20 دلیل عدم موفقیت در کاهش وزن

22 آبان 1399 - 6:00
سبک زندگی - 20 دلیل عدم موفقیت در کاهش وزن
20 دلیل عدم موفقیت در کاهش وزن
امتیاز مطلب: 68%

شاید در ابتدای رژیم غذایی خود وزن کم کنید اما بعد از مدتی، سرعت کاهش وزن کمتر یا حتی متوقف می‌شود. در واقع، بدن در برابر کاهش وزن از خود مقاومت نشان می‌دهد. در ادامه مقاله با یوکن همراه باشید تا 20 علتی را که باعث توقف یا کندشدن روند کاهش وزن می‌شوند معرفی ‌کنیم.

1. شاید از کاهش وزن خود مطلع نیستید

اگر احساس می‌کنید کاهش وزن‌تان متوقف شده ناراحت نشوید. شاید در حال وزن کم کردن هستید اما از آن بی‌خبرید. توقف کاهش وزن در هفته‌های ابتدایی شایع است، زیرا بدن دچار نوسان می‌شود. البته تغذیه، میزان آب مصرفی و تغییرات هورمونی در این نوسانات نقش موثری ایفا می‌کنند.

علاوه بر آن، با انجام تمرینات ورزشی ممکن است رشد ماهیچه‌ها اتفاق بیافتد و شاهد کاهش وزن نباشیم. البته خیلی خوب است ماهیچه جایگزین چربی‌ها شود اما نباید انتظار پایین آمدن وزن‌تان را روی ترازو داشته باشید.

لاغری - رژیم لاغری - کاهش وزن - دلیل کم نشدن وزن - استپ وزنی

شاید بهتر باشد به جای کنترل وزن روی ترازو، دور کمر، باسن و بازوها را اندازه بگیرید و به روش مناسب‌تری شاهد کاهش وزن خود باشید.

پس در حالت کلی اگر وزن‌تان بین یک یا دو هفته هیچ تغییری نکرد نگران نباشید.

2. میزان کالری دریافتی خود را بررسی نمی‌کنید

اطلاع از میزان کالری دریافتی نقش مهمی در کاهش وزن دارد. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که غذای مصرفی خود را کنترل می‌کنند زودتر به کاهش وزن دست می‌یابند. پس دفترچه‌ای تهیه کنید و تمام غذاهایی که می‌خورید را در آن بنویسید.

3. به اندازه کافی پروتئین مصرف نمی‌کنید

پروتئین اصلی‌ترین ماده مغذی برای دست‌یابی به کاهش وزن است. دریافت 20 تا 25 درصد پروتئین باعث سوزاندن 100-80 کالری در طول روز می‌شود. علاوه بر آن، دریافت پروتئین باعث کاهش نیاز شما به مصرف میان‌وعده‌ها خواهد شد. زیرا پروتئین روی هورمون‌های مربوط به اشتها اثر می‌گذارد. پس صبح‌ها تا جای ممکن پروتئین مصرف کنید تا در طول روز احساس گرسنگی کمتری داشته باشید.

هم‌چنین این ماده مانع کاهش سوخت و ساز بدن و برگشت وزن می‌شود.

4. در طول روز کالری زیادی مصرف می‌کنید

خیلی از کسانی که کالری زیادی مصرف می‌کنند در روند کاهش وزن دچار مشکل می‌شوند. شاید کالری مصرفی را بی‌اهمیت بدانید، البته نتایج تحقیقات نشان می‌دهد خیلی از افراد اهمیتی به کالری دریافتی خود نمی‌دهند.

لاغری - رژیم لاغری - کاهش وزن - دلیل کم نشدن وزن - استپ وزنی

اگر انتظار کاهش وزن دارید اما هیچ وزنی کم نمی‌کنید، برای مدتی میزان کالری دریافتی خود را بررسی کنید. می‌توانید از اپلیکیشن‌های موجود در گوشی‌های هوشمند یا حتی یک دفترچه ساده استفاده کنید.

رصد کردن کالری مصرفی، شما را به اهداف غذایی‌تان می‌رساند، مثلا شاید بخواهید 30 درصد کالری را از مصرف پروتئین‌ها دریافت کنید.

منظور این نیست تمام روز مشغول شمردن کالری مصرفی‌تان باشید، زیرا توجه به کالری‌ها در یک بازه زمانی مشخص، مثلا در طی دوران کاهش وزن یا انجام تمریناتی خاص، مفید خواهد بود.

