صفر تا صد مهاجرت از ایران

30 مرداد 1398 - 1:00
مدیریت شخصی - صفر تا صد مهاجرت از ایران
صفر تا صد مهاجرت از ایران
امتیاز مطلب: 97%

مهاجرت در سال‌های اخیر به یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های مردم کشور ما تبدیل شده است و همه ی ما در دانشگاه، محل کار، فامیل و آشنا با افرادی روبه‌رو می‌شویم که به دنبال مهاجرت و ترک کردن ایران هستند. در کتابخانه‌ها افرادی را می‌بینیم که مدام در حال مطالعه زبان انگلیسی و کسب آمادگی برای آزمون آیلتس، تافل و... هستند. شاید شما هم گاهی اوقات با این چالش روبه‌رو بودید و درباره‌ی راه‌های مهاجرت از ایران تحقیق کرده‌اید اما آنچه که در این سال‌ها دیدم این بوده که تعداد زیادی از افراد، فکر مهاجرت دارند اما افراد کمی هستند که این فکر را عملی می کنند. می‌خواهم بگویم که بیشتر مردم در مسیرهای اشتباه قدم می‌گذارند و بعد هم نا امید از رفتن و ریسک کردن ، به زندگی روزمره خودشان برمی‌گردند.

چگونه به کشور سنگاپور مهاجرت کنیم؟

در این مطلب قصد ندارم از مهاجرت و ترک ایران رویا بسازم، چه‌بسا خیلی از افراد مهاجرت کردند و پشیمان شدند. اما می‌خواهم تاکید کنم که مهاجرت از وطن باید با برنامه باشد و از منطقی پیروی کند. شما برای مهاجرت کردن باید همه‌ی جوانب را بسنجید؛ چیزهایی که قرار است از دست بدهید و تمام آن‌هایی که قرار است به دست بیاورید. وقتی در این قسمت با خودتان کنار آمدید، می‌توانید بگویید که یک قدم به جلو برداشته‌اید و می‌توانید بقیه جوانب را بسنجید. من از شما دوستان عزیز دعوت می‌کنم با یوکن همراه باشید تا بحث داغ مهاجرت را برایتان مفصل توضیح دهیم.

دلایل مهاجرت 

از ابتدای تاریخ و به وجود آمدن سرزمین‌ها و کشور‌ها، عمده دلایل مهاجرت مردم از نقطه‌ای به نقطه‌ی دیگر جنگ، ناامنی، بیماری، قحطی، جست‌وجوی امنیت و جایی برای زندگی بهتر بوده است. کشورها هنوز هم با این مشکلات روبه‌رو هستند و شاهد آن هستیم که مردم از کشورهای قحطی‌زده و جنگ‌زده به کشورهای توسعه‌یافته پناهنده می‌شوند؛ نمونه‌های زیادی از این موارد را در همین خاورمیانه  شاهد هستیم و همچنین مهاجرت افراد زیادی از مناطق بی‌رونق آفریقا به اروپا و امریکا.

چگونه می‌توان به کشور ایتالیا مهاجرت کرد؟

 اما در ایران وضعیت کمی متفاوت‌تر است؛ قشر جوان و تحصیلکرده به دنبال مهاجرت کاری یا تحصیلی به کشورهای توسعه‌یافته هستند تا از بیکاری، مشکلات سیاسی، سطح زندگی پایین رهایی پیدا کنند و موقعیت بهتری برای زندگی کردن پیدا کنند و از امکانات بیشتری برای بالا بردن کیفیت زندگی بهره‌مند شوند. تبلیغات را هم می‌توان یکی از عوامل ترغیب‌کننده‌ی جوانان به حساب آورد. بعضا شاهد آن هستیم که افرادی به مهاجرت به کشورهای پیشرفته تن می‌دهند حتی به قیمت تنزل شأن و منزلت اجتماعی‌شان. بنابراین می‌توان گفت که دستیابی به آزادی بیشتر و رفاه بالاتر از انگیزه‌های اصلی مهاجرت از ایران به کشورهای پیشرفته است.

