چگونه می‌توان به کشور آلمان مهاجرت کرد؟

27 شهریور 1398 - 11:00
مدیریت شخصی - چگونه می‌توان به کشور آلمان مهاجرت کرد؟
چگونه می‌توان به کشور آلمان مهاجرت کرد؟
امتیاز مطلب: 96%

آلمان با جمعیت 82میلیون نفر پرجمعیت‌ترین و مهاجرپذیرترین کشور اروپاست و در سال‌های اخیر تعداد زیادی پناهنده به آن مهاجرت کرده‌اند. برلین، هامبورگ، مونیخ، فرانکفورت و دوسلدورف شناخته‌شده‌ترین شهرهای آلمان هستند. زبان رسمی این کشور آلمانی و نرخ بیکاری‌اش نزدیک به 6 درصد است. آلمان قوی‌ترین اقتصاد اروپا را می‌چرخاند و با توجه به سرمایه‌بر بودن آن، به نیروی کار بیشتری برای صنایع‌اش نیاز دارد. اولین جنبه مثبت برای مهاجرت به آلمان، شباهت آب‌وهوای جوی این کشور با ایران است. مردم آلمان برخلاف تصور عموم نژادپرست نیستند بلکه انسان‌هایی فوق‌العاده قانونمند و مننضبط هستند. البته رگه‌هایی از افراد فاشیست و باقیمانده‌های نئونازی‌ها در این کشور به چشم می‌خورد که بیشتر در شرق آلمان هستند. اگر می‌خواهید بیشتر درباره‌ی شرایط کار، زندگی و تحصیل در آلمان بدانید و با روش‌های مهاجرت به این کشور آشنا شوید با یوکن همراه باشید و این مطلب را بخوانید. 

با توجه به اینکه آلمان هم عضو اتحادیه اروپاست قوانینی مشابه سایر کشور‌های اروپایی دارد و برای مهاجرت از طریق کار به آن باید پیشنهاد کاری معتبر از آن کشور داشته باشید. این پیشنهاد کاری باید در آلمان آگهی شده و سه ماه از اعلام آن گذشته باشد و در این مدت هیچ متقاضی در آلمان برای آن پیدا نشده باشد. در واقع کارفرما باید ثابت کند که شما قادر به انجام کاری برای او هستید که هیج فردی در آلمان حاضر به انجامش نیست! همانطور که می‌بینید، دریافت این نوع دعوت‌نامه کاری، فرایندی بسیار دشوار است. اما نگران نباشید روش دیگری هم برای ورود به این کشور هست و شما می‌توانید از طریق فرصت 6 ماهه‌ای در جهت جست و جوی شغل وارد این کشور شوید. پیشنهاد می‌کنم قبل از ورود به آلمان از این روش، گفت و گویی هایی با برخی کارفر ما‌ها در آلمان داشته باشید. اما برای اخذ ویزای کار بهتر است که سن تان زیر 40 سال، سابقه کاری قابل توجه، مدرک زبان انگلیسی و یا آلمانی داشته باشد و با توجه به اینکه کشور آلمان با کمبود نیروی متخصص جوان روبه‌رو است و چناچه شما در رشته‌های مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی الکترونیک، مهندسی شیمی، مهندسی کامپیوتر، مهندسی صنایع، فیزیک، آی تی، دارو سازی، پرستاری، پزشکی و شاخه‌های آن و غیره متخصص باشید شانس زیادی برای دریافت اقامت این کشور خواهید داشت. 

هزینه‌های زندگی در آلمان بستگی به این دارد که شما در چه شهری زندگی کنید. مسلما این هزینه در شهر‌های بزرگی مثل برلین بالاتر از شهر‌های کوچک اطرافش است. اما به طور میانگین شما به رقمی حدود 700 الی 800 یورو در ماه برای زندگی در آلمان نیاز دارید. 