5. غذای سالم مصرف نمی‌کنید

کیفیت غذای مصرفی به اندازه‌ی میزان مصرف آن اهمیت دارد. اکثر غذاهای فرآوری‌شده، تنقلات و فست‌فودها سالم نیستند. برای رسیدن به کاهش وزن توصیه می‌شود از غذاهای کامل (فرآوری نشده) استفاده کنید.

6. اصلا وزنه نمی‌زنید

لاغری - رژیم لاغری - کاهش وزن - دلیل کم نشدن وزن - استپ وزنی

یکی از بهترین کارها برای رسیدن به کاهش وزن انجام تمرینات قدرتی مانند وزنه زدن است. بلندکردن وزنه باعث حفظ ماهیچه‌ها شده و به سوخت و ساز بدن کمک می‌کند.

7. شکمو هستید

وقتی در دوره رژیم غذایی هستید، بیش از اندازه از غذاهای سالم مصرف می‌کنید. مصرف بی‌رویه غذاها باعث می‌شود به کاهش وزن نرسید. شاید غذایی که می‌خورید سالم باشد اما کالری دارد و کالری زیادی باعث اضافه وزن می‌شود. گاهی یک وعده زیاد خوردن باعث شود تمام تلاش‌های یک هفته‌تان بر باد رود.

8. ورزش‌های هوازی انجام نمی‌دهید

لاغری - رژیم لاغری - کاهش وزن - دلیل کم نشدن وزن - استپ وزنی

ورزش‌های هوازی مانند دویدن، شنا کردن، دوچرخه سواری و... باعث بالا رفتن ضربان قلب می‌شود. انجام ورزش‌های هوازی نه تنها به سلامت‌تان کمک می‌کند، بلکه باعث کاهش وزن و حذف چربی‌های شکم نیز می‌شود.

9. شکر زیادی مصرف می‌کنید

نوشیدنی‌های شکردار مانند نوشابه و آب‌میوه باعث چاق شدن‌تان می‌شوند. اگر می‌خواهید به کاهش وزن برسید و با چاقی خداحافظی کنید، از مصرف شکر دست بکشید.

10. خواب باکیفیت ندارید

لاغری - رژیم لاغری - کاهش وزن - دلیل کم نشدن وزن - استپ وزنی

خواب کافی از مهمترین عواملی است که روی سلامت جسم و روح شما تاثیر می‌گذارد. نتایج برخی تحقیقات کم‌خوابی را مهمترین عامل چاقی معرفی می‌کنند. کودکان و افراد بزرگسالی که خواب کافی ندارند، احتمال چاقی در آن‌ها بین 55 تا 89 درصد بیشتر است.

11. از مصرف کربوهیدرات‌ها دست نمی‌کشید

تحقیقات زیادی نشان می‌دهد داشتن رژیم کم کربوهیدرات، 2 تا 3 برابر رژیم‌های غذایی معمول باعث کاهش وزن می‌شود.

اگر به بیماری‌هایی چون دیابت خصوصا دیابت نوع 2 مبتلا هستید، به سراغ رژیم کم کربوهیدرات بروید. این رژیم غذایی باعث کاهش سطح تری گلیسیرید و قند خون و افزایش کلسترول مفید خون می‌شود.

12. مدام دهان‌تان می‌جنبد

خیلی از افراد معتقدند افزایش وعده‌های غذایی و کاهش حجم هر وعده باعث کاهش وزن و سوخت و ساز بهتر بدن می‌شود. اما این یک اشتباه محض است. پژوهش‌های زیادی نشان می‌دهد داشتن چنین برنامه‌ای هیچ کمکی به کاهش وزن نمی‌کند.

لاغری - رژیم لاغری - کاهش وزن - دلیل کم نشدن وزن - استپ وزنی

البته پیاده کردن این برنامه کار چندان ساده‌ای نیست زیرا با وجود مشغله‌های روزانه فرصت آماده‌سازی وعده‌های کوچک غذایی وجود ندارد.

باید بدانید، رژیم فستینگ یا روزه‌داری متناوب، یعنی غذا نخوردن به مدت 15 تا 24 ساعت، از روش‌های موثر در کاهش وزن به حساب می‌آید.

13. آب کافی مصرف نمی‌کنید

در پژوهشی 12 هفته ای، افرادی که نیم لیتر آب را نیم ساعت قبل از غذا مصرف کردند 44 درصد بیشتر از دیگران شاهد کاهش وزن خود بودند. مصرف آب کفای باعث کالری سوزی بهتر می‌شود.