صفر تا صد مهاجرت از ایران

مزایای مهاجرت کردن

مسلما کشورهای توسعه‌یافته وضعیت اقتصادی باثبات‌تری نسبت به ایران دارند و افراد از امنیت شغلی بیشتری برخوردار هستند و  از آنجا که اکثر این کشورها به نیروی جوان مولد و بامهارت نیازمندند  افراد متخصص راحت‌تر جذب بازار کار می‌شوند.  با توجه به اینکه این کشورها زودتر از کشور ما به سمت مدرنیته شدن، پیش می‌روند امکان رشد و رسیدن به سطح دانش بالاتر در آن‌ها بیشتر است. همچنین افراد آزادی عمل بیشتری در آنجا خواهند داشت. سطح زندگی مردم در کشورهای توسعه‌یافته بالاتر از کشورهای در حال توسعه است و این شهروندان را به تکنولوژی نزدیک‌تر می‌کند از این رو شهروندان به فردی به‌روزتر تبدیل می‌شوند و چه بسا که امکانات شکوفایی استعدادهای‌ آنها هم بیشتر فراهم می‌شود.

چگونه می‌توان به کشور نروژ مهاجرت کرد؟

اگر در سنین پایین به کشوری پیشرفته مهاجرت کنید طبیعتا زودتر می‌توانید به استقلال و شرایط باثباتی دست پیدا کنید. زندگی در خارج از ایران مهارت‌های زبانی شما را بهبود می‌بخشد، این امکان را در اختیارتان قرار می‌دهد تا در بهترین دانشگاه‌ها درس بخوانید و اگر عملکرد خوبی داشته باشید در شرکت‌های بزرگ و معتبر استخدام شوید. یکی از جذاب‌ترین قسمت‌هایی که ممکن است برای بعضی از افراد مزیت و برای بعضی دیگر عیب محسوب شود تقابل با فرهنگ‌های جدید است. این تقابل فرهنگی برای بعضی افراد سخت و چالش‌برانگیز و برای عده‌ای جذاب و دوست‌داشتنی است. اگر شما جز دسته افراد تنوع‌طلب هستید شاید تجربه‌ی زندگی در سرزمینی جدید شما را به آنچه می‌خواهید برساند.

با وجود تمام مزایایی که گفتیم رفتن از ایران و مهاجرت، امری بسیار شخصی و سلیقه‌ای است؛ طبیعتا افراد علایق متفاوتی دارند و این خود شما هستید که باید انتخاب کنید که دنبال چه هستید.

معایب مهاجرت کردن

نکته‌ای که در مهاجرت کردن اهمیت زیادی دارد این است که افراد نباید از مشکلاتی که به‌طور معمول هنگام مهاجرت با آن مواجه می‌شوند غافل شوند.

همانطور که شنیده‌اید اولین حسی که افراد پس از مهاجرت و دوری از وطن به آن دچار می‌شوند غم غربت و داشتن حس بیگانگی نسبت به موقعیت جدید است. بنابراین اگر شما فردی اجتماعی و خانواده‌دوست هستید باید بدانید که این مساله به‌خصوص در سال‌های اول مهاجرت برایتان بسیار محرز و مشکل‌آفرین خواهد بود. دیگر خبری از دید و بازدیدهای خانوادگی و فامیلی و حتی جمع‌های دوستانه‌ای که در ایران داشتید نیست. در شرایط جدید پیدا کردن افراد هم‌زبان یا هم وطن برایتان سخت خواهد بود. بعضی از کشورها مثل کشور آمریکا گاها برای افراد متقاضی ویزای سینگل صادر می‌کنند و این کار عملا امکان سر زدن به خانواده و دوستان را به صفر می‌رساند. ملاقات خانواده و دوستان در صورتی امکان پذیر است که آنها موفق به سفر کردن به کشوری که شما در آن اقامت دارید شوند. با وجود غم غربت شما باید فرد خیلی محکم و قوی‌ای باشید که سختی‌های تنهایی زندگی کردن آن هم در یک کشور دیگر و به قول معروف غربت شما را افسرده نکند.

