10 راه حل مفید برای اینکه خشم خود را کنترل کنیم

15 شهریور 1399 - 6:00
مدیریت شخصی - 10 راه حل مفید برای اینکه خشم خود را کنترل کنیم
10 راه حل مفید برای اینکه خشم خود را کنترل کنیم
امتیاز مطلب: 63%

خشم و عصبانیت، احساسی طبیعی است که وضعیت درونی ما را نشان می‌دهد. این احساس به ما کمک می‌کند به طور غریزی، خطر را شناسایی کرده و به آن واکنش نشان دهیم. خشم می‌تواند نیروی محرک قوی‌ای باشد و ما را به انجام کارهای مفید رهنمون کند. البته باید بتوانید خشم خود را کنترل کنیم زیرا خشم کنترل‌نشده عامل اضطراب و مشکلاتی است که در رابطه با اطرافیان‌مان داریم. با یوکن همراه باشید تا به شما بگوییم چطور خشم خود را کنترل کنید.

1. دلیل عصبانیت خود را روی کاغذ بنویسید و به دنبال رفع آن باشید

توصیه می‌کنیم خشم خود را با تمام جزئیات یادداشت کنید؛ تمام دلایلی که باعث عصبانیت و دلخوری‌تان شده است. این کار باعث می‌شود فشار عصبی که روی شما وجود دارد از بین برود یا حداقل کاهش یابد. به تمام جزئیاتی که باعث آزارتان می‌شود توجه کنید و تا جای ممکن درباره‌ی آن‌ها توضیح دهید. ذهن خود را از این افکار منفی رها کنید. پس از آن می‌توانید کاغذ را دور بیاندازید یا حتی آتش بزنید. بدین ترتیب تمام فشار و اضطرابی که به شما وارد شده یک بار برای همیشه از بین خواهد رفت.

2. عشق و محبت دریافت کنید

آغوش - بغل - آرامش - آرام شدن - کنترل عصبانیت

گاهی در آغوش گرفتن یک دوست می‌تواند به شما کمک کند خشم خود را کنترل کنید و آرام شوید، زیرا با این کار میزان هورمون اکسی ‌توسین در بدن‌تان افزایش پیدا می‌کند. اکسی‌توسین نوعی انتقال‌دهنده عصبی است که اضطراب و ناراحتی را کاهش می‌دهد. بدین ترتیب بدون توجه به اتفاقی که افتاده، احساس شادی و رضایت خواهید کرد.

3. آدامس بجوید

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد آدامس جویدن باعث می‌شود بر احساس خشمی که نسبت به اطرافیان‌تان دارید، غلبه کنید. وقتی با آدامس جویدن فک خود را حرکت می‌دهید، فشاری که روی ماهیچه‌های صورت و بدن‌تان وجود دارد، به تدریج تخلیه می‌شود. پس همیشه خصوصا در روزهای پرمشغله، آدامس در کیف خود داشته باشید. حتما به این نتیجه می‌رسید که جویدن آدامس تا چه اندازه عکس‌العمل‌تان به اتفاقات و موقعیت‌های مختلف را تغییر می‌دهد.

4. پیاده‌روی کنید، یا بدوید

وقتی احساس عصبانیت می‌کنید، یک ورزش فیزیکی انجام دهید. حدود 20 دقیقه پیاده روی کنید، یک کیلومتر بدوید یا تا جایی که می‌توانید حرکات شنا انجام دهید. این فعالیت‌های فیزیکی به مغز شما کمک می‌کند هورمون اندورفین (هورمون شادی) تولید کند. اندورفین قادر است انرژی‌‌ای را در بدن بسوزاند که می‌توانست به ناراحتی و نفرت تبدیل شود.

5. آهنگ موردعلاقه‌تان را بخوانید

آهنگ - موسیقی - موزیک - آواز خواندن - آرامش - آرام شدن - کنترل عصبانیت

حتما برایتان جالب است بدانید، آواز خواندن می‌تواند تاثیر فوق‌العاده‌ای در کاهش خشم و اضطراب داشته باشد. وقتی ناراحت و عصبانی هستید، در جای خلوت و دنجی بنشینید و تا جایی که می‌توانید آهنگ موردعلاقه‌ی خود را با صدای بلند بخوانید و از این کار لذت ببرید. آواز خواندن فشار وارده روی عضلات بدن‌تان را تخلیه می‌کند و حال خوبی به شما می‌دهد.

6. خوراکی‌های تُرد بخورید

وقتی از چیزی عصبانی و آشفته هستید، یک خوراکی تُرد بخورید. البته خیلی هم افراط نکنید زیرا ممکن است از پرخوری خود عصبی‌تر شوید. اغلب افراد از صدای قرچ و قروچ خوراکی‌های ترد لذت می‌برند. در واقع شنیدن چنین صدایی می‌تواند از نظر ذهنی تخلیه‌مان کند. این کار فشاری که روی فک شما وارد شده را هم از بین می‌برد.

7. انگشت شصت‌تان را فوت کنید

اگر مساله‌ای باعث خشم و عصبانیت‌تان شده، طوری که فکر می‌کنید خون‌تان به جوش آمده و ضربان قلب‌تان بالا رفته، انگشت شصت خود را فوت کنید. این روش بسیار جالب و در عین حال موثر است. انگشت شصت ما نبض مختص خود را دارد و فوت کردن آن می‌تواند نبض ما را آرام کند و ضربان قلب‌مان را پایین بیاورد.

8. کارهای خانه را انجام دهید

کارهای خانه - آرامش - آرام شدن - کنترل عصبانیت

شاید انجام کارهای خانه برایتان خوشایند نباشد، اما همین کارهای تکراری که بدون نگرانی انجام می‌شوند، می‌توانند در کمترین زمان ممکن شما را آرام کنند. وقتی خشم و عصبانیت وجودتان را فرا گرفته، کمد یا کشوها را مرتب کنید، گلدان‌هایتان را آب بدهید یا به حیوان خانگی‌تان برسید. مطمئن باشید همین کارهای ساده می‌تواند باعث آرامش ذهنی‌تان شوند.

9. کنار گل و گیاه بنشینید

تنها کافی است 10 دقیقه کنار یک گیاه بنشینید تا اکسیژن موردنیاز مغز را به آن برسانید. پس وقتی احساس ناراحتی و عصبانیت می‌کنید، کنار گل و گیاه اطراف‌تان بروید. با این کار بهتر می‌توانید فکر کنید و از خشمی که تمام وجودتان را گرفته راحت خواهید شد. هم‌چنین، با بو کردن گل‌های اسطوخودوس یا یاسمن، می‌توانید استرس و اضطراب خود را کاهش دهید و خواب آرامی داشته باشید.

10. به تایمر توجه کنید

تایمر - آرامش - آرام شدن - کنترل عصبانیت

سریع‌ترین راه برای کنترل خشم و ناراحتی، تنظیم یک تایمر است. اگر به این نتیجه برسید عصبانی شدن تنها وقت‌تان را هدر می‌دهد و شما را از انجام وظایف‌تان باز می‌دارد، دیگر عصبانی شدن برایتان بی‌اهمیت می‌شود. در این مواقع به تایمر گوشی یا یک ساعت نگاه کنید و به یاد بیاورید که کارهای مهم‌تری از عصبانی شدن برای انجام دادن وجود دارد.

منبع: brightside

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-09-15 04:23:58
دسته بندی ها