14. الکل مصرف می‌کنید

الکل - نوشیدنی الکلی - لاغری - رژیم لاغری - کاهش وزن - دلیل کم نشدن وزن - استپ وزنی

نوشیدنی‌های الکلی کالری بالایی دارند، پس با مصرف آن‌ها از کاهش وزن دور می‌مانید. علاوه بر آن، مصرف الکل به خیلی از اندام‌های حیاتی بدن چون مغز، کبد و کلیه آسیب می‌رساند.

15. توجهی به غذا خوردن‌تان نمی‌کنید

یکی از راهکارهای کاهش وزن این است که هنگام غذاخوردن به غذا خوردن‌تان توجه کنید. گوشی  موبایل و تلویزیون را خاموش کنید، غذا را به آرامی بجوید و تعداد لقمه‌هایتان را زیر نظر بگیرید.

در حین غذاخوردن به طعم، ظاهر و عطر غذا نیز توجه کنید. تمام عوامل حواس پرتی را کنار بگذارید و آرام غذا بخورید. هر زمان احساس سیری پیدا کنید دست از خوردن بکشید و کمی آب بنوشید.

16. دارو مصرف می‌کنید

داشتن برخی مشکلات پزشکی روند کاهش وزن را دچار مشکل می‌کند. از جمله این مشکلات می‌توان به کم‌کاری تیروئید، سندرم تخمدان پلی‌کیستیک و عارضه تنگی نفس در حین خواب اشاره کرد. هم‌چنین مصرف برخی داروها نیز ممکن است باعث افزایش وزن شود.

قرص - دارو - لاغری - رژیم لاغری - کاهش وزن - دلیل کم نشدن وزن - استپ وزنی

اگر مشکل پزشکی دارید در مورد کاهش وزن با پزشک خود صحبت کنید.

17. مدام فست فود می‌خورید

بنا بر تحقیقاتی که در سال 2014 میلادی انجام شد، تقریبا 20 درصد مردم اروپا و آمریکا به مصرف فست فودها اعتیاد دارند. اگر نمی‌توانید از خوردن فست فودها دست بکشید، به سراغ یک متخصص تغذیه بروید.

18. زمان زیادی از رژیم‌تان می‌گذرد

کار درستی نیست رژیم غذایی سخت را مدت زیادی ادامه دهید. اگر بعد از مدتی روند کاهش وزن‌تان متوقف شده، کمی به خودتان استراحت دهید. وزنه بزنید و کالری دریافتی خود را کمی افزایش دهید. برای یک تا دو ماه وزن خود را ثابت نگه دارید و دوباره شروع کنید.

19. انتظارات واقعی ندارید

کاهش وزن فرآیندی تدریجی است اما ممکن است طاقت صبر کردن نداشته باشید.

در ابتدا ممکن است خوب وزن کم کنید اما در ادامه این روند کندتر می‌شود و کمتر کسی می‌تواند در هر هفته بین نیم تا یک کیلوگرم وزن کم کند.

البته خیلی از افراد از اهدافی که از طریق ورزش و رژیم غذایی به دست می‌آید انتظارات بیجا دارند. هرگز انتظار نداشته باشید به سرعت بدنی همانند یک ورزشکار پیدا کنید.

اگر با وجود تلاش‌های فراوان به وزن ایده‌آل‌تان نمی‌رسید، شاید زمانش رسیده که بدن خود را همان‌طور که هستید بپذیرید و خودتان را اذیت نکنید. البته توصیه می‌کنیم به یک متخصص مراجعه کنید.

20. خیلی روی رژیم غذایی خود تمرکز دارید

بسیاری از افراد سعی می‌کنند از طریق رژیم‌های سخت و طولانی به وزن ایده‌آل‌شان برسند. اما نتایج تحقیقات نشان می‌دهد دنبال کردن این رژیم‌های لاغری نتیجه عکس دارد.

پسته - خشکبار - لاغری - رژیم لاغری - کاهش وزن - دلیل کم نشدن وزن - استپ وزنی

به جای این‌که به خودتان گرسنگی دهید به دنبال رژیم متعادل‌تری باشید. عادات غذایی خود را اصلاح کنید، ورزش را در برنامه روزانه‌تان قرار دهید، از مسیر کاهش وزن خسته نشوید و با  صبر و اراده ادامه دهید.

 

منبع: healthline

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-11-11 16:57:01
دسته بندی ها