صفر تا صد مهاجرت از ایران

هزینه تحصیل در آلمان رایگان است و دانشگاه‌های آن پولی از شما دریافت نخواهند کرد، همچنین بهترین سیستم حمل و نقل عمومی را بین سایر کشور‌های عضو اتحادیه اروپا داراست. نظام در مانی و پزشکی آن گران نیست و راحت‌تر از برخی کشور‌ها ویزای خارجی‌ها را تمدید می‌کند. اما در کنار همه‌ی مزایای زندگی در این کشور توسعه یافته، شما با معضلاتی همچون قیمت نسبتا بالای مسکن، هزینه‌ی زیاد یادگیری زبان آلمانی و حتی یافتن شغلی مناسب مواجه خواهید بود. 

چگونه به کشور سنگاپور مهاجرت کنیم؟

اگر تاکنون درباره مهاجرت کاری به آلمان تحقیق کرده باشید حتما کلمه‌ی بو کارت (blue card) به گوش‌تان خورده است. اما بلوکارت چیست؟ اتحادیه اروپا در سال 2007 میلادی، برنامه را با الهام گیری از پرچم آبی اتحادیه اروپا به اسم کارت آبی (blue card) را به وجود آوردند که از طریق آن، نیرو‌های کاری و متخصص غیراروپایی با استفاده از بلو کارت بتوانند به سایر کشور‌های عضو اتحادیه اروپا مهاجرت کاری کنند و آلمان جز اولین کشورهایی بود که از این طرح حمایت کرده آن را به اجرا در آورده است. اما برای دریافت بلو کارت باید حداقل 18 ماه در کشور‌های عضو اتحادیه اروپا کار کرده باشید. برای دریافت بلو کارت هم باید چند شرط زیر را دارا باشید.

  • غیر اروپایی باشید
  • فارغ التحصیل (حداقل) یک رشته کارشناسی باشید یا در یک رشته تخصص کافی داشته باشید
  • پیشنهاد کاری مناسبی داشته یاشید

بلو کارت اعتباری چهار ساله دارد و بعد از سه سال از استفاده از آن می‌توانید تقاضای تمدید آن را دهید. 

اما ممکن است این سوال برایتان به وجود آید که همراه داشتن کارت آبی چه تاثیری بر روند اقامت شما خواهد داشت؟ این کارت به نوعی ویزای کار است که به شما اهدا می‌شود و داشتنش می‌تواند قدمی در جهت تبدیل اقامت موقت‌تان به اقامت دایم در کانادا شود. شما همچنین با این شرایط می‌توانید همسر و فرزندان تان را نیز همراه خود به آلمان آورید.

مدارکی که برای ویزای کار آلمان حتما لازم‌تان می‌شود شامل

  • مدارک شناسایی و گذر نامه معتبر
  • قرارداد کاری با یک شرکت معتبر آلمانی
  • ترجمه مدارک تحصیلی و ریز نمرات به همراه تاییدات وزارت خارجه و دادگستری که باید مورد تایید سفارت نیز باشد 
  • تعیین محل اقامت زندگی یا رزو هتل و... 
  • سوابق کار با ترجمه رسمی (سابقه بیمه تامین اجتماعی همراه باشد تاثیر بیشتری دارد)
  • مدرک زبان انگلیسی یا آلمانی معتبر
  • رزومه قابل تایید سفارت با ترجمه
  • بیمه‌نامه مسافرتی
  • و غیره

اقامت آلمان از طریق ثبت شرکت

در این روش به مبلغ خاصی جهت ثبت شرکت اشاره نشده است ولی معمولا رقمی بین 1 تا 25000 یورور برایش در نظر می‌گیرند. البته شما باید تمکن مالی برای هزینه‌های یک ساله آتی شرکت را داشته باشید. شما با این روش دیگر نه نیازی به دعوت نامه کارفرما دارید و نه مدرک زبان انگلیسی (البته اگر حداقل مدرک تحصیلی‌تان لیسانس باشد)

