرف بزنید، شنونده باشید

رهبران موفق به خوبی می‌دانند چه زمانی حرف بزنند، چه زمانی آن را پایان دهند و چه زمانی سکوت کنند. اگر تنها حرف بزنید و نظرات دیگران را گوش نکنید، نمی‌توانید اهداف خود را به تحقق برسانید.

شنیدن - شنونده خوب - گوش دادن - مدیرموفق - مهارت ارتباطی

بهترین روش برقراری ارتباط این است که دو برابر بیشتر از حرف زدن، شنونده خوبی باشید. تنها خودتان حرف نزنید بلکه به بقیه هم اجازه حرف زدن بدهید. دیگران نه تنها دوست دارند به آن‌ها گوش دهید، بلکه به دنبال این هستند که حرف آن‌ها را بشنوید.

وقتی به چنین درکی برسید، متوجه می‌شوید موفقیت با زیاد حرف زدن به‌دست نمی‌آید بلکه در گرو شنونده خوب بودن است.

7. همدلی بیشتری داشته باشید

رهبران موفق دنیا همدلی را جایگزین خودپسندی می‌کنند. آن‌ها به این درک رسیده‌اند وقتی صداقت با همدلی و توجه همراه و تکبر و غرور کنار گذاشته شود، اتفاقات خوبی رخ خواهد داد. روابط همدلانه صراحت و اعتبار برای فرد به ارمغان می‌ورد و در مقابل، افرادی که آسیب‌پذیرند همیشه خود را پشت نقاب مخفی می‌کنند.

جایگزینی خودپسندی با همدلی، کمک می‌کند تا عصبانیت به دوستی و شک به صداقت تبدیل شود.

8. به نیازهای اطرافیان‌تان توجه کنید

مدیران موفق می‌توانند نیازهای اصلی کارمندان‌شان را درک کنند. اگر به این توانایی برسید که فکر دیگران را بخوانید، به مرحله‌ای از درک خواهید رسید که خودتان هم متعجب می‌شوید.

برای موفقیت در کار و برقراری ارتباط موثر باید بتوانید فکر دیگران را بخوانید.

توجه به نیازهای اطرافیان -  تیم کاری - مدیرموفق - مهارت ارتباطی

اگر به نظرات دیگران گوش کنید فرصت نوآوری را بیشتر به‌دست خواهید آورد. اگر رهبری یک تیم را به عهده دارید، یادتان نرود سیاست درهای باز اهمیت زیادی دارد. باید محیطی به‌وجود آورید تا تمام اعضای تیم با بیان عقاید و نظرات خود در آن محل احساس راحتی داشته باشند.

مدیران موفق آرامش خود را حفظ کرده و در کمال ادب و احترام بازخورد لازم را به کارمندان خود ارائه می‌دهند.

9. قبل از صحبت، درمورد موضوع بحث اطلاعات کافی داشته باشید

فن بیان خود را حول موضوع مورد نظر تقویت کنید. اگر تسلط کامل به موضوع نداشته باشید و نتوانید با مهارت درمورد آن حرف بزنید، هیچ کسی برای حرف‌های شما ارزش قائل نخواهد شد.

اغلب مردم به شنیدن صحبت‌های کسی که خودش هم نمی‌داند چه می‌گوید، علاقه‌ای ندارند. گاهی شرایطی پیش می‌آید که فرد به شما می‌گوید: «اما شما این‌طور نگفتی». به همین خاطر باید در نوع بیان خود نهایت احتیاط را رعایت کنید. سعی کنید طوری حرف بزنید که روی دیگران تاثیر بگذارد و همیشه موضوع را به طور شفاف توضیح دهید تا جای هیچ شک و شبهه‌ای باقی نماند.

10. با گروه همانند یک فرد صحبت کنید

صحبت با گروه - کار گروهی - تیم کاری - مدیرموفق - مهارت ارتباطی

یک سخن‌گوی خوب می‌داند چطور حرف بزند که در مقابل 10 هزار نفر، احساس کند تنها برای ده نفر صحبت می‌کند و آن‌ها نیز حس کنند سخن‌گو مستقیما با آن‌ها سخن می‌گوید.

رعایت این مساله، رمز موفقیت در ارتباط برقرار کردن با دیگران است. وقتی مهارت درست صحبت کردن و بیان نظرات خود را کسب کنید، اعتماد دیگران را جلب می‌کنید و این یعنی رسیدن به موفقیت.

منبع: forbes

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-09-14 04:45:34
دسته بندی ها