چگونه می‌توان به کشور نیوزلند مهاجرت کرد؟

متأسفانه باید بدانید که آمارها نشان می‌دهد تعداد زیادی از افراد به‌خصوص افراد اجتماعی و برون‌گرا بعد از مهاجرت دچار افسردگی می‌شوند. طبیعتا فرآیند منعطف شدن افراد و خو گرفتن آنها با محیط جدید اندکی زمان می‌برد و ممکن است همین امر سبب شود مهاجرت جذابیت خودش را برایتان از دست بدهد. بعضی اوقات شما با مهاجرت به کشوری دیگر باید از صفر شروع کنید. ممکن است شما در ایران مقام و شان اجتماعی و شغلی داشته باشید اما با مهاجرت همه‌ی آنها را کنار گذاشته‌اید و از صفر شروع به ساختن دوباره و کسب مقام و شأن اجتماعی کنید.

صفر تا صد مهاجرت از ایران

یک نکته‌ی مهم دیگر که نباید آن را فراموش کنید تفاوت‌های فرهنگی مردم در کشورهای پیشرفته و کشورهای درحال توسعه است. فرهنگ مردم کشورهای پیشرفته هم مانند اقتصادشان توسعه یافته است. مثلا شما در کشورهای توسعه‌یافته شاهد چک شدن‌های روزانه که در ایران با آن مواجه اید نیستید چون مردم آن کشورها درک کرده‌اند که با هر کار درستی که انجام می‌دهند در جهت بیشتر کردن رفاه خود، کشور و آینده‌شان گام برمی‌دارند؛ فرهنگی که متاسفانه هنوز در ایران نهادینه نشده است. 

مهاجرت کاری یا مهاجرت تحصیلی؛ مسأله این است

حتما هنگامی که به رفتن از ایران فکر می‌کنید این سوال برایتان پیش می‌آید که مهاجرت از طریق ویزای کار روش مناسب‌تری است یا مهاجرت کردن از طریق ویزای تحصیلی؟

چگونه می‌توان به کشور سوئد مهاجرت کرد؟

باید بدانید که شرایط گرفتن ویزای کار به بعضی از کشورهای توسعه یافته مانند امریکا، استرالیا و کانادا بسیار دشوار است اما پس از مهاجرت شرایط بهتری را در کشور مقصد خواهید داشت و برعکس؛ گرفتن ویزای تحصیلی یا همان اپلای کردن بسیار راحت‌تر و سریع‌تر از ویزای کار است اما بعد از اتمام تحصیل تمدید اقامت و پیدا کردن شغل در کشور مقصد کمی مشکل است و چالشی را برایتان ایجاد می‌کند. 

پیش‌نیازهای مهم برای مهاجرت

قبل از اینکه به دنبال راه‌های گرفتن ویزا و شرایطش باشید باید بعضی چالش‌ها و مشکلات احتمالی را پیش‌بینی و به یک سری پیش‌نیازهای مهم توجه داشته کنید. در ادامه به بعضی از مهم‌ترین پیش‌نیازهایی که برای مهاجرت کردن نیاز دارید اشاره خواهیم کرد. 

1. تسلط داشتن به زبان

شما قبل از مهاجرت کردن باید به زبان کشور مقصد تسلط کافی داشته باشید. هر اندازه هم که در حرفه و تخصصتان ماهر باشید تا زمانی که نتوانید از طریق زبان و مکالمه با دیگران ارتباط برقرار کنید راهی برای پیشرفت و رسیدن به موفقیت نخواهید داشت. بنابراین اگر مثلا قصد مهاجرت به کشور فرانسه را دارید در کنار زبان انگلیسی که زبان مشترک کل مردم دنیاست باید تا حدی هم زبان فرانسه بدانید. دانستن زبان کشور مقصد در پیدا کردن شغل مناسب تأثیر بسیار زیادی دارد. دانستن زبان اصلی کشور مقصد به‌طور کلی در زندگی روزمره شما و برقراری ارتباط با مردم عادی هم تاثیر مثبت خواهد گذاشت. 