چگونه می‌توان به کشور ایتالیا مهاجرت کرد؟

اقامت آلمان از طریق تحصیل

آلمان یکی از محبوب‌ترین مقاصد تحصیلی برای دانشجویان اکثر دنیاست. موسسات آموزشی زیادی در این کشور وجود دارد و اکثر این مراکز و دانشگاه رایگان هستند و حدود 2 میلیون دانشجوی خارجی در آن‌ها مشغول به تحصیل هستند. اما بیشتر این موسسات به زبان آلمانی تدریس می‌کنند و تعداد معدودی از آن‌ها به زبان انگلیسی تدریس می‌شود. و با توجه به اینکه زبان آلمانی زبان دشواری برای ایرانیان تلقی می‌شود شاید پذیرش گرفتن از این دانشگاه‌ها برایتان سخت باشد. اما خوشبختانه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری بیشتر دانشگاه‌ها به زبان انگلیسی تدریس می‌کنند. همچنین جای امیدواریست که با توجه به تقاضای زیاد خارجیان برای تحصیل در دانشگاه‌های آلمان، سیستم آموزشی این کشور به فکر افزایش دانشگاه هایی که به زبان انگلیسی آموزش می‌دهند، افتاده است. مدرک زبان آلمانی قابل قبول برای تحصیل در آلمان سطح B2 است و برای زبان انگلیسی حداقل نمره 6.5 آیلتس است. حداکثر ساعت کاری نیمه وقت برای مقاطع لیسانس و فوق لیسانس حداکثر 20 و برای دانشجویان دکتری حداکثر 30 ساعت در هفته می‌باشد. با تحصیل در آلمان علاوه بر برخورداری از سطح کیفیت بالا و معتبر تحصیل در این کشور، به شما 18 ماه فرصت می‌دهند تا به جست‌و‌جوی کار بپردازید و شانس اقامت دایم را داشته باشید. 

در نظام تحصیلی - آموزشی آلمان با دو نوع مراکز عالی آموزش عالی روبه‌رو هستیم. مورد اول آن شبیه به بقیه دانشگاه‌هاست ولی مورد دیگر که مدارس عالی نامیده می‌شوند، بیشتر روش‌های عملی را جایگزین روش‌های تئوری خود کرده‌اند و برای رشته‌های هنر و موسیقی و فنی کاربرد دارند. البته این نوع مدارس عالی، مقطع تحصیلی دکتری ندارند! در ادامه به معرفی برخی از معروف‌ترین دانشگاه‌ها و مدارس آموزش عالی آلمان می‌پردازم.

چگونه می‌توان به کشور نروژ مهاجرت کرد؟

دانشگاه فنی مونیخ

در سال 1868 در شهر مونیخ تاسیس شد و به تدریج علاوه بر مونیخ در دو شهر دیگر پردیس‌های خود را ساخت. این دانشگاه یکی از برترین مراکز تحقیقاتی کشور آلمان است که بالغ بر 40.000 دانشجو دارد که بیش از 8.000 نفر از آن‌ها را خارجیان (یا غیر آلمانی‌ها) تشکیل می‌دهند این دانشگاه که جز سه دانشگاه برتر آلمان است تا کنون 13 برنده جایزه نوبل را به دنیا تقدیم کرده است و در رتبه 46 بهترنی دانشگاه‌های دنیا ایستاده است. دانشگاه فنی مونیخ فقط مختص به رشته‌های فنی نیست و دانشکده‌های زیادی دارد از جمله : دانشکده‌ی مدیریت، دانشکده تربیت بدنی، دانشکده فیزیک، دانشکده‌ی علوم پزشکی، دانشکده‌ی شیمی، دانشکده عمران، دانشکده مهندسی برق، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشکده انفورماتیک، دانشکده آموزش، دانشکده ریاضی و علوم. حداقل نمره زبان انگلیسی که برای پذیرش این دانشگاه احتیاج دارید برای مقطع مختلف متفاوت است. 

