15 روش برای مدیریت کار شیفتی و افزایش کیفیت زندگی

9 خرداد 1398 - 12:00
مدیریت شخصی - 15 روش برای  مدیریت کار شیفتی و افزایش کیفیت زندگی
15 روش برای مدیریت کار شیفتی و افزایش کیفیت زندگی
امتیاز مطلب: 95%

کار شیفتی می‌تواند به سلامت جسمی، شرایط احساسی و سلامت روان شما آسیب برساند. در صنایعی که نیازمند خدمات 24 ساعته یا هفتگی است و حدود 12 ساعت شیفت چرخشی دارد، از هفته‌ای به هفته‌ی دیگر رفتن، می‌تواند بسیار دشوار باشد.

با گذشت زمان، سرگرمی‌هایی که در گذشته از آن‌ها لذت می‌بردید ممکن است کنار گذاشته شود، فرسودگی و خستگی به سراغتان می‌آید، بنابراین احساسات جدایی، انزوا و احتمالاً عدم اطمینان در شما ایجاد می‌شود. تغییر سبک زندگی چالش برانگیز بوده اما قابل دستیابی است. مانند بسیاری از چیزهای دیگر در زندگی، این تعادل است که واقعاً بر کیفیت زندگی شما تأثیر می گذارد.

اکنون وقت آن است که دست به اقدام بزنید. با یوکن همراه باشید تا 15 نکته برای افزایش کیفیت زندگی هنگامی که کار شیفتی مشکلاتی برایتان ایجاد کرده است را معرفی کنیم.

1. کشف کنید که چه چیزی برای شما کارساز است

از خودتان بپرسید «چه چیزی برای من کار میکند؟»

ممکن است متوجه شوید که کار شما صبح‌ها بهتر است تا شب‌ها. تمرکزتان بیشتر بوده و احساس میکنید که در سطح مطلوبی کار میکنید. کشف این امر برایتان بسیار مفید خواهد بود و به شما کمک می‌کند تا درک کنید چگونه به صورت فیزیکی و ذهنی سر کار حاضر می‌شوید.

برای شروع می‌توانید به چیزهای کوچکی برایتان کارساز است یا نیست تمرکز کنید:

•    آیا زمانی که شیفتم ساعت 11 صبح شروع می‌شود قهوه واقعاً من را خسته می‌کند؟

•    اگر بعد از کار و قبل خواب ابتدا کارهایم را انجام دهم یا مستقیم به خواب بروم ذهنم چقدر درگیر است؟
•    من دوباره دورهمی خانوادگی را از دست داده‌ام، سر کار چه حسی دارم؟ آیا همیشه این حس را تجربه می‌کنم؟

توجه به این جزئیات کوچک می‌تواند کیفیت کلی زندگی شما را بهبود بخشد.

2. یک روز را برای سلامت روانی خود مرخصی بگیرید

فرسودگی برای همه افراد اتفاق می‌افتد. حتی موفق‌ترین افراد نیز هرازگاهی با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

هرکس در یک دوره، خستگی کامل ذهنی و فیزیکی را تجربه می‌کند. اما همیشه علائمی قبل از آن پدیدار می‌شود. از جمله عدم انگیزه، کاهش رضایت و مشکلات سلامتی. یک روز برای سلامت روان می‌تواند به شما کمک کند.

15 روش برای  مدیریت کار شیفتی و افزایش کیفیت زندگی

کار شیفتی یک کار استرس‌زا است و آرامش و مراقبتی که ذهن سزاوار آن است به شما کمک خواهد کرد که تصمیم‌‌های واضح‌تر و سالم‌تر بگیرید.

3. صرف زمان در رسانه‌های اجتماعی را به حداقل برسانید

هنگامی‌که ساعت‌های دشوار سر کار هستید، ممکن است دور بودن از رسانه‌های اجتماعی-سیستم‌های دیجیتال و تعاملی که با جهان بیرونی متصل می‌کند سخت باشد.

مشارکت در رسانه‌های اجتماعی نه تنها شما را به لحاظ ذهنی خسته می‌کند، بلکه ممکن است شما را از دیگران جدا کند.