2. دانستن تخصص‌ها و مهارت‌های مورد نیاز کشور مقصد

قبل از اینکه درباره‌ی کشورهای بزرگ رویا پردازی کنید و خودتان را در وال‌استریت تجسم کنید، به دقت تحقیق کنید که کشوری که قصد مهاجرت به آن را دارید اصلا به تخصص و مهارتی که شما دارید احتیاج دارد یا خیر.

چگونه می‌توان به کشور آلمان مهاجرت کرد؟

در میان دوستانم بعضا افرادی را دیده‌ام که چون قصد مهاجرت کردن داشته‌اند با وجود داشتن تحصیلات عالیه در ایران به دنبال یادگیری مهارت‌هایی نظیر برق‌کاری، نجاری و امثال آن و... بودند چون کشور موردنظرشان نیروی تحصیلکرده و تکنسین به اندازه کافی داشته است و متخصص‌هایی در زمینه‌های فنی و... احتیاج داشته است. 

3. سنجیدن هزینه‌های زندگی 

هزینه‌های زندگی در کشور و شهر مورد نظرتان را بسنجید و با شرایطی که در ایران و در حال حاضر دارید مقایسه کنید. هزینه‌ی زندگی از یک قاره به قاره‌ی دیگر یا کشور به کشور و حتی شهر به شهر متفاوت است. هزینه مسکن هم به همین شکل است و شما با جست‌وجوی عباراتی مانند «Paris Living Costs» در موتورهای جست‌وجو مانند گوگل  (به جای کلمه پاریس، شهر یا کشور مورد نظرتان را تایپ کنید) به راحتی می‌توانید با میانگین هزینه‌های زندگی در کشور یا شهر مقصدتان آشنا شوید، سایت‌های آنلاین فروش و اجاره‌ی خانه در آن کشور را پیدا کنید و از هزینه مسکن هم مطمن شوید تا در صورت مهاجرت با مشکلی از این بابت مواجه نشوید.

صفر تا صد مهاجرت از ایران

4. کسب اطلاعات درباره تاریخ و شرایط جغرافیایی کشور مقصد

درباره کشوری که قصد مهاجرت به آن را دارید اطلاعات کسب کنید. درباره تاریخ، آب‌وهوا ، شهرها و استان‌های آن، آثار باستانی، مشاهیر و هر آنچه که آن کشور در آن زمینه شهرتی دارد، مطالعه کنید و اطلاعات به دست بیاورید چون ممکن است هنگام پیدا کردن شغل، کارفرما در مصاحبه‌های حضوری درباره این موضوعات از شما سوال بپرسد و دانستن جواب آن سوالات تاثیر بسیار مثبتی در روند مصاحبه های شغلی خواهد داشت.

5. داشتن رزومه کاری قوی

هر چه رزومه کاری و حرفه‌ای قوی‌تری داشته باشید، درخواست‌های کاری بیشتر و بهتری برایتان پیش خواهد آمد. در کنار سوابق کاری و رزومه خوب و حرفه‌ای بهتر است توصیه‌نامه هم داشته باشید. توصیه می‌کنم که اگر حتی برای مدت کوتاهی جایی کار کرده اید درباره همکاری و رضایت از شما چند سطری بنویسند و به ویژگی‌های مثبت شما در انجام کارهایتان اشاره کنند. می‌توانید نمونه‌های مختلف توصیه‌نامه را در اینترنت پیدا کنید. سوابق بیمه کاری گرچه از موارد ضروری برای job application  نیستند اما چه بسا برای اخذ ویزا از کشور مقصدتان مفید باشد که این سوابق به راحتی از شعب بیمه قابل دریافت است. توجه داشته باشید برگه سوابق شما باید مهرخورده و ترجمه رسمی شده باشد.

چگونه می‌توان به کشور کانادا مهاجرت کرد؟

مدارک تحصیلی و مدارکی که فکر می کنید در روند پذیرش‌تان تاثیر مثبت دارد را هم ضمیمه رزومه‌تان قرار دهید و همراه تمام مواردی که ذکر کردم در پوشه‌ای جدا و اسکن‌شده جمع‌آوری کنید تا روند اپلای کردن‌تان آسان‌تر شود. 