  • برای مقاطع لیسانس و فوق لیسانس: حداقل نمره 6.6 آیلتس و نمره 88 تافل اینترنتی 
  • برای مقطع دکتری: حداقل 7 آیلتس و نمره 90 تافل اینترنتی 

قبل از اقدام به درخواست پذیرش این دانشگاه درباره هزینه‌های زندگی و مسکن در مونیخ حتما تحقیق کنید چون به راحتی امکان‌پذیر نیستند!

دانشگاه هومبولت برلین (Humboldt University of Berlin)

این دانشگاه قدیمی در سال 1810 در برلین ساخته شد و اندیشمندان بزرگ آلمانی از آن فارغ‌التحصیل شده‌اند. بیش از 32 هزار دانشجو در دانشکده‌های حقوق، هنر، زیست‌شناسی و روان‌شناسی، علوم اجتماعی، اقتصاد، ریاضی، فلسفه و فقه آن مشغول به تحصیل هستند. این دانشگاه نیز جز سه دانشگاه برتر آلمان به حساب می‌آید و تاکنون 29 برنده‌ی جایزه نوبل از آن فارغ‌التحصیل شده‌اند. در نظر بگیرید که برای تحصیل در این دانشگاه باید به زبان آلمانی مسلط باشید. 

چگونه می‌توان به کشور نیوزلند مهاجرت کرد؟

دانشگاه هامبورگ (University of Hamburg) 

جز 15 دانشگاه برتر آلمان است که در سال 1919 در شهر هامبورگ تاسیس شده است8 دانشکده دارد. از جمله دانشکده‌های اقتصاد و بازرگانی، حقوق، علوم انسانی، پزشکی، روان‌شناسی، آموزش و ریاضی.

دانشگاه هایدلیرگ (Heidelberg University)

این دانشگاه قدیمی‌ترین دانشگاه آلمان است که در سال 1386 میلادی تأسیس شده و یکی از مشهور‌ترین دانشگاه‌های دنیا هم است. حدود 25هزار دانشجو در دانشکده‌های آن مشغول به تحصیل هستند و لیست رشته‌های تدریس‌شده آن عبارتند از پزشکی، علوم اقتصادی، علوم روانشناسی، زبان، ریاضی، شیمی و زمین‌شناسی، روان‌شناسی، فیزیک و فلسفه. 

چگونه می‌توان به کشور سوئد مهاجرت کرد؟

دانشگاه فنی برلین (Technical University of Berlin)

این دانشگاه در سال 1884 در شهر برلین ساخته شده است و در حال حاضر حدود 35هزار دانشجو دارد. نکته مهم درباره این دانشگاه این است که این دانشگاه بین دانشگاه‌های آلمان بیشترین پذیرش دانشجویان بین‌الملل را داراست و هیئت علمی آن 8 برنده جایزه نوبل را دارد. دانشکده‌های آن عبارتند از: دانشکده ریاضیات و علوم طبیعی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشکده مهندسی برق و علوم کامپیوتر، دانشکده علوم، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشکده محیط زیست و غیره. 

دانشگاه گوته فرانکفورت (Goethe University Frankfurt)

این دانشگاه بزرگ با پذیرش بیش از 40هزار دانشجو در سال یکی از معتبر‌ترین و مشهور‌ترین دانشگاه‌های آلمان شناخته می‌شود. اگر رشته شما علوم انسانی و به خصوص اقتصاد است این دانشگاه انتخاب خوبی است. دانشگاه گوته فرانکفورت 16 دانشکده دارد که اصلی‌ترین آن‌ها عبارتند از دانشکده حقوق، دانشکده علوم اجتماعی، دانشکده اقتصاد، دانشکده الهیات (کاتولیک)، دانشکده زمین‌شناسی، دانشکده فیزیک، دانشکده زیست شناسی، دارو سازی و شیمی، دانشکده تاریخ و فلسفه، دانشکده زبان شناسی، دانشکده پزشکی و غیره. 

دانشگاه رور- بوخوم (Ruhr-University Bochum)

در سال 1962 در شهر بوخوم آلمان (غرب آلمان) تاسیس شده است و جز ده دانشگاه برتر آلمان به حساب می‌آید. عمده شهرت این دانشگاه نیز برای رشته‌های علوم انسانی، اقتصاد، حقوق و بعد از آن در مهندسی می‌باشد. تعداد 43.000 دانشجو در 20 دانشکده آن مشغول به تحصیل هستند که 5.500 نفر از آن‌ها را دانشجویان خارجی تشکیل می‌دهند. از جمله رشته هایی که در این دانشکده تدریس می‌شود عبارت از : حقوق، اقتصاد، روان شناسی، فیزیک، زمین شناسی، الهیات کاتولیک و پروتستان، مهندسی عمران، محیط زیست، علوم اجتماعی، مهندسی مکانیک، فلسفه، تاریخ، مهندسی برق، شیمی، زیست‌شناسی، پزشکی و غیره. دانشگاه رور – بوخوم در رنکینگ جهانی رتبه 410 را داراست. 

دانشگاه بُن (University of Bonn)

این دانشگاه بزرگ و مطرح یکی از مهم‌ترین مراکز تحقیقاتی اروپا نیز به شمار می‌رود که در شهر بن (سال 1818) تاسیس شده است. این دانشگاه بالع بر 30هزار دانشجو دارد که هفت نفر از برندگان جایزه نوبل هم از این دانشگاه فارغ التحصیل شدند. هفت دانشکده این دانشگاه عبارت اند از : دانشکد ی اقتصاد و حقوق، دانشکده الهیات کاتولیک و پروتستان، دانشکده پزشکی، دانشکده علوم انسانی، دانشکده ریاضی، دانشکده کشاورزی.

چگونه می‌توان به کشور کانادا مهاجرت کرد؟

دانشگاه گوتینگن (University of Gottingen)

این دانشگاه به استادانس مشهور است و دوازده نفر از آن‌ها تا به حال موفق به دریافت جایزه نوبل شده اند . همچنین 12 درصد از جمعیت دانشجویان دانشگاه را دانشجو‌های بین المللی تشکیل داده اند. دانشکده‌های دانشگاه گوتینگن عبارت اند از : دانشکده پزشکی، دانشکده شیمی، دانشکده حقوق، دانشکده فیزیک، دانشکده علوم ریاضی و کامپیوتر، دانشکده زیست شناسی و روان شناسی، دانشکده علوم کشاورزی، دانشکده علوم، دانشکده اقتصاد.

دانشگاه لایپزیگ (Leipzig University)

این دانشگاه دومین دانشگاه قدیمی آلمان و یکی از سر شناس ترین‌های آن است. افرادی همچون : از یوهان ولفگانگ گوته، فریدریش نیچه، ریشارد واگنر، آنگلا مرکل تعداد زیادی برنده‌های جوایز نوبل نیز در این دانشگاه مشهور درس تحصیل کرده‌اند. دانشکده‌های این دانشگاه عبارتند از: دانشکده حقوق، دانشکده تاریخ و هنر، دانشکده الهیات، دانشکده آموزش، دانشکده فلسفه و علوم اجتماعی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشکده تربیت بدنی، دانشکده ریاضی و کامپیوتر، دانشکده پزشکی، دانشکده دارو سازی و زیست شناسی و روان شناسی، دانشکده زمین شناسی و فیزیک، دانشکده شیمی، دانشکده دامپزشکی. حداقل نمره زبان انگلیسی برای دوره‌های کارشناسی و تحصیلات تکمیلی متفاوت است. 

  • برای دوره کارشناسی (آیلتس: حداقل نمره 6 و تافل اینترنتی 75 
  • برای کارشناسی ارشد (آیلتس: 6.5 و تافل اینترنتی: 85)
  • برای مقطع دکتری (آیلتس: 7 و تاقل اینترنتی: 88) 

دانشگاه مونستر (University of Munster)

این دانشگاه در شهر مونستر واقع شده است و یکی از مشهور‌ترین مراکز تحقیقاتی آلمان و اروپا است. بیشت از 40 هزار دانشجو در دانشکده‌های آن و در 120 رشته مشغول تحصیل هستند که نشان از عظمت این مجموعه آموزشی دارد. دانشکده‌های دانشگاه مونستر عبارت اند از : دانشکده اقتصاد، دانشکده پزشکی، دانشکده الهیات (پروتستان و کاتولیک)، دانشکده فلسفه، دانشکده آموزش، دانشکده زبان، دانشکده تاریخ، دانشکده ریاضی و کامپیوتر، دانشکده داروسازی و شیمی، دانشکده زمین شناسی، دانشکده زیست شناسی و دانشکده هنر (موسیقی).

دانشگاه فرایبورگ (University of Freiburg)

یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های اروپا است که در شهر فرایبورگ ساخته شده است. عمده شهرت این دانشگاه در رشته‌های پزشکی و علوم انسانی می‌باشد و حدود 16 درصد از دانشجویان آن را دانشجو‌های بین الملل از 120 کشور دنیا تشکیل می‌دهند. دانشگاه‌های دانشگاه فرایبورگ عبارت اند از : دانشکده مهندسی، دانشکده حقوق، دانشکده محیط زیست، دانشکده زیست شناسی، دانشکدی فیزیک و ریاضی، دانشکده داروسازی و شیمی، دانشکده علوم انسانی، دانشکده زبان و دانشکده اقتصاد. 

چگونه می‌توان به کشور استرالیا مهاجرت کرد؟

دانشگاه اشتوتگارت (University of Stuttgart)

دانشگاهی مطرح در رشته‌های فنی مهندسی که در سال 1829 و در شهر اشتوتگارت تاسیس شده است. تعداد 26 هزار دانشجو در دانشکده‌های زیر واقع در دانشگاه اشتوتگارت مشغول به تحصیل هستند: دانشکده ریاضی، دانشکده برنامه‌ریزی شهری و معماری، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشکده شیمی، دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشکده فیزیک، دانشکده تاریخ و فلسفه، دانشکده طراحی و ساخت خودرو.

نوبت‌دهی سفارت آلمان برای مصاحبه حضوری حدود یک سال و نیم به طول خواهد انجامید و بهتر است با اطمینان خاطر از تکمیل بودن مدارک‌تان به سفارت مراجعه کنید و مدارک زیر را در الویت لیست‌تان قرار دهید.

  • گذرنامه با اعتبار بیش از 6 ماه و سایر مدارک شناسایی همراه با کپی به تعداد 
  • مدرک زبان آلمانی و یا انگلیسی معتبر (آیلتس، تافل و...) 
  • مدارک اثبات تمکن مالی مانند گردش حساب بانکی قوی
  • اصل نامه پذیرش تحصیلی دانشگاه آلمان
  • رزومه و سوابق شغلی (اگر بیمه تامین اجتماعی بودید حتما ضمیمه شود)
  • هزینه صدور روادید (مبلغ به یورو باشد)
  • انگیزه‌نامه تحصیلی (sop)
  • بیمه مسافرتی 
  • مدارک تحصیلی دو مقطع آخر تحصیل‌تان در آلمان
  • و غیره.
     
نویسنده مطلب
سهیلا عادل زاده - سهیلا عادل زاده
دختری خندان و نویسنده‌ای خوشحال، دانشجویی شاد و دوستی با معرفت، پژوهشگر حوزه استارتاپ که عاشق موسیقی راک است. دنبال‌کننده جدی فوتبال، آشپز و نقاشی خلاق و چند نکته دیگر از ویژگی‌های من محسوب می‌شود. حاصل این اندازه خوشحال، خندان و امیدوار بودن می‌شود: سهیلا عادل‌زاده

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2019-10-23 15:30:55
دسته بندی ها