دنیای دیجیتال همیشه وجود خواهد داشت. فراموش نکنید که برای برقراری ارتباط با دنیای واقعی هم وقت بگذارید.

4. خواب کافی داشته باشید    

در واقع، این مصرف کافئین صبح نیست که انرژی‌تان را در طول روز تأمین می‌کند، بلکه خوابی است که شب قبل دریافت کردید. این خواب برایتان حیاتی است. خواب معیوب می‌تواند احساس خستگی به شما بدهد و به طور کلی بر روز شما تأثیر می‌گذارد.

15 روش برای  مدیریت کار شیفتی و افزایش کیفیت زندگی

5. هر روز زمانی برای خود کنار بگذارید

به عنوان یک عدد، ممکن است 24 ساعت زیاد به نظر برسد. 8 ساعت کاری، وظایف روزمره، رفت و آمد و سایر مسائل زندگی را به آن اضافه کنید. در این صورت حتی یک ساعت هم نمی‌توانید برای خود وقت بگذارید.

صرف یک ساعت برای خود می‌توانید کیفیت کلی زندگی شما را تغییر دهید. این زمان می‌تواند صرف کتاب خواندن، غذا درست کردن، نوشتن یا نواختن یک ابزار موسیقی شود.

6. اهداف یا چیزهایی مشتاقانه که منتظر آن هستید ایجاد کنید

اهداف ایجاد کنید نه یک لیست کار اجباری.

فهرستی از کارهایی که می‌خواهید در آخر هفته انجام دهید را انتخاب کنید یا هدف دویدن مسیر پنج کیلومتری تعیین کنید. اهدافی را ایجاد کنید که احساسات هیجان، ماجراجویی و تفریح را در شما ایجاد می‌کند.

15 روش برای  مدیریت کار شیفتی و افزایش کیفیت زندگی

7. یک لحظه به آرام شدن اختصاص دهید

کار شیفتی می‌تواند شما را از لحاظ جسمی تخلیه کند. به این معنی که باید به بدن خود گوش دهید. اغلب زمانی‌که ما در حال حرکت هستیم، مسیر را گم می‌کنیم. ما خوردن وعده‌های غذایی خود، نوشیدن قهوه و حتی مکالمات مهم‌مان را در‌حالی‌که به طور مداوم در حال حرکت هستیم انجام می‌دهیم. کمی وقت بگذارید تا نفس بکشید و آرام شوید.

8. انتظاراتتان با کارفرمای خود در میان بگذارید

این موضوع درباره برقراری ارتباط با کارفرمای خود و تنظیم انتظاراتی است که در واقع می‌توانید آن‌ها را برآورده کنید. گاهی اوقات کارکنان تا دیروقت می‌مانند و کار می‌کنند یا در صورت نیاز مسئولیت شیفت‌های بیشتری را قبول می‌کنند.

کارفرمایان شما بیش از حد به شما وابسته هستند؟ اگر این چنین است، زمان آن رسیده تا انتظارات خود را تعیین کنید.

اگر خانواده‌ای دارید و باید در زمان مشخصی خانه باشید، از کارفرمای خود بخواهید که به آن موضوع احترام بگذارد. اگر کلاس یوگا دارید که به طور هفتگی به آن می‌روید و این کار شما را شارژ می‌کند، به آن متعهد باشید.

15 روش برای  مدیریت کار شیفتی و افزایش کیفیت زندگی

تنظیم این انتظارات می‌تواند کنترل را به زندگی شما بازگرداند.

9. یک روال ایجاد کنید

ایجاد یک رویه می‌تواند استرس‌های غیر ضروری را کاهش دهد. پس از یک روز طولانی در محل کار، آخرین چیزی که احتمالاً می‌خواهید انجام دهید، استرس برای وظایف روزانه است.

روز تعیین شده برای شستن لباس، خرید مواد غذایی، و سایر کارهایی که باید به صورت هفتگی انجام شود داشته باشید.


10. غذای هفته را از قبل آماده کنید

خوردن غذای سالم یکی از عوامل حیاتی است که کیفیت زندگی شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. توجه به آنچه در بدنتان وارد می‌شود، آگاهی لازم از آنچه مصرف می‌کنید را به شما می‌دهد.