همانطور که در ایران شاهد سایت‌های متعدد کاریابی که روز‌به‌روز به تعدادشان افزوده می‌شود، هستیم در دیگر کشورها هم این سایت‌ها فعال هستند و با اعمال فیلترهایی می‌توانید شغل موردنظرتان را پیدا کنید. یکی از شبکه‌های اجتماعی‌ای که در پیدا کردن شغل متناسب با تخصص‌های شما بسیار کمک‌کننده خواهد بود و نباید از آن غافل شوید لینکدین است. من تعداد زیادی از افراد را می‌شناسم که از طریق لینکدین تجربه‌های کاری و تحصیلی‌شان را نمایش گذاشتند و با افرادی در آن سوی مرزها آشنا شدند و بعضا ارتباط‌شان به همکاری پروژه‌ای ختم شده است. برای گرفتن ویزای تحصیلی هم لینکدین مفید واقع می‌شود. بسیاری از دانشجویان با اساتیدشان در خارج از کشور از طریق لینکدین آشنا شده‌اند. این سایت خودش هم پیشنهاداتی از آگهی‌های شغلی در همه جای دنیا مخصوصا کشور ‌های توسعه یافته را که رزومه‌‌ی شما هماهنگی دارد را به شما معرفی و یاد آوری می‌کند. بهتر است در این شبکه اجتماعی با افرادی مرتبط با مهارت‌هایتان در دیگر کشورها در ارتباط باشید و مهارت‌هایتان را برایشان شرح دهید.

چگونه می‌توان به کشور استرالیا مهاجرت کرد؟

فردی که قصد مهاجرت به کشور دیگری از طریق کار را دارد باید یک سری موارد کلی دیگر را هم حتما بررسی کند. بعضی از این موارد عبارتند از:

  • نرخ و درصد بیکاری در کشور مورد نظر
  • پایه یا حداقل حقوق پرداختی و قوانین مربوط به کار
  • شرایط زندگی مهاجران در کشور مقصد و نحوه‌ی برخورد مردم محلی و دولت با آن‌ها
  • شرایط جوی و آب هوا 
  • تاریخ و فرهنگ کشور مورد نظر

بهترین کشورها برای مهاجرت کاری

صفر تا صد مهاجرت از ایران

اگر از آن دسته افرادی هستید که مهاجرت کردن یکی از اهداف‌تان است حتما بارها به قیاس کشورهای مختلف با هم پرداخته‌اید و خودتان و آینده کاری‌تان را در آن کشورها تصور کرده‌اید. در این قسمت می‌خواهم فهرستی از بهترین، معروف‌ترین و پرطرفدارترین کشورها که پذیرای نیروی کار به عنوان مهاجر هستند را به شما معرفی کنم.

وب‌سایت اچ‌اس‌بی‌سی هر سال فهرستی از این کشورها براساس معیارهای استانداری ارائه می‌دهد. معیارهایی مانند امکان پیشرفت شغلی، میزان درآمد، سهولت دریافت ویزای کار و اقامت و... .

کشورهایی همچون نیوزلند، سنگاپور، استرالیا، نروژ، آلمان، هلند، کانادا، سوئد، اتریش و حتی امارات بیشتر اوقات در صدر لیست کشورهای مهاجرپذیر از نظر کاری قرار می‌گیرند.

نویسنده مطلب
سهیلا عادل زاده - سهیلا عادل زاده
دختری خندان و نویسنده‌ای خوشحال، دانشجویی شاد و دوستی با معرفت، پژوهشگر حوزه استارتاپ که عاشق موسیقی راک است. دنبال‌کننده جدی فوتبال، آشپز و نقاشی خلاق و چند نکته دیگر از ویژگی‌های من محسوب می‌شود. حاصل این اندازه خوشحال، خندان و امیدوار بودن می‌شود: سهیلا عادل‌زاده

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2019-10-20 15:37:07
دسته بندی ها