آماده کردن غذا کار ساده‌ای نیست. در عوض، به فوایدی که می‌تواند ارائه دهد فکر کنید. ظرفیت‌های ذهنی برای هفته را آزاد کنید، رابطه سالم با خودتان ایجاد کنید و مقرون‌به‌صرفه باشد.

15 روش برای  مدیریت کار شیفتی و افزایش کیفیت زندگی

11. کاری خلاقانه انجام دهید

حتی برای کسانی که معتقدند ذاتاً آدم‌های خلاقی نیستند، هر فردی در دنیا تصورات منحصر به فرد خود را دارد.

خلاقیت همیشه نباید در قالب هنر به وجود آید، بلکه در زمان غذا درست کردن یا ریتم بدن هنگامی که می‌رقصید نیز میتواند نمایان شود.

12. به طبیعت بروید

آخرین باری که پس از باران صبح، پابرهنه روی چمن خیس راه رفتید یا انگشتانتان را لای شن و ماسه نرم کشیدید کی بوده است؟

آخرین باری که چشم‌هایتان را بستید و به صدای پرندگان یا لرزش برگ‌ها در باد گوش دادید کی بوده است؟

دنیایی دیگر در خارج از دنیای فیزیکی که وقتی در محل کار هستیم در آن زندگی می‌کنیم وجود دارد و در طبیعت بودن این را به شما یادآوری می‌کند.

15 روش برای  مدیریت کار شیفتی و افزایش کیفیت زندگی

13. در مورد کارهای خود فکر کنید

اگرچه کار شیفتی تغییر در زمان کاری و کار کردن در ساعت‌های دشوار را دارد، اما  فرصتی نیز برای نشستن و فکر کردن به خود به شما ارائه می‌دهد.

اگر در شب کار کنید،  بهترین فرصت برای نشستن و فکر کردن زمانی که جهان در خواب است دارید، که در واقع می‌تواند آرام‌ترین زمان برای خالی کردن ذهن خود باشد.

14.  فعال باشید

فعالیت فیزیکی حیاتی‌تر از آن چیزی است که برخی از افراد می‌پندارند. صرف بخشی روز برای حرکت بدن می‌تواند به شما کمک کند تا اندورفین آزاد کنید و آمادگی برای داشتن بهترین روز و از بین بردن تنش‌ها در بدن خود داشته باشید.

15 روش برای  مدیریت کار شیفتی و افزایش کیفیت زندگی

15. برای افراد مهم در زندگی خود زمان بگذارید

در کار شیفتی، ممکن است بسیاری از حوادث زندگی اطرافتان را از دست بدهید؛ مانند مهمانی‌های شام، دورهمی‌ها یا رفتن به کوه.

جنبه مثبت در مورد کارهای شیفتی این است که به شما این امکان را می‌دهد تا به افرادی که برای شما مهم هستند و اینکه چگونه می‌خواهید زمان خود را با آن‌ها صرف کنید، فکر کنید.

شاید رفتن به مهمانی‌های شام با دوستان دبیرستانتان شما را خوشحال نمی‌کند، بلکه ملاقات با دوستان باشگاه برای رفتن به پیاده‌روی شما را شاد می‌کند. از وقت خود به طریقی که می‌خواهید و با افرادی که می‌خواهید استفاده کنید.

کلام آخر

اگرچه کار شیفتی می‌تواند از لحاظ احساسی و فیزیکی تخلیه‌کننده باشد، از آن به عنوان یک فرصت یادگیری برای شناختن خود استفاده کنید.

همه‌چیز نباید هدف‌گرا باشد، گاهی اوقات برگرداندن کیفیت زندگی به معنی جست‌وجو در چیزهای کوچک است.


منبع: Lifehack

 

نویسنده مطلب
نگار بخش‌زاده - نگار بخش‌زاده
متولد ۱۳۷۶، دانشجوی مقطع کارشناسی رشته‌ی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه گیلان، علاقمند به یادگیری زبان‌های خارجی و مقالات حوزه موفقیت

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2019-05-26 18:09:58
دسته